הרפורמה בחיסכון לטווח הארוך - האם אנחנו מרוויחים?

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, כותב על הרפורמה של משרד האוצר, והאם נרוויח משהו ממנה?
ירון שמיר | (12)

ביום א' ה-27.3 פורסמו על ידי האוצר טיוטות הדנות ברפורמה בתחום החיסכון ארוך הטווח. למי שלא מצוי בפרטים נסביר כי עיקרי הרפורמה כפי שפורסמו לראשונה בנובמבר 2010 דנים בכמה נושאים שהעיקרים שבהם הם:

1. נושא דמי הניהול אשר נמצא בכותרת כבר זמן רב וברצון של משרד האוצר להפחית דמי ניהול אלו.

2. הרצון ליצור מנגנון פשוט יותר והשוואה בין המוצרים לחיסכון לטווח ארוך: גמל, פנסיה וביטוח.

האם הרפורמה המוצעת אכן תצליח להביא להגשמתן של שתי המטרות כפי שהן מוצגות לעיל?

נתחיל עם דמי הניהול:

הרפורמה קובעת כי דמי הניהול המקסימלים שקופות הגמל וביטוחי המנהלים יכולים לגבות יהיו בגובה של עד 5% מהפרמיה השוטפת ועד 1.2% מהכסף שנצבר. קרנות הפנסיה ימשיכו לגבות דמי ניהול של עד 6% מהשוטף ועד 0.5%מהכסף שנצבר. היום, טרם הרפורמה קופות הגמל הן למעשה הגוף היחיד אשר דמי הניהול שלו נגבים רק מהכסף הצבור. הן יכולות לגבות עד 2%.

בוא נראה בפועל מה קורה והאם אכן הקופות הגדולות גובות את דמי הניהול המקסימלים?

אם ניקח את 23 קופות הגמל הגדולות, אשר יתרת נכסיהן מעל 1 מיליארד שקל יסתבר לנו כי ממוצע דמי הניהול שנגבה בקופות אלו במהלך שנת 2010 עמד על 1.09%, יתרה מזאת רק 6 קופות מתוך אותן 23 קופות גבו דמי ניהול גבוהים מאלו שמציע האוצר, 1.2% במהלך שנת 2010. יש להזכיר כי תמורת הויתור על חלק מדמי הניהול על הכסף הצבור תאפשר החקיקה לקופות לגבות עוד 5% מההפקדה השוטפת.

אם נכנס היום לטבלות ניתוח שעורך משרד האוצר לצורך השוואה בין דמי הניהול ממכשירים שונים, נגלה כי כל 1% של דמי ניהול מההפקדה משקף לטענת המשרד בערך 0.1% מהצבירה, הנחה זו נכונה כמובן בהנחה שהצטבר סכום נכבד בקופה ובשלב מסויים אכן משמעות דמי הניהול מההפקדה יורדת. לצערנו הרב רב הלקוחות כלל אינם מגיעים לשלב זה.

ניתן דוגמא מספרית כדי לפשט את העניין:

על פרמיה שוטפת של 1,000 ש"ח לחודש ישלם הלקוח בורסיה החדשה דמי ניהול שוטפים של 50 שקל מידי חודש. אם אותם 50 שקלים לחודש ובחישוב שנתי 600 שקל שווי ערך ל-0.5% מהצבירה הרי רק כאשר הלקוח מגיע לראשונה לסכום צבור של 120,000 ש"ח הוא אכן עונה על הנחות משרד האוצר.

אותו לקוח בהנחת תשואה 4% ברוטו יגיע לאותם 120,000 שקל לראשונה רק לאחר כ-108 תשלומים כלומר 9 שנים. רק אז אכן שווה לו בשוטף לוותר על 0.5% דמי ניהול מהצבירה ולשלם את דמי הניהול מהפרמיה, לצערנו הרב חלק גדול מהלקוחות כלל אינו מחזיק תוכנית פנסיונית 9 שנים ובחלק גדול מהמכשירים הפנסיונים נגלה צבירות נמוכות משמעותית.

אבל גם אם נניח שההנחה אכן נכונה אנו רואים מיד כי דמי הניהול אשר יוכלו הקופות לגבות יהיו שקולים ל-1.7% מהצבירה. נתון שכאמור היום הקופות הגדולות כלל אינן נמצאות בקירבתו.

המטרה השניה היתה לפשט את המכשירים הפנסיונים ולנסות להשוות ביניהם, האם אכן הרפורמה תגרום להצלחת מטרה זו? גם כאן איני בטוח. מי שבקי בעולם זה יודע לדקלם כי לכל אחד משני המכשירים, קרנות פנסיה וביטוח היתרונות המובהקים שלהם.

בביטוח המנהלים המבוטח מקבל הבטחה חוזית לגובה מקדם הקיצבה שלו בגיל פרישה, לא נדון שוב בעניין מקדמי הקיצבה אך לביטוח זהו יתרון מובהק.

קרן הפנסיה נהנית לעומת זאת מדמי ניהול נמוכים משמעותית משאר המכשירים, מעלות ביטוח נמוכה מאד ומהבטחת תשואה על 30% מנכסיה. בצורה זו מהווה קרן הפנסיה אלטרנטיבה טובה למי שמעוניין במסלול סולידי יותר, למי שזקוק לסכומי ביטוח ולמי שמניח כי משמעות ההחה הגבוהה בדמי הניהול שקולה לסיכון של הגידול במקדם הקיצבה.

ומה נתנו ברפורמה לקופת הגמל? למעשה מאומה, קופת הגמל לא קיבלה ברפורמה שום יתרון מובהק, כפי שהיה לה טרם כניסת תיקון 3 לתוקף, מול שני המכשירים האלטרנטיבים.

אז מה יחזיר את קופת הגמל למרכז הבמה? והאם בכלל צריך קופות גמל להפקדה שוטפת?

התשובה היא שבוודאי שכן. מכל המכשירים המצויינים לעיל קופת הגמל היא השקופה ביותר והפשוטה ביותר. רק שילוב של רפורמה זו של האוצר עם ההבנה כי יש להחזיר את המסלול ההוני לקופת הגמל המסורתית יוכל לעזור להגשים את המטרה השניה כפי שהוצגה בפני הציבור. במקרה כזה ייהנה כל אחד מהמכשירים מיתרון מובהק על פני מתחריו.

*הנתונים וההנחות לקוחים מהגמל נט ומהביטוח נט.

**אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו /או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעיל ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שאול 03/04/2011 15:13
    הגב לתגובה זו
    קחו את פסגות - הגוף הכי גדול. אולי ב2010 הממוצע היה פחות מ1.2%. אבל ב2011 הודיעו לכולם שהם מעלים את דמי הניהול. רק מי שיש לו יותר מרבע מיליון ישלם 1.2%. הרוב ישלמו 2%. יש קופות רבות ללא הפקדות שבעליהן מבוגרים ולא יכולים לנהל מו" מ. הם משלמים 2%. אין לזה הצדקה. לעומת זאת רוב המפקידים מנהלים מו" מ בין הקרנות. יש להם יותר יכולת מיקוח. ועוד משהו - קופה ללא הפקדות שולחת דו" ח שנתי אחד. עם הפקדות חייבת לשלוח כל רבעון. לי יש קופה הסתדרותית עם דמי ניהול של פחות מחצי אחוז - אבל הסכום קטן והם אינם מכסים עלות שליחת הדואר הרבעוני. לכן מוצדק לגבות אחוז או שניים מההפקדות ולתת הנחות למי שיסכים לקבל דואל במקום נייר.
  • 8.
    ירון שמיר 03/04/2011 08:36
    הגב לתגובה זו
    עקב בקשות שבוע הבא נכתוב על זה
  • 7.
    הונאה של האוצר - בפנ 02/04/2011 00:43
    הגב לתגובה זו
    זיכרו שגם אם יישאר כסף בקרנות אחרי שכל המתווכים אכלו ממנו כל השנים בדמי ניהול - ממה שיישאר תשלמו מס הכנסה כי פנסיה זה כמו משכורת! כלומר כל " ההטבות" לפתות אתכם לסגור את הכסף ל-40 שנה יילקחו מכם בעת קבלת הפנסיה. (מה שיישאר ממנה).
  • האם מישהו מוכן לפרט על תשלומי מס הכנסה מהפנסי (ל"ת)
    האם שווה להפקיד בכלל 03/04/2011 00:17
    הגב לתגובה זו
  • שאול 03/04/2011 15:16
    35% נחשבים כפיצויים. ולכן לא משלמים. על השאר משלמים לפי מדרגות המס. אבל הן בעליל נמוכות יותר ממדרגות המס שיש לך היום. כי גם מדרגות המס יורדות כל הזמן והפנסיה שלך תהיה 70-80% מהמשכורות היום. ואתה תשלם מס כאילו הרווחת רק 50% מהיום. רוב הפנסיונרים לא משלמים בכלל מס אבל נהנים מהטבות מס גדולות כיום.
  • 6.
    מספיק ללכת סחור-סחור - רוצים IRA (ל"ת)
    ללא מתווכים ואוכלי ח 31/03/2011 23:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לקחת עמלה בגובה של 15% 20% מהרווח - זהו גזל (ל"ת)
    ליאור 31/03/2011 23:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוני 31/03/2011 21:47
    הגב לתגובה זו
    קולע לדעת גדולים- צודק
  • התכוונת לומר - קופות הגמל כמכשיר עוני (ל"ת)
    עושקים את הציבור 31/03/2011 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האוצר מעמיד פנים 31/03/2011 11:02
    הגב לתגובה זו
    אם יש מוצר פשוט ושליטה של העובד (מי הסוכן לאן יופקד ומי ינהל כולל אפשרות IRA לניהול עצמי ללא עמלות מטורפות) - אז מי צריך את כל הפרזיטים שחולבים את הפנסיה שלנו?
  • 2.
    גל 31/03/2011 10:32
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה גם אחרי הרפורמה האזרח הפשוט סובל
  • 1.
    יובל 31/03/2011 09:21
    הגב לתגובה זו
    מרוב רפורמות (עצים) לא רואים את היער.....
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי