אחרי פרשת 'מזג האוויר': מועצת הרשות ה-2 תתכנס בשני - האם המנכ"ל יקנוס?
מועצת הרשות השנייה תדון ביום שני הקרוב בפרשת ביטול תחזית מזג האוויר ב'חדשות 2' כדי להקדים את שידור השקת 'מאסטר-שף'. ברקע הדיון יהיה בין היתר גם דוח מבקר המדינה על פעילות הרשות השנייה בו נקבע כי הנהלת הרשות נוהגת ברכות עם זכייניות הטלוויזיה המסחרית וכמעט ואינה נוהגת להטיל עליהן סנקציות.
בשבוע שעבר הושקה התכנית 'מאסטר-שף' של קשת. מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 הסתיימה 4 דקות לפני המועד הרשמי שלה, בשעה 20:56, ואז הועבר השידור ל'מאסטר-שף', מבלי ששודרה תחזית מזג האוויר של 'חדשות 2'. ההחלטה נבעה במסגרת התחרות של 'קשת' ב'הדור הבא 24/7' של ערוץ 10 ששודרה במקביל.
המהלך עורר זעם בקרב גורמים במועצת הרשות השנייה, ולאחר השידור פנו חברי מועצה, בהם דליה זליקוביץ', ליו"ר המועצה ד"ר אילן אבישר לבדיקת הסוגיה. בין היתר התבקש אבישר להתייחס לסוגיית השינוי בלוח השידורים. יש לציין כי כל שינוי בלוח, מחייב את הזכייניות לפנות מראש בבקשה כזו ולקבל אישור ממנכ"ל הרשות מנשה סמירה. בין היתר הועלתה הטענה כי מנכ"ל 'קשת' אבי ניר התערב בתכני המהדורה וחייב את חברת החדשות לסיים את המהדורה לפני הזמן.
בסוף השבוע פנה גם מנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה למנכ"ל 'חדשות 2' אבי וייס ודרש ממנו הבהרות בעקבות ביטול תחזית מזג האוויר. וייס הגיב לפנייה ואמר כי מקרה מסוג זה לא יחזור על עצמו, וחברת החדשות תמצא את הדרך להתנצל בפני ציבור הצופים.
בידי מועצת הרשות השנייה עומדת האפשרות להורות למנכ"ל להטיל קנס על הזכיינית, בגובה של כ-100 אלף שקלים לכל הפרה. בדוח מבקר המדינה האחרון, ביקר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס את רמת הפיקוח והאכיפה של הרשות השנייה לגבי הזכייניות. "לנוכח התמונה הכוללת בנוגע לרמת הפיקוח והאכיפה שקיימה הרשות, מתעורר ספק אם במשך השנים פעלה הרשות באופן המיטבי כדי להבטיח את השמירה על האינטרס הציבורי".
המבקר לינדנשטראוס קבע כי בשנים 2008-2010 הטיל סמירה סנקציות שאינן תואמות את מספר ההפרות - 336 הפרות בתחום הטלוויזיה עליהן הוטלו רק 3 עיצומים כספיים, ואילו בתחום הרדיו הוטלו 6 עיצומים מתוך 60 הפרות. כעת גורמים במועצה מעלים חשש בשיחות עם אייס, כי גם במצב הנוכחי, הקנס, במידה וכך תורה המועצה למנכ"ל להטיל על 'קשת', יהיה נמוך מאד.
כמו כן, המועצה תדון גם בסוגיית התבטאותה של מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 2 יונית לוי לפני כחודש וחצי במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי.
כזכור, לוי העירה הערות במהלך תרגום דבריו של נתניהו, ובעקבות כך התקבלו ברשות השנייה עשרות תלונות בנושא. כמה חברי מועצה, בהם עליזה לביא, התלוננו אף הם על דבריה של המגישה. הערכות הן כי לוי תוזהר.
- 2."הפחחחדתם אותי מאד"...אבי ניר. (ל"ת)! 10/07/2011 10:51הגב לתגובה זו
- 1.חכם מימון 09/07/2011 08:13הגב לתגובה זואני מתפלא על הרשות שאינה קונסת ובגדול את כל תכניות הבישול, תכנית בישול הינה למעשה פרסומת אחת גדולה, אני חדלתי מלצפות בהן בגלל זה, הנה כמה דוגמאות: 1,השף מפעיל מיקסר ואומר :צריך מיקסר מקצועי עם קערה גדולה בדיוק כמו זה 2,השף מקצץ ירקות ואומר:צריך סכין מקצועית עם חריצים שהירקות לא ידבקו (לא חשוב שהירקות נדברו)בדיוק כמו הסכין שאני משתמש, 3,השף אומר:המקום לטגן בשמן טוב יותר לרסס בדיוק כמו המרסס הזה בטעם חמאה ועוד ועוד עד מתי???????????????

מתי הריבית תתחיל לרדת?
הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות?
בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.
אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%
האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%, אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה
שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו.
הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.
- כצפוי: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה - 4.5%
- בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה; ירידה בתחזית הצמיחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים
הפנטגון מבקש 3.5 מיליארד דולר לשיקום מלאים בעקבות פעילות צבאית בישראל. בקשה כזו מוגשת אחת למספר חודשים. בנוסף יש הוצאות שוטפות של שכר החיילים והוצאות התחזוקה השוטפות שאינן חלק מתקציב התמיכה בסך 14 מיליארד דולר. העלות הכוללת מגיעה למעל 25 מיליארד דולר
המסמכים התקציביים מצביעים על היקף ההוצאה האמריקאית בעקבות ההגנה על ישראל מול איראן. משרד ההגנה האמריקאי מתכנן להוציא מעל 3.5 מיליארד דולר על שיקום מלאים בעקבות שורת פעולות צבאיות שבוצעו בחודשים האחרונים בהגנה על ישראל. ההוצאה כוללת רכש נרחב של מערכות יירוט, תחזוקת מכ"מים, שיפוץ כלי שיט והובלת תחמושת, וממחישה את העלויות הגבוהות של נוכחות אמריקאית מתוגברת במזרח התיכון.
המסמכים שהוכנו עד חודש מאי ושהוגשו לוועדות הביטחון בקונגרס מתבססים על חוק התמיכות הביטחוניות לישראל משנה שעברה, במסגרתו אושרו כ-14 מיליארד דולר לחידוש מלאים אמריקאים ולרכש מערכות יירוט נוספות עבור ישראל. כמעט כל סעיף במסמכים מוגדר כ"בקשת תקציב חירום". הסכומים האלו לא כוללים את התמיכה הגדולה בעת מלחמת 12 הימים ביוני. למעשה, אישור תקציב לחידוש מלאי מוגש באופן שוטף, אחת למספר חודשים והוא חלק מהתקציב של ה-14 מיליארד דולר. אלא שההוצאות בפועל גדולות הרבה יותר וכוללות גם את "ההוצאות השוטפות הקבועות", לרבות כוח אדם, תחזוקה שוטפת של המערכות הקיימות במזרח התיכון לצורך המלחמה ועוד. מדובר על פי ההערכות על יותר מ-20 מיליארד דולר של תמיכה כלכלית בישראל עוד לפני מלחמת 12 הימים שהזניקה את ההוצאות כנראה לכיוון 25 מיליארד דולר ומעלה.
הגנה מול איראן - טילים, מל"טים ומערכות יירוט מתקדמות
הבקשה התקציבית נועדה לכסות את ההוצאות של פיקוד מרכז האמריקאי בעקבות התקפות איראניות ישירות או באמצעות שלוחותיה, כמו גם השתתפות בפעולות שבוצעו לבקשת ישראל. כך למשל, באפריל אשתקד שיגרה איראן מעל 110 טילים בליסטיים, לפחות 30 טילי שיוט וכ-150 מל"טים, התקפה שנבלמה בעיקר באמצעות מערכות יירוט אמריקאיות. נזכיר כי היקף השימוש גדול פי כמה היה ביוני השנה, כשהסכום הזה ככל הנראה עדיין לא תוקצב.
הבקשה הגדולה ביותר עומדת על כ-1 מיליארד דולר לצורך רכישת מיירטי SM-3 מתקדמים מתוצרת RTX, ובפרט הדגם SM-3 IB Threat Upgrade. מדובר במערכת שמיועדת ליירט טילים בליסטיים בעלות של 9 עד 12 מיליון דולר ליחידה. מערכות אלו הופעלו לראשונה על ידי ספינות הצי האמריקאי במהלך התקיפות האיראניות באפריל שעבר. בנוסף, נדרשת הוצאה נוספת לכיסוי טיסות מיוחדות להובלת מיירטים חדשים במהירות לישראל.
במהלך יוני 2025 השתמשו שתי משחתות אמריקאיות, USS Arleigh Burke ו- USS The Sullivans, במזרח הים התיכון, במיירטי SM-3 כדי להגן על ישראל. הן פעלו לצד סוללות THAAD שהופעלו ביבשה, שיירטו טילים בליסטיים איראניים. בהתאם לכך, בקשה נוספת עומדת על 204 מיליון דולר לרכישת מיירטי THAAD מתוצרת לוקהיד מרטין. כל מיירט כזה עולה כ-12.7 מיליון דולר.
מעבר לרכש המערכות, הפנטגון מבקש תקציבים נוספים לצורך תחזוקה ושדרוג. כך למשל, הוגשה בקשה להקצות 10 מיליון דולר להחלפת מנועים וגנרטורים במערכת המכ"ם TPY-2, המשמשת את מערכות ה-THAAD. במסמכים נכתב כי מדובר בצורך בלתי מתוכנן שנבע מהפעלת מערכות היירוט באופן ממושך.