פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחירים פורד

חברת המכוניות פורד  FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.

"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות  ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.

מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.

המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קתי וודקתי ווד

קת’י ווד מנצלת את הירידות - רוכשת מניות AI, שבבים וקריפטו

מנהלת ההשקעות ממשיכה להגדיל חשיפה לאלפאבית, מטא, אנבידיה וביטקוין ומעריכה שהשיפור בנזילות והצפי לשינוי במדיניות הפד עשויים לפתוח גל עליות חדש בשווקים הדיגיטליים והטכנולוגיים

אדיר בן עמי |

בזמן שמרבית משקיעי הטכנולוגיה בוחנים בזהירות את התנודתיות בשוק, קאת’י ווד וקרנות ARK ARK Innovation 1.5%  מנצלות את הירידות ורוכשות מניות של חברות בינה המלאכותית וקריפטו. מהדוחות היומיים שמפרסמת החברה עולה כי ווד אינה ממתינה להתבהרות התמונה המאקרו־כלכלית, אלא מגדילה חשיפה במניות שהיא רואה כבעלות פוטנציאל ארוך טווח.


בימים האחרונים בלטה רכישה מצטברת של כ־174 אלף מניות אלפאביתAlphabet 0%  , שבוצעה בארבע קרנות שונות. אילו העסקאות בוצעו במחיר הסגירה של אותו יום, היקפן היה מתקרב ל־56 מיליון דולר. במקביל נרשמה גם קנייה של מניות מטא Meta Platforms 2.26%  בהיקף כולל של כ־21 מיליון דולר. לצד חיזוק הפוזיציה בענקיות האינטרנט, ARK הוסיפה גם חשיפה לחברת קורוויבCoreWeave -1.57%  , שמספקת תשתיות מחשוב לענפי ה־AI. רכישת המניות שם הגיעה לכ־29 מיליון דולר.


במקביל לרכישות, ARK ביצעה לאחרונה גם מכירות משמעותיות. הקרנות מכרו מניות AMD Advanced Micro Devices 1.49%  בהיקף של כ־39 מיליון דולר, וכן מניות פלנטיר Palantir 1.62%  בשווי של כ־59 מיליון דולר. המהלכים הללו מעידים על התאמות בהרכב תיק ההשקעות, ייתכן כחלק מעדכון הערכות לגבי החברות הפועלות בשוקי השבבים והנתונים. למרות זאת, בכנס שנערך בסעודיה בחודש שעבר אמרה ווד כי היא אינה רואה את תחום הבינה המלאכותית כתחום מנופח או בועתי. עם זאת, היא העריכה שחברות גדולות יידרשו לזמן לא קצר עד שיוכלו להטמיע מערכות AI מתקדמות בצורה רחבה. לדבריה, תנודות קצרות־טווח בשוק אינן משנות את מגמת ההתבססות של הטכנולוגיה בחברות ובתעשייה.


במקביל, מניית אלפאבית התקרבה לאחרונה לשווי שוק של 4 טריליון דולר, בין היתר בעקבות דיווחים על מגעים למכירת שבבי AI למטא. ההתפתחויות הללו הפעילו לחץ על מניותיהם של יצרניות השבבים המובילות, בהן אנבידיה ו־AMD.


לצד ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, ARK המשיכה להגדיל את החשיפה שלה גם לתחום הקריפטו. על פי העדכון היומי האחרון, הקרנות רכשו מניות של קוינבייס Coinbase 2.96%  בכ־3.8 מיליון דולר ושל סירקל Circle Internet 9.89%  בכ־7 מיליון דולר. ווד מעריכה שהפעילות סביב הנכסים הדיגיטליים תמשיך להתרחב, למרות התנודתיות בתחום ובינתיים נראה שהיא צודקת. הביטקוין חזר לעלות בימים האחרונים והוא נסחר כעת סביב 91 אלף דולר.


מכשיר כרייה ביםמכשיר כרייה בים

המניה שזינקה 19% והשלימה זינוק של פי 6.2 מתחילת השנה

החברה נהנית מתמיכה של משקיעים שמאמינים בפוטנציאל הכרייה הימית, אך תלויה לחלוטין באישור רגולטורי ובשיפור המאזן שמוסיף עננה על הסיפור העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מתכות

מניית TMC The Metals Company TMC the metals 19.38%  ממשיכה למשוך תשומת לב בשל המודל החריג שבו היא פועלת: הפקת מתכות חיוניות באמצעות איסוף גושי מתכת מקרקעית האוקיינוס בעזרת מערכות שאיבה ייעודיות. מדובר בגישה שכמעט ואינה קיימת בתעשייה המסחרית, והיא מציבה את החברה במקום ייחודי בשוק המתכות. לצד ההתעניינות, המודל מעורר גם ביקורת רגולטורית וסביבתית, אך עבור חלק מהמשקיעים הוא מייצר עוד סיפור צמיחה ספקולטיבי.


העניין סביב החברה האיץ בתחילת 2025, כאשר המניה זינקה בשיעורים חריגים שהגיעו בשיא ל־854% מתחילת השנה. התנועה החדה משכה משקיעים חדשים, אך גם הובילה לתנודתיות גבוהה במיוחד, ובחודשים האחרונים נרשמה ירידה של יותר מ-40% מהשיא. למרות זאת, חלק גדול מהמשקיעים ראו בתנודה הזדמנות ולא נסיגה.


ההערכות הפיננסיות שפרסמה החברה באוגוסט 2025 נתנו דחיפה נוספת לסיפור. שתי הערכות טכניות שפורסמו באותה עת קבעו כי שווי המשאבים שבכוונת החברה לאסוף מקרקעית הים, גושי מתכת המכילים ניקל, קובלט ומתכות נוספות, עומד על כ־23.6 מיליארד דולר. מול שווי שוק נוכחי של כ־2 מיליארד דולר, המספרים הללו יצרו בסיס כלכלי מסוים למודל, אם כי הכול עדיין תלוי בקבלת רישיון כרייה מלא.


מזומנים שיספיקו לשנתיים

נכון לסוף הרבעון השלישי, החברה מחזיקה בקופת מזומנים של כ־115 מיליון דולר, סכום שמאפשר לה להמשיך בפיתוח פעילותה עוד כשנתיים בקצב ההוצאות הנוכחי. אך מדובר במודל עסקי שעדיין חסר הכנסות, ולכן עתיד מסלול המימון שלה תלוי ביכולת לקדם את הפרויקט לשלב הפקה. האתגר המרכזי מונח ברגולציה. ל־TMC אין עדיין רישיון לכרייה מסחרית בשטחי הים שבהם היא פועלת במעמד "אזור חקר". אף שהחברה מדווחת על התקדמות מול גורמי רגולציה בינלאומיים, אין לוחות זמנים ברורים להענקת רישיון מלא, וההליך נשען על החלטות גופים כמו רשות קרקעית הים הבינלאומית.


אם החברה תצליח להשיג את הרישיון, השוק עשוי לראות בתנופת המניה של 2025 רק הקדמה לתקופה משמעותית הרבה יותר. בכך טמון פוטנציאל התשואה, אך גם הסיכון: מודל עסקי שנשען על רגולציה בינלאומית יוצר אי־ודאות שאינה בשליטת החברה.