REE
צילום: יח"צ
ראיון

"אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב"

כך אומר דניאל בראל, מנכ"ל REE שתחל להיסחר היום (שישי) בנאסד"ק בשווי של כ-3.6 מיליארד דולר. בראיון לביזפורטל הוא מסביר מדוע בחר בספאק "ככה יכולנו לבחור את השותפים שלנו", על היתרון התחרותי "נקים מפעל ב-15 מיליון דולר כשלכולם זה עולה מאות מיליונים", ומתייחס לשאלה שמציקה: האם תחזית הגידול בהכנסות החברה ריאלית?
נתנאל אריאל | (22)

"אנחנו הולכים להיות אינטל של עולם הרכב - לא משנה איזה רכב יש לך, הבסיס שלו יהיה אנחנו. היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב, בכל גודל וצורה של רכב, מהר יותר, נמוך יותר והרבה יותר בזול, לעומת כל אחד אחד" כך אומר בראיון לביזפורטל דניאל בראל, מנכ"ל REE אוטומוטיב שמתחילה להיסחר היום (שישי) בנאסד"ק תחת הסימול REE, לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר, לאחר המיזוג עם חברת הספאק 10X Capital Venture Acquisition Corp, כאשר שלשום (21 ביולי) אסיפת בעלי המניות של הספאק אישרה את המיזוג. REE הוקמה ב-2013 ע"י מייסדי סופטוויל, דניאל בראל (כ-10%), המשמש כמנכ"ל ואחישי סרדס (כ-10%), כך שכל אחד מהם שווה על הנייר כ-360 מיליון דולר, והיא מעסיקה למעלה מ-100 עובדים. החברה מייצרת פלטפורמה שעליה כל יצרנית רכב יכולה לעשות שימוש, כאשר רכיבים שונים ברכב משולבים בין השלדה והגלגלים ובהם היגוי, בלימה, מתלה, הנעה ובקרה. צורה "שטוחה" זו משאירה בחלל הרכב יותר גמישות בתכנון הרכב. כך רכבי משלוחים, למשל, יכולים לפנות מקום כדי לשאת מטען רב יותר, וגם ניתן לרווח יותר מכוניות נוסעים.  לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019.  בנוסף למייסדים, אקסלנס של הפניקס מחזיקה ב-10% מהמניות בשווי של כ-360 מיליון דולר. גיל אגמון, בעל השליטה ב דלק רכב 2.32%  שעשתה רווחים נאים בהנפקת אינוויז וכן בהנפקת ורידיס, וזיו אבירם ממייסדי מובילאי - שמחזיקים כל אחד ב-6% מהמניות (216 מיליון דולר). רד ביומד עם 5% (180 מיליון דולר). בנוסף גם מיטב דש וכלל ביטוח מחזיקות כל אחת כ-4% (144 מיליון דולר), הכשרה לביטוח עם 3%, וקבוצת אלייד עם 2.5%. גם NSK America, וגם חברות איתן התקשרה החברה בהסכמים כמו מיצובישי, מוסאשי היפנית מבית הונדה, אמריקאן אקסל, מגנה הקנדית וכן Koch Strategic Platforms מחזיקות באחוזים בודדים לאחר שהשתתפו ב-PIPE. החתמים בהנפקה היו מורגן סטנלי וולס פארגו. אז מה בעצם היתרון התחרותי שלכם? בראל: "היתרון המרכזי שלנו הוא שאנחנו יודעים לבנות פלטפורמות לרכב – מנוע גיר בולמי זעזועים היגוי ברקסים סוללה שאסים, בכל גודל וצורה שהוא, בין אם אוטונומי ובין אם לא, ויודעים לעשות יותר מהר, ויותר נמוך. אנחנו נהיה אינטל של עולם הרכב". תסביר? "בעולם המחשבים יש יצרניות שונות, כמו דל, לנובו, HP ואחרות, אבל לחברת אינטל לא אכפת מי מנצח מבין כל היצרניות. בין אם המסך הגדול ובין אם המכשיר קטן - בסוף יש את אינטל בכולם. יש לנו שת"פ עם הרבה יצרניות מסביב לעולם. כל אחד בונה רכב שונה, או עיצוב שונה או יכולת שונה - אבל בסוף כולם משתמשים בנו. אנחנו בעצם מספקים לכל החברות מבנה מודולארי של רכב, הן יבנו את הרכבים שלהם על בסיס הפלטפורמה שלנו". החברה חתמה על שת"פ עם יצרניות גדולות בעולם, כמו מוסאשי היפנית מבית הונדה, Mahindra & Mahindra ההודית, הינו מוטורס (Hino Motors) - חטיבת המשאיות של טויוטה, נאוויה (Navya) - חברת השאטלים האוטונומיים הגדולה בעולם, מגנה הקנדית (Magna International) העוסקת בניידות טכנולוגית - ספקית חלקי הרכב הגדולה בעולם והיצרנית של יגואר, BMW ומרצדס, ג'יי בי פוינדקסטר (JB Poindexter) האחראית על פי החברה ל-2/3 מהרכבים בארה"ב, אמריקן אקסל  (American Axle) הנחשבת לספקית המובילה בעולם של מערכות הנעה לרכב ופועלת ב17 מדינות ועוד. למה בעצם שהחברות הללו לא יחליפו את הקו שלהם לקו זהה לשלכם? בראל: "חברות הן לא עד כדי כך דינמיות. היום כל אחת מייצרת משהו מאוד לבד, ולשנות את קו הייצור - מדובר בעלות של מיליארדים וזמן של 8-10 שנים".   מתי יחלו מכירות משמעותיות?  "2023". מה יקרה דווקא אז? "נתחיל לייצר ייצור סדרתי. ב-5 שנים הקרובות נבנה 15 מתקנים מפעלים, פסי הרכבה, בכל העולם. שלושת פסי ההרכבה הראשונים יהיו בארה"ב, אחר כך באירופה - כנראה בגרמניה, והשוק השלישי יהיה ביפן".   זה לא יגרור עלויות יקרות? "בתעשיית הרכב מייצרים בכל העולם ולא במזרח. המודל שלנו יעיל מבחינת השקעה בהון. לחברות אחרות עולה מאות מיליונים להקים אותו, והמצאנו יכולת ושיטה להקים רק ב-15 מיליון דולר. העלות התפעולית תהיה דומה אבל הפער הגדול ייווצר מהוזלת עלויות ההקמה".   מי המתחרות שלכם? "אנחנו רואים הרבה פעמים חברה בשם ריבייאן (Rivian), חברת רכבים חשמליים ששווה 50 מיליארד דולר, וגם ארייבל (Arrival) ARRIVAL שגם הונפקה באמצעות ספאק ונסחרת לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, שאנחנו רואים פה ושם נקודות משיקות. בנוסף, יש את לורדסטאון  LORDSTOWN MOTORS CORP  המקרטעת שהציגה ברבעון הראשון של 2021 תוצאות גרועות ונאלצה לחעתוך את ייצור המשאיות המתוכנן בחצי, וכמובן - ענקיות הרכב המסורתיות פורד  FORD MOTOR CO ו-ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ".   REE החליטה להיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לחברת ספאק (SPAC). מדובר למעשה על חברות ללא פעילות עסקית כלשהי. רק הר של מזומן שדורש להשקיע אותו. לרוב, מי שעומדים מאחורי החברות הללו הן קרנות הון סיכון או בנקי השקעות, שיחד עם איש עסקים ידוע, משלבים ידיים כדי למצוא פעילות עסקית ולמזג אותה לתוך השלד מלא המזומנים. חברות ה-SPAC, שמו להם למטרה למצוא את הסטארט אפ הבא, ובמידה ולא מבצעות רכש בתוך 24 חודשים מיום ההנפקה, החברה מתפרקת והכסף מוחזר למשקיעים. למה החלטתם להנפיק באמצעות ספאק ולא דרך IPO רגיל? בראל: "כשהתחלנו להסתכל על השוק נוצר באז סביב מניות הספאק. הרבה אנשים לא יודעים אבל הספאקים נוצרו כדי להיות "IPO 2.0". מיזוג ספאק אמור לתת למשקיע תחושה יותר נוחה, כי יש חברה שבודקת חברות וקובעת את השווי כשהמטרה שלה בסוף היא המשקיע.

"מעבר לכך, מיזוג ספאק זה הרבה יותר מהיר מהנפקה רגילה ובנוסף - כאן אנחנו יכולים לבחור את השותפים שלנו להנפקה. וזה חשוב מאוד. בעיניי, השותפים שלנו מהספאק זה אחד ממכפילי הכח הכי גדולים שלנו, ובהנפקה רגילה אין לך שליטה על זה. מצאנו בספאק הזה יתרונות שלא מצאנו בשום מקום אחר. מדובר בקבוצה של אנשים מאוד מנוסים, שהשקיעו כבר ביותר מ-200 חברות בשנות ה-90, מכירים את השוק הציבורי האמריקאי ואת התעשייה, ומאוד חכמים - זה השותף שאתה רוצה ביציאה למסע כזה".   אבל אתה יודע, לפי הנתונים - חברות שהונפקו בספאק איבדו עשרות אחוזים, כמו איירון סורס שנפלה ב-25%, לעומת חברות שהונפקו בדרך המלך, כמו סנטינל וואן שעלו בעשרות אחוזים? "אני לא חושב שיש קשר לדרך שבה החברות נכנסו לבורסה. החברות נפלו בגלל השוק הספציפי שלהן, התמחור, כמות המניות שיש בשוק, התנודתיות בשוק, נתונים טכניים ועוד. אבל מעבר לכך - כשמסתכלים על חברה שהולכת להיות ציבורית לא נכון להסתכל לטווח הקצר. צריך להמתין כמה רבעונים ולראות את התוצאות שהיא מדווחת, איך היא מוציאה לפועל את התוכנית העסקית שלה. הימים ראשונים של המסחר, לכאן או לכאן, לא אומרים הרבה".   לכמה זמן ישמש הכסף שיגויס? "הכסף ישמש לשנים הקרובות. יש לנו מעל ומעבר למה שאנחנו צריכים כדי לבצע את התוכניות העסקיות שלנו. היה לנו ביקוש גדול והגדלנו אותו באופן מהותי, מעל 30%. ה-PIPE עומד על מעל 300 מיליון דולר, מעל ומעבר למה שרצינו לגייס בהתחלה ומודים למשקיעים ולשוק על האמון".    "אנחנו שמחים שהמוסדיים בארץ השקיעו בנו ועשו מאות אחוזים על ההשקעה שלהם בנו. מיטב דש, כלל, הפניקס, הכשרה ואחרים. אלה גופים נפלאים שהשקיעו לאורך השנים וחלקם הצטרפו בסבב הנוכחי ומודים על התמיכה והאמון שלהם. אנחנו מייצרים ערך מאוד מהותי לחוסכים, לישראלים בעלי הפנסיות ולקרנות ומביאים השבחת ערך".   ב-REE מסבירים כי מדובר בשוק המגלגל 700 מיליארד דולר, כולל כלי רכב חשמליים. אחד היתרונות של מיזוג באמצעות ספאק, בניגוד להנפקת IPO רגילה, הוא שהחברה יכולה להציג תחזית הכנסות ולעורר את התיאבון של המשקיעים. REE מדברת על צמיחה מטאורית מאפס הכנסות להכנסה שנתית של 10.4 מיליארד דולר בשנת 2026. שאלה לסיום: אתה מאמין שתחזית ההכנסות שלכם לשנים הקרובות ריאלית? היחידה בהיסטוריה שהכניסה יותר מהתחזית שלכם בתקופת זמן קצרה כזו של שנים היא גוגל. בראל: "בוודאי שאני מאמין שנצליח. אוי ואבוי לנו אם לא. ולגבי גוגל - היא עשתה את זה לפני 20 שנה. אי אפשר להשוות את זה כי הייתה גם אינפלציה לאורך השנים. וגם אי אפשר להשוות את גוגל של אז להיום. הגידול שלהם וכמות ההכנסות שלהם לא שווה להיום". התהייה הזו שלנו מגיעה מכיוון שכאמור לחברה נכון למועד פרסום התשקיף אין הכנסות. היא רשמה תפעולי של 68 מיליון דולר והפסד נקי של 67.8 מיליון דולר בשנת 2020 וכן הפסד נקי של 12 מיליון דולר בשנת 2019.  אבל מה שמעניין הוא היומרה הגדולה קדימה: על פי התשקיף שפרסמה, החברה צופה שתחל להכניס כסף בשנת 2023, אז היא צופה הכנסות של 344 מיליון דולר, שנה אחר כך היא צופה הכנסות של 2.7 מיליארד דולר, כלומר גידול של 710%. אבל זה לא נגמר כאן: החברה צופה הכנסות של 5.7 מיליארד דולר בשנת 2025, כלומר זינוק נוסף של 1,760%, ובשנת 2026? עוד זינוק מטאורי של 3,250% להכנסות של 10.4 מיליארד דולר. החברה גם צופה EBITDA של 275 מיליון דולר בשנת 2024, שנה לאחר מכן היא צופה EBITDA של 904 מיליון דולר, ובשנת 2026 היא צופה EBITDA של 1.7 מיליארד דולר. לשם השוואה: מה צופות חברות אחרות שמוזגו עם ספאק? האם התחזיות האלה של REE חריגות? בהחלט. לשם השוואה, חברות אחרות שמוזגו או מתמזגות לספאק גם נותנות אמנם תחזיות אופטימיות, אך לא עד כדי כך: איטורו מצפה להכנסות של 2.5 מיליארד דולר בשנת 2025, כשבשנה שעברה הכניסה 605 מיליון דולר. טאבולה מצפה להכנסות של 515 מיליון דולר בשנה הבאה כאשר הכניסה בשנה שעברה 380 מיליון דולר, פיוניר צופה הכנסות של 450 מיליון דולר, אחרי שהכניסה 346 מיליון דולר בשנה שעברה, וגם טוקספייס צופה הכנסות של 285 מיליון דולר ב-2023, אחרי שהכניסה בשנה שעברה 75 מיליון דולר. איירון סורס צופה הכנסות של 188 מיליון דולר בשנה הבאה וזאת לאחר שהכניסה 104 מיליון דולר בשנה שעברה.  כלומר - אין אף חברה שמתיימרת לבצע זינוק עצום שכזה בתקופה כה קצרה. היחידות שאיכשהו מתקרבות ליומרה הזו הן אינוויז שמצפה גם לצמיחה מ-5 מיליון דולר ל-580 מיליון דולר בשנת 2025, אוטונומו שרוצה להגיע להכנסת של 570 מיליון דולר, לעומת הכנסות של פחות מחצי מיליון שקל בשנה שעברה, ו-ARBE שגם רוצה להגיע להכנסות של 310 מיליון דולר. החברה היחידה המתועדת שהגיעה להכנסות כאלה בפרק זמן כה קצר היא גוגל. האם REE מסוגלת לעשות את הבלתי יאומן? נראה בעוד 5 שנים.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אורלב 25/07/2021 09:05
    הגב לתגובה זו
    זה סטרפ טפ בפני עצמו. מאוד מקווה שזה אמיתי ולא קובמינה ישראלית. בכל אופן מאחל לכם המון הצלחה לאור העובדה שחלקנו מושקעים שם דרך המוסדיים.
  • 18.
    שלדות שיכולות להתאים לרכבי שירות איטיים יחסית (ל"ת)
    אוטומביל 25/07/2021 08:43
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    שגיא 24/07/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    קודם שימכור ב100 מיליון דולר בשנה השווי של המיזם יהיה שווה בקושי מליארד קצת..אחרי שהבועה הזו תתפוצץ .
  • 16.
    אביהו 24/07/2021 10:55
    הגב לתגובה זו
    קודם כל הגהה דחוף לכתבה. פנינים כמו "לחעתוך" לא צריכות להופיע ובהרבה משפטים חסרות מילים, ממש קשה לקרוא ולהבין ככה. ולגבי החברה - זאת באמת לצערי בדיחה עצובה. מכונית זה לא קורקינט חשמלי. יש המון מערכות נלוות, והמון שיקולים נוספים שנדרש לקחת בחשבון - בטיחות, נוחות, הנאה מנהיגה. כל אלה לא נראה שימצאו מענה בפלטפורמה שטוחה שכזאת. היה פעם קונספט כזה בתעשיית הרכב (עדיין משמש ברכבי שטח) של רצפה ועליה שמים את מרכב הרכב - קראו לו שלדת סולם. כל החסרונות של השיטה קיימות גם ב-REE. תחזית מכירות של 10 מיליארד דולר עוד 4-5 שנים היא לא תחזית אגרסיבית, היא פתח לתביעה נגד בעלי תפקיד עוד 5 שנים, מקווה מאוד עבורם שאכן הם מתקדמים בהכנת מתקני ייצור שיתמכו בתחזית הנ"ל. אחרת ניתן יהיה להוכיח שהם נתנו תחזית שידעו שלא ניתן לעמוד בה. המקום היחיד שהפלטפורמה הזאת עושה שכל - זה ברכבים תפעוליים וכלים למטרות מיוחדות. כלים שהכמות המיוצרת מהם לא מצדיקה פיתוח עצמאי ושלא נדרשים לכל היכולות הנדרשות מרכב פרטי. אולי גם רכבי חלוקה מסחריים, בקיצור שיזכרו שהם מתחרים בשלדת סולם (אבל ללא הגמישות המבנית, אז לא רכבי שטח).
  • 15.
    מ. 24/07/2021 01:54
    הגב לתגובה זו
    כלומר שהמוצרים שלכם יבזבזו כמות אדירה של אנרגיה, על בסיס תהליכי ייצור מיושנים, וכשלון מתמשך לעבור לטכנולוגיה חדישה ביעילות עד כדי הצורך לייצר אצל מתחרים?
  • 14.
    לרוץ לקנות 23/07/2021 21:00
    הגב לתגובה זו
    בסוף ישאר שלט חלוד..כאן היו הרבה אשליות
  • 13.
    מציע לכם לא להיות אינטל...הם לוזרים. (ל"ת)
    חביב 23/07/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
  • אוהד 24/07/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    עם רווח של מעל 70 מיליארד שליטה של מעל 90 אחוז בשוק אבל אתה ווינר אמיתי מה עשית? מה הקמת בניית תרמת?
  • 12.
    יעקב 23/07/2021 16:23
    הגב לתגובה זו
    מזל שלא צריך לחכות הרבה זמן כדי לראות את המיליארדים זורמים לחברה
  • כול הבורסה זה משחק אחד גדול של שחקנים גדולים 19/01/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
    מגיב
  • 11.
    אחד שזוכר 23/07/2021 15:59
    הגב לתגובה זו
    נו, המכשיר ההוא מטיולי הסגויי בעיר העתיקה? אה, כן, רכינוע. או סגויי. איזה ישראבלוף מבשלים פה.
  • 10.
    יש כסף כמו זבל אז למה לא ? (ל"ת)
    בן 23/07/2021 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גיל 23/07/2021 15:03
    הגב לתגובה זו
    קצת צניעות לא תזיק מר דניאל היקר מאחל לכם הצלחה בהמשך
  • 8.
    ענליסט 23/07/2021 13:11
    הגב לתגובה זו
    כמו טויוטה וקטנות וזריזות כמו טסלה. בתכנון מתלים ומערכות בלימה יש מיליון אילוצים הנדסיים שצריך לתפור בינהם בעזרת ידע הנדסי רב שנים והפלטפורמה הזאת היא בדיחה. מתאימה אולי ליצרני מלגזות
  • 7.
    [email protected] 23/07/2021 13:10
    הגב לתגובה זו
    במקום מנוע אחד. ספק רב אם הטכנולוגיה הזאת אכן תעמוד בציפיות
  • 6.
    פנסי 23/07/2021 12:30
    הגב לתגובה זו
    על פי מה שקורה באינטל בשנים האחרונות....... הייתי מחפש השוואה אחרת.
  • 5.
    רועי 23/07/2021 12:24
    הגב לתגובה זו
    כל מי שבעניין יודע שהולכים בכיוון ספאק לכסף קל
  • 4.
    רמבו החולם 23/07/2021 10:51
    הגב לתגובה זו
    מאחל להם בהצלחה . מקווה בשבילם כי החלום והחזון יתממשו בגדול
  • 3.
    רק חברות ללא הכנסות יכולות לספק תחזיות כאלה (ל"ת)
    פופטיץ 23/07/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברה עם יכולות טכנולוגיות מדהימות (ל"ת)
    מיכאל 23/07/2021 10:33
    הגב לתגובה זו
  • גדי אל 19/01/2025 13:00
    הגב לתגובה זו
    יש מצב שהחברה תהיה ריוחית בעתיד
  • 1.
    אבירם 23/07/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    חברה שמפסידה עשרות מיליונים מונפקת בשווי של מיליארדים...
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

המניה שצפויה לזנק היום בוול סטריט והאם זו השקעה מעניינת?

בורסת הקריפטו Bullish הנפיקה בוול סטריט - האם גם היא תזנק? אחרי הנפקות שזינקו ביום הראשון במאות אחוזים, Bullish תנסה לעשות זאת היום

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו IPO

בורסת הקריפטו Bullish גייסה 1.1 מיליארד דולר בהנפקה שנקבעה במחיר מעל הטווח. להנפקה היו ביקושים חריגים שמבטאים את התיאבון הגדול להנפקות, במיוחד אחרי שורה ארוכה של הנפקות מהזמן האחרון שינקו במאות אחוזים -פיגמה מזנקת ב-241%.

החברה שמחזיקה גם באתר CoinDesk, תחל היום להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול BLSH, בשווי שוק של 5.4 מיליארד דולר. Bullish היא מפעילת בורסה למטבעות דיגיטליים ומבעלי אתר החדשות הפיננסי CoinDesk.

בהנפקה הוקצו 30 מיליון מניות במחיר של 37 דולר למניה, מעל טווח ההצעה המקורי של 32־33 דולר, לאחר שהחברה הגדילה את מספר המניות המוצעות בעקבות ביקוש חריג שמוערך ביותר מפי 20 מההיצע - כלומר הביקושים למניות הגיעו לכ-20 מיליארד דולר. ההנפקה הוגדלה ממטרה ראשונית של כ-629 מיליון דולר והגיעה בסופו של דבר ל-990 מיליון דולר בטווח המחירים המוגדל. הממשעות היא שיהיו כאלו שינסו למכור היום, אבל זה לא יהיה ב-37 דולר, זה יהיה במחירים ככל הנראה, גבוהים במיוחד. 

ענקית ההשקעות בלאקרוק ו קרנות ההשקעה של קת'י וודס ARK Investment Management רכשו מניות בהנפקה.

 כתבה קשורה: סטאב-האב בדרך לוול סטריט; השווי יעלה על 15 מיליארד דולר

בניגוד לבורסות הפונות לשוק הקמעונאי, Bullish מתמקדת במשקיעים מוסדיים, עם פלטפורמות למסחר ספוט, מסחר במינוף ונגזרים, ותשתיות אבטחת מידע מתקדמות. החברה מחזיקה ברישיונות רגולטוריים בארה"ב, גרמניה, הונג קונג וגיברלטר, וממתינה לאישורים נוספים. כחלק מהאסטרטגיה, היא רכשה את CoinDesk ב-2023 ואת CCData באוקטובר 2024, כדי לחזק את שירותי המידע והמדיה. מבחינה פיננסית, Bullish צופה רווח נקי של 106-109 מיליון דולר ברבעון השני של 2025, לאחר רווח של 80 מיליון דולר ב-2024 כולה. החברה נהנית כמובן מהעלייה במחירי מטבעות הקריפטון וגם מהרגולציה שמביאה גופים מוסדיים לשוק הזה. 

ליפ בו טאן אינטלליפ בו טאן אינטל

מניית אינטל עולה; טראמפ הפך מאויב לאוהב

מניית אינטל עולה 6% ביומיים, אחרי שנפלה בעקבות ביקורת של טראמפ על מנכ"ל החברה, ליפ בו-טאן; ומה צפוי בהמשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

זה התחיל בהתקפה גדולה - דונלד טראמפ דרש ממנכ"ל אינטל, ליפ בו טאן להתפטר מכיוון שהוא מחזיק במניות של חברות סיניות שקשורות לממשל הקומוניסטי בסין שמתחרות באמריקאיות ומהוות אפילו סיכון ביטחוני (הרחבה: אינטל עלולה לאבד את היתרון היחיד שלה; זה יכול להיות מסוכן). זה נמשך בדיווחים על פגישה  (מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן ייפגש עם טראמפ)  והגיע למצב של חיבוקים ונשיקות אחרי המפגש. טראמפ החמיא לבו טאן  ואמר שהוא מעניין מאוד, עם סיפור חיים מדהים. 

בתגובה המניה עולה בטרום ב-2.7%, אחרי שעלתה אתמול ב-3.5% כי המשקיעים הבינו שאם תהיה פגישה זה כבר שיפור גדול לעומת התוקפנות המקורית של טראמפ. טראמפ ידוע כמזגזג, או בעיני אחרים - כאסטרטג. אולי זו אסטרטגיה של הטלת פחד כדי להשיג הישגים - אולי ייצור בארה"ב או דברים נוספים, הבעיה שאינטל היא לא אפל שיכולה להגדיל השקעות ב-100 מיליארד דולר, היא חברה מוכה, מדוכדכת שיש לה עוד סיכוי, אבל יש לה יותר סיכונים.

טראמפ ציין שיהיו שיחות נוספות של צוותי אינטל והממשל לשם חיזוק תעשיית השבבים המקומית. תעשיית השבבים בארה"ב נמצאת במאבק אסטרטגי מול אסיה. ממשל ביידן קידם את "החוק לצ'יפים" (CHIPS Act), שמעמיד כ-52 מיליארד דולר בסבסוד ותמריצים לחברות שבבים שיפתחו וירחיבו פעילות ייצור במדינה. אומנם אינטל נחשבת לאחת הנהנות המרכזיות מהחוק, עם פרויקטים בהיקף של כ-28 מיליארד דולר באוהיו ובאריזונה, אך עיכובים בביצוע והחמצת לוחות זמנים עוררו ביקורת מצד גורמים פוליטיים וכלכליים. במקביל, TSMC כבר בונה מפעלים חדשים באריזונה, ומייצרת לעצמה יתרון של אמינות ביצוע וקשרים עם יצרנים אמריקאים מובילים


על פי פרסומים, טאן תומך בהמשך פעילות ייצור השבבים בתוך אינטל, ולא בהפרדתה ליחידה עצמאית. עם זאת, החברה זקוקה ללקוחות שייבחרו לייצר שבבים על בסיס טכנולוגיות ה־18A או ה־14A העתידית שלה. לקוחות אולי ישכנעו כי החברה מסוגלת להתחרות מחדש ביצרניות המובילות. ללא התחייבויות כאלו, אינטל תתקשה להצדיק השקעות עתק ולהתמודד עם פערי טכנולוגיה שהתפתחו בשנים האחרונות.


אחד התרחישים הוא שטראמפ ינסה לגייס תמיכה פוליטית עבור אינטל ואף להפעיל לחץ על לקוחות פוטנציאליים לשימוש במפעלי החברה. במקביל, נשמעים קולות שקוראים למהלך השקעה רחב היקף: מנכ"ל אינטל לשעבר, קרייג בארט, הציע לאחרונה כי שמונה חברות אמריקאיות, בהן אנבידיה, אפל וגוגל, ישקיעו כ-5 מיליארד דולר כל אחת בתמורה לאחזקה באינטל והבטחת אספקה ארוכת טווח. עם זאת, מאחר ש-TSMC כבר מרחיבה את פעילותה באריזונה, ייתכן שמבלי התערבות פוליטית אקטיבית, שיתוף פעולה כזה לא יקרום עור וגידים

אינטל מתמודדת עם אתגר כפול: מצד אחד, היא נדרשת להשלים פערים טכנולוגיים ולהחזיר לעצמה יתרון בייצור שבבים מתקדמים. מצד שני, עליה להוכיח ללקוחות ולמשקיעים שהיא מסוגלת לעמוד בהתחייבויות ולהביא ערך מוסף על פני המתחרות מהמזרח. כל זה בתחום הייצור כשגם בתחום הפיתוח יש לה אתגרים גדולים - היא עדיין רחוקה מאוד מאנבידיה שמובילה את תחום שבבי ה-AI עם נתח של מעל 80% והיא גם רחוקה מאוד מהשנייה במרוץ AMD שלה כ-4%-5% מהשוק.  לאינטל על פי ההערכות פחות מ-1% מהשוק.