פייסבוק
צילום: iStock

פייסבוק ממירה קהילות לכסף: תאפשר לעמוד מסחרי להיכנס לקבוצות

לאחר שיצרה מגמה, קידמה ותעדפה קהילות, פייסבוק פותחת את הדלת לעמודי המותגים המסחריים שעד עתה לא יכלו להיכנס לקבוצות תחת שמם אלא רק באמצעות "שגרירים" 
משה בנימין | (1)

אופי השימוש בפייסבוק השתנה מאוד בשנה האחרונה עם עלייה בקרנן של קבוצות הנושא או ה"קהילות" כפי שמכנים זאת בפייסבוק. השינוי, הוא בחלקו טבעי כצורך של גולשים לנצל את השעות בפייסבוק לשימוש מועיל ושיחות פורות בתחומי עניין שמדברים אליהם ובחלקו מלאכותי-אלגוריתמי ומתועדף כשהוא נתמך באופן מובהק על ידי קברניטי ענקית הסושיאל. 

כעת, כשהקהילות הפכו לאחת מהרגליים החזקות ביותר שלה, עם גולשים פעילים ונאמנים ועשרות מיליוני שיחות "סגורות", פייסבוק מרימה את המסך שהשאיר את המותגים המסחריים מחוץ לחגיגה ומתירה לעמודים מסחריים להשתתף בעמודי קבוצות, מה שעד היום הותר רק למשתמשים פרטיים. המרכאות הכפולות על המילה סגורות באות להזכיר שגם הגולשים הפרטיים הם במקרים רבים נציגים מטעם של מותגים מסחריים שנשלחים לארץ המובטחת של הקבוצה הסגורה, אליה עד עכשיו לא יכלו להיכנס באמצעות עמוד המותג. 

"מעל ל-90 מיליון עסקים ועמותות ללא מטרות רווח, קטנים כגדולים משתמשים בפלטפורמה שלנו כדי להתחבר ללקוחות ולקהילות שלהם. אנשים שמנהלים עמודים מגלים שפרסום פוסטים ושיתוף וידאו בסטורי הן דרכים מצוינות כדי להפיץ את המסר שלך לעולם, אך רבים מהם משתוקקים לייצר אינטראקציה עם הקהילה שלהם בדרכים אישיות יותר" כך מסבירה פייסבוק 

לדברי ערן ניזרי, מנכ"ל חברת Leaders המתמחה בפרסום באמצעות משפיענים ובקבוצות פייסבוק, "קבוצות סגורות בפייסבוק מהוות מקום חשוב בזירה הפרסומית של כל מותג בעולם. אי אפשר היה להיות אדיש לכך שהאלגוריתם של פייסבוק דוחף הרבה יותר את הפוסטים הנכתבים בקבוצות מאשר כל חבר או עמוד מסחרי שגולש בחר להיות מחובר אליו". 

עוד מסביר ניזרי, כי "עד כה המותגים היו יכולים לדבר באמצעות שגרירי מותג, פרופילים של אנשים אמתיים או אוואטרים שמותגים בחרו לשלוח כדי להשתלב בשיח או ליצור שיח יזום בקבוצה שמאוד רלוונטית לקהל היעד של המותג. ניתן לראות שפייסבוק מבינה את החשיבות ותאפשרו למותגים להשתלב בשיחות המתקיימות בה, במקום בשגרירי שיחה באמצעות שגרירים רשמיים (עמוד המותג בעצמו) ומעניין יהיה לראות איך זה יתקיים. די להזכיר את הפוסט הגאוני של עיריית תל אביב עם עיריית ירושלים, עם הפוסט "ערה" שהפך למשהו עם מעורבות עסקית גבוהה מאוד". 

יצרה מגמה, קידמה ועכשיו ממירה. פייסבוק (צילום: גטי אימג'ס) 

מבקרי פייסבוק יוכלו להצביע שוב על הדרך שבה ענקית הסושיאל מנווטת ומנתבת את הגולשים לאזור שבו היא רוצה אותם. לאחר שתיעדפה את הפוסטים מהקבוצות שבהן הגולשים חברים, קידמה אותם על חשבון תכנים אחרים ושימרה אותם מחוץ להישג ידם של מותגים מסחריים הגיע רגע ההמרה, שבו פייסבוק מבקשת לפדות ולתרגם את מה שבנתה לכסף. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"בהסתכלות קדימה, בכל מקום שאליו תגיע ברשת, לא יישארו מקומות שיהיו בחינם, ואם זה חינם אז אתה הסחורה" כך אומר לאייס שגיא חמץ מייסד ומנכ"ל חברת הסושיאל בלינק HAVAS. "אם אצלך באתר יהיה אזור מסוים שבו מדברים על דבר מסוים ותמקם בו פרסומות - אף אחד לא יגיד שזו פלישה. פייסבוק בנתה את מגמת הקהילות והעצימה אותן לאורך שנים. הדאטה שייכת לפייסבוק ולכן יהיו פרסומות בכל מקום, אפילו במסנג'ר". 

במישור המקצועי חמץ מסביר שכניסתם של המותגים המסחריים לקבוצות הסגורות תחייב אותם להעלות את רמת התוכן בהתאם לרמת האינטימיות בקבוצה. "ככל שנכנסים למקומות אינטימיים יותר, כך רמת התוכן של המותג שמפרסם צריכה להיות טובה ומדויקת. אתה כגולש לא תשתף פרסומת אבל תוכן טוב כן". 

על פי ההודעה הרשמית של פייסבוק, "לעמודים מסחריים יש כבר כיום את היכולת ליצור קבוצות ולבנות סביבן קהילות, ובשבועות הקרובים, עמודים יוכלו להשתתף בקבוצות ולקחת חלק בדיוני קהילות בדרך שהולמת ומייצגת את העסק או הארגון שבשמו הם פועלים".

למרות הפרשנות המתבקשת למהלך של פייסבוק כמסחור של הקבוצות לטובת הכנסה כספית מפרסום של מותגים מסחריים, זה לא שטוהר המידות בקהילות הללו נשמר גם בלי התערבות המותגים, כך שלא בטוח מה עדיף. מתחת לפני השטח, במקרים רבים, מה שנראה כמו פורומים תמימים של חברי הקהילות הפך במקרים רבים לכר פורה עבור גולשים מטעם או בשמם המקצועי "שגרירים", שיוזמים שיחות על נושא מסוים כדי להעלות אותו למודעות ואז לשרבב, להמליץ ו/או לשתול מסרים סמויים של מותגים מסחריים. 

מעשים שכאלו עוד נחשבים לשקופים ולא מתוחכמים לעומת מכירה של קבוצות סגורות וקהילות שנבנו בדם יזע ודמעות על ידי מייסדם לכל המרבה במחיר. חברי הקהילה עצמם לא מודעים למכירה כמובן ואף אחד, כמובן שלא מקים הקבוצה, מנהלה ומי שמכר אותה לא משקף זאת, כשהוא ממשיך לנהל אותה בפועל. ה"סחורה" שנמכרת היא כמובן הגולשים, דעותיהם, השיחות הפרטיות שלהם והיכולת לפנות אליהם ישירות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מרק 11/02/2019 10:54
    הגב לתגובה זו
    או קפה דה מרקר. שיהיה להם בהצלחה כי הפורמט הזה הולך למות
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.