פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד מורידה מחירים לדגמים החשמליים - זאת הסיבה

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחירים פורד

חברת המכוניות פורד  FORD MOTOR הודיעה היום כי תחתוך מחירים לטנדרים החשמליים שלה מסדרת ה-F-150 Lightning. כשהסיבה לפי פורד היא השיפור בתהליך ייצור הרכבים שגרם להגדלת ההיצע. המשקיעים לא התלהבו מהחדשות ומניית החברה הגיבה בירידות של 5%.

הורדת מחירי הטנדרים החשמליים צפויה להיות בטווח שבין 6,000 ל-10,000 דולר. מחיר הדגם הבסיסי מסדרת ה-Lightning מתחיל ב-50 אלף דולר, כשלפני כן נמכר ב-60 אלף דולר. מספר הלקוחות שרוכשים את דגם הבסיס כמו שהוא הוא קטן, שמחיר העסקה הממוצע עבור טנדר Lightning הוא כ-87 אלף דולר. ההנחה הממוצעת על רכבים עומדת על כ-9%.

"זמן קצר לאחר השקת רכבי ה-F-150 Lightning, עלויות חומרי הגלם עלו במהירות ואילוצי אספקה יחד עם גורמים נוספים העלו את מחיר הטנדר החשמלי עבור פורד ולקוחותיה", אמרה מרין ג'אג'ה מנהלת לקוחות  ראשית בפורד. "המשכנו לעבוד ברקע על מנת לשפר את זמינות הרכבים ואת העלויות בכדי שנוכל להגיע להורדת מחירים בשביל לקוחותינו ולקצר את זמני ההמתנה." יחד עם הגדלת ההיצע, גם עלויות חומרי הגלם היוו גורם עיקרי להוזלה. כשפורד רק השיקה את דגם ה-Lightning מחיר הליתיום שממנו מורכבות סוללות הרכבים, עמד על בערך 75 אלף דולר לטון. כיום הליתיום נסחר באזורי ה-45 אלף דולר לטון.

מחירים נמוכים יותר צפויים לעזור לפורד למסור יותר רכבים. בחצי השנה הראשון של 2023 החברה מסרה 8,800 טנדרים חשמליים, נתון מסירות נמוך ביחס לחצי השנה השני של 2022 אז מסרה כ-13 אלף רכבים. על פי הדיווחים הירידה במסירות נבעה בעיקר מהשבתה מתוכננת של מפעל הייצור של הדגם, יחד עם בעיות בסוללה. הורדת המחירים מגיעה בתזמון מעניין, כשטסלה TESLA INC רק הודיעה כי היא ייצרה את הסייבטראק הראשון שלה במפעל באוסטין טקסס. הסייברטראק צפוי להתחרות בטנדר ה-Lightning של פורד.

מניית יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE הגיבה בירידות של 6% לפרסומים של פורד על הורדת מחירים ולשל טסלה על ייצור הסייבטראק הראשון. פורד וריביאן מתחרות כבר שנה על השליטה בשוק הטנדרים החשמליים בארצות הברית. פורד מסרה יותר טנדרים מריביאן ברבעון הרביעי של 2022 וריביאן עקפה אותה בנתון המסירות ברבעון הראשון והשני של 2023. מחיר דגם ה-R1T של פורד נמכר בקצת פחות מ-75 אלף דולר, כעת לאחר שפורד הוזילה מחירים דגם הבסיס שלה מתחיל ב-50 אלף דולר. הסייברטראק של טסלה תומחרה בין 40 ל-70 אלף דולר ב-2019, לא ידוע עדיין האם המחיר ישאר בטווח הזה.

המשקיעים מצפים לדוח חזק במיוחד לריביאן, כשהחברה צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023, אם החברה פשוט תחזור על תוצאות הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבע, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

לארי אליסון (אורקל)לארי אליסון (אורקל)

מה אפשר ללמוד מהדוחות של אורקל על בועת ה-AI?


המניה צנחה ב-11% למרות שהרווח עמד בציפיות, בגלל אכזבה מהתחזיות קדימה, גידול חריג בהשקעות ותלות גבוהה ב-OpenAI. האם ההימור של אורקל על תשתיות ענן ו-AI מתחיל להיראות מסוכן?



מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורקל AI

ירידה חדה של 11% במניית אורקל במסחר המאוחר מבטאת את סימני האזהרה סביב ההשקעות האגרסיביות בתשתיות AI. למרות רווח שהפתיע לטובה, ההכנסות פספסו את התחזית, ההוצאות ההוניות זינקו והתלות המוגברת בחוזה אחד גדול עם OpenAI מעוררת חששות: האם ההשקעות העצומות - שמוערכות ב-50 מיליארד דולר בשנה, יניבו תשואה מהירה מספיק כדי לכסות את הגידול בחוב? זאת שאלה שמכוונת לאורקל, אבל האמת שזה משהו הרבה יורת גדול - האם השקעות הענק של מעצמות הטק יהיו מוצדקות? על פניו נראה שהתשואה שהן צפויות להניב ב-5 השנים הבאות נמוכה מאוד ביחס להשקעה שלהן. הן נמצאות במירוץ מטורף כי הן חוששות לפספס אותו - אם המתחרה רצה, אתה לא יכול רק ללכת, אתה צריך לרוץ. 

אלא שבפועל, כפי שגם העלנו כאן בחצי שנה האחרונה, הסימנים הם שהתשואה תהיה נמוכה, ואם כך, אז יש סיכוי אפילו גדול שכבר מתממש בהדרגה שחברות יאטו את ההשקעות. מיקרוסופט הודיע  בשבוע שעבר על הפחתה של 2% בתקציב ה-AI. הוא עדיין ענק ומרשים וצומח, אבל ב-2% פחות. 

ככלך שתורגש ירידה בצמיחה, זה עשוי לחלחל לשוק כי התמחור הנוכחי בשווקים לוקח בחשבון צמיחה מאוד גבוהה, והערכים מאוד רגישים לגורם הצמיחה. יאיר לפידות ביטא זאת בראיון האחרון -   "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״.



רווח חד פעמי מסתיר את הלחץ בתזרים


הרווח המתואם של אורקל עמד על 2.26 דולר למניה, 38% מעל התחזיות, אך נבע ברובו ממכירת החזקות באמפייר קומפיוטינג לסופטבנק תמורת 2.7 מיליארד דולר, שהוסיפו 0.91 דולר למניה. ללא העסקה, הרווח היה קרוב מאוד לציפיות. ההכנסות הסתכמו ב-16.06 מיליארד דולר, לעומת צפי של 16.19 מיליארד. העלייה השנתית של 14% לא הספיקה כדי להרגיע את השוק, שציפה להאצה. פעילות הענן הניבה 8 מיליארד דולר, עלייה של 34%, ותחום התשתיות (IaaS) קפץ ב-68% ל-4.08 מיליארד. מנגד, תוכנות מסורתיות רשמו ירידה של 3% במכירות.

צבר ההזמנות הרב-שנתי (RPO) צמח ל-523 מיליארד דולר, עלייה של 68 מיליארד דולר מרבעון קודם, רובם מחוזה עם OpenAI שמוערך ב-300 מיליארד דולר, נתון שמעורר ספקות, שכן החברה אינה רווחית ולא גייסה סכומים כאלה בפועל ומאיפה תוכל לשלם?