רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

הבריטים נגד גוגל ופייסבוק: העיתונים ימכרו פרסום אונליין ביחד

על פי המודל שעליו סיכמו הצדדים, שיתוף הפעולה שלטובתו תוקם חברה נפרדת יוגבל למכירת פרסום באתרי האונליין בלבד ללא שום זליגה לפרינט
משה בנימין | (1)

בניסיון לבלום או לפחות להאט את ההשתלטות המואצת של גוגל ופייסבוק על כספי הפרסום בדיגיטל, 3 פאבלישרים בריטיים - הגארדיאן, הטלגרף וניוז UK חוברים יחד ומציעים את מלאי הפרסום ב-3 האתרים לרכישה במקום אחד באמצעות חברה שתוקם ותנוהל במשותף על ידם.

הפרוייקט שייקרא Ozone Project הוכרז במהלך פסטיבל קאן ליונס ויושק בעוד מספר חודשים. מודל השת"פ הבריטי הוא חלופה שנבחנת רבות בשווקים בעולם המערבי כדי להתמודד עם נתח השוק הצונח של גופי המדיה בכספי פרסום. בישראל, לדוגמה, אתרי התוכן המובילים חברו יחד כדי למכור את מלאי הפרסום שלהם באמצעות חברת הפרסום הפרוגרמטי ארטימדיה.

על פי המודל שעליו סיכמו הצדדים, שיתוף הפעולה יוגבל למכירת פרסום באתרי האונליין בלבד ללא שום זליגה לפרינט. בנוסף, הוא לא יכלול שום שיתוף פעולה בגזרת התוכן או דאטה. החברה שתוקם למען מכירת הפרסום תהיה בבעלות משותפת של 3 הגופים ותורכב מעובדי 3 החברות. החיבור בין ה-3 מציע למפרסמים בבריטניה גישה ל-39.4 מיליון גולשים יוניקיים - ייחודיים - גבוה יותר מ-32 מיליון משתמשים פעילים בריטיים בפייסבוק.

בשונה משיתוף הפעולה הישראלי דרך ארטימידיה המשמשת כגוף מכירות אובייקטיבי, המודל הבריטי הוא חסר תקדים בכך שהוא מוקם כחברה משותפת של 3 העיתונים וכן מעצם העובדה שמדובר בשיתוף פעולה מסחרי ראשון מסוגו של גופים מתחרים באופן ישיר. לשם ההשוואה, תוכלו לדמיין את ידיעות אחרונות, ישראל היום והארץ מקימים יחד חברה משותפת. לפחות על פי תמונת המצב המסחרית מבחינת נתחי הפרסום בדיגיטל - שיתוף פעולה בין העיתונים הישראליים הוא כלי לגיטימי אך פערי האידיאולוגיה במקרה הזה בלתי ניתנים לגישור.

מטבע הדברים, ההודעה על הקמת החברה המשותפת לוותה במסרים שניסו לשים בפוקוס ערכים כגון סביבת פרסום יוקרתית ובטוחה למותגים, נטולת זיופים והונאות פרסום. לצד הפסדי הענק של העיתונים והפחד הגובר מגוגל ופייסבוק, גם הם יודעים היכן הבטן הרכב של ענקיות האינטרנט. מנגד, גם פרשיות בינ"ל כגון שיבוץ פרסומות על תכני טרור, הסתה לאלימות וחומר פורנוגרפי ביוטיוב ופרשת קיימברידג' אנליטיקה בפייסבוק לא השפיעו כהוא זה על ביצועי גוגל ופייסבוק.

רק השבוע פורסם כי מחזורי הפרסום של גוגל ופייסבוק (יחד) זינקו ב-31% ברבעון הראשון של 2018, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ללא סימן כלשהו של האטה, וזאת על פי העדכון האחרון בדוח ההוצאה לפרסום של חברת MAGNA GLOBAL מקבוצת הפרסום העולמית IPG. גופי התקשורת השונים קוראים את הדוח הזה, ויודעים שהם חייבים לבלום את 2 חברות הענק האלה, שהגידול המטורף בהכנסות שלהן, מגיע על חשבונם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפרסם גדול 22/06/2018 15:49
    הגב לתגובה זו
    רעיון טוב אבל בארץ יש ארטימדיה שהרסו אותו, בחיים לא שמעתי כל כך הרבה דברים רעים על חברה שסך הכל אימצה רעיון טוב.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.