דעה

המיצוב בפרסומת רנו מגאן הצליחה לבלבל את שמוליק צרפתי שמסביר למה

בפרסומת מוצב הרכב הבאמת יפה כאשר הכיתוב מצהיר: "עוצרת נשימה...וגם את התנועה ברחוב". כותב הטור מתייחס להשפעת ריבוי המסרים
שמוליק צרפתי | (4)

מיצוב מייצר עמדה תחרותית על פני סולם פסיכולוגי בתודעת הצרכנים. כדי למצב, בוחרות מרבית החברות לבדל תכונה אחת עד שתיים, להבליטן ובכך לייצר ערך תפיסתי לצרכן הממקם גבוה יותר בזכות התכונה המבודלת.

ככל שהצרכן ממקם גבוה יותר, כך עולה ערך המותג ובהתאמה ניתן לתמחר את הפרמיה עבורו. כאשר החברה, או המותג, מתקשרים מספר תכונות, או מספר מסרים מבדלים, הם עלולים לייצר בלבול.

כך לדוגמא משחת שיניים עשויה להצהיר כי היא גם מלבינה, גם מרעננת, גם מרחיקה ריחות רעים, גם שומרת על השן....ייתכן כי ריבוי התכונות אמיתי ואכן משחת השיניים "מקפידה" לקיים את ההבטחה, אך הבלטתן תייצר בלבול מיצובי בקרב קהל לקוחות פוטנציאלי, עובדה שתוביל צרכן פוטנציאלי למשוך שפורפרת משחת שיניים מתחרה מהמדף.

ישנן טעויות מיצוב נוספות כדוגמת מיצוב יתר אשר מייצר תדמית צרה מדיי של המותג (לדוגמא, מרבית הצרכנים שעוברים ליד סוכנות מרצדס, או צופים בפרסומת תדמיתית שלה, אינם מאמינים שיוכלו לרכוש רכב בפחות מחצי מיליון שקל, עובדה עימה התמודדה מרצדס בייצור מכוניות "נחותות יותר" מסוג A ו-B), או מיצוב מוטל בספק לפיו הצרכן מתקשה להאמין ליומרות המותג (ראו דוגמת סקודה והתמודדות שלה בדיוק בנושא זה באמצעות קמפיין רלוונטי).

אבל בואו נחזור לרנו. רנו הצהירו כי הרכב יפה, מעוצב ובידלו עצמם בהתייחס לרכב האמור באמצעות עיצוב וסגנון. אבל מה קורה בתודעת הצרכן? רק לפני מספר חודשים הסתיים קמפיין המבליט את העובדה ש"רנו לא רואה מוסך", בדיוק אחרי שהתרגלנו שרנו הוא הרכב הבטוח ביותר וקצת לפני שירגילו אותנו שרנו היא הרכב החשמלי החסכוני הראשון בישראל בשיתוף בטר פלייס.

מבולבלים? גם אנחנו...

מיצוב מהווה מכשיר שיווקי בסיסי אך עיקרי בידי חברות ומותגים.

הוא מתאפשר בעיקר בזכות בידול תכונה אחת, מקסימום שתיים. הבעיה מתחילה כאשר התכונות מתחלפות, או מתרבות וגורמות לצרכן להתבלבל ולא לשים את האצבע מדוע הוא בחר במותג וביצע קבלת החלטות צרכנית נבונה.

מכאן, רנו אמנם מותחת את המותג לכיוונים וקהלים שונים המחייבים התייחסות אחרת תוך בחינת היתרונות בסגמנט (לדוגמא מכוניות קופה), אך ריבוי ההצהרות הפרסומיות וההבטחות המוצריות עלולות לייצר מיצוב מבלבל ולפגוע במכירות החברה (שבאמת ייצרה מכונית יפה....).

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מר קטינג 15/04/2011 20:10
    הגב לתגובה זו
    חרטטן
  • (ל"ת)
    מנהלת שיווק 08/05/2011 15:41
    הגב לתגובה זו
  • מנהלת שיווק 08/05/2011 15:40
    הגב לתגובה זו
    אנשי רנו היקרים, לא צריך להתעצבן רק ללמוד ולנסות להשתפר...
  • 1.
    דיגיטאלי 15/04/2011 07:00
    הגב לתגובה זו
    תחלס כתב נכון. אבל זה ישנה משהו?! לא. פלנרים טפשיים ימשיכו ליעץ ולקוחות טפשיים ימשיכו לעשות.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אמא ותינוק
צילום: Photo by Pixabay

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה

אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה משפחה יוקר המחיה

הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.

אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.

במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.

עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.

גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.