חריגה מסמכות ע"י מנהל מע"מ אינה מבטלת שומת מע"מ

עו"ד, רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמ 1164/09 עמותת י.ע.ל אסף הרופא נ' מע"מ ת"א 1
עו"ד לילך דניאל |

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי אף על פי שמנהל מע"מ הוציא למערערת שומת עסקאות בחוסר סמכות, שעה שסוגיית שינוי סיווגה ממלכ"ר לעוסק תלויה ועומדת בפני בית המשפט, בנסיבות דנן אין מקום לביטולה של השומה, שכן הנזק העיקרי שעליו מצביעה המערערת הוא הצורך להגיש ערעור נפרד על השומה כדי לעכב את ביצועה. לאור זאת פסק בית המשפט הוצאות לטובת המערערת בגין הצורך להגיש ערעור.

הרקע העובדתי וטענות הצדדים

הערעור נסב על שומת עסקאות אשר הוצאה למערערת לתקופה שבין 2008-2007, לאחר ששונה סיווגה ממלכ"ר לעוסק. השומה הוצאה חרף העובדה כי המערערת ערערה על החלטת המשיב לשנות את סיווגה ממלכ"ר לעוסק. המערערת ציינה כי מטרותיה הן לאגד חברים הנכונים לתת עזרה, סיוע ושירות שאינו רפואי לחולים המאושפזים בבית החולים אסף הרופא.

לטענת המערערת, על פי הוראות סעיף 64(ג) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "החוק"), לא היה המשיב רשאי למסור למערערת הודעה בדבר שומת עסקאות לשנים 2007 ו-2008 על בסיס הודעת שינוי הסיווג שהיא נשוא הערעור הראשון, בשעה שהערעור הראשון עודנו תלוי ועומד בפני בית משפט. לטענת המשיב, כל עוד הערעור הראשון תלוי ועומד, אין המערערת נדרשת להוציא חשבוניות ולהגיש דוחות בדרך הנדרשת על פי החוק מכל עוסק. ואולם, אין מדובר בעיכוב הוצאת שומה על פי הוראות סעיף 77(ב) לחוק.

דיון

בית המשפט מקבל את טענתה העקרונית של החברה כי בנסיבות המקרה לא היה המשיב מוסמך להוציא את השומה לשנים 2007 ו-2008. ממועד הגשת הערעור הראשון, חלה הוראת סעיף 64(ג) לחוק הקובעת כי "הגשת ערעור תעכב את ביצועה של החלטת המנהל, זולת אם החליט בית המשפט אחרת". מכאן עולה בבירור כי ההחלטה לשום את המערערת על פי מיטב השפיטה, מספר חודשים לאחר שהוגש הערעור על החלטת המשיב בדבר שינוי הסיווג ממלכ"ר לעוסק, מתבססת במפורש על אי ביצוע פעולות הנדרשות מעוסק כגון הוצאת חשבוניות ודיווח במסגרת ההגדרה כעוסק - שהן אותן פעולות שלעניינן אישר המשיב כי הן מעוכבות על פי הוראת סעיף 64(ג) לחוק, עם הגשת הערעור על שינוי הסיווג.

עם זאת, יש להגיע למסקנה שאין לבטל את החלטת המשיב לגופה למרות הפגמים שהיא לוקה בה. באשר לחריגה מסמכות - אומנם מקובל לומר כי מדובר בפגם חמור, אולם ייתכן כי במקרים מסוימים מדובר בפגם קל ואפילו בפגם טכני אשר לא גרם עוול.

נראה כי הנזק העיקרי שעליו מצביעה המערערת הוא הצורך להגיש ערעור נפרד על השומה כדי לעכב את ביצועה. טיעון זה בדבר נזק אשר נגרם כתוצאה מהצורך להגיש את הערעור כדי לעכב את הליכי השומה, אינו טיעון בדבר עוול של ממש אשר נגרם למערערת. אפשר בכל מקרה לפצות את המערערת בגין טרחה זו בדרך של חיוב המשיב בהוצאות בגין הצורך להגיש את הערעור. אין ספק כי אכן חייבת להיות קביעה חד משמעית שעל פיה המשיב מחויב לפעול בדרך הקבועה בסעיף 64(ג) לחוק, וכי אין כל מקום להתעלם מהוראות אלה ולהוציא שומה - על יסוד נימוקי שינוי הסיווג - כאשר תלוי ועומד ערעור על החלטה זו.

ואולם, אינטרס ציבורי משמעותי לא פחות הוא מתן אפשרות למשיב לגבות את המס אם אכן יידחה הערעור ותתקבל קביעתו בעניין שינוי הסיווג. אפשרות זו אינה צריכה להיות תלויה באורך התקופה שבה ייערך ההליך המשפטי. מכל האמור לעיל, התוצאה היא כי למרות הקביעה בדבר הוצאת השומה בחריגה מסמכות - אין מקום לביטולה של השומה לגופה, ודינו של הערעור בהקשר זה להידחות. עם זאת, בגין הצורך להגיש את הערעור כדי לעכב את הליכי הגבייה על פי השומה, יש לחייב את המשיב בהוצאות המערערת בסך 10,000 ש"ח.

תוצאה

הערעור נדחה (לעניין הבקשה לביטול השומה).

בבית המשפט המחוזי בתל אביב

לפני כב' השופטת דניה קרת-מאיר

ניתן ב-14.3.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.