פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחירים פורד

חברת המכוניות פורד  FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.

"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות  ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.

מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.

המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

"שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב המבחנים"

בבנק אוף אמריקה חוששים בעיקר מחולשה בשער הדולר. סבורים שהמניות בשיא, אך לא משוכנעים לגבי הכיוון העתידי בשל זרימת כספים מסיבית לשווקים ובשל האינטרס של הממשל בארה"ב בבום ושגשוג של השווקים הפיננסים

רן קידר |
נושאים בכתבה שער הדולר

בבנק אוף אמריקה אומרים - זה הזמן להיות זהירים. "התשואות מתחילת השנה מרשימות - ביטקוין 27.5%, זהב 27.2%, מניות 14.7%, אג"ח קונצרני עד 8.2%, אג"ח ממשלתיות 7%". אלא שהדולר איבד קרוב ל-10%, לצד הנפט שירד ב-12.6%" מפרט בתחילת הדוח, מייקל הארטנט, האסטרטג הראשי של בנק אוף אמריקה שסבור ששער הדולר ימשיך לרדת. 

"אני רק מקווה שהשוק יעלה יותר מאשר המטבע ירד" הוא מוסיף ומעריך שהדולר לפני ירדית מדרגה נוספת. 

מדד S&P 500 בשיא 

מדד S&P 500, הגיע ליחס מחיר לערך בספרים (Price-to-Book) של 5.3x - שיא היסטורי. "יחס השווי לספרים של S&P 500 בשיא שמונע על ידי הקצאת 'הכל חוץ מאג"ח' ובום הבינה המלאכותית", מציין הארטנט. להשוואה, בשיא בועת הדוט-קום במרץ 2000, היחס עמד על 5.1x. בפברואר 2009, בשפל המשבר הפיננסי, היחס היה 1.6x בלבד.

"מדד S&P 500 נסחר ב-P/E קדימה של 22.5x - אחוזון 95 מאז 1988, P/E נגרר לעשור של 27.4x - אחוזון 98 מאז 1900, MSCI ללא ארה"ב ב-P/E קדימה של 14.7x - אחוזון 92 מאז 2006.

" מרווחי אג"ח השקעה אמריקאיות A+ ב-64 נקודות בסיס - אחוזון 98 ב-30 השנים האחרונות. במילים פשוטות, כמעט כל מדד הערכה שווי נמצא ברמות שיא קיצוניות היסטוריות, מה שמעלה את השאלה האם אכן 'הפעם זה שונה' כפי שנוהגים לומר בוול סטריט".


אינדיקטור Bull & Bear: אות ניטרלי ב-6.1 אך עם סימני אזהרה

אינדיקטור ה-Bull & Bear של בנק אוף אמריקה נשאר ברמה של 6.1, מה שמסמן עמדה ניטרלית. האינדיקטור, הנע בסקאלה מ-0 (פסימיות קיצונית) עד 10 (אופטימיות קיצונית), משלב מגוון רחב של אינדיקטורים כולל פוזיציות של קרנות גידור, טכניים של שוק האשראי, רוחב שוק המניות, זרימות למניות ואג"ח, ופוזיציות של משקיעים מוסדיים.

שיין SHEIN
צילום: depositphotos

שיין שוקלת לחזור לסין - כדי לקדם הנפקה בהונג קונג

קמעונאית האופנה, שמושבה בסינגפור, בוחנת העברת פעילות לסין כדי לשכנע את הרגולטורים לאשר את הנפקתה;  אחרי כישלון ניסיונותיה בניו יורק ובלונדון, הונג קונג נותרה כיעד מרכזי

עמית בר |
נושאים בכתבה שיין טמו

חברת שיין (Shein) בוחנת אפשרות להעביר מחדש את מיקום התאגדותה מסינגפור לסין, צעד שעשוי לסייע להבטיח את אישור הרגולטורים בבייג'ין להנפקה המתוכננת בהונג קונג. החברה כבר התייעצה עם משפטנים לגבי הקמת חברת אם בסין היבשתית, כחלק מתוכנית להפוך את המטה בסינגפור ואת הפעילויות בחו"ל לחברות בת. עם זאת, הדיונים עדיין ראשוניים ואין ודאות שהמהלך יבוצע. המהלך נתפס כניסיון לעמוד בדרישות הרגולטוריות המחמירות של סין, לאחר שנים של ניסיונות כושלים להנפיק בניו יורק ובלונדון.


החברה, שלא התייחסה רשמית לנושא, מנסה כבר שנים לקדם הנפקה ראשונה לציבור. לאחר שנכשלה לקבל את אישור הרגולטור הסיני להצעת הנפקה בלונדון ובניו יורק, בין היתר בשל חששות הקשורים לזכויות אדם ולתנאי עבודה, הפוקוס עבר להונג קונג, שם היא הגישה בקשה לפני מספר חודשים. כעת, ההעברה האפשרית של המטה לסין נתפסת כמהלך קריטי שיכול להכריע אם התהליך יצלח, תוך הקטנת החשיפה ללחצים פוליטיים במערב. ההחלטה מגיעה לאחר ששווי החברה, שהוערך בעבר בכ-100 מיליארד דולר, ירד לכ-30 מיליארד דולר בעסקאות פרטיות, מה שמגביר את הלחץ להשלים הנפקה מוצלחת.

מהלך כזה יאפשר לממשלת סין להגביר פיקוח על פעילותה של שיין, כולל נגישות למידע ולנתונים שהחברה מנהלת, וכן יוביל לכך שהכנסותיה ימוסו ישירות בסין. בשווקים רואים בכך איתות לנכונות החברה לשחק לפי הכללים של בייג'ין כדי להבטיח את עתידה כחברה ציבורית. סין מחייבת חברות עם זיקות משמעותיות למדינה לעבור ביקורת אבטחת נתונים לפני הנפקה בחו"ל, והעברת המטה עשויה לפשט את התהליך. המהלך גם משקף את המגמה הרחבה יותר של חברות סיניות הפועלות בחו"ל, שמתאימות את עצמן לדרישות הרגולטוריות המחמירות של בייג'ין, במיוחד בתחומי טכנולוגיה וקמעונאות דיגיטלית.


שיין אמנם רשומה בסינגפור, אך בפועל היא כפופה לבחינת הרגולטור הסיני (CSRC), שדורש אישור לכל הנפקה של חברות עם פעילות משמעותית בסין, בכל בורסה בעולם. הכישלון בלונדון נבע בין היתר מחשיפת סיכונים נרחבת בפרוספקט, שהדגישה נושאים כמו תנאי עבודה, מה שהוביל את שיין להעדיף את הונג קונג כיעד עם פחות חשיפה לנושאים אלה.


השפעה על ספקיות סיניות


החדשות על המהלך הובילו לתנודתיות במניות של חברות הקשורות לשיין. מניית Kengic Intelligent Technology, המספקת מערכות אחסון חכמות לשיין, זינקה בכ-17% במסחר הבוקר, משקפת ציפיות המשקיעים לביקוש מוגבר משרשרת האספקה של שיין בסין.