חייל בודד שנפצע בעזה כתב פוסט מהלב באתר 'תפוז' - ויש לו מסר אליכם

משה הירט, חייל בודד שמשרת ביחידה 890 של הצנחנים ונפצע בעזה, כותב על האירועים בשטח, הידיעות על הגולנצ'יקים והרצון לחזור לשם
מערכת Bizportal | (8)
נושאים בכתבה חייל עזה

16 יום בתוך מבצע 'צוק איתן', משה הירט שהינו חייל בודד שמשרת ביחידה 890 של הצנחנים ונפצע, כותב לאתר 'תפוז' על האירועים בשטח, התחושות, הרצון לחזור לשם - והמסר לעם ישראל.

הנה כמה מהקטעים שמופיעים בפוסט בתפוז: "עליתי לארץ בכדי לגור פה, למדתי בישיבה שנתיים ולאחר מכן התגייסתי ואני רוצה לגור פה, זה החלום שלי, להיות חלק מהמדינה. איך נפצעתי? כשהיינו ובשטח, רצינו לכבוש בית שהיה נעול והיינו צריכים לפוצץ אותו. פוצצנו את הדלת, כנראה שהיה מטען נוסף בפנים, חלק מהקיר נפל עלי ופגעו בי אבנים בראש. אני ועוד חייל נפצענו כאשר הוא היה במצב קשה יותר ואני עדיין הייתי בהכרה. לאחר מכן התחלתי להרגיש מאוד חלש והראש שלי כאב."

"שמו אותי בנגמ"ש ולקחו אותי, לא חשבתי שיחזירו אותי לארץ אך לקחו אותי לגבול ובמסוק לקחו אותי לבית החולים וטיפלו בי. ברוך השם הפצעים לא היו מאוד חמורים. בשטח, מצב הרוח והמוטיבציה של החיילים מאוד גבוהים. אחרי ששמענו על 13 הגולנצ'יקים היינו במצב רוח קשה מאוד ואחד מהמפקדים אסף את כולם ואמר "אל תשכחו למה אנחנו כאן!" ולמחרת המוטיבציה ומצב הרוח היו מאוד חזקים."

אני ממש רוצה לחזור ביום ראשון לשטח, כבר דיברתי עם הצבא ואם תהיה לי אפשרות לחזור, אני רוצה. אמא שלי שהגיעה לארץ עכשיו בטח פחות תרצה. אי אפשר להגיד שאין פחד, השאלה איך מתנהגים, אני חושב על המדינה שלי וזה יותר חזק מהפחד. אמא שלי הגיעה לארץ היום עם אח שלי, זה היה כל כך מרגש כששמעתי שהיא באה, כשהיא הגיעה והתחבקנו. אין כמו המשפחה."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    למשה אנחנו אוהבים אותך!!! (ל"ת)
    אילן 27/07/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מדהים איזה חומר אנושי יש לנו בצבא (ל"ת)
    יעקב 25/07/2014 01:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המורה שכינתה יהודים "רוצחים נאצים" תמשיך ללמד (ל"ת)
    היכן שר החינוך??? 25/07/2014 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דנית 24/07/2014 19:11
    הגב לתגובה זו
    אשרינו שזכינו לאנשים כמוך. יישר כוח שמור עליך ועלינו
  • 4.
    מרשים ומחזק לב (ל"ת)
    אנונימי 24/07/2014 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קבל חיבוק גדול. תודה על מה שאתה והחברים שלך עושים! (ל"ת)
    גולשים באתר 24/07/2014 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תודה לך מכל המדינה אוהבים אותך משה (ל"ת)
    אבי 24/07/2014 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תהיה בריא גבר (ל"ת)
    ירון 24/07/2014 16:44
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.