דעה

סמסונג בפרסומות שונות ל-2 סמרטפונים חדשים - תשפטו

אז מהי פרסומת טובה יותר? זו שעושה שימוש באפקטים מיוחדים, או זו שמתמקדת בתסריט טוב. דן תומר על הקמפיינים לגלקסי S ולאין-פיוז
דן תומר | (4)

קבלו 2 קמפיינים שונים של חברת סמסונג, שאחד מהם מציג את הסמארטפון גלקסי S, ואילו השני מפרסם את המכשיר אין-פיוז שלא משווק בישראל. 2 הקמפיינים מציגים את אותו המוצר (מכשיר סלולארי) ב-2 דרכים שונות לחלוטין.

בכל הנוגע לעולם הקריאטיב, קריאטיב מוצלח צריך בראש ובראשונה לשים דגש על הרעיון של הקמפיין ופחות על שימוש באפקטים מיוחדים. מאידך, שילוב של 2 אלו בצורה טובה יוביל לקמפיין מוצלח במיוחד.

בפרסומת הראשונה בחרו להציג את הטלפון באמצעות אפקטים מיוחדים בצורה טכנית ויבשה בה מפרטים על נתוני המכשיר, ומסבירים לנו עד כמה הוא משוכלל ומפרטים על איכות המסך, רמת הניגודיות בו וכו.

מבחינת המסר, כצרכנים, נבין שמכשיר הגלקסי משוכלל אבל הדרך בה בחרו להעביר מסר זה היא מאוד אינפורמטיבית ומשעממת. פרסומת שכזו, לדעתי, אומנם תעביר את המסר אך לא תהיה בעלת שום ערך מוסף ולא תותיר רושם בזיכרון של הלקוחות.

בפרסומת השניה, בחרו אנשי הקריאטיב לעשות שימוש מועט באפקטים מיוחדים ולנסות להעביר את המסר באמצעות תסריט פשוט וטוב בו האפקט המיוחד היחידי הוא שימוש בתמונה סטטית של עכביש על גבי צג המכשיר הסלולארי.

תמונת העכביש יוצרת תגובה אנושית מצידה של הבחורה בסצנת המסעדה כשהיא נבהלת למראה העכביש ומתחילה לצרוח. הסצנה מצליחה להעביר את המסר בזכות אותה תמונה פשוטה על גבי המכשיר הסלולארי ללא שום שימוש באפקט מיוחד. בנוסף, מספר הפעמים המוגזם שהטלפון נחבט יוצר מצב קומי והופך את כל הסיפור למגוחך תוך כדי הדגשה נוספת שאיכות הטלפון היא ללא תקדים. סרטון הפרסומת הזה למעשה מדבר על הרגש, וההומור הוא ללא עוררין. זה רעיון גאוני!

בבחינת 2 הפרסומות נשאלת השאלה מה עושה את העבודה יותר טוב? לעניות דעתי, הפרסומת שבחרה להתמקד בתסריט שמספר סיפור עם אופי הומוריסטי ופחות שימוש באפקטים מיוחדים - עושה את העבודה בצורה הרבה יותר טובה. הפרסומת למעשה עובדת על הרגש ופונה אלינו באמצעות העלאת צחוק וגיחוך קל, שזו לדעתי דרך הרבה יותר קלה לגשת לארנק שלנו, עם גיחוך.

פרסומת כדוגמת זו ממחישה שלמרות שיש היום המון אמצעים מרהיבים ליצירת אפקטים מיוחדים שימוש באפקטים מיוחדים לא מהווים ערבות להצלחה.

בהסתכלות על השוק הישראלי לדעתי הפרסומת עם העכביש הייתה "עושה עלייה" בצורה מעולה מהסיבה הפשוטה שאנחנו הישראלים מתחברים לוונדליזם ולברבריות המגוחכת הזו שעובר הטלפון בפרסומת, זה פשוט חלק מאיתנו. בנוסף פרסומות מצחיקות באופן טבעי מתקבלות אצל צופים בצורה הרבה יותר קלה, וזו הסיבה שהפרסומת הזו הייתה מצליחה גם בארץ.

עולם הפרסום הוא עולם מרתק שהצלחתו לדעתי תלויה בקריאטיב. אין רע בשימוש באפקטים אבל לדעתי תשומת הלב של אותם אנשי הקריאטיב. שמייצרים את לב הפרסומת היא למעשה זאת שתכריע אם הפרסומת תהיה טובה. פרסומת טובה מושתתת בראש ובראשונה על תסריט עם רעיון טוב. ורק לאחר מכן משלב אפקטים מיוחדים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אורן 30/08/2011 11:06
    הגב לתגובה זו
    המסר עבר ברור והומחש היטב!
  • 3.
    זיו 29/08/2011 20:09
    הגב לתגובה זו
    ובסמרטפונים בפרט, מפרט טכני של המוצר עשוי לחרמן את הצרכן יותר מכל תסריט או סיפור.
  • 2.
    וואלה 23/08/2011 11:47
    הגב לתגובה זו
    נתחיל מזה ש"ישראלים יתחברו לזה", אני לא בטוח, ומה הקשר לברבריות. מה שהכתבה ממחישה בפועל זה את חוסר האפקטיביות של הפרסום. הגלקסי מכר פי 30 יותר מהאינפיוז וזה למרות הפרסומת הפחות טובה
  • 1.
    שרוליק 22/08/2011 21:09
    הגב לתגובה זו
    לדעתי פרסומת קולעת, פשוטה וקורעת מצחוק.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.