רקטה אשדוד שריפה אש
צילום: צילום גולשים

מבצע צוק איתן: מדוע נפלו כלי התקשורת - כשדיווחו על מותו של אזרח באשדוד

אזרחים הודיעו על נפגע, מנכ"ל מד"א דיווח על פצוע אנוש - ובמשטרה לא הסתייגו ● הצדדים מנסים להבין איך יצא הדיווח ● כוחות הביטחון ירעננו נהלים
אלכסנדר כץ | (7)

פצועים מפגיעת רקטה באשדוד. פצוע קשה באירוע. פצוע אנוש. הרוג. כך הייתה שרשרת הדיווחים אמש (יום ה'), סביב השעה 21:00, בכלי התקשורת השונים. ואולם, לאחר זמן לא ארוך, התברר כי באירוע בו פגעה רקטה במכונית וגרמה לשריפתה, לא היו כלל נפגעים בגוף.

אז מה גרם לפרסום הזה שחצה מערכות ופגע קשות באמינות התקשורת? דקות אחרי 21:00 פגעה רקטה במכונית בחניה של בניין באשדוד. המכונית התפוצצה ויצרה שרשרת פיצוצים במכוניות שחנו לידה. אזרחים התקשרו לכוחות הביטחון ודיווחו על אדם שלכוד באחת המכוניות שעולות בלהבות. לכך יש להוסיף את הרשתות החברתיות, בהן בתוך דקות החלו להופיע תמונות וסרטונים מן האירוע, שלפחות מבחינה ויזואלית, הצביעו על אירוע קשה.

במקביל לדיווחי האזרחים, פנו עיתונאים לדוברים הרשמיים של כוחות הביטחון ושאלו לגבי האפשרות שיש פצועים. בשלב זה הועלה מנכ"ל מד"א אלי בין לשידור בערוץ 10 ומסר כי ישנו פצוע אנוש באשדוד. כעבור כמה דקות הפיץ דובר מחוז דרום במשטרה, סנ"צ דורון בנאמו, לכתבים הודעה בה נכתב: "על פי מד"א, פצוע קשה באשדוד. כוחות גדולים של משטרת אשדוד בדרך לזירה. מפקד מחוז דרום ניצב יורם הלוי עושה דרכו לזירה".

מכאן הדיווח על מותו של האזרח הייתה קצרה. על פי צילום המסך שאנו מציגים פה, ניתן לראות את שרשרת הדיווחים בתקשורת. ב-21:05 דווח בהודעת פוש של וואלה על כך שאין נפגעים באירוע באשדוד, כעבור 9 דקות הדיווח כבר היה "פצוע קשה מפגיעה ישירה באשדוד", וכעבר עוד 7 דקות - ב-21:21, דווחו בפוש של וואלה: "הרוג ראשון במבצע: נקבע מותו של הפצוע באשדוד".

למעט ערוצי הטלוויזיה, גם כלי תקשורת אחרים, כגון אתר ynet למשל, דיווחו אף הם על נפגע וחזרו בהם בהמשך.

בשיחה עם אייס אמרו גורמים במשטרה כי "על פי הדיווח של מד"א, היו נפגעים, אבל הייתה לנו הרגשה לא טובה, כי הכוחות שלנו בשטח אמרו שאין פצועים. הם לא נתקלו באף פצוע". כעבור דקות אחדות, דווחו כוחות הביטחון לכלי התקשורת כי מדובר באירוע ללא נפגעים.

סנ"צ בנאמו ביקש לא להתייחס להתגלגלות האירועים אתמול, אבל הודה כי גם הוא "מכיר את הלחץ של התקשורת להעביר מהר דיווחים, אבל צריך להיות מאד זהירים. תארו לכם אישה שלא יודעת איפה בעלה - ומה היא מרגישה באותן דקות כשהיא שומעת את הדיווחים על נפגעים? כולם, כולל הגופים שמעבירים את המידע, צריכים להיות הרבה יותר זהירים, כי כולנו פה נמצאים גם כך בחרדה".

אז האם מד"א אשמה בהתגלגלותו של הסיפור למצב בו דווח בטעות על מותו של אזרח? דובר מד"א זקי הלר, מודה "יש לחץ מצידה של התקשורת, שפנתה כבר ברגעים שאחרי האירוע לקבל מידע האם יש פצועים והרוגים. הדיווחים שאזרחים מסרו למד"א היו שיש בתוך המכונית אדם שנפגע. מפה נבע כנראה כל העסק הזה של דיווחים שהגיעו לכוחות ההצלה, התקשורת לא חיכתה והכתבים בשטח התחילו לדווח על נפגע ובהמשך הרוג".

לדבריו, במד"א יבדקו את ההתנהלות אתמול בערב כדי להבין היכן נבעה הטעות ולהפיק לקחים מכך. גורמים במשטרה אמרו לאייס כי גורמי ההצלה השונים, בהם המשטרה עצמה, מד"א וכיבוי אש, יצטרכו לקיים שיחה במסגרתה ירועננו נהלי העבודה המשותפים של 3 הגופים הללו - בכדי למנוע מקרים בהם מדווחים על נפגעים שמתגלים כאינן נכונים.

ובכלל, אתמול לא היה יום משופר מבחינת אמינותם של הדיווחים בתקשורת. כלי תקשורת רבים דיווחו אתמול אחר הצהריים כי ראש מערך הרקטות של החמאס בעזה, איימן סיאם, חוסל. רק לאחר הכחשות חוזרות ונשנות של חמאס לגבי הידיעה, התברר כי היא אינה נכונה. מקור הטעות היה דיווח בחשבון הטוויטר בערבית של דובר צה"ל.

ובמקביל לדיווח על הפצוע באשדוד, קיבלו העיתונאים אתמול הודעות בקבוצות הווטסאפ על אר"ן (אירוע רב נפגעים) במטח שכלל 24 רקטות ששוגרו לעבר גזרת באר שבע. כתבים מספרים כי גורמים לא רשמיים ציינו כמה פעמים כי מדובר באר"ן, מה שהתברר בסופו של דבר כמידע שאינו נכון. בעקבות כך דיווחו כלי התקשורת השונים על אפשרות לאירוע רב נפגעים, אולם חזרו בהם מכך.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ערן 12/07/2014 16:54
    הגב לתגובה זו
    הרי מאז אנשים בכלל לא צורכים תקשורת, בגלל הפגיעה הכל כך קשה באמינות. אגב, תעשה הגהה לאייטם. תתחיל בלתקן את השם של זקי לזכי
  • 6.
    ארז 11/07/2014 19:07
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה טעויות קורות, בייחוד במצבי לחץ כמו בתקופה הזאת...
  • 5.
    קונספי ראטור 11/07/2014 15:48
    הגב לתגובה זו
    אני שמעתי במו אוזניי את איש מד"א בערוץ 10 מספר על כך שכרגע אנשיו נלחמים על חיי הפצוע האנוש! לא כל מיני קשקושים על דיווחי אזרחים על אדם שלכוד ברכב. באופן ודאי היה הרוג בפיצוץ. עכשיו תורכם, קוראים נבונים, לחושב קצת בעצמכם למה ומדוע חזרו בהם מד"א והתקשורת מהדיווח על הרוג. מי הוא אותו אדם?
  • 4.
    לא תאפשרו לגייס הון כאן? (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 11/07/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רמי 11/07/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
    זה לא חדש זה קורה הרבה פעמים והכתב הזה ניסינבאום לא פעם דיוח דברים הרבה יותר קשים ממה שקרה עכשו אני הייתי משעה לשנה כול כתב כזה שמתוך השטח לפעמים מדוח על דברים הזויים
  • 2.
    קליפ 11/07/2014 10:44
    הגב לתגובה זו
    התשקורת יודעת למצוץ דמו של כל בעל תפקיד שטועה....הגיע הזמן שתיקח אחריות על מחדליה(דחפה את השמדת גוש קטיף) ותפטר פקידים שמדווחים שקר..כל מרסס גרפיתי נקרא פושע שנאה....הנרצחים נקראים חטפים.מטח רצחני על שדרות נקרא טפטוף גשם מרענן...אנה אנו באים?
  • 1.
    קליפ 11/07/2014 10:44
    הגב לתגובה זו
    התשקורת יודעת למצוץ דמו של כל בעל תפקיד שטועה....הגיע הזמן שתיקח אחריות על מחדליה(דחפה את השמדת גוש קטיף) ותפטר פקידים שמדווחים שקר..כל מרסס גרפיתי נקרא פושע שנאה....הנרצחים נקראים חטפים.מטח רצחני על שדרות נקרא טפטוף גשם מרענן...אנה אנו באים?
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.