מחיר הנפט: האם נחזור לרמות של 100 דולרים ויותר?

אייל גורביץ | (3)

סאגת הנפט יכולה להוציא רבים מדעתם. מחירו של ליטר 95 מהול במים חצה את רף 7 שקלים ורק מחאה ציבורית בסגנון ישראלי הצליח להחזיר את מחירו של הבנזין לאזור 7 שקלים. מכוניות חסכוניות הפכו להיות טרנד ותחרויות הנהג החסכוני החלו לצאת לדרך.

כוחות הסוס החלו לתפוס מקום משני בפרסומים וכל כלי רכב שגומע פחות מ-20 קילומטר לליטר הופך להיות בבחינת מוקצה. איפה הימים ההם של מנועי 8וי שכאשר אתה מניע אותם בבוקר אפשר לשמוע את הצילינדרים עושים לחיים. אבל אלה כבר עניינים שלי עם עצמי. השאלה המרכזית היא לגבי עתיד מחיר הנפט שנושק לרמת 100 דולר לחבית. המשך העליות יפתח את הדרך לעלייה נוספת במחירו של ליטר באיכות ירודה. ואין דרך אחרת מאשר לבחון את המגמות הארוכות.

המגמה הראשית

1. המגמה הראשית היא מגמת עלייה. אלא שטרם היותה כזאת אפשר לראות את הדשדוש שאיפיין את הנפט בין רמות של 69-88 דולר לחבית.

2. כאשר נכס מסוים מדשדש תקופה שעולה על חצי שנה, הרי שהפריצה מובילה למהלך הזהה באורכו לעומק הדשדוש. כלומר, הפריצה מעלה אמורה להוביל את מחירה של חבית לפחות עד למחיר של 107 דולר. זהו יעד המחירים המינימאלי. היות ומחירו של הנפט נסחר סביב 102 דולר, הרי שהוא עדיין לא מיצה את הפוטנציאל המינימאלי הנגזר מעומק הדשדוש.

3. אלא שזה לא כל הסיפור. מדובר במגמה ראשית בעלת עוצמה רבה. מעבר לעובדה הבסיסית ולפיה נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה, אפשר לראות את סידורם של הממוצעים הנעים המהווים נדבך חשוב בזיהוי והבנת כיוון ועצמת המגמה. סידורם מאפשר את כיוון נקודות השיא והשפל ומעיד על עוצמה רבה.

4. לכן, ברמת המגמה הראשית ההנחה היא שכל נסיגה בנפט תתברר עד מהרה כתיקון טכני ותו לא.

המגמה המשנית

1. הסיפור ברמת המגמה המשנית הקצרה יותר אינו שונה. גם כאן מדובר במגמת עלייה ברורה ואפשר לראות זאת על ידי מבט בגרף השבועי. ההבדל הוא שכאן אין אפשרות לקבוע את פוטנציאל העליות המינימאלי.

גרף שבועי

גרף חודשי

2. ראשיתה של המגמה המשנית במחיר של 74.69 דולר לחבית וכאן אפשר לראות את כל המרכיבים אותם מניתי בסעיף הקודם. מעבר לסידור החיובי של נקודות השיא והשפל המייצגות את הלך המחשבה של הקונים והמוכרים הדומיננטיים בשוק, הרי שהממוצעים הנעים מסודרים באופן זהה למגמה הראשית.

3. גם כאן, אין מנוס ממסקנה זהה.

סיכום

בשורות טובות לא יכולות לצאת מהסקירה הזאת. העלייה העקבית והיציבה במחירה של חבית נפט והמסר המועבר על ידי שני ממדי הזמן מעלים את הסבירות שמחירה של חבית ימשיך לטפס ומחיר הדלק בתחנות ילך ויאמיר.

הגרפים בסקירה זו הופקו באמצעות תוכנת ואתר בורסהגרף לניתוח טכני www.bursagraph.co.il מבית קו מנחה ואייל גורביץ

**כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

**אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    היסטוריון 22/02/2011 13:08
    הגב לתגובה זו
    השינויים הצפויים במחיר הנפט שימשיך ויעלה כל עוד יש מהומות במדינות מייצרות נפט ושכנותיהן אינם יכולים להיצפות על ידי ניתוח טכני, שעיקרו זיהוי מגמות בשוק. פניקה אינה מגמה, ומהפכות אינן ניתנות לחיזוי טכני. והמשכיל בעת ההיא יידום זה משפט מאד רלוונטי במקרה שלנו.
  • 2.
    שרון 22/02/2011 12:42
    הגב לתגובה זו
    לא רע בכלל, אבל כנראה שזה הצלחה מקרית. נמשיך לעקוב.
  • 1.
    aaa 21/02/2011 17:40
    הגב לתגובה זו
    גם אתה יודע שזהו מהלך A B C טיפוסי של פיבונצי. ואפשר לחשב מחירו של C.
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

מטוס קרב (דובר צהל)מטוס קרב (דובר צהל)

מספיק לנפח את הצבא עם הוצאות - האוצר נגד משרד הביטחון

משרד הביטחון דורש תוספת תקציב של 7 מיליארד שקל - האוצר מונע אותה ובצדק - אנחנו מדינה שיש לה צבא ולה ההיפך, אי אפר להקריב הכל למען הביטחון, והכי חשוב - קודם שהצבא יתייעל. יש סכומי עתק שנזרקים בלי תמורה

מנדי הניג |

מלחמה בין משרד הביטחון ומשרד האוצר. התקציב המבוקש לשנת 2026 עומד על 144 מיליארד שקל,  האוצר דורש התייעלות ומעכב אישור עסקאות. מנכ"ל משרד הביטחון: "האוצר מעכב עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי" האוצר בתגובה: "חריגה מהתקציב המאושר צריכה להיבדק מחדש". אין כאן צ'ק פתוח ובצדק. משרד הביטחון בשנתיים האחרונות מוציא ובצדק כדי לחזק את הצבא, אבל הוא זורק כספים - פחות מכרזים, פחות פיקוח, אפילו הרבה מילואימניקים (בעורף) שאין בהם צורך. רוצים תקציב? קחו מהשומנים שלכם. 

לא ניתן בשם המלחמה להקריב את התקציב של הרווחה, התרבות, הבריאות, התחבורה. ביטחון זה מאוד חשוב, בראש דר העדיפויות בתקופה כזו, אבל לא בכל מחיר. בתוך התקציב של משרד הביטחון יש בורות שומן, לרבות פנסיות, הצטיידות רשלנית, עובדים מיותרים, מבנים מיותרים.  רה-ארגון שם הוא קריטי.  

הדרישה של הצבא כוללת תוספת ייעודית של 7 מיליארד שקל עבור היערכות ממוקדת לאיום האיראני, שלפי משרד הביטחון מחייבת "הצטיידות במתכונת חירום". הסכום הכולל כולל התחייבויות קיימות שכבר נחתמו באישור האוצר בסך כ‑100 מיליארד שקל, השקעה באחזקת 60 אלף חיילי מילואים לאורך השנה בהיקף מוערך של 37 מיליארד שקל, ועלויות נוספות לשיפור הכשירות של צה"ל. מול הדרישות התקציביות, באוצר ממשיכים לדרוש התייעלות. בחוק ההסדרים האחרון הופיעה שורת צעדים שמטרתם לצמצם את תנאי הקבע, תוך העדפה תקציבית לטובת הלוחמים הסדירים.

"האוצר בולם עסקאות רכש קריטיות"

מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר ברעם, התייחס היום בדיון בהנהלת המשרד להתנהלות משרד האוצר ואמר כי "האוצר בולם את משרד הביטחון ומעכב חתימה על עשרות עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי". באיזה קלות הוא מעביר את האחריות לאוצר, ועד כמה זה משפט אווילי וחסר אחריות. אם אנחנו לא מוכנים, אתה מודיע על כך לאויב מעל גבי העיתונים? ומעבר לכך - האוצר עובד עם תקציב, אם אתה לא מודע לשיטה - יש בעיה גדולה, בעיקר כי התרגלת לצ'ק פתוח. כל משרד שצריך-מעוניין בהגדלת תקציב פונה וזה נבחן. משרד הביטחון מקבל במקרים רבים פתור מהתהליך הזה, אבל עכשיו כבר אנחנו ב"משחק חדש". אנחנו במקום של צמצום הוצאות הביטחון לא ההיפך.  


ברעם המשיך ואמר כי העיכוב כולל עסקאות לרכש חימושים, חלפים לטנקים, רחפנים ליחידות מתמרנות, מיגון יישובים בגבול לבנון ועזה, והקפאת חוזים להקמת מכשול בגבול המזרחי, זאת למרות החלטת ועדת השרים להצטיידות. "לאחר שנתיים של מלחמה רב זירתית אינטנסיבית, משרד האוצר מתמקד בנושאים שוליים יחסית לעומת האיומים המתפתחים מאיראן ומזירות נוספות. נדרש כעת מיקוד בהשבת הכשירות ובחיזוק המערכים שנשחקו - בהיקף ובהיקף מיידי".