הלקוח תמיד צודק: לא נמאס לכם כבר מ"הלקוח"?

שמוליק צרפתי על השלבים השונים שעבר שירות הלקוחות על חשיבות השירות כחלק ממערך השיווק הכללי, וגם: דוגמאות רלבנטיות מהשטח
שמוליק צרפתי | (1)

שירות לקוחות כפי שאנו מכירים היום החל גלגוליו המודרניים בתחילת שנות התשעים, עת נבדקה השפעת השירות על רווחיות דווקא בתחום הפסיכולוגיה הארגונית. ההגדרה לשירות שהתקבעה דאז תומצתה כפעילות מיידית בעלת אופי לא מוחשי המתבצעת באינטראקציה בין הלקוח לספק, כאשר האחרון מעניק יחס שתפקידו לספק פתרון לבעיות הלקוח.

מכאן, חלו התפתחויות ארגוניות, ניהוליות ושיווקיות של תחום השירות לכדי פרדיגמות, תיאוריות, כלים ומיומנויות כאשר הארגון ומהותו נעים סביב ציר הלקוח ובעיקר סביב ציר סיפוק רצונו.

שירות מהווה נדבך חשוב ועיקרי בשיווק. אין ספק שבתחילת שנות התשעים הוא אף היווה עוגן בידולי שיצר אבחנה ברורה בין חברות בעיקר מהתחום הקמעונאי. כיום, כאשר מהותו מתבהרת ומתמקצעת, חשיבותו מובנת הופך השירות ככלי בידולי לעקר ותחזוקו המאסיבי של התחום - נובע מ"מלחמת אין ברירה". אתה פשוט לא יכול להרשות לעצמך לא להיות שירותי כאשר המתחרה כן.

חברת פרטנר לדוגמא, חרטה על דגלה עת חדירת המותג את נושא השירות. פרטנר היוותה אות ומופת בתחום השירות וארגונים רבים העתיקו תהליכים וכלים שפותחו בחברה. השירות כבידול התעמעם עם השנים בפרטנר ואת הנישה תפסה המתחרה סלקום, עם כניסת עמוס שפירא לתפקיד המנכ"ל. בחודשים האחרונים אנו עדים לחזרתה של פרטנר ל"זירת השירות"; הצהרות המנכ"ל מעידות על כך: "שירות הלקוחות שלנו גרוע...אנחנו נקדים את המתחרים בתיקון הליקויים" (פברואר 2011).

אז לאחר שעיכלנו גלגוליו, מיקומו וחשיבותו האם שירות הלקוחות תואם לתרבות הצרכנית בארצנו? האם בארץ "הלקוח תמיד צודק?".

התשובה היא כן, אבל לא מהסיבות הנכונות.

עם השנים הפכנו ל"עם הלא פראייר". ככזה אנחנו מצפים לשירות מיטבי ואכן אנו זכאים לו. הבעיה מתחילה בהגדרה החד צדדית לשירות רק הספק משרת את הלקוח. ללקוח אין תפקיד לכאורה, אלא להתפנק, להתפנק, להתפנק...תפקיד חד צדדי בעליל. הלקוח מצידו שובר במרבית המקרים את מעגל האמון; גם אם הלקוח ממשיך וממלא תפקיד פאסיבי, הוא אמור לשמור על מעגל אמון בכך שלא ידרוש מעבר למקובל, שלא ינסה להשיג עוד מהמערכת המתגמלת והשירותית, בכך שלא ירמה את הספק.

הלקוח הישראלי (וזו לא ביקורת, אלא תופעה) נוטה לשבור את מעגל האמון ומכאן פוגע בתהליך השירותי. רק לאחרונה נקבע כי ניתן להחזיר מוצר ולקבל החזר כספי בארץ (מה-14 לדצמבר 2010). אנחנו כל כך מופתעים שאפילו איננו מנצלים את האפשרות.

בארה"ב רשת ASDA (תת רשת של WAL MART) יצאה לפני מספר חודשים במבצע "החזרת ביגוד ללקוחות לא מרוצים עד 100 יום"; אנחנו טסים לארה"ב ומתפלאים שניתן להחזיר בגדים גם אחרי שלושה חודשים, מוצרים גם אחרי שנה...אנחנו מתפלאים שניתן למלא שוב ושוב את כוס השתייה ברשת המזון המהיר.

למה אנחנו מתפלאים?

כי אנחנו מייד חושבים על שבירת מעגל האמון נמלא את הכוס שוב ושוב גם אם לא נהיה צמאים, נחזיר את הבגד מתי שנרצה, באיזה מצב שנרצה. זה לא הישראלי המכוער, אלא הישראלי שפשוט שובר את מעגל האמון השירותי ומכאן מייצר קושי לייצר שירות איכותי ומיטבי אמיתי.

דברי הפעם אינם מהווים ביקורת, אלא ניסיון להבין ולנתח מדוע אנחנו חייבים שירות מחד וכל כך מואסים בו מנגד. במקרה השירותי פרצנו דרך בעיקר מצד הספק, מצד הארגון. עדיין חסר לנו הצד המשלים שאינו מובן מאליו צד הלקוח, הצד התרבותי שלנו.

הכותב הינו מומחה אסטרטגי-שיווקי ומנכ"ל משותף בחברת Profit לייעוץ שיווקי וקידום מכירות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמוליק צרפתי מוזמן לקרוא את "הלקוח" שלי (ל"ת)
    אילנה שמול 30/05/2011 19:13
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אמא ותינוק
צילום: Photo by Pixabay

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה

אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה משפחה יוקר המחיה

הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.

אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.

במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.

עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.

גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.