סיגריות? יתרונות וחסרונות בהעברת מסר מפחיד לצרכן
אתחיל בווידוי - אני לא מעשן. כנראה כדור שני לאבא שהדליק סיגריה בסיגריה, הריח והתחושות הנלוות, כמו גם העדר הגירוי הראשוני לנסות משהו חדש לכאורה כבחור צעיר, לא משכו אותי להמשיך ולשאת את לפיד הסיגריה.
אבל בשביל מיליוני האנשים שכן מעשנים, בשביל המיליונים הנוספים ש"שואפים את מחלותיהם" בצורה פאסיבית, נחקקים חוקי איסור עישון והפחדה למיניהם ושלל פרסומות מאיימות ומציגות את אפקט העישון.
בין שלל החידושים בתחום השיווקי במלחמה ביצרניות הסיגריות, נוספו בשנים האחרונות ב-15 מדינות תמונות גראפיות של תוצאות העישון. לאחרונה, נודע כי המעגל עומד להתרחב.
ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) הודיע ביוני האחרון כי שיטת שילוב התמונות על חפיסות תורחב לארה"ב (האגודה למלחמה בסרטן בארץ דוחפת ותומכת לאימוץ "המדיה" בארץ). תמונות אלה מתארות לדוגמא חלקי גוף פגועים מסרטן, ריאות שחורות מעישון, שיניים פגועות וכיו"ב.
אין ספק כי תמונות אלה מייצרות "עצירה"; הן מייצרות זעזוע קל ומקלות על הצרכן הפוטנציאלי להבין את הקשר בין עישון לתוצאותיו. אך האם הן אפקטיביות ויפחיתו שיווק וצריכת סיגריות? האם כדאי לארגוני הבריאות להילחם באותו נשק שיווקי בו משתמשות יצרניות הסיגריות כאשר האחרונות מתארות חופש ונינוחות בפרסומות והראשונות מבקשות להציג את ההיפך על החפיסות עצמן?
התשובה מורכבת. לכאורה, שילוב התמונות מייצר מספר תועלות שיווקיות "הפוכות", קרי, כאלו שיפחיתו את מספר המשתמשים. מחקרים שערך ארגון הבריאות העולמי קבעו כי מסר מצולם אפקטיבי פי שלושה ממסר כתוב. מעבר לכך, כפי שאריזת סיגריות צריכה לשלב סקס אפיל, הרי כי שילוב תמונות זוועה יפחיתו את הסקס אפיל משמעותית ומכאן צריכת מותגי הסיגריות על ידי בני נוער להם חשוב "הקטע החברתי" יותר מעצם הניקוטין תרד דרמתית.
בנוסף, במדינות בהם בני נוער מתקשים לקרוא, התמונות יעבירו את המסר המבוקש ולבסוף, מסר דרמטי בולט הרבה יותר ועובר את סף הקליטה של האדם מאשר אותיות ומילים גדולות ככל שיהיו.
אז למה לא?
מעבר לעובדה שיש עוד הרבה מוצרים מסוכנים ולא נציב לדוגמא שלטים בים עם ויז'ואלים של מלנומיה, או רכבים לאחר תאונה עם כתמי דם בחזית פאבים וברים, יש לקחת בחשבון את השפעת רמת ההפחדה וההכחשה הנלוות לה.
מחקרים רבים בתחום הפרסום גילו את "שביל הזהב" בין העברת מסר עם רמות פחד נמוכות שלא יצר אפקט ו"עבר ליד האוזן" לבין שילוב רמות פחד גבוהות שיצרו אפקט של הכחשה, קיבוע מנגנון הגנה ומציאת שלל סיבות רציונאליות ורגשיות להמשיך באקט.
אין ספק שצילומים בוטים וישירם יעוררו גועל, פחד ראשוני, אך דווקא בוטותם תהפוך את הקערה על פי ארגוני הבריאות ותגרום להמשך צריכה רגיל. רמות פחד גבוהות בשיווק עלולות לגרום להדחקה בקרב המשתמשים ולמציאת סיבות להמשך העישון כגון "לי זה לא יקרה", "יש עוד הרבה דברים מסוכנים" ועוד.
אז מה כן צריך לעשות?
להפסיק להילחם בנשק השיווקי לכאורה בו משתמשות יצרניות הסיגריות ולאמץ דרכים חלופיות בדמות חוקים המסייעים למעשנים הפאסיביים וחינוך המסייע למעשן האקטיבי.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- שיעור בכלכלת בית: למה צריך לתכנן תקציב משפחתי ואיך עושים את זה?
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
