המיזוגים האחרונים בשוק הבינלאומי
צחי קלמין, מנהל פעילות קרנות הגידור, MORE בית השקעות, על פונטציאל הרווח של המיזוגים האחרונים בשווקים הבינלאומי, ועל הסיכויים שנוכל לראות מיזוג דומה גם במשק המקומי
שוק המיזוגים והרכישות הבינלאומי ממשיך לספק לנו כותרות חיוביות. לאחרונה התבשרנו על 2 עסקאות מיזוג ענקיות. הראשונה, הינה העסקה הגדולה ביותר בענף האנרגיה ב-20 השנים האחרונות, אשר במהלכה תרכוש Royal Dutch Shell את BG הבריטית בכ-70 מיליארד דולר. השנייה, תתרחש כנראה בשוק התרופות הגנריות, כשמיילן הציעה לרכוש את חברת התרופות האירית-אמריקנית פריגו בתמורה ל-29 מיליארד דולר, אשר ישולמו לבעלי המניות של פריגו במזומן ובהקצאה של מניות מיילן.
פוטנציאל הרווח שתעשיית המיזוגים והרכישות הבינלאומית מגלמת, לא הפתיע את מנהלי ההשקעות המוסדיים הפועלים בשווקים מעבר לים. אולם כאשר בוחנים את שוק ההון המקומי, בכדי לאתר עסקאות מיזוג נוספות, מתברר כי הסיכוי למצוא עסקאות כאלו כמעט ואינו קיים, שכן ישנם פערים מבניים רבים בין שוק המניות הישראלי לאלו הבינלאומיים.
קבוצות השליטה. אחד ההבדלים אשר מונעים את פעילות המיזוגים הינו ריכוזיות המשק הישראלי. השילוב הבעייתי המורכב ממסמפר מצומצם של קבוצות שליטה, לצד משק מקומי בעל יכולת צמיחה מוגבלת, יוצר חוסר מהותי ברוכשים פוטנציאליים. בנוסף, דרישות הרגולציה ויישום החוק לצמצום הריכוזיות אשר נחקק בשלהי 2013 מבריחים חלק ניכר מהגופים הזרים וקרנות ההשקעה השונות הפועלות בישראל. חברות ישראליות רבות מעדיפות להרחיב את פעילותן העסקית באמצעות רכישת חברות מעבר לים, ובכך הם נמנעים מדרישות הרגולטור המקומי ונחשפים לשוקי יעד חדשים.
גרעין השליטה. גרעין השליטה בחברות הישראליות, מרוכז בשיעור גבוה בידי בעל שליטה אחד, אשר מבקש לבצר את החזקתו בחברה - דבר אשר גורע בכדאיות פעולת המיזוג עם תאגידים וגופי השקעה אחרים. לשם ההמחשה, בעלי המניות הגדולים ביותר בחברות פריגו ומיילן מחזיקים כ-8% מהון המניות של החברות המתמזגות, כאשר יתרת ההחזקות מוחזקת בידי הציבור. ככל שגרעין השליטה קטן, האפשרות לביצוע מהלך של מיזוג, רכישה או הצעת רכש עוינת גובר וכך גם פוטנציאל הרווח עבור מחזיקי המניות.
- מיזוג ענק בשוק עורכי הדין: מיתר וארנון תדמור לוי בדרך למשרד הגדול בישראל
- קרדן ישראל מציעה להתמזג לתוך קרדן נדל"ן, תציף ערך למשקיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מטרת המיזוג. כאשר משווים בין המיזוגים בשוק הישראלי לבין אלו שבשווקים הבינלאומיים מבחינים כי קיים פערים גדולים בין מטרות המיזוג. על פי רוב, מטרות המיזוג אמורה להציף ערך לכל בעלי המניות, להשביח את יעילות החברות, להרחיב את קהל הלקוחות ולהגדיל את הרווח הנקי. בהודעה שפרסמה חב' רויאל דאץ' עם פרסום הצעת הרכישה ל-BG, נאמר כי היא תספק לרוכשת נגישות לשדות נפט וגז בעלי ערך גבוה ביותר שטרם נוצל בברזיל, אפריקה ואוסטרליה. כאשר בוחנים את פעילות המיזוגים הקיימים בישראל, קשה לראות את הצפת הערך לטווח ארוך לטובת ציבור בעלי המניות, ונוצר הרושם כי הוא נועד לשרת את בעלי השליטה בלבד.
לסיכום, שוק המיזוגים והרכישות הבינלאומי ימשיך להוות את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים בכל שוקי המניות בעולם. חברות הפרמצבטיקה, האנרגיה והטכנולוגיה ימקדו את עיקר תשומת הלב מצד רוכשים אפשריים. להערכתנו, פוטנציאל המיזוגים בשוק הון המקומי כמעט ואינו קיים עקב מבנה השוק הריכוזי, מיעוט הרוכשים ועודף הרגולציה. יחד עם זאת, אנו צופים כי בשנה הקרובה יגברו הסיכויים למיזוג אפשרי בענף התקשורת המקומי, ואולי אפילו בענף הבנקאות, כאשר יבשילו התנאים למיזוג המתבקש בין בנק ירושלים ודקסיה ישראל.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 1.השוק המקומי לא בשל למיזוגים ..... (ל"ת)דוד הכיטוב 19/04/2015 15:16הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.