
"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- גרמניה מרחיבה את עסקת חץ 3: היקף הרכש מישראל חצה את רף 6.7 מיליארד הדולר
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
גרמניה עומדת בפני דילמה עמוקה: כיצד לשמר את זהותה כמעצמת רכב מסורתית אך גם להתאים עצמה לעידן שבו התוכנה, הבינה המלאכותית והנתונים חשובים לא פחות מהמנוע. אנליסטים מזהירים כי חברות כמו BYD, Nio ואקספנג הסיניות מקדימות את יצרניות הרכב האירופיות במרחק של כמה שנים בתחום האוטונומיה והאינטגרציה הדיגיטלית.
"אם גרמניה לא תראה עצמה כחלק מהמהפכה הדיגיטלית, היא תישאר יצרנית משנה", כתב אחד הכלכלנים הגרמניים, “העתיד אינו במנוע, אלא במוח של הרכב".
דוגמא מובהקת למשבר היא פורשה, החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן, שדיווחה לפני כשבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט. המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת.
- טים קוק רוכש מניות נייקי: אמון אישי או מהלך של דירקטור וותיק בחברה?
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
לאן מועדות פני התעשייה
הפתרון, לפי מומחים, טמון בשיתוף פעולה רחב: השקעה ממשלתית מואצת במחקר ופיתוח, גיוס שותפים אסטרטגיים (גם ממזרח אסיה), והתאמת מערכת ההשכלה וההכשרה לתחומי תוכנה, רובוטיקה ובינה מלאכותית. לצד זאת, ישנם קולות הקוראים ל-"אינטגרציה בין תעשייה לטכנולוגיה", כלומר שילוב של סטארטאפים גרמניים בתחומי נהיגה אוטונומית עם הענקיות הקיימות.
בסופו של דבר, דבריו של מוריץ שולאריק אינם רק נבואת זעם על תעשייה במשבר, אלא קריאת השכמה. הוא מזהיר כי גרמניה, שנחשבה במשך עשרות שנים ללב ההנדסה העולמית, עלולה להפוך לצופה מהצד במהפכה הבאה של התחבורה. בעוד ההנהלות של פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס מנסות לשמר את המותגים ואת קווי הייצור המסורתיים, העולם מתקדם לעבר רכב שמונע לא רק בחשמל, לא גם במידע. האם גרמניה תצליח להפוך שוב ממדינה של מנועים למדינה של אלגוריתמים? התשובה לכך, כך נראה, תקבע את עתיד “שלושת הגדולות” עד סוף העשור.
- 9.נועם 11/11/2025 17:27הגב לתגובה זוהכבלים המימסדיים הפוליטיים הדמוגרפים והחברתיים שבהם נתונה גרמניה כבדים מדי.
- 8.מה יגיע קודם רכב אוטונומי או טיסות למאדים (ל"ת)אנונימי 10/11/2025 15:51הגב לתגובה זו
- 7.האנטר 09/11/2025 19:40הגב לתגובה זוכל נאצי ישלם את חובו .....
- וגם אידיוטים (ל"ת)אנונימי 10/11/2025 08:29הגב לתגובה זו
- 6.tnx (ל"ת)אנונימי 09/11/2025 12:40הגב לתגובה זו
- 5.אני צריך מהר לקנות מרצדס (ל"ת)אנונימי 09/11/2025 10:34הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 09/11/2025 09:30הגב לתגובה זוכלל יצרני הרכב המסורתיים יקבלו תקציב ממשלתי ככה זה עבד ויעבוד.הם יצטרכו לבצע התאמות למפעלים.התקווה שמחירי הסוללות ימשיכו לצנוח ואז היתרון התחרותי יצתמצם מאוד הסינים בסופו של דבר ישלטו בתחום כמו כל מוצר צריכה אחר.
- גרמניה נכנסת לחובות כבדים בגלל הוצאות בטחון שלא יאפשרו לה להשקיע כמו שנדרש. (ל"ת)נחום 11/11/2025 17:28הגב לתגובה זו
- 3.עושה חשבון 09/11/2025 08:02הגב לתגובה זוסין מייצאת לאירופה טכנולוגיות גרמניה ובתוספת טכנולוגיות סין . בתוספת סובסידיות ממשל ויתרונות ייצור כמותי ותיכנון מרכזי . לכן חייבים התערבות האיחוד וממשלות .
- 2.אלא בעיקר האיכות!!!! 09/11/2025 01:13הגב לתגובה זותא נהג מפנק כמו של מטוס הרבה פונקציות נסיעה מהירה חלקה ושקטה על חשמל חסכוני מאוד ועולה זול יחסית לאחרים..
- אנונימי 09/11/2025 16:51הגב לתגובה זוצרי רכב בסיסי שנימכר בסין בפרוטות.נמכר כאן במחיר נוח אבל לא צריך להגזים.
- בהצלחה עם חלקי חילוף וטיפולים לאוטו. המכונית בנויה כמו טלפון שזורקים (ל"ת)דודו 09/11/2025 16:00הגב לתגובה זו
- אנונימי 09/11/2025 14:29הגב לתגובה זוכל מכונית סינית מחוברת למודיעין הסיני כל מילה שנאמרת באוטו כל מקום אליו הרכב נוסע הכל מוקלט ונשמר.
- אנונימי 09/11/2025 08:26הגב לתגובה זובשביל למדוד איכות צריך גם זמן ודאטא המכוניות לא הספיקו להתישן.נסעתי בטיגו 6 או 7 שום דבר מיוחד בעיקר מערכת אקלים מעצבנת
- 1.לא בנזין לא קונה (ל"ת)אנונימי 08/11/2025 15:49הגב לתגובה זו
- אתה בומר זמנך פג (ל"ת)אנונימי 09/11/2025 12:40הגב לתגובה זו

שכר המינימום בטורקיה קופץ ב-27%: מה זה אומר?
העלאת שכר המינימום נועדה לבלום את שחיקת כוח הקנייה על רקע אינפלציה של יותר מ־30%, אך מגבירה לחצים על עסקים, תיירות ויחסי הסחר
טורקיה הכריזה על העלאת שכר המינימום הנטו החודשי ב־27% לשנת 2026, לרמה של 28,075 לירות טורקיות - סכום השווה לכ־655 דולר. את ההחלטה מסר שר העבודה והביטחון הסוציאלי, ודאט אישיקחן, והיא תואמת את ציפיות השוק, שעמדו על עלייה בטווח של 25%–30%, על בסיס נתוני האינפלציה העדכניים. ההעלאה משפיעה ישירות על יותר מ־7 מיליון עובדים, המהווים כשליש מכוח העבודה במדינה וכך גם על התיירים, שיצטרכו להתמודד עם מחירים גבוהים יותר.
הרקע להחלטה הוא ירידה מתמשכת, אך עדיין חלקית, בקצב האינפלציה. בנובמבר 2025 עמדה האינפלציה השנתית בטורקיה על 31.1% - הרמה הנמוכה ביותר זה ארבע שנים. מדובר בירידה חדה משיא של כ־75% שנרשם במאי 2024, אך שיעור האינפלציה נותר גבוה משמעותית מיעדי הבנק המרכזי הטורקי, שעומדים על 5% בטווח הארוך ו־16% עד סוף 2026. ההתמתנות באינפלציה הונעה בעיקר מירידה בקצב עליית מחירי המזון והמשקאות הלא־אלכוהוליים, שעמדו על 27.4% לעומת 34.9% באוקטובר, וכן מהאטה מסוימת בעליית מחירי הדיור, שירדו ל־49.9% מ־51%. מנגד, סעיפים אחרים המשיכו להפעיל לחץ כלפי מעלה: מחירי התחבורה עלו ב־29.2%, מחירי המלונאות והמסעדנות ב־33.9%, ובתחום החינוך נרשמה עלייה חדה במיוחד של 66.2%.
במקביל, המדיניות המוניטרית בטורקיה החלה להתרופף בהדרגה. לאחר שהבנק המרכזי החזיק ריבית של 50% ממרץ 2024, החלה במחצית השנייה של 2025 סדרת הורדות ריבית זהירה. בדצמבר הופחתה הריבית ל־38%, כחלק ממהלך שמנסה לאזן בין תמיכה בצמיחה הכלכלית לבין המשך המאבק באינפלציה.
יעד האינפלציה עדיין רחוק
למרות יעד אינפלציה רשמי של 16% לסוף 2026, כלכלנים רבים מטילים ספק ביכולת להשיגו. תחזיות עצמאיות מצביעות על אינפלציה בטווח של 22%–25% בסוף 2026 - רמה גבוהה משמעותית מהיעד המוצהר, במיוחד על רקע העלאות שכר, רפורמות מס ולחצים מבניים במשק.
- טורקיה תשקיע בשדות גז בארה״ב ותגדיל יבוא LNG - מה זה אומר לישראל?
- פגישה משולשת בטהרן: בכירים טורקיים וסעודיים בביקור רשמי באירן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלאת שכר המינימום החריפה גם את המתח בין עובדים למעסיקים. האיגוד הגדול טורק־איש בחר השנה שלא להשתתף בוועדת שכר המינימום, במחאה על מבנה הוועדה, שלטענתו אינו מייצג כראוי את האינטרסים של העובדים. המחאה מתרחשת על רקע החמרה בתנאי המחיה: קו הרעב למשפחה בת ארבע נפשות מתקרב ל־30 אלף לירות בחודש, סכום הגבוה משכר המינימום החדש, בעוד קו העוני חוצה את רף ה־90 אלף לירות.
טראמפ מחייךטראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
הנשיא דורש מחויבות להורדות ריבית גם בתקופה של צמיחה חזקה, מצמצם את רשימת המועמדים להחלפת פאוול ומעלה מחדש את שאלת עצמאות הבנק המרכזי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך להבהיר את עמדתו באשר למדיניות המוניטרית שהוא מצפה לראות מהפדרל ריזרב, ואומר כי יו"ר הבנק המרכזי הבא יצטרך להיות מחויב להורדת ריבית כל עוד הכלכלה והשווקים מציגים ביצועים חיוביים.
בדברים שפרסם ברשתות החברתיות אמר טראמפ כי הוא מצפה שיו"ר הפד הבא יוריד ריבית כאשר השוק מתפקד היטב, ולא יפגע בו לדבריו ללא סיבה מוצדקת. הוא אף ציין כי מועמד שאינו מסכים עם גישה זו לא יוכל לזכות בתפקיד. טראמפ מתייחס בשנים האחרונות לתופעה שבה נתונים כלכליים חיוביים גוררים דווקא ירידות בשווקים, בשל חשש שהפד יגיב בהידוק מוניטרי. לדבריו, בעבר חדשות טובות תמכו בעליות בשוקי המניות, בעוד שכיום הן נתפסות כאיום על סביבת הריבית.
ההתבטאויות האחרונות הגיעו על רקע פרסום נתוני מאקרו חזקים מהצפוי. לפי נתוני לשכת הניתוח הכלכלי האמריקאית, הכלכלה צמחה ברבעון השלישי בקצב שנתי של 4.3%, גבוה מרוב תחזיות האנליסטים. בניגוד לדפוס שטראמפ תיאר, שווקי המניות הגיבו בעליות, ומדד S&P 500 המשיך רצף של ארבעה ימי עליות והתקרב לשיא חדש.
הנשיא רואה במדיניות הריבית כלי מרכזי להתמודדות עם יוקר המחיה, סוגיה שמעסיקה חלקים נרחבים בציבור האמריקאי. הוא שב וטען כי ריבית נמוכה יותר תסייע להמריץ את שוק הדיור ולהקל על נטל ההלוואות, במיוחד בתקופה של אי־ודאות כלכלית.
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- טראמפ חתם על הצו ומניות הקנאביס מגיבות בתנודתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתכוננים להחלפת פאוול
ברקע הדברים עומדת ההיערכות להחלפת יו"ר הפד הנוכחי, ג'רום פאוול. טראמפ אמר לאחרונה כי צמצם את רשימת המועמדים לשלושה או ארבעה שמות, וכי בכוונתו לפרסם את החלטתו בתוך שבועות ספורים. בין השמות שעלו כמועמדים בולטים נמצאים קווין האסט, המכהן כראש המועצה הכלכלית הלאומית, וקווין וורש, שכיהן בעבר כחבר במועצת נגידי הפד. בנוסף, טראמפ ציין כי ראיין ושיבח גם את כריסטופר וולר, חבר מועצת הנגידים המכהן כיום.
.jpg)