פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה
חברת המכוניות פורד FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.
הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.
"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.
מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.
- הנפט יורד ב-5% - חששות מעודף היצע
- טסלה שוב מורידה מחירים בארה"ב בניסיון לעמוד ביעד המסירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.
המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
וול סטריט השוק האמריקאיטסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%
השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.
אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.
דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.
בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.
