פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחירים פורד

חברת המכוניות פורד  FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.

"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות  ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.

מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.

המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עליות בבורסה (גרוק)עליות בבורסה (גרוק)

"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן

בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?

רן קידר |

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.

התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.

המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:

הרחבה: האם סין חוזרת להיות הזדמנות השקעה מובילה?

שבבים ארצות הברית סין
צילום: טוויטר

לפי החוק: איך חברות ה־AI הסיניות מצליחות לעקוף את מגבלות השבבים

עליבאבא ובייטדאנס מעבירות אימון מודלים למרכזי נתונים בחו״ל כדי לשמר גישה לשבבי אנבידיה, בעוד DeepSeek נשארת בסין עם מלאי שבבים שנרכש מראש ושיתוף פעולה עם וואווי

אדיר בן עמי |

המאבק על גישה לכוח מחשוב מתקדם דוחף יותר ויותר חברות טכנולוגיה סיניות לפעול מחוץ לגבולות המדינה. על רקע ההגבלות האמריקאיות על מכירת שבבים מתקדמים, כמה מהשחקניות הגדולות בתחום הבינה המלאכותית מעבירות חלק מהאימון של המודלים החדשים למרכזי נתונים במדינות שכנות, שבהן הציוד הדרוש עדיין זמין ומותר לשימוש.

לפי הדיווחים, קבוצות כמו עליבאבא Alibaba 0.38%  ובייטדאנס משתמשות במתקנים בסינגפור ובמלזיה לאימון הגרסאות האחרונות של מודלי ה־LLM שלהן. המהלך מאפשר להן גישה לשבבי אנבידיה העדכניים, שאינם זמינים עוד לרכישה ישירה בתוך סין. מרכזי הנתונים באזור הפכו בשנה האחרונה ליעד מבוקש עבור חברות סיניות, בין היתר משום שהם מצוידים בתשתיות הדומות לאלו שמשרתות את ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות. מפעילי מתקנים בסינגפור מציינים כי כל עוד השירות מסופק על ידי גופים שאינם סינים, הפעילות עומדת בדרישות התקנות הבינלאומיות.


עוקפות את המגבלות בצורה חוקית

הגישה הזו מתבססת על שינוי רגולטורי שהתרחש בארה״ב. הגבלות היצוא שהוטלו בתקופת הממשל הקודם הגבילו את מכירת השבבים שיועדו במיוחד לשוק הסיני, ובהם דגמי H20 של אנבידיה. בתגובה, החברות הסיניות עברו לחפש פתרונות מחוץ למדינה כדי לשמר את יכולתן לפתח מודלים מתקדמים. הן פועלות לפי מודל פשוט: שכירת כוח מחשוב במרכזי נתונים זרים שאינם בבעלות סינית. שינוי רגולטורי שבוצע השנה ביטל ניסיון לסגור את האפשרות הזו, וכך הן ממשיכות להשתמש בתשתיות זרות באופן חוקי.


חברות כמו עליבאבא ובייטדאנס יכולות כך להמשיך ולהשקיע בפיתוח המודלים שלהן - Qwen ו-Doubao - שנחשבים מתקדמים במיוחד בהשוואה למתחרים בשוק. פתיחת חלק מהמודלים לשימוש מפתחים מחוץ לסין חיזקה את חשיפתם והביאה להרחבת קהילת המשתמשים, מה שתרם לאימוצם בפרויקטים שונים ברחבי העולם.



DeepSeek ממשיכה לאמן מודלים בסין

חריגה בולטת מהמגמה הזו היא חברת DeepSeek, שבוחרת להמשיך לאמן את מודליה בתוך סין. לפי הדיווחים, החברה נערכה מבעוד מועד להגבלות האמריקאיות ורכשה מלאי גדול של שבבי אנבידיה לפני שהתקנות החדשות נכנסו לתוקף. צעד זה מאפשר לה להמשיך באימון מקומי גם ללא גישה לתשתיות מחשוב זרות. נוסף על כך, DeepSeek פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם יצרניות שבבים מקומיות, ובראשן וואווי, שמקצה מהנדסים מטעמה למטה החברה בהאנג׳ואו במטרה לפתח שבבים מותאמים לאימון מודלים גדולים.