רונן שמיר
צילום: יח"צ
טור

עיריית תל אביב - הפייסבוק אינו שלכם, הוא שלנו התושבים

עיריית תל אביב יצאה אתמול בפוסט פרובוקטיבי בפייסבוק, שבדיעבד הסתבר כפוסט שנועד להציף את נושא הדמוקרטיה. רונן שמיר, מנהל דיגיטל ותושב תל אביב טוען שהפוסט הוא חלק מהבנה לא נכונה של המדיום ככלי שירותי של העירייה
רונן שמיר |

עיריית תל אביב יצאה שלשום בפוסט פרובוקטיבי בפייסבוק: "לאור ריבוי התלונות, וניצול הדף ל"הוצאת קיטור" וכדי לשמור על המורל העירוני, מהיום, ראשון, 5.11.17, בשעה 23:59, לא יהיה ניתן יותר להגיב על פוסטים בעמוד הפייסבוק העירוני. ניתן לשלוח הודעות בפרטי, ואנו נשקול את פרסומן. אנחנו כאן בשבילכם, עיריית תל אביב יפו".

הפוסט גרר 1,700 ביטויי כעס, צחוק ולייקים, כ- 1,000 תגובות וכ-400 שתופים. בדיעבד הסתבר שהפוסט נועד כדי להעלות את נושא הדמוקרטיה והשיח כחלק מחודש הדמוקרטיה שהכריזה עליו עיריית תל אביב.

אודה, גם אני, כמו רבים וטובים אחרים, האמנתי שהפוסט אמתי ו"נפלתי" בו. אבל לא בכדי. עצם העובדה שניתן היה להאמין שהפוסט אמתי - כאן הכשל הגדול של עיריית תל אביב ומפעילי הפייסבוק שלה.

נתחיל בהתחלה. עמוד פייסבוק או כלי הרשתות החברתיות הינם אזורי שיח - של הרשות עם האזרח, של החברה המפעילה עם לקוחותיה. עיריית תל אביב היא קודם כל רשות מקומית שאמורה לתת שירותים לתושביה, והפעלת עמוד הפייסבוק נכלל בשירותים אלה כשיח עם התושב.

את זאת עיריית תל אביב שכחה מזמן. עמוד הפייסבוק שלה הפך במיוחד לאחרונה לכלי "דחקות" לפרסומים "מגניבים" של פעילות העירייה כולל סרטונים בהם מככב ראש העירייה. כניסת תייר לעמוד הפייסבוק תציג עיר מדהימה בשווייץ שרק מבלים בה. אך העובדות מלמדות שזה רחוק מהמציאות. לא תמצא שם זכר למאבק רוכבי האופניים, למאבקם של התושבים במאות החניות שנשללו מהן עם כניסת ה"אוטותל" ובטח לא תראה שם טענות כלפי העירייה.

באזור הפוסטים של הגולשים יש המון טענות ובקשות אבל נראה שהעירייה מתעלמת באופן מופגן מטענות אלו. מתעלמת? לא מדויק. מי שבא יותר מדי בטענות ובשאלות וטרוניות - פשוט נחסם. גם בעמוד העירייה ובעיקר בעמוד הפייסבוק של רון חולדאי עצמו שמתופעל גם הוא על ידי מחלקת הדיגיטל בדוברות - כן, על חשבוננו.

את עובדות החסימות אני מכיר אישית. אני תושב תל אביב פעיל והייתי מעורב בכמה מאבקים, שלשמחתי הצליחו. זאת למרות שנחסמתי מעמודי הפייסבוק של העירייה ושל רון חולדאי. אבל איני רק תושב תל אביב. אני גם מנהל דיגיטל במקצועי. עד לפני כשנה  ניהלתי את כלל פעילות הדיגיטל של חברת החשמל לישראל - משלב החזון, ההקמה והתפעול.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

חברת החשמל אינה חברה אהובה על הציבור, וזאת בלשון המעטה. כמות הטרוניות והתלונות והקללות שספגנו בעמוד מיומו הראשון היו אינסופיות. עם זאת, כמנהל הדיגיטל קבעתי כלל ברור - אסור לחסום גולשים - לקוחות החברה רק במקרי קיצון של שיח שאינו הולם או עבירות לשון הרע ואחרות. חסימות שבוצעו רק לאחר אזהרות.

לא היה יום ללא פניות גולשים - על הקיר באופן גלוי ובהודעות פרטיות - חלקן הגדול היו זועמות. עם זאת, הקפדנו להשיב לכל אחת ואחד מהם בדרך מקצועית תוך ניסיון לפתור לכולם את הבעיות. עד כדי כך שלקוחות שפנו באמצעות הפייסבוק הפכו ביוזמתי לראשונים בטיפול. השירות שניתן ברשתות החברתיות ללקוחות החברה היה מהטובים שנתקלתי בהם, ועל כך העידו גם בגולשים עצמם - שבאו זועמים ויצאו, רובם, מרוצים מהטיפול לו זכו.

עיריית תל אביב, כחברת החשמל, הם גופים משרתי ציבור. הקול היוצא מהם חייב להיות קול של המבוגר האחראי הנותן שירות ללקוחותיו. אין מדובר בגוף תקשורת מגניב כמו החינוכית שיכול לצאת בכל בוקר בבדיחות אחרות ולענג את גולשיו בקטעי בידור יומיים. מדובר ברשות מקומית שמחויבת ללקוחותיה - קרי תושבי העיר והבאים בשעריה כשהמילה שירות מחויבת להיות אור לרגליהם.

לצערי הדבר אינו כך והפעילות האחרונה שבאה בשם השיח על הדמוקרטיה – רק העצימה את תחושת העלבון שחשו תושבים רבים. ולראייה הפוסטים הזועמים שפורסמו על קיר הפייסבוק של עיריית תל אביב כתגובה להטעיה המכוונת מאתמול. ותנחשו מה? גם הם לא זכו לשום תגובה מהעירייה.

 

* הכותב רונן שמיר הוא מנהל הדיגיטל ויחסי הציבור בחברת תמי שינקמן ושות'. עד לאחרונה שימש מנהל הדיגיטל של חברת החשמל ומקים הרשתות החברתיות של החברה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.