דעה

הכירו את ה-Co Branding: ערך מוסף או כאב ראש?

שמוליק צרפתי מסביר על היתרונות והחסרונות של "מיתוג משותף", על אחוזי הכישלון הגבוהים ועל הסיבות שעשויות להוביל את השיטה להצלחה כבירה
שמוליק צרפתי | (1)

לא מזמן נכנסתי לחנות אדידס בנמל תל אביב והופתעתי לגלות נעלים שנראו "חלליות" למדיי ונשאו את שם המותג: Porsche. חזרתי לאחור ועדיין ראיתי ששם החנות הוא אדידס. אז מה זה היה? אדידס, או פורשה? נעלים, או רכב?

כ-75% מהמיזוגים בעולם העסקי נכשלים

לכאורה, כל מיזוג טומן בחובו חיסכון וסינרגיה, אך בפועל נכשל בשל היבטים שאינם קשורים לתפעול, מנהלה וכיו"ב, אלא דווקא ל"בטן הרכה" של הארגון - ניהול ותרבות ארגונית.

האם מיזוגים בתחום המותגים מוצלחים יותר? ננסה לענות כי גם כאן העניין עלול להסתבך כאשר שני מותגים שונים מנסים להתחבר.

Co Branding (מיתוג משותף) הינו כלי שיווקי נדיר, בעיקר בארצנו. עם זאת, אנו עדים לאחרונה ליותר ויותר מיזוג מותגים, בד"כ כאלה החולקים אותו בסיס ערכי ורעיוני.

ראו לדוגמא פורשה ואדידס, פומה ופרארי (אדידס גם מחוברת למותג Polar בתחום שעוני דופק ומרחק), או דיסני וקרוקס. Co Branding אינו רק "חיבור לוגואים", אלא יצירת ערכים משותפים וסינרגטיים לשני מותגים חזקים המבקשים להעצים ערכי מותג קיימים.

ומה בארץ? בארץ עיקר המותגים הנוגעים בנושא הינם מתחום כרטיסי האשראי. בעשורים האחרונים יצרו חברות האשראי מועדוני לקוחות. חברות האשראי חיפשו רצפת מכירה והרשתות חיפשו מועדון קיים ופלטפורמה טובה ליצירת ערך נאמנות המותג שלהן וכך נוצר החיבור הטבעי.

הפעילות השתכללה בשנים האחרונות והפכה ל-Co Branding מפאת מטרות וערכים משותפים, כמו גם כוח צרכני ובעיקר מותגי - זהה. כך לדוגמא מחפשת חברת ישראכרט מיתוג משותף עם "הרשת הרביעית" בכלל ועם רשת רמי לוי בפרט.

החיפוש המשותף כיום אינו נוגע רק לערך צרכני מוסף, כי אם לערך מותגי נוסף. שני המותגים החזקים מרוויחים ממהלך מיזוג המותגים לתקופה קצובה.

שני מותגים הבוחרים לאחד, עושים זאת כדי להשיג שוק גדול יותר, להשיג מצב של win win.

מה מרוויחה כל חברה, או כל המותג?

ראשית תדמית מותג חזקה יותר ושנית גידול שוק ומכירות עוקבות. הצרכן, העומד בראש מעייניהן, מרוויח אף הוא; ביטחון גדול יותר בכל מותג (לדוגמא, קניית נעלי אדידס-פורשה בימים אלה בחנויות אדידס מצביעה על איכות מוגברת ועל פרמיה זו משלם הצרכן), כמו גם תפיסה רחבה יותר של סל ערכים בסיסי.

זאת אומרת, כל מותג הרוויח ערכים נוספים שלא היו לו והיו שייכים בתפיסת הצרכן למותג השני. כך לדוגמא מרוויחה הארלי דיווידסון, יצרנית ומשווקת האופנועים מחיבור המותג לרשת המלונות Best Western (ולהפך). שני המותגים אמריקאים ושניהם קשורים לדרך.

בנוסף לערכי הבסיס המשותפים מרוויחה הארלי את ערכי הרישות ובעיקר השירות של המלונות ורשת המלונות מרוויחה את החוזק והשורשיות האמריקאית הטבועים בערכי הארלי.

אז האם Co Branding מייצר כאב ראש וסיכון, או יתרון שיווקי וערך מוסף מותגי?

נראה שאם נחבר שני מותגים חזקים החולקים אותם ערכי בסיס (כמו ספורט במקרה של פומה ופרארי, או "דרכים" במקרה של הארלי ורשת המלונות ווסטרן), אך תתי ערכים שונים העשויים להשליך חיובית אחד על השני, אזי הרווח המותגי יתקבל והכדאיות עולה על הסיכון.

במקרה האמור שני מותגים כאלה יעצימו את מותגי האם וירוויחו תתי ערכים אחרים, דבר שיוביל לנאמנות צרכנית גבוהה ובסופו של דבר לגידול מכירות כל מותג בנפרד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ממתג 10/08/2011 16:26
    הגב לתגובה זו
    הדבר יעיל במכירות וחיסכון בעלוות של הפצה. מעבר לכך אני מאמין שזה יוצר בלבול אצל הלקוח ומיותר , אך בשביל מכירות מה לא עושים הרי זה המטרה הכי נעלה כן /לא/ או ערך המותג יותר חשוב מקמפיין מכירות. כל חברה וההחלטות שלה. לפחות שהמותג יהיה עם אותם ערכים ובהקשרים חיובים אדידס/ פורשה, למה לא?
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אמא ותינוק
צילום: Photo by Pixabay

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה

אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה משפחה יוקר המחיה

הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.

אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.

במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.

עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.

גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.