מנהלת קרן המטבע: צופים צמיחה יציבה והאטה באינפלציה בשנת 2025
קרן המטבע הבינלאומית (IMF) צופה צמיחה גלובלית יציבה והאטה בקצב האינפלציה בשנת 2025, כך לפי דבריה של מנהלת הקרן, קריסטלינה גיורגייבה. התחזית המלאה צפויה להתפרסם ב-17 בינואר, ימים ספורים לפני כניסתו של דונלד טראמפ לתפקידו כנשיא ארה"ב.
ארה"ב במצב טוב, אך אי וודאות לפנינו
גיורגייבה ציינה כי כלכלת ארה"ב נמצאת במצב "טוב יותר מהצפוי", אך הזהירה מפני השפעות אפשריות של מדיניות הסחר שצפויה לכלול הגדלת מכסים. לדבריה, שינויי מדיניות אלו עלולים
להקשות על המסחר הגלובלי ולהוביל לעליות בשיעורי הריבית לטווח ארוך.
האינפלציה מתקרבת ליעד, הפד שוקל את צעדיו
לדברי גיורגייבה, האינפלציה מתקרבת ליעד של הפד, ובשוק העבודה נרשמה יציבות. לכן, הפד עשוי להמתין למידע נוסף
לפני שינקוט בצעדים נוספים, כמו הורדת ריבית. בשלב זה, שיעורי הריבית צפויים להישאר "מעט גבוהים יותר למשך זמן מה".
תחזיות צמיחה עדכניות
באוקטובר האחרון העלתה הקרן את תחזיות הצמיחה לשנת 2024 עבור ארה"ב, ברזיל ובריטניה,
אך הורידה אותן עבור סין, יפן וגוש היורו. לגבי שנת 2025, הקרן צפויה להוריד את תחזית הצמיחה העולמית ל-3.1%, לעומת 3.2% שנחזתה קודם לכן.
- קרן המטבע: בום ה-AI מזכיר את הדוט-קום - אבל לא יקריס את הכלכלה
- התוכנית ששינתה את פני כלכלת ישראל ומה קרה היום לפני 19 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחזיות לפי אזורים עיקריים
- גוש היורו: צופים האטה מסוימת בצמיחה.
- הודו: תחזית ליחלשות "קלה" בכלכלה המקומית.
- ברזיל: צפויה אינפלציה גבוהה יותר במידה מסוימת.
- סין: מתמודדת עם לחץ דיפלציוני בשל ביקושים חלשים.
האתגרים
למדינות בעלות הכנסות נמוכות
גיורגייבה הדגישה כי מדינות בעלות הכנסות נמוכות, למרות רפורמות שנעשו, עלולות להיפגע מזעזועים גלובליים, כמו הדולר החזק שמייקר את עלויות המימון שלהן.
שאלות ותשובות בנושא הצמיחה העולמית והאינפלציה
מה המשמעות של התחזית לצמיחה גלובלית יציבה?
תחזית לצמיחה יציבה מעידה על כך שהכלכלה העולמית מצליחה להתמודד עם אתגרים כמו אינפלציה גבוהה, מלחמות סחר ושינויים במדיניות המוניטרית.
למה הדולר החזק משפיע על מדינות עם הכנסות נמוכות?
מדינות אלו מסתמכות לרוב על מימון חיצוני בדולרים, ולכן התחזקות המטבע מעלה את עלויות המימון שלהן ומכבידה על הכלכלות המקומיות.האם האינפלציה באמת בירידה?
לפי הקרן, קצב האינפלציה אכן נמצא במגמת ירידה, בעיקר הודות למדיניות מוניטרית הדוקה שננקטה במדינות רבות. עם זאת, יש עדיין אזורים כמו ברזיל שבהם האינפלציה צפויה לעלות.- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
איך מדיניות המכסים של טראמפ עשויה להשפיע על הכלכלה?
הגדלת מכסים יכולה להקטין את המסחר הבינלאומי, לפגוע בצמיחה הגלובלית ולהוביל לעלייה בעלויות המימון והייצור.מה תחזית הצמיחה לגוש היורו וסין?
בגוש היורו צפויה האטה מסוימת בצמיחה, ואילו בסין הלחץ הדיפלציוני עשוי להכביד על הכלכלה בשל חולשה בביקושים.מה הסיכון הגדול ביותר לכלכלה הגלובלית בשנת 2025?
הסיכונים המרכזיים כוללים מלחמות סחר, אי יציבות פוליטית וזעזועים כלכליים כתוצאה ממדיניות מוניטרית משתנה במדינות מרכזיות
עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
