סוויטלנד בבלרוס: השלימה פרויקט משרדים ומגורים ב-150 מיליון שקל

חברת הנדל"ן שבשליטת אליעזר פישמן משיקה גם את פרויקט "D3", פרויקט מגורים יוקרתי בהשקעה מוערכת של כ-280 מיליון שקל
אבי שאולי |

חברת סויטלנד (Svitland), הנמצאת בשליטת חברת כלכלית ירושלים, השלימה את פרויקט "קלבר פארק" במינסק - בירת בלרוס בהשקעה של כ-150 מיליון שקל.

מדובר בשלושה בנייני מגורים בשטח כולל של כ-30,000 מ"ר ובניין משרדים בשטח ברוטו כולל של 15,000 מ"ר הממוקמים בפארק ההיי טק החדש של מינסק.

הפארק נבנה בכדי לקדם את תעשיות טכנולוגיית המידע ופיתוח התוכנה בבלרוס והביקוש באזור לשטחי משרדים גדל בהתאמה. במהלך ספטמבר 2014 הושלם שיווק הדירות בפרויקט. סך הרווח הנקי מפרויקט הדירות הסתכם בכ-22 מיליון שקל. בנוסף, כ-2,000 מ"ר בבניין המשרדים נמכרו בהסכם מכירה מקדמי במחיר של כ-8,700 שקל למ"ר, פדיון של כ-17.5 מיליון שקל. שיעורי התפוסה ביתרת שטחי הבניין כבר עומדים היום על כ-95% במחיר שכירות של כ-75 שקל ממוצע למ"ר.

את הפרויקט ליווה הבנק האירופי לשיקום ובנייה (EBRD) אשר נתן מימון של 50% מעלות הפרויקט וגם העניק לסויטלנד מענק בנייה ירוקה חד פעמי בסך של כ-650 אלף שקל.

בנוסף, השיקה החברה את פרויקט "D3", פרויקט מגורים בשכונת לבייז'י במינסק בהיקף השקעה מוערך של כ-280 מיליון שקל. מדובר בשלושה מגדלים בשטח של כ-77,109 מ"ר הכוללים 25 קומות ו-474 דירות.

הפרויקט כולל אזור נופש וספורט, מועדון דיירים שיכלול אזור משחק לילדים, אזור הסבה וחדר יוגה, לובי מפואר ועוד. בכל מגדל 160 דירות ופנטהאוזים בגדלים שונים שיוצעו למכירה במחיר ממוצע של כ-2,000 דולר למ"ר. מכירת הדירות תחל בנובמבר 2014 כשכבר בשלב זה נרשמו כ-350 רוכשים פוטנציאליים לרשימת ההמתנה. השלמת הפרויקט צפויה בשנת 2017.

פרויקטים אלה מצטרפים לפרויקט "סילבר בריז" שהשיקה החברה בקייב, אוקראינה, לפני כשנה. מדובר בפרויקט מניב של משרדים ומסחר בשטח כולל של כ-76 אלף מ"ר בהיקף השקעה של כ-300 מיליון שקל. סך הפרויקטים שהושלמו על ידי סויטלנד נכון להיום מסתכמים בשטח כולל של למעלה מ-120 אלף מ"ר. בנוסף, נכון להיום מבצעת החברה פרויקטים נוספים בקייב ובמינסק בשטח של כ- 150 אלף מ"ר.

שני הפרויקטים המניבים במינסק ובקייב שהושקו במהלך סוף 2013 ו-2014 צפויים להגדיל את ה-NOI של החברה בכ-60 מיליון שקל בממוצע שנתי בשנים הבאות.

אדי פרילפסקי , מנכ"ל סוויטלנד אמר היום: "פרויקט 'D3' הוא פרויקט הדגל של החברה בבלרוס, הצפוי להכניס לקופת החברה רווח נקי המוערך בכ-100 מיליון שקל. פרויקטים אלה מצטרפים לפרויקטים נוספים שמבצעת החברה בקייב ובמינסק בשטח של כ-150 אלף מ"ר. החברה פועלת למעלה משבע שנים במדינות אלה והיכרותה עם השוק מאפשרת לה לבצע עסקאות איכותיות תוך הבטחת תשואה ושיפור בהכנסות".

חברת סויטלנד היא חברת יזמות ופיתוח הפעילה באוקראינה, בלארוס וליטא מאז 2006. החברה מוחזקת על-ידי כלכלית ירושלים ומבני תעשייה ועל ידי חברה פרטית בבעלות אליעזר פישמן. לחברה נכסים הכוללים מרכזי קניות, מבני משרדים וקומפלקסים למגורים בקייב ובמינסק הנמצאים בבנייה או בשלבי תכנון.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.