פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה
חברת המכוניות פורד FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.
הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.
"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.
מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.
- הנפט יורד ב-5% - חששות מעודף היצע
- טסלה שוב מורידה מחירים בארה"ב בניסיון לעמוד ביעד המסירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.
המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
בוויקס יש כ-4,500 עובדים, מתוכם כ-2,800 במחקר ופיתוח. נראה שלרוב העובדים יש תגמול במניות. אם נעריך כי ל-80% מהעובדים יש תגמול במניות הרי של-3,600 עובדים מקבלים מניות וההפסד של כל אחד מהם בממוצע עומד על 110 אלף דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף וויקס מחלקת אופציות (בהדרגה פחות) כשכאן זה בעיקר למנהלים. כמות האופציות בתחילת השנה שהיתה לעובדים עמדה על 3.16 מיליון דולר כשמחיר המימוש היה כ-108 דולר. כלומר מדובר על אופציות בכסף. במחיר מניה של 215 דולר, כל אופציה שווה באופן נאיבי 107 דולר. מדובר כאן בשווי של 338 מיליון דולר. אבל כעת המניה ב-95.5 דולר. השווי הנאיבי הוא אפס. כל האופציות נמחקו - הפסד של 338 מיליון דולר נוספים.
אייפון 17 איירהאייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא
האייפון Air מושך תשומת לב אך מתקשה להימכר, כשהמחיר הגבוה והפשרות בחומרה דוחפים צרכנים לבחור בדגמים אחרים ומאתגרים את אסטרטגיית העיצוב הדק של אפל
אפל Apple 1.97% בנתה על האייפון Air כעל המהדורה שתסמן שינוי כיוון עיצובי ותייצר גל חדש של התעניינות. אחרי שנים של שינויים קטנים, זה היה אמור להיות הרגע שבו החברה מוכיחה שהיא עדיין יודעת להפתיע. אבל לפי נתוני המכירה הראשונים, השוק מגיב אחרת: המכשיר זוכה להתעניינות רבה, אבל לא לקצב רכישה שמתקרב לציפיות של אפל.
ה-Air הוצג כמכשיר שמחזיר לאפל את הסיפור העיצובי. עובי של 5.64 מ״מ, משקל נמוך, מראה מינימליסטי - אלמנטים שמזכירים את המהלך שעשה ה-MacBook Air ב-2008. אבל כדי להגיע למידות האלה, אפל נאלצה להתפשר על חומרה: מצלמות בסיסיות יותר, רמקול יחיד במקום שניים, וסוללה קטנה שהצריכה תוספת של סוללה חיצונית אופציונלית. בפועל, ההתפשרויות האלה משפיעות ישירות על החלטת הקנייה. בתחילת ההשקה נרשמה התעניינות שיא בעמוד המוצר, כולל יותר ממיליון כניסות. אך הנתונים מראים שההתעניינות הזו לא תורגמה למכירות עם שיעור ההמרה נמוך משמעותית מזה של שאר סדרת האייפון 17.
ארגוני מחקר שעקבו אחרי שרשרת האספקה של אפל מצאו שהחברה קיצצה את תוכניות הייצור של ה-Air בחצי זמן קצר לאחר ההשקה. לפי ההערכות, המכשיר מכר רק שליש מהצפי הגבוה ביותר של אפל, מה שמסביר את ההתאמות המהירות בייצור.
הבעיה: המחיר
הפער בין ההתלהבות לבין הרכישה בפועל נובע בעיקר מהמחיר. ה-Air מתומחר ב־999 דולר - פער של 100 דולר בלבד מדגם ה-Pro. מנגד, דגם הבסיס של האייפון 17 עולה 799 דולר. כלומר ה-Air נתקע באמצע, בלי יתרון ברור על פני האלטרנטיבות. האנליסטים מציינים שהצרכנים בוחרים בסופו של דבר בביצועים, לא בעובי. המצלמה המשופרת של דגמי ה-Pro, חיי הסוללה הארוכים יותר והחומרה החזקה, כולם נתפסים כערך משמעותי יותר מהעיצוב הדק.
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין, שבה אפל נאבקת על נתח שוק מול וואווי ויצרנים מקומיים, מהווה אינדיקציה ברורה. שם ה-Air הוא הדגם החלש ביותר בסדרה החדשה מבחינת מכירות, לפי הערכות המבוססות על זמני ההמתנה לאספקה. למרות התוצאות המאכזבות, האייפון 17 Pro ו-17 Pro Max מציגים מכירות גבוהות מהצפוי. אפל צפויה לרשום רבעון חזק במיוחד לקראת החגים, מה שהופך את האכזבה מה-Air לבודדה, ולא למגמה שהחברה צריכה להיבהל ממנה.
אפל בודקת את המים
