14:26 תתכוננו לחושך ביציאה מהעבודה - תוך מספר ימים עוברים לשעון חורף >>

12:43 סוריה: הקואליציה כבשה מידי דאע"ש מאגר נפט מהגדולים במדינה

11:39 בזק תקנס ב-11 מיליון שקלים לאחר שהפרה את הוראות השוק הסיטונאי >>

10:25 ח"כ עזריה: הצעת החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה - לגיטימציה לשחיתות >>

09:42 תיקון: ההסכם של לוויתן עם Heerema הינו מחודש אפריל

07:56 השנה האקדמית נפתחה - שביתת מרצים ב-17 מכללות

07:53 טראמפ: הבסנו את דאע"ש בעיר ראקה הסורית - נשמור על השלום באיזור

07:50 פעיל חמאס נעצר הלילה כשברכבו 70 אלף שקלים שיועדו למטרות טרור

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

עוד שבוע: זו הסיבה שאזרחי בריטניה חייבים לעשות 'Brexit', ולנפץ את האיחוד

נותר שבוע, והשווקים סוערים. בטור ל-Bizportal טוען גלעד אלפר שהבריטים חייבים להגיד "out"
 |  25
ה-23 ביוני
Share
ב-23 ביוני אזרחי בריטניה יצביעו במשאל עם על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. מדובר בהצבעה גורלית וחשובה הרבה יותר מבחירות רגילות לפרלמנט, וזאת מכיון שיציאה מהאיחוד האירופי יכולה להביא למהפך חיובי דרמטי בכלכלה הבריטית, וייתכן שגם תאיץ את התפרקות האיחוד האירופי כולו ובכך תביא ברכה עצומה לאזרחי אירופה הקמלים תחת משא הניהול הכלכלי הקלוקל של האיחוד.
 
הטענה הנפוצה ביותר של המתנגדים ליציאה מהאיחוד היא שהסחר הבינלאומי של בריטניה ייפגע, מאחר שהיא תצא מגוש הסחר החופשי של אירופה. זוהי ראייה מוטעית לגבי מהותו של האיחוד. האיחוד, יותר משהוא גוש סחר חופשי, הוא למעשה ברית פרוטקציוניסטית שמגנה על היצרנים המקומיים מפני תחרות של היצרנים הגלובליים. ההגנה הזו נעשית באמצעות חומת מכס המקיפה את אירופה ובעזרת רגולציה טורפנית שמקשה על ייבוא מתחרה.
 
ברגע שבריטניה תצא מהאיחוד, ובהנחה שהממשלה הבריטית תהיה מספיק פיקחית לנקוט במדיניות של סחר חופשי, צרכני בריטניה יהיו חופשיים לייבא מהעולם במחירים נמוכים הרבה יותר מאלה שבריטניה מייבאת כיום ממדינות האיחוד. עפ"י חישוב שנעשה ע"י כלכלנים בריטיים, המחירים לצרכן עשויים ליפול ב-8% כתוצאה מהשתחררות בריטניה מסד המכס האירופי ובכך יובילו מיד להקלה ביוקר המחיה (בהנחה של שכר קבוע).
 
טיעון נוסף הוא שהאיחוד האירופי ינקום בבריטניה על עלבון ההיפרדות ע"י הטלת מכסים גבוהים על תוצרת בריטית. זהו חשש לא רציונלי מאחר שלאיחוד יש אינטרס קריטי לא לפתוח מלחמת סחר עם בריטניה. בריטניה היא השוק החשוב ביותר של האיחוד לייצוא מוצרים, גדול אף מעט יותר מהשוק האמריקני. יצרני הרכב הגרמניים מייצאים לבריטניה מרצדסים, במוו ואאודי במספרים גדולים אף יותר מהמשלוחים לארה"ב. הצעקה שתקום בקרב יצואני גרמניה לנוכח הסימן הראשון למלחמת סחר, תביא את הקץ במהרה על כל יוזמה כזו.
 
נשאלת השאלה, אם הניתוח הכלכלי מורה בעיקר על יתרונות ליציאה מאירופה, מדוע עולה צעקה מעסקים בריטיים הרוצים להישאר? בשביל לענות על השאלה הזו צריך לחזור למהות האמיתית של האיחוד - ברית פרוטקציוניסטית אנטי-תחרותית. הנהנים העיקריים מההגנה הזו הם העסקים הגדולים, שלהם נתח שוק גבוה ואינטרס ברור בחנק תחרות והשארת המצב הקיים על כנו.
 
לעומת זאת, העסקים הקטנים יכולים לגדול בעיקר ע"י נטילת נתח שוק מהגדולים, כלומר ע"י תחרות חופשית. ובאמת, ממש כמו שהתיאוריה הכלכלית מנבאת, נתונים של סקרי דעת קהל שנערכים בקרב עסקים בבריטניה, מצביעים במובהק על תמיכה הולכת וגדלה ביציאה מהאיחוד בקרב עסקים קטנים והתנגדות נחרצת בקרב עסקים גדולים - אלה שיש להם מה להפסיד. וכתזכורת - העסקים הקטנים-בינוניים הם הדלק העיקרי בכל כלכלה מערבית מפותחת; הם אלה ששוכרים עובדים חדשים, הם אלה שמורידים מחירים, משפרים את איכות המוצרים ומגדילים את הרווחה הכלכלית, והם אלה שתומכים ביציאה מהאיחוד במספרים הולכים וגדלים.  
 
לתעשייה הבריטית יש יתרונות תחרותיים בתחומי האירוספייס, פארמה, ביטחון, ייצור מכוניות ועוד תחומים. חלק מהחברות בתחומים האלה, החלק שמוגן ע"י חומת המכס האירופאית, עלול להיפגע מהיציאה מהאיחוד, אבל חלק אחר עשוי לקבל דחיפה משמעותית מהחופש מהמכסים והרגולציה האירופאית. האיחוד האירופי הוא אמנם גוש כלכלי ענק - 23% מהכלכלה העולמית. אבל זהו גוש כלכלי אנמי. 77% מהכלכלה העולמית היא המנוע הכלכלי האמיתי שידחוף קדימה את כלכלת בריטניה - ושוב זאת בהנחה שלממשלה הבריטית יהיה השכל לפתוח את האי לסחר חופשי לחלוטין.


לבסוף, יש לזכור שכ-400 מיליון איש נמקים כיום תחת משא המדיניות הכלכלית הקלוקלת של האיחוד האירופאי - מספיק לזכור את אבטלת הצעירים המחרידה במדינות כמו ספרד (45%), איטליה (39%) וצרפת (25%) כדי להבין את עצמת כישלון האיחוד. אם באמת לאזרחי בריטניה יהיה את האומץ להיפרד מאירופה, ייתכן שהדבר יהווה את אבן הדומינו הראשונה בהתפרקות האיחוד כולו. אם כך יקרה, אזרחי אירופה יהיו חייבים לאזרחי בריטניה חוב מוסרי וכלכלי שקשה לאמוד.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

25 תגובות ב-15 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
15 דוד 22/06/2016 19:24 בריטניה כבר ניסתה את השיטה הזאת עד 1973 זה נכשל (ל"ת)
14 אהרן חלמיש 19/06/2016 14:36 מאמר יפה אבל המחלוקת אינה כלכלית
המחלוקת האמיתית היא בין האליטות השמאלניות לבין האנגלים האמיתיים. אם האיחוד האירופאי היתה מסתפקת בתחום הכלכלה המשאל לא היה מתקיים. למעשה האליטות השולטות באיחוד רוצות לכפות את דעותיהן הנאורות על הכל, דוגמת זכויות הילד, הפמיניזם, הטרור הירוק, הפוליטיקאלי קורקטנס, וכו'. האנגלים האמיתיים רוצים לשמור על הערכים המסורתיים שלהם. למעשה, זו אותה המחלוקת שהביאה לתמיכה בטרומפ בארה"ב נגד האליטות השמאלניות שם. בשני המקרים התקשורת תומכת בכוחות "הנאורים". לכן אני מקווה שאנגלים יצביעו בעד יציאה מהאיחוד האירופי, ושהאמריקנים יצביעו בעד טרומפ.
13 יובל 19/06/2016 09:22 איזו תעשיית רכב נשארה בבריטניה? (ל"ת)
12 שגיא 17/06/2016 13:30 סוף סוף דעה אובייקטיבית !
אחלה טור גלעד , העלת הרבה נקודות מעניינות .שבת שלום
11 חייבים להשאר 16/06/2016 19:08 יכולים להיות צרות צרורות (ל"ת)
10 שי 16/06/2016 17:02 קשקשן
הכותב עשה לעצמו נוהג של להיות קיצוני ובעל דעות משונות. הוא חושה שזה הופך אותו למעניין. זה לא. זה הפוך אותו לקשקשן טרחן
9 שי 16/06/2016 16:52 קשקשן
הכותב עשה לעצמו נוהג של להיות קיצוני ובעל דעות משונות. הוא חושה שזה הופך אותו למעניין. זה לא. זה הפוך אותו לקשקשן טרחן
8 תמיד פועלים הפוך , 16/06/2016 16:47 נניח שאתה צודק, אם כי אתה לא, הבריטים
ולכן ישארו בגוש....
א.ל. 16/06/2016 17:04 ועכשיו בעברית אם אפשר (ל"ת)
7 בא 16/06/2016 15:02 זה בגלל המהגרים הערבים ולא הכלכלה ,כסף אפשר להרוויח . (ל"ת)
6 שלמה גרינברג 16/06/2016 14:37 אם הניתוח הכלכלי מורה בעיקר על יתרונות ליציאה מאירופה,
הייתי מעוניין לראות ניתוח כזה, ניתוחים הפוכים קראתי אין ספור וממקורות שבד"כ אמינים. בנוסף מתקבל הרושם שאתה מערבב בין האיחוד לגוש האירו. המגיבה 3 צודקת (לבטח בעניין תעשיית הרכב אבל לא רק). שכחת כנראה איך ומדוע התחננה בריטניה להצטרף לאיחוד. ו"בריטניה היא עובדתית השוק הגדול ביותר גם של אירופה"???
גלעד 16/06/2016 18:35 עניין של מאמץ
הניתוחים שקובעים שכדאי לצאת מאירופה זמינים באינטרנט. שים לב שמרבית הניתוחים שקובעים שזה יהיה אסון אם בריטניה תעזוב מקורם במוסדות פיננסיים שבעצמם נהנים מהפרוטקציוניזם האירופאי או ממומנים ע"י ממשלת בריטניה והאיחוד עצמו. לגופו של עניין, הם בדר"כ מתעלמים מהתועלת לצרכן הבריטי מהירידה ביוקר המחיה. וכן, בריטניה מהווה 16% מייצוא המוצרים מאירופה הקונטיננטלית. ארה"ב - 15%.
שלמה גרינברג 17/06/2016 09:59 שמעתי בעצתך וקראתי
אתה טוען ש"מרבית הניתוחים שקובעים שזה יהיה אסון אם בריטניה תעזוב מקורם במוסדות פיננסיים שבעצמם נהנים מהפרוטקציוניזם האירופאי או ממומנים ע"י ממשלת בריטניה והאיחוד עצמו". ראשית בדוק את מקור המאמרים שבעד היציאה ושנית מסתבר שהמאמרים המובילים כנגד אינם נתמכים ע"י בעלי האינטרס להישאר כמו למשל הניו יורקר או מרקטווץ'. מקריאת חלק מהמאמרים ברור שמצדדי בעזיבה מדברים מהלב, מהרגש וכמובן בגלל ההגירה. המתנגדים משתמשים בעובדות. איני חושב שיוקר המחיה כ"כ ישפיע כי למרות מה שאמרת בתוכנית "צבע הכסף" ששמעתי בנסיעתי אתמול אחה"צ ההשפעה בתחום זה מינורית ולבסוף, מי שמאמין שהבריטים "ינצחו" אם יעזבו פשוט טועה ומטעה. עצתי שתקרא, לבטח כבר קראת, את המאמר http://www.newyorker.com/news/john-cassidy/the-economic-arguments-against-brexit בניו יורקר
בא 16/06/2016 15:03 הם הצטרפו כדי לפרק את הגוש בהמשך ..........ובקרוב . (ל"ת)
5 אמיר 16/06/2016 13:57 איחוד סוף jQuery203019249834958463907_1466073634152?
איחוד אירופי מהתחלה היה מיותר - רתם מדינות עם מנטליות שונה, עם השקפת עולם שונה לעגלה אחד , כבל אותם במטבע אחיד ללא יכולת תמרון . התוצאה לפנינו ועתידו מעורפל . טוב יהיה אם יתפרק ויחזור למצב קודם .
בא 16/06/2016 15:04 יהיה טוב למי שהעמיס פוטים . (ל"ת)
4 רבי דוד 16/06/2016 10:29 פוליטיקאי בריטי רהוט, עם שכל ישר וראש על הכתפיים
בשם נייג'ל פאראג', על Brexit: https://www.youtube.com/watch?v=XroaaL7_L14 כה נדיר במחוזותינו...
לאומן אנגלי טפוסי 17/06/2016 16:56 חי במאה התשע עשר וחולם על בריטניה כלשון המאזנים באירופה
זה כל מה שהבריטים המובילים את המאבק ליציאה חולמים.כל זה מוזן על ידי כל עתונאי החצר של רופרט מורדוך וכל האנשים שחולמים אחרונית עשרות שנים,זה גוסס ואי אפשר ללכת נגד ההסטוריה.אם אנגליה תעזוב היא תהיה מדינה מליגה נמוכה יותר.הקטר נוסע בייבייביי.
3 אליזבט השניה 16/06/2016 09:45 נתוח שגוי ומטעה
איזה גיבוב של שטויות, אנגלה מהווה רק 4% מיצוא של השוק ו50% מהיצוא האנגלי זה לשוק. התעשיה הבריטית שמהווה רק כ18% מהתוצר כאשר 80% זה שרותים, ברובה היא בידיים זרות למעשה כל תעשיית המכוניות מה תעשה בריטניה ״הגדולה״כאשר bmw או פולקסווגן יצרני ה- Bentley ו- Rolls Royce יעבירו את היצור לאחת מארצות השוק. אין לך מושג על מה שאתה מדבר.
גלעד 16/06/2016 10:04 ראיה כוללת
ראשית, ברור שחברות שנהנו מהגנת המכס האירופאית ייפגעו, אבל ברגע שההגנה תוסר, חברות אחרות עם יתרון תחרותי אמיתי בשווקים העולמיים יפרחו. זה כלכלה 101. שנית, הייצוא לכלכלת האיחוד מהווה 9% מכלכלת בריטניה. אני לא מזלזל ב-9% אבל אין היגיון בלשעבד 91% לסד האירופאי. מלבד זאת, כאמור בכתבה, לא תהיה מלחמת סחר כי בריטניה היא עובדתית השוק הגדול ביותר גם של אירופה וגם של יצרני הרכב הגרמניים ולכן אפילו את 9% האלה, בריטניה לא תאבד. הקיצר, תועלת נטו מהבריחה מאירופה.
יוסף 16/06/2016 13:16 באמת שאין לך מושג על מה אתה מדבר
ממליץ לך ללמוד מה זה מאזן סחר. אם אתה לא חושב שהכלכלה של בריטניה משגשגת מעצם העובדה שהיא מרכז פיננסי (ממליץ לך בחום להביט על הנתון של 80% שירותים בבריטניה) והשער לאירופה, אתה טועה,ובענק. למעשה כל הכסף שזורם לאנגליה בעשור האחרון הוא בגלל שהיא המרכז הפיננסי שנותן גישה לאירופה. ברגע שאנגליה תצא מהאיחוד, למעשה פרנקפורט, ציריך ופאריז ייהנו מזרימת הון משמעותית של זרים, ההון הזה ייצא מלונדון. בהצלחה עם עם המכסים שלך, לא הייתי מודע שאנגליה היא מדינה עם כלכלת ייצור שהמכסים כל כך משפיעים.
גלעד 16/06/2016 18:31 לונדון היא מרכז פיננסי בערך מהמאה ה-17.
ויציאה מהאיחוד תאפשר לבריטניה לנקוט במדיניות מס ורגולציה עצמאיות שרק יחזקו את לונדון, בטח בהשוואה לחידלון הכלכלי האירופאי.
כלכלן מס 17/06/2016 13:48 אם אתה חושב שהרגולציה כיום היא לא עצמאית...
אוי אוי אוי כמה שאין לך מושג! איך נותנים לך לכתוב פה? עכשיו אתה פשוט שם עובדות שקריות. מדיניות מס נקבעת מהמדיניות הפיסקלית קודם כל. שנית להזכירך לאנגלייה יש בנק מרכזי נפרד מהבנק האירופי שמאפשר לה להתוות מדיניות מוניטרית שתהיה תואמת למדיניות הפיסקלית. ואני לא מבין איך הטענה שלונדון מרכז פיננסי מהמאה ה-17 בכלל רלוונטית לדיון? נו אוקיי, רומא מרכז תרבותי מהמאה ה-5 לפנה"ס...אז מה הנקודה? אם אתה לא מבין את ההשפעות של הברקזיט עדיף שלא תכתוב,תלך לנהל תיקי השקעות בבנק או משהו... איפה שתוכל לגרום פחות נזק...
2 זוזו 16/06/2016 09:30 השוק העיקרי של ב.מ.וו. הוא היצוא לבת ים (ל"ת)
1 Mk 16/06/2016 09:30 הייתי מעונין לשמוע דעה נוגדת של מומחים
ואם יצאו מה תהינה ההשלכות המיידיות בשווקים
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש
כל הזכויות שמורות לחברת ביזפורטל בע"מ מקבוצת קו מנחה © |תנאי שימוש | לאתר אקטיבטרייל
לחץ לביטול הצגת המידע המורחב על מדד/נייר בבר המדדים, לחיצה נוספת תשיב את המידע.