פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחירים פורד

חברת המכוניות פורד  FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.

"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות  ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.

מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.

המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

שוק האג"ח היפני - האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2%

רמת שיא של 20 שנה בתשואת האג"ח במקביל להעלאת הריבית של הבנק המרכזי

רן קידר |
נושאים בכתבה ריבית יפן

שוק האג"ח היפני רושם אירוע משמעותי כאשר תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים חצתה את רף ה-2% והגיעה ל-2.02%, רמה שלא נראתה מאז 2006. העלייה היומית עמדה על 5 נקודות בסיס, בעוד התשואה על אג"ח ל-20 שנים עלתה ב-3 נקודות בסיס ל-2.975%, הגבוהה מאז 1999. שינויים אלה משקפים שינוי במדיניות המוניטרית של בנק יפן, שתחת הנגיד קזואו אואדה העלה את הריבית הרשמית מ-0.5% ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995.

ההעלאה, שהתקבלה פה אחד במועצת הבנק, נובעת מציפיות לאינפלציה יציבה סביב 2% עד סוף תקופת התחזית לשנת הכספים 2027. האינפלציה הכללית עמדה על 2.9% בנובמבר 2025, מעל יעד הבנק במשך 44 חודשים רצופים, בעוד האינפלציה הליבתית הגיעה ל-3%. נתונים אלה נתמכים בעליית שכר, עם סקרי בנק המרכזי המראים ביטחון עסקי בשיא של ארבע שנים ותכניות להמשך העלאות שכר ב-2026. הכלכלה היפנית התכווצה ב-0.6% ברבעון השלישי של 2025, אך רווחי תאגידים גבוהים צפויים לאפשר העברת עלויות שכר למחירים, תוך יצירת מעגל חיובי של צמיחה.

בנק יפן צופה כי האינפלציה הליבתית תרד מתחת ל-2% בין אפריל לספטמבר 2026, בשל האטה במחירי מזון ומדיניות ממשלתית להתמודדות עם עליות מחירים. עם זאת, הבנק רומז על העלאות נוספות אם התחזיות יתממשו, כאשר הריבית הנייטרלית מוערכת ב-1% עד 2.5%. הריביות הריאליות נותרו שליליות באופן משמעותי, מה שמבטיח תנאים פיננסיים תומכים בפעילות כלכלית. שיעור האבטלה עמד על 2.6% באוקטובר 2025, ללא שינוי, מה שמחזק את האופטימיות.

ממשלת ראש הממשלה סאנה טאקאיצ'י, שהתנגדה בתחילה להעלאות ריבית, שינתה גישה ומאשרת את הצעד, תוך הדגשת עצמאות הבנק המרכזי. הממשלה אישרה חבילת סטימולוס בהיקף 21.3 טריליון ין, שווה ל-135.5 מיליארד דולר, כדי לתמוך בכלכלה המאטה ולהקל על משקי בית מול ירידת שכר ריאלי במשך 10 חודשים רצופים. עליית התשואות מחדדת אתגרי חוב ציבורי, שמגיע לכ-230% מהתמ"ג – הרמה הגבוהה בעולם על פי נתוני קרן המטבע הבינלאומית. כל עלייה של נקודת אחוז בריבית מגדילה את עלויות שירות החוב בטווח הארוך ומצמצמת מרחב תקציבי.

השפעות גלובליות כוללות חולשת ין, שירד ב-0.25% ל-155.92 מול הדולר, בעוד מדד ניקיי 225 עלה ב-1.28%. משקיעים יפנים, הנושים הגדולים בעולם, עשויים לצמצם חשיפה לאג"ח זרות בארה"ב ובאירופה ולהחזיר כספים הביתה, מה שמפעיל לחץ על תשואות בינלאומיות. אנליסטים מציינים כי הבנק ימשיך בהידוק הדרגתי, תוך ניטור סיכונים מארה"ב כמו תעריפים גבוהים, שמפחיתים אי-ודאות. התשואה על אג"ח ה-10 שנים צפויה לסיים את הרבעון ב-1.94% ולרדת ל-1.73% בתוך 12 חודשים, על פי מודלים כלכליים. שינוי זה מסמן סופו של עידן ריביות שליליות מ-2016, עם השלכות על שווקים פיננסיים עולמיים.