JD.COM, צילום: רשתות חברתיות
JD.COM, צילום: רשתות חברתיות

JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות

ההכנסות ברבעון השלישי של ענקית האי-קומרס הסינית עלו לכ-300 מיליארד יואן מעל הציפיות, אבל הרווח הנקי נחתך ב-%55 בשל השקעות כבדות במשלוחים ומלחמת מחירים שמכבידה על הענף
מנדי הניג |
נושאים בכתבה JD.COM דוחות כספיים

ענקית הסחר האלקטרוני הסינית, והמתחרה של עליבאבא, JD.com מסיימת את הרבעון השלישי עם קפיצה של 15% בהכנסות לרמה של 299.1 מיליארד יואן, מעבר לציפיות שעמדו על 294.4 מיליארד. למרות זאת, הרווח הנקי התכווץ ל-5.3 מיליארד יואן, צניחה של 55%, בעיקר בעקבות השקעות כבדות בכניסה לעולמות משלוחי האוכל והמסחר המהיר. המניה מגיבה בעלייה במסחר המוקדם בניו יורק, שזה מגיע בין היתר בזכות הנתונים החזקים של יום הרווקים הסיני שדיווחו על קפיצה של 40% במספר הלקוחות וכמעט 60% בגידול בהזמנות.

שוק הסחר המקוון הסיני, ששוויו נמדד בטריליוני דולרים, משתנה במהירות. בשנה האחרונה מתפתחת בו מלחמת מחירים גדולה מאוד, שמקבלת ביטוי בהנחות גדלות לצרכנים, קופונים נדיבים וקמפיינים שיווקיים שמנסים למשוך משתמשים בזמן של האטה בצריכה. JD נכנסת חזק לשוק משלוחי האוכל ושוברת את הדואופול שהיה במשך שנים בין מייטואן לעליבאבא. המהלך שלה מצית תחרות ישירה בין ארבע חברות: JD, מייטואן, עליבאבא ו-PDD.

הכניסה של JD לעולם המשלוחים מגיעה אחרי שמייטואן התחילה להתרחב לתחומים רחבים יותר, לא רק אוכל, מה שחייב את JD להגיב ולשמור על מעמדה מול המתחרות. עליבאבא מצידה מחזקת את פעילות המשלוחים של Ele.me כדי לא להישאר מאחור בשוק שהופך צפוף ותחרותי יותר מיום ליום. PDD, שבנתה את עצמה על מחירים נמוכים במיוחד, מגלה שהיתרון הזה כבר לא בלעדי. כשהחברות האחרות מציעות הנחות עמוקות לא פחות, גם היא נאלצת להגדיל הוצאות ולהתמודד עם לחץ על המרווחים.

התחרות האגרסיבית הזאת פוגעת בשורה התחתונה של כל הענף. ברבעון השני בלבד נשרפו מעל 4 מיליארד דולר על סבסוד משלוחים, קופונים ומבצעי שיווק. ההערכות מדברות על כך שהחברות בענף יגיעו להוצאות של עד 160 מיליארד יואן בשנתיים הקרובות רק כדי להישאר במשחק.

מלחמת המחירים מקבלת ביטוי בדוחות

עבור JD, ההשפעה כבר ברורה בדוחות. מצד אחד המכירות ממשיכות לעלות בקצב גבוה, אבל מצד שני העלויות קופצות במהירות. החברה מוציאה יותר על לוגיסטיקה, על שליחים ועל מבצעי שיווק שנועדו למשוך לקוחות, וכל זה מפחית משמעותית את הרווח שנשאר בסוף. למרות זאת, JD רואה צמיחה חזקה במיוחד במסחר המהיר. מספר הלקוחות הפעילים בסגמנט הזה קופץ בעשרות אחוזים, וזה מחזק את התחושה בחברה שהמהלך נכון ושצריך להמשיך להשקיע, גם אם בטווח הקצר זה פוגע ברווחיות.

הקרב הזה קורה בדיוק בתקופה שבה הכלכלה הסינית חלשה בצד הביקושים. מחירי הדירות יורדים, האבטלה גבוהה יחסית והצרכנים זהירים יותר בהוצאות שלהם. בגלל זה החברות מנסות למשוך אנשים לקנות דווקא אצלן, ומשתמשות בהנחות גדולות וקמפיינים אגרסיביים כדי לעודד פעילות. שוק המשלוחים המהירים, שבו ההזמנה מגיעה תוך שעה, נחשב לאחד מתחומי הצמיחה החזקים והוא צפוי להוסיף טריליון יואן למכירות בשלוש השנים הקרובות. התחזיות האלה גורמות לחברות להשקיע בו עוד ועוד, מה שמעלה את רמת התחרות ומשאיר פחות מקום למרווחי רווח. מבצעי יום הרווקים בנובמבר מוסיפים לחץ נוסף. החברות מתחרות מי תמשוך יותר לקוחות בתקופה קצרה, אבל השנה כבר רואים האטה. הצמיחה במכירות עומדת על כ-17 עד 18%, נמוכה יותר ממה שהיה בשנים קודמות, וזה משקף את הסביבה הכלכלית המאתגרת שבה כולן פועלות.

המחירים הנמוכים שמציעים הרשתות אולי טובים לצרכנים בטווח המיידי, כי הם מאפשרים להזמין משלוחים במחירים שלא נראו בעבר, אבל הם כמעט מוחקים את הרווחיות של החברות עצמן. התופעה הזו גם מגבירה את הלחצים הדפלציוניים בכלכלה הסינית, כלומר מצב שבו המחירים יורדים באופן שמקשה על עסקים ומחליש את השכר במשק. אנליסטים מזהירים שכך עלולה להיווצר בועה בענף המשלוחים, שבה הכל נראה צומח ורווחי כל עוד יש הנחות עמוקות, אבל בפועל מתחת לפני השטח מצטברים הפסדים כבדים. מייטואן כבר התריעה באוקטובר מפני התפתחות כזו, ורבים בשוק מעריכים ששולי הרווח בענף לא יחזרו להיות יציבים לפחות עוד שנה או שנתיים. 

על רקע כל ההתפתחויות, בייג'ין מתחילה לאבד סבלנות. מבחינתה, ההורדה המתמשכת במחירים כבר חוצה קו אדום והופכת למרוץ לתחתית שמזיק לכלכלה הרחבה. בקיץ האחרון זומנו שלוש החברות הגדולות לשיחות, ובסופן הן התחייבו להוריד מעט את הטון ולהפחית חלק מההנחות האגרסיביות. ואכן, בחודשים שאחרי נראתה התמתנות מסוימת, אבל לא שינוי מהותי. רוב האנליסטים מעריכים שהתחרות תישאר עזה לפחות עד אחרי יום הרווקים בנובמבר, ושבפועל מדובר במשחק מסוכן שבו כל חברה מחכה שהמתחרות יישברו קודם. 

 JD יוצאת מסין 


JD ממשיכה להתרחב מחוץ לסין, והמהלך המרכזי שלה השנה הוא ניסיון לרכוש את קבוצת האלקטרוניקה הגרמנית Ceconomy תמורת כ־2.2 מיליארד יורו. הקבוצה, שמחזיקה ברשתות MediaMarkt ו-Saturn, מפעילה יותר מ־1,000 חנויות ברחבי אירופה ומשרתת עשרות מיליוני לקוחות. העסקה כבר קיבלה אישור ממשרד ההגבלים בגרמניה, מה שמקרב את JD לכניסה ישירה לשוק מערבי גדול ובשל. מבחינת JD, מדובר בהזדמנות להוסיף פעילות ליבה חדשה מחוץ לסין, לשלב את מערך הלוגיסטיקה שפיתחה עם תשתית פיזית מבוססת, ולהפחית תלות בשוק המקומי שנמצא בתקופה של ביקושים חלשים. 

יחד עם זאת, זה גם מהלך מורכב שכולל התאמות רגולטוריות, פערי תרבות עסקית וסיכון תפעולי לא קטן כשמשלבים פעילות דיגיטלית סינית עם רשת חנויות אירופית ותיקה. במקביל לניסיון להשלים את עסקת Ceconomy, JD חווה גם עצירה בחזית אחרת. בספטמבר הופסקו המגעים עם רשת Sainsbury הבריטית על רכישת פעילות Argos, אחרי שהצדדים לא הצליחו להסכים על התנאים הפיננסיים וההתחייבויות ארוכות הטווח. למרות פוטנציאל משמעותי Argos מפעילה מאות נקודות מכירה ומשלוח ברחבי בריטניה המו״מ נעצר, מה שממחיש עד כמה קשה ל-JD לפרוץ לשווקים מערביים שבהם יש רגולציה נוקשה ומערכת קמעונאית מסורתית שמגיבה באיטיות לשינויים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.