
"אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב"
"אנחנו הולכים להיות אינטל של עולם הרכב - לא משנה איזה רכב יש לך, הבסיס שלו יהיה אנחנו. היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב, בכל גודל וצורה של רכב, מהר יותר, נמוך יותר והרבה יותר בזול, לעומת כל אחד אחד" כך אומר בראיון לביזפורטל דניאל בראל, מנכ"ל REE אוטומוטיב שמתחילה להיסחר היום (שישי) בנאסד"ק תחת הסימול REE, לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר, לאחר המיזוג עם חברת הספאק 10X Capital Venture Acquisition Corp, כאשר שלשום (21 ביולי) אסיפת בעלי המניות של הספאק אישרה את המיזוג. REE הוקמה ב-2013 ע"י מייסדי סופטוויל, דניאל בראל (כ-10%), המשמש כמנכ"ל ואחישי סרדס (כ-10%), כך שכל אחד מהם שווה על הנייר כ-360 מיליון דולר, והיא מעסיקה למעלה מ-100 עובדים. החברה מייצרת פלטפורמה שעליה כל יצרנית רכב יכולה לעשות שימוש, כאשר רכיבים שונים ברכב משולבים בין השלדה והגלגלים ובהם היגוי, בלימה, מתלה, הנעה ובקרה. צורה "שטוחה" זו משאירה בחלל הרכב יותר גמישות בתכנון הרכב. כך רכבי משלוחים, למשל, יכולים לפנות מקום כדי לשאת מטען רב יותר, וגם ניתן לרווח יותר מכוניות נוסעים. לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019. בנוסף למייסדים, אקסלנס של הפניקס מחזיקה ב-10% מהמניות בשווי של כ-360 מיליון דולר. גיל אגמון, בעל השליטה ב דלק רכב 2.32% שעשתה רווחים נאים בהנפקת אינוויז וכן בהנפקת ורידיס, וזיו אבירם ממייסדי מובילאי - שמחזיקים כל אחד ב-6% מהמניות (216 מיליון דולר). רד ביומד עם 5% (180 מיליון דולר). בנוסף גם מיטב דש וכלל ביטוח מחזיקות כל אחת כ-4% (144 מיליון דולר), הכשרה לביטוח עם 3%, וקבוצת אלייד עם 2.5%. גם NSK America, וגם חברות איתן התקשרה החברה בהסכמים כמו מיצובישי, מוסאשי היפנית מבית הונדה, אמריקאן אקסל, מגנה הקנדית וכן Koch Strategic Platforms מחזיקות באחוזים בודדים לאחר שהשתתפו ב-PIPE. החתמים בהנפקה היו מורגן סטנלי וולס פארגו. אז מה בעצם היתרון התחרותי שלכם? בראל: "היתרון המרכזי שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב – מנוע גיר בולמי זעזועים היגוי ברקסים סוללה שאסים, בכל גודל וצורה שהוא, בין אם אוטונומי ובין אם לא, ויודעים לעשות יותר מהר, ויותר נמוך. אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב". תסביר? "בעולם המחשבים יש יצרניות שונות, כמו דל, לנובו, HP ואחרות, אבל לחברת אינטל לא אכפת מי מנצח מבין כל היצרניות. בין אם המסך הגדול ובין אם המכשיר קטן - בסוף יש את אינטל בכולם. יש לנו שת"פ עם הרבה יצרניות מסביב לעולם. כל אחד בונה רכב שונה, או עיצוב שונה או יכולת שונה - אבל בסוף כולם משתמשים בנו. אנחנו בעצם מספקים לכל החברות מבנה מודולארי של רכב, הן יבנו את הרכבים שלהם על בסיס הפלטפורמה שלנו". החברה חתמה על שת"פ עם יצרניות גדולות בעולם, כמו מוסאשי היפנית מבית הונדה, Mahindra & Mahindra ההודית, הינו מוטורס (Hino Motors) - חטיבת המשאיות של טויוטה, נאוויה (Navya) - חברת השאטלים האוטונומיים הגדולה בעולם, מגנה הקנדית (Magna International) העוסקת בניידות טכנולוגית - ספקית חלקי הרכב הגדולה בעולם והיצרנית של יגואר, BMW ומרצדס, ג'יי בי פוינדקסטר (JB Poindexter) האחראית על פי החברה ל-2/3 מהרכבים בארה"ב, אמריקן אקסל (American Axle) הנחשבת לספקית המובילה בעולם של מערכות הנעה לרכב ופועלת ב17 מדינות ועוד. למה בעצם שהחברות הללו לא יחליפו את הקו שלהם לקו זהה לשלכם? בראל: "חברות הן לא עד כדי כך דינמיות. היום כל אחת מייצרת משהו מאוד לבד, ולשנות את קו הייצור - מדובר בעלות של מיליארדים וזמן של 8-10 שנים". מתי יחלו מכירות משמעותיות? "2023". מה יקרה דווקא אז? "נתחיל לייצר ייצור סדרתי. ב-5 שנים הקרובות נבנה 15 מתקנים מפעלים, פסי הרכבה, בכל העולם. שלושת פסי ההרכבה הראשונים יהיו בארה"ב, אחר כך באירופה - כנראה בגרמניה, והשוק השלישי יהיה ביפן". זה לא יגרור עלויות יקרות? "בתעשיית הרכב מייצרים בכל העולם ולא במזרח. המודל שלנו יעיל מבחינת השקעה בהון. לחברות אחרות עולה מאות מיליונים להקים אותו, והמצאנו יכולת ושיטה להקים רק ב-15 מיליון דולר. העלות התפעולית תהיה דומה אבל הפער הגדול ייווצר מהוזלת עלויות ההקמה". מי המתחרות שלכם? "אנחנו רואים הרבה פעמים חברה בשם ריבייאן (Rivian), חברת רכבים חשמליים ששווה 50 מיליארד דולר, וגם ארייבל (Arrival) ARRIVAL שגם הונפקה באמצעות ספאק ונסחרת לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, שאנחנו רואים פה ושם נקודות משיקות. בנוסף, יש את לורדסטאון LORDSTOWN MOTORS CORP המקרטעת שהציגה ברבעון הראשון של 2021 תוצאות גרועות ונאלצה לחעתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי, וכמובן - ענקיות הרכב המסורתיות פורד FORD MOTOR CO ו-ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ". REE החליטה להיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לחברת ספאק (SPAC). מדובר למעשה על חברות ללא פעילות עסקית כלשהי. רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים. למה החלטתם להנפיק באמצעות ספאק ולא דרך IPO רגיל? בראל: "כשהתחלנו להסתכל על השוק נוצר באז סביב מניות הספאק. הרבה אנשים לא יודעים אבל הספאקים נוצרו כדי להיות "IPO 2.0". מיזוג ספאק אמור לתת למשקיע תחושה יותר נוחה, כי יש חברה שבודקת חברות וקובעת את השווי כשהמטרה שלה בסוף היא המשקיע.
- 19.אורלב 25/07/2021 09:05הגב לתגובה זוזה סטרפ טפ בפני עצמו. מאוד מקווה שזה אמיתי ולא קובמינה ישראלית. בכל אופן מאחל לכם המון הצלחה לאור העובדה שחלקנו מושקעים שם דרך המוסדיים.
- 18.שלדות שיכולות להתאים לרכבי שירות איטיים יחסית (ל"ת)אוטומביל 25/07/2021 08:43הגב לתגובה זו
- 17.שגיא 24/07/2021 10:57הגב לתגובה זוקודם שימכור ב100 מיליון דולר בשנה השווי של המיזם יהיה שווה בקושי מליארד קצת..אחרי שהבועה הזו תתפוצץ .
- 16.אביהו 24/07/2021 10:55הגב לתגובה זוקודם כל הגהה דחוף לכתבה. פנינים כמו "לחעתוך" לא צריכות להופיע ובהרבה משפטים חסרות מילים, ממש קשה לקרוא ולהבין ככה. ולגבי החברה - זאת באמת לצערי בדיחה עצובה. מכונית זה לא קורקינט חשמלי. יש המון מערכות נלוות, והמון שיקולים נוספים שנדרש לקחת בחשבון - בטיחות, נוחות, הנאה מנהיגה. כל אלה לא נראה שימצאו מענה בפלטפורמה שטוחה שכזאת. היה פעם קונספט כזה בתעשיית הרכב (עדיין משמש ברכבי שטח) של רצפה ועליה שמים את מרכב הרכב - קראו לו שלדת סולם. כל החסרונות של השיטה קיימות גם ב-REE. תחזית מכירות של 10 מיליארד דולר עוד 4-5 שנים היא לא תחזית אגרסיבית, היא פתח לתביעה נגד בעלי תפקיד עוד 5 שנים, מקווה מאוד עבורם שאכן הם מתקדמים בהכנת מתקני ייצור שיתמכו בתחזית הנ"ל. אחרת ניתן יהיה להוכיח שהם נתנו תחזית שידעו שלא ניתן לעמוד בה. המקום היחיד שהפלטפורמה הזאת עושה שכל - זה ברכבים תפעוליים וכלים למטרות מיוחדות. כלים שהכמות המיוצרת מהם לא מצדיקה פיתוח עצמאי ושלא נדרשים לכל היכולות הנדרשות מרכב פרטי. אולי גם רכבי חלוקה מסחריים, בקיצור שיזכרו שהם מתחרים בשלדת סולם (אבל ללא הגמישות המבנית, אז לא רכבי שטח).
- 15.מ. 24/07/2021 01:54הגב לתגובה זוכלומר שהמוצרים שלכם יבזבזו כמות אדירה של אנרגיה, על בסיס תהליכי ייצור מיושנים, וכשלון מתמשך לעבור לטכנולוגיה חדישה ביעילות עד כדי הצורך לייצר אצל מתחרים?
- 14.לרוץ לקנות 23/07/2021 21:00הגב לתגובה זובסוף ישאר שלט חלוד..כאן היו הרבה אשליות
- 13.מציע לכם לא להיות אינטל...הם לוזרים. (ל"ת)חביב 23/07/2021 18:52הגב לתגובה זו
- אוהד 24/07/2021 17:36הגב לתגובה זועם רווח של מעל 70 מיליארד שליטה של מעל 90 אחוז בשוק אבל אתה ווינר אמיתי מה עשית? מה הקמת בניית תרמת?
- 12.יעקב 23/07/2021 16:23הגב לתגובה זומזל שלא צריך לחכות הרבה זמן כדי לראות את המיליארדים זורמים לחברה
- כול הבורסה זה משחק אחד גדול של שחקנים גדולים 19/01/2025 12:56הגב לתגובה זומגיב
- 11.אחד שזוכר 23/07/2021 15:59הגב לתגובה זונו, המכשיר ההוא מטיולי הסגויי בעיר העתיקה? אה, כן, רכינוע. או סגויי. איזה ישראבלוף מבשלים פה.
- 10.יש כסף כמו זבל אז למה לא ? (ל"ת)בן 23/07/2021 15:28הגב לתגובה זו
- 9.גיל 23/07/2021 15:03הגב לתגובה זוקצת צניעות לא תזיק מר דניאל היקר מאחל לכם הצלחה בהמשך
- 8.ענליסט 23/07/2021 13:11הגב לתגובה זוכמו טויוטה וקטנות וזריזות כמו טסלה. בתכנון מתלים ומערכות בלימה יש מיליון אילוצים הנדסיים שצריך לתפור בינהם בעזרת ידע הנדסי רב שנים והפלטפורמה הזאת היא בדיחה. מתאימה אולי ליצרני מלגזות
- 7.[email protected] 23/07/2021 13:10הגב לתגובה זובמקום מנוע אחד. ספק רב אם הטכנולוגיה הזאת אכן תעמוד בציפיות
- 6.פנסי 23/07/2021 12:30הגב לתגובה זועל פי מה שקורה באינטל בשנים האחרונות....... הייתי מחפש השוואה אחרת.
- 5.רועי 23/07/2021 12:24הגב לתגובה זוכל מי שבעניין יודע שהולכים בכיוון ספאק לכסף קל
- 4.רמבו החולם 23/07/2021 10:51הגב לתגובה זומאחל להם בהצלחה . מקווה בשבילם כי החלום והחזון יתממשו בגדול
- 3.רק חברות ללא הכנסות יכולות לספק תחזיות כאלה (ל"ת)פופטיץ 23/07/2021 10:39הגב לתגובה זו
- 2.חברה עם יכולות טכנולוגיות מדהימות (ל"ת)מיכאל 23/07/2021 10:33הגב לתגובה זו
- גדי אל 19/01/2025 13:00הגב לתגובה זויש מצב שהחברה תהיה ריוחית בעתיד
- 1.אבירם 23/07/2021 01:34הגב לתגובה זוחברה שמפסידה עשרות מיליונים מונפקת בשווי של מיליארדים...

המניה שצפויה לזנק היום בוול סטריט והאם זו השקעה מעניינת?
בורסת הקריפטו Bullish הנפיקה בוול סטריט - האם גם היא תזנק? אחרי הנפקות שזינקו ביום הראשון במאות אחוזים, Bullish תנסה לעשות זאת היום
בורסת הקריפטו Bullish גייסה 1.1 מיליארד דולר בהנפקה שנקבעה במחיר מעל הטווח. להנפקה היו ביקושים חריגים שמבטאים את התיאבון הגדול להנפקות, במיוחד אחרי שורה ארוכה של הנפקות מהזמן האחרון שינקו במאות אחוזים -פיגמה מזנקת ב-241%.
החברה שמחזיקה גם באתר CoinDesk, תחל היום להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול BLSH, בשווי שוק של 5.4 מיליארד דולר. Bullish היא מפעילת בורסה למטבעות דיגיטליים ומבעלי אתר החדשות הפיננסי CoinDesk.
בהנפקה הוקצו 30 מיליון מניות במחיר של 37 דולר למניה, מעל טווח ההצעה המקורי של 32־33 דולר, לאחר שהחברה הגדילה את מספר המניות המוצעות בעקבות ביקוש חריג שמוערך ביותר מפי 20 מההיצע - כלומר הביקושים למניות הגיעו לכ-20 מיליארד דולר. ההנפקה הוגדלה ממטרה ראשונית של כ-629 מיליון דולר והגיעה בסופו של דבר ל-990 מיליון דולר בטווח המחירים המוגדל. הממשעות היא שיהיו כאלו שינסו למכור היום, אבל זה לא יהיה ב-37 דולר, זה יהיה במחירים ככל הנראה, גבוהים במיוחד.
ענקית ההשקעות בלאקרוק ו קרנות ההשקעה של קת'י וודס ARK Investment Management רכשו מניות בהנפקה.
כתבה קשורה: סטאב-האב בדרך לוול סטריט; השווי יעלה על 15 מיליארד דולר
- Bullish מזנקת 140% ביום המסחר הראשון - מ-37 ל-90 דולר
- אסיה והחוזים עולים לקראת הדד ליין ארה"ב-סין, שורט סקוויז מתקרב בביטקוין?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד לבורסות הפונות לשוק הקמעונאי, Bullish מתמקדת במשקיעים מוסדיים, עם פלטפורמות למסחר ספוט, מסחר במינוף ונגזרים, ותשתיות אבטחת מידע מתקדמות. החברה מחזיקה ברישיונות רגולטוריים בארה"ב, גרמניה, הונג קונג וגיברלטר, וממתינה לאישורים נוספים. כחלק מהאסטרטגיה, היא רכשה את CoinDesk ב-2023 ואת CCData באוקטובר 2024, כדי לחזק את שירותי המידע והמדיה. מבחינה פיננסית, Bullish צופה רווח נקי של 106-109 מיליון דולר ברבעון השני של 2025, לאחר רווח של 80 מיליון דולר ב-2024 כולה. החברה נהנית כמובן מהעלייה במחירי מטבעות הקריפטון וגם מהרגולציה שמביאה גופים מוסדיים לשוק הזה.

מניית אינטל עולה; טראמפ הפך מאויב לאוהב
מניית אינטל עולה 6% ביומיים, אחרי שנפלה בעקבות ביקורת של טראמפ על מנכ"ל החברה, ליפ בו-טאן; ומה צפוי בהמשך?
זה התחיל בהתקפה גדולה - דונלד טראמפ דרש ממנכ"ל אינטל, ליפ בו טאן להתפטר מכיוון שהוא מחזיק במניות של חברות סיניות שקשורות לממשל הקומוניסטי בסין שמתחרות באמריקאיות ומהוות אפילו סיכון ביטחוני (הרחבה: אינטל עלולה לאבד את היתרון היחיד שלה; זה יכול להיות מסוכן). זה נמשך בדיווחים על פגישה (מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן ייפגש עם טראמפ) והגיע למצב של חיבוקים ונשיקות אחרי המפגש. טראמפ החמיא לבו טאן ואמר שהוא מעניין מאוד, עם סיפור חיים מדהים.
טראמפ ציין שיהיו שיחות נוספות של צוותי אינטל והממשל לשם חיזוק תעשיית השבבים המקומית. תעשיית השבבים בארה"ב נמצאת במאבק אסטרטגי מול אסיה. ממשל ביידן קידם את "החוק לצ'יפים" (CHIPS Act), שמעמיד כ-52 מיליארד דולר בסבסוד ותמריצים לחברות שבבים שיפתחו וירחיבו פעילות ייצור במדינה. אומנם אינטל נחשבת לאחת הנהנות המרכזיות מהחוק, עם פרויקטים בהיקף של כ-28 מיליארד דולר באוהיו ובאריזונה, אך עיכובים בביצוע והחמצת לוחות זמנים עוררו ביקורת מצד גורמים פוליטיים וכלכליים. במקביל, TSMC כבר בונה מפעלים חדשים באריזונה, ומייצרת לעצמה יתרון של אמינות ביצוע וקשרים עם יצרנים אמריקאים מובילים
על פי פרסומים, טאן תומך בהמשך פעילות ייצור השבבים בתוך אינטל, ולא בהפרדתה ליחידה עצמאית. עם זאת, החברה זקוקה ללקוחות שייבחרו לייצר שבבים על בסיס טכנולוגיות ה־18A או ה־14A העתידית שלה. לקוחות אולי ישכנעו כי החברה מסוגלת להתחרות מחדש ביצרניות המובילות. ללא התחייבויות כאלו, אינטל תתקשה להצדיק השקעות עתק ולהתמודד עם פערי טכנולוגיה שהתפתחו בשנים האחרונות.
אחד התרחישים הוא שטראמפ ינסה לגייס תמיכה פוליטית עבור אינטל ואף להפעיל לחץ על לקוחות פוטנציאליים לשימוש במפעלי החברה. במקביל, נשמעים קולות שקוראים למהלך השקעה רחב היקף: מנכ"ל אינטל לשעבר, קרייג בארט, הציע לאחרונה כי שמונה חברות אמריקאיות, בהן אנבידיה, אפל וגוגל, ישקיעו כ-5 מיליארד דולר כל אחת בתמורה לאחזקה באינטל והבטחת אספקה ארוכת טווח. עם זאת, מאחר ש-TSMC כבר מרחיבה את פעילותה באריזונה, ייתכן שמבלי התערבות פוליטית אקטיבית, שיתוף פעולה כזה לא יקרום עור וגידים
- אינטל קופצת בעקבות הזיגזג של טראמפ ומה מראים החוזים?
- מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן ייפגש עם טראמפ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אינטל מתמודדת עם אתגר כפול: מצד אחד, היא נדרשת להשלים פערים טכנולוגיים ולהחזיר לעצמה יתרון בייצור שבבים מתקדמים. מצד שני, עליה להוכיח ללקוחות ולמשקיעים שהיא מסוגלת לעמוד בהתחייבויות ולהביא ערך מוסף על פני המתחרות מהמזרח. כל זה בתחום הייצור כשגם בתחום הפיתוח יש לה אתגרים גדולים - היא עדיין רחוקה מאוד מאנבידיה שמובילה את תחום שבבי ה-AI עם נתח של מעל 80% והיא גם רחוקה מאוד מהשנייה במרוץ AMD שלה כ-4%-5% מהשוק. לאינטל על פי ההערכות פחות מ-1% מהשוק.