לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע ירידות השערים החדות בחלקו השני של השבוע החולף, על רקע החלטת הפד' להעלות את הריבית ב-0.5%, ודבריו של היו"ר פאוול לאחר מכן. האנליסטים חלוקים בדעתם ביחס לכיוון שוק המניות לאחר אירועי השבועות האחרונים ולנוכח נתוני המאקרו המעורבים.
למדור קרנות נאמנות של ביזפורטל
עונת הדוחות נמשכת
הדוחות הבולטים השבוע:
יום ב' - AMC NETWORKS TYSON FOODS INC NOVAVAX INC
יום ג' - PELOTON INTERACTIVE INC COINBASE GLOBAL
יום ד' - WALT DISNEY RIVIAN AUTOMOTIVE BEYOND MEAT
יום ה' - קומפאס SIX FLAGS ENTERTAINMENT
יום ו' - היפו
בגזרת הישראליות:
יום ב'- למונייד JFROG אופקו הלת' (US) לייבפרסון (US)
יום ג' - קלטורה צ'ק קאפ פלייטיקה פוורפליט (US) גמידה סל אינספייר סיוה ראדא
יום ד' - איי.סי.אל (US) סימילרווב גלמד קורנית דיגיטל פייבר פריגו אבן קיסר אינוויז פוליפיד אמדוקס
יום ה' - סייבר ארק איירון סורס אנטרה ביו סופרקום קמטק (US) מג'יק (US) דריו הלת' נובה (US) רדקום
יום ו' - טאבולה
למרות הירידות החדות ייתכן שינוי מגמה בקרוב
אחרי ירידות השערים החדות בשבוע החולף, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, דווקא סבור שניתן להגדיל בהדרגה חשיפה למניות. זאת מכיוון שמעבר לעובדה ששוק המניות כבר ירד בשיעור מצטבר די גדול מאז שבבית ההשקעות הורידו את ההמלצה שלהם למניות, ישנן סיבות נוספות שעשויות לתמוך באפיק המנייתי.
ראשית, מעריכים במיטב שעליית ריבית הפד' כבר מגולמת במידה רבה, וכי לא צפויה עלייה נוספת משמעותית בתשואות, שהייתה אחת הסיבות לירידות בשוק המניות, במיוחד במניות הצמיחה. שנית, הסיכון למיתון משמעותי בארה"ב יחסית נמוך. מצבו של שוק העבודה האמריקאי צפוי להיות להערכתם יחסית חזק אפילו במקרה של האטה משמעותית במשק האמריקאי. "כריות בטחון" בדמות רמות חיסכון גבוהות של הצרכנים די עבות. על הכוונות הגדלת הצריכה של הצרכנים האמריקאים מעיד גם גידול שיא באשראי הצרכני בארה"ב שהיה בחודשים האחרונים, כפי שפורסם ביום שישי. לכך, מצטרפת העבדה שגם החברות מחזיקות יתרות נזילות גדולות מאוד וממשיכות להשקיע בקצב מוגבר.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
שלישית, על פי הסקר של המשקיעים הפרטיים בארה"ב, הם די פסימיים. נראה שהרבה "כסף חם" כבר יצא מהשוק. רביעית, מכפיל רווח עתידי של מדד S&P 500 במשקל שווה ירד ל-16.2 לעומת הממוצע של 30 השנים האחרונות שעומד על 17.2. המכפיל של S&P 500 עומד על 18.1 וקרוב לממוצע היסטורי של כ-17.5 .לבסוף, אינדיקאטור נוסף שיכול לסמן לדעתם שינוי מגמה קרב בשוק המניות זאת הקורלציה המשותפת של המניות ב-S&P 500 שמתקרבת לרמות בהן שוק המניות עבר את "התחתית" באפיזודות של ירידות שהיו בעשור האחרון, למעט האירוע הייחודי של מרץ 2020. להערכתם, הסיכון הגדול ביותר לכלכלה ולשוק המניות כעת הם השלכות המלחמה באוקראינה וההתמודדות של סין עם המגפה. קשה להעריך כמה זמן האירועים הללו ימשכו ופוטנציאל הנזק שלהם.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
המתנ של הפד' לא בהכרח תתרפ לשווקים
מנגד, אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, סבור שהחלטת הפד להעלות את הריבית לאט יותר, היא לא בהכרח חדשות טובות לשווקים שכן לפעמים לאט יותר זה גם לאט מדי. לדבריו, ציפיות האינפלציה בטווחים הארוכים (5Y) עלו לאחר הודעת הפד. עלייה זו מלמדת על כך שהשווקים חוששים שהעלאת ריבית איטית מדי לא תצליח לעצור את האינפלציה בזמן והריבית פשוט תהיה גבוהה למשך זמן ארוך יותר. במילים אחרות, ייתכן בהחלט שהעלאות ריבית חדות וריקון השוק מהאוויר החם שבו עדיפות על העלאות ריבית מתונות והיוותרות במצב שבו יש אלטרנטיבות סולידיות ראויות לאורך זמן.
"השינויים במבנה העקום מלמדים שאכן מדובר בחשש לגיטימי בעיני השווקים. לפי עבודה שידידינו בג'יי פי מורגן הוציאו בשבוע שעבר, 93% מהשינויים בתלילות העקום בחצי השנה האחרונה הובלו על ידי התשואה לשנתיים. מדובר כמובן על מסקנה הגיונית מאוד שכן השאלה שהמשקיעים שאלו את עצמם רוב הזמן היתה כמה מהר הריבית תעלה ולא מה היא תהיה בטווח הארוך. לעומת זאת, בימים שלאחר הודעת הפד, עליית התשואות הובלה על ידי התשואות הארוכות והעקום נהיה תלול יותר. שינוי כזה מלמד שהשוק למעשה מאבד אמון ומעריך שהריבית תגיע לרמה גבוהה יותר בטווח הבינוני כי הפד יתקשה לעצור את האינפלציה", מסכם גרינפלד.
דו"ח תעסוקה מעורב
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מצביעים על כך שדוח התעסוקה לחודש אפריל הראה שמספר המשרות בארה"ב כפי שדווח על ידי המעסיקים גדל ב-428,000, ושיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של - 3.6%. מספר המובטלים נותר ללא שינוי, ברמה של 5.9 מיליון, בדומה לרמה של פברואר 2020 (3.5% שיעור אבטלה ו-5.7 מיליון מובטלים). עליית התעסוקה בלטה בענפי הפנאי והאירוח, בייצור ובהובלה והאחסנה. השכר לשעת עבודה עלה בחודש אפריל ב-0.3% בהשוואה לחודש מרץ, ל-31.85 דולר לשעת עבודה באפריל. במהלך 12 החודשים האחרונים, השכר הממוצע גדל ב-5.5% ובכך הואט קצב העלייה השנתי יחסית לחודש מרץ.
עם זאת, היו מספר מרכיבים מאכזבים בדו"ח זה ובפרט הירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, חזרה ל- 62.2%, ויחס התעסוקה באוכלוסייה (60%), שנותרו מתחת לערכים שנרשמו בפברואר 2020. הירידה בשיעורי ההשתתפות באה לידי ביטוי בעיקר בגילאי ביניים ומבוגרים ובגילאים צעירים יחסית.
מקור: סקירת לאומי
- 5.שי לפידות 09/05/2022 12:35הגב לתגובה זוהאינפלציה תעצר כי תכלס יש פחות כסף לאנשים בכל העולם ולאו דווקא בהקשר של רק עלית הריבית . האינפלציה תרד מהר יותר ממה שחושבים.
- 4.איך שלא מסתכלים על זה מבחינה כלכלית המפולת במניות רק התחילה , תהיינה ירידות חדות גם במחירי הדירות בישראל.הדולר יעלה חזק בשנה הקרובה. (ל"ת)המפולת בדרך 09/05/2022 10:06הגב לתגובה זו
- מארק 09/05/2022 17:06הגב לתגובה זוכמות הקרקרעות הולך וקטן
- 3.אנליסטים- טוב להם שישתקו. (ל"ת)סייג לחכמה שתיקה 09/05/2022 08:06הגב לתגובה זו
- 2.דר' דום 08/05/2022 19:28הגב לתגובה זודשדוש עצבני בכיוון מעלה, יתקן חצי מגודל הנפילה. ואז כאשר הריבית תגיע בפועל ל3% בסוף השנה, תתחיל התמוטטות של לווים שלא יכולים לגלגל את החוב השמן שלהם. מעניין מי יפול ראשון, אבל זה לא משנה, הוא כבר יגרום להתמוטטות של כל השאר. הפעם לא יהיה פד עם רשת הצלה.
- כמה שטויות וחוסר הבנה (ל"ת)פז 09/05/2022 09:54הגב לתגובה זו
- קח שורט אח סחור את התובנות שלך לפחות תעשה ארגזים (ל"ת)א 08/05/2022 22:01הגב לתגובה זו
- נדב 08/05/2022 21:29הגב לתגובה זואיזה דשדוש ואיזה נעליים.....זה יהיה ממש מהיר...חכה ותראה
- 1.פניקה מיותרת,גם אם סין מאטה זה אומר שלפועל האמריקאי יש יותר כח קנייה ומכירה (ל"ת)יוסף 08/05/2022 18:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
