דעה

מי עדן עם שף אהוד ויפה תורנית. וזה לא עובד

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לפרסומת החדשה של מי עדן עם השף חיים כהן והשחקנית יובל שרף
עטרה בילר | (26)

הרבה נאמר על הפרסומת של חיים כהן ויובל שרף למי עדן, ואולי אם הרבה נאמר סימן שהיא פרסומת מצליחה. כי הרי קיים קשר ליניארי בין רמת הזכירות של מותג או מסריו של מותג לבין האהדה לאותו מותג. מדוע? כי מוכרות גוררת העדפה. ככה אנחנו בנויים.

ובכל זאת האם האהדה לפרסומת לא הושגה אך ורק בזכות שני הסלבס החינניים, חיים כהן המוכשר והחם ויובל שרף המהממת? האם יש בה מסר אחר שיוטמע לאורך זמן בזכות היותו מרגש ורלוונטי?

תחילת דרכו של מותג מי עדן הייתה דרך לא פשוטה. אחרי חדירה מוצלחת לפני כעשרים וחמש שנים, התקבע שוק המים המינראליים וסירב להתרחב. ההשערה שזה פשוט יקר מדי הייתה השערת המחדל אולם היה ברור שמדובר בהתנגדות יותר עמוקה. התברר שגברים לא היו מוכנים לשתות מים של 'נשים צפוניות'. ובאמת, עיקר השוק נוצר מגרעין של נשים בעלות מודעות בריאותית ומעט גברים אינטלקטואלים בעלי אותה מודעות. מי עדן הובילה את השוק וכל מה שחשבו על מים מינראליים חשבו קודם כל על מי עדן.

ובאמת, אז, בתחילת שנות התשעים היה זה מוזר לראות גבר ישראלי מצוי קונה לעצמו מים בבקבוק. מים שתו מהברז או ממסננים. הצורה היחידה להתמודד עם החסם היתה להפוך את מי עדן למותג גברי, סקסי ולא סטרילי, ולוותר על הפן הדידקטי המסביר והמחנך.

זאת, למרות שהמחשבה האינטואיטיבית הכי הגיונית הייתה להסביר לעם ישראל על התועלת הבריאותית שבמי מעיין סלוקיה על כל רכיביהם הייחודיים. להסביר את זה היה לשחק עוד יותר לידי התנגדויות הצרכן שגם ככה חשב שהמים הם נחלתם של חוג "צפונים פלצניים".

במלים אחרות, אסטרטגיה נכנסת בדיוק במקום שבו הגיון פשוט הופך לאבן נגף. זה כמו להסביר לילד קטן למה חשוב שיחסוך כסף ולא יבזבז או למה לא טוב לאכול ממתק. ההסבר הדידקטי לא רק שאינו מועיל, הוא אפילו מרחיק וחוסם.

הפתרון, כזכור, הופיע בדמות התקפת פתע חכמה. מי עדן הפך בהחלטה מודעת למותג גברי, סקסי ובהחלט לא סטרילי, לא בריאותי ולא מחנך. סדרת פרסומות גבריות שהמפורסמת בהן היא גברים המעבירים כד מים באופן ידני מרמת הגולן ועד לבית בתל אביב עשו את העבודה. ברגע שמותג הופך לגיטימי לגברים, גם נשים רוצות השוק יצא מקיפאונו והשאר היסטוריה.

מאז מזגזג המותג ומתלבט אם לשמר את ליבת המותג הגברית, המנצחת, הספורטיבית והחיונית, ולספר עוד ועוד סיפורי גבריות שבהם מי עדן הוא שחקן ראשי או לחנך ולהטיף לשתיית מים מינראליים של מי עדן.

ברור ששוק המים המינראליים כמו גם מעמדו של מי עדן עברו טלטלות וגלגולים רבים. קצרה היריעה מלדבר על שוק שהתמסד ואפילו התעייף. שוק שמחפש ריגושים חדשים מחד אבל נלחם על חייב מול מטהרי המים מאידך. מפת המלחמה דינאמית והאתגרים חדשים.

ובכל זאת, אם מי עדן מתעקשת לשמור על ערך האוטנטיות שלה, היא לא מצליחה לגעת בבשר החי בפרסומת של חיים כהן, למרות שהרעיון המרכזי בה הוא אכן 'הדבר האמיתי'. למרות שמדובר בשף הפופולארי וביפה התורנית של המסך, הדיאלוג בינהם מלאכותי, מאולץ ומתחנף. ההומור הוא הומור עייף של דודות "יש מים ויש מים כמו שיש חיים ויש חיים".

נכון שגם פה קיים claim "נכון" להיותם של מי עדן הדבר האמיתי. אולם השיח הדידקטי שמסמן את המתחרה ("המכשירים הצבעוניים") כרע, את מי עדן כדבר האמיתי 'כמו זוגיות טובה' יחד עם הטון חסר הספונטאניות ואפילו הבגד הבהיר וחסר החן שהלבישו את יובל כל אלה יחד יוצרים תמונה מלאכותית, מוכתבת, מדוקלמת ובוודאי שלא מעבירים את הצופה את חווית הדבר האמיתי.

זה רק מוכיח שלא חשוב מה אנשים אומרים. המסר האמיתי הוא מה שהם עושים ואיך שהם מתנהגים וכשיש פער בין התנהגות לדיבור, ההתנהגות תמיד מנצחת.

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    The Wall 27/02/2011 17:16
    הגב לתגובה זו
    בעיני משרד הפרסום החדש דה-וול, הדבר משרת בדיוק את המטרה שכן כל פרסום הוא פרסום טוב, ישנן המון דוגמאות מעולם הפרסום (בכל סוגיה המדיה) בהן קמפיינים ירדו מסיבות כאלו או אחרות, האפקט- הרעש התקשורתי אם תרצו, נעשה והרווח כולו של החברה המפרסמת, כמובן עם סייגים למיניהם, כמו מיתוג המוצר וכ'ו. בשורה התחתונה- הדבר הקפיץ את החברה לראש הכותרות וזה חלק ממטרת המותג.
  • 19.
    אופיר 25/02/2011 00:21
    הגב לתגובה זו
    ונכון זה לא נשמע טבעי
  • 18.
    אורן 24/02/2011 17:59
    הגב לתגובה זו
    אם הטקסט היה קצת יותר בגובה העיניים, זה עוד יכל לעבוד. אבל כשהפרזנטורים מגמגמים - מה יגיד הצרכן?
  • 17.
    רפי 23/02/2011 17:40
    הגב לתגובה זו
    איך הפרסומת עברה? ממש זוועה,אין בכלל קריאייטיב.
  • 16.
    אילן 23/02/2011 15:19
    הגב לתגובה זו
    חבל על חיים כהן
  • 15.
    ניאה 22/02/2011 16:09
    הגב לתגובה זו
    שהם בכלל העמידו את עצמם מול תמי4. אפשר לדון בלי סוף אם זה היה אקסקיושן טוב (רמז:לא ממש...)אבל הם בעצם באו ואמרו: אנחנו מבינים שאנחנו בבעיה ואנחנו בלחץ. הם, המובילים, לא היו צריכים לצאת חזיתית. לתמי4 מותר. כשאתה אנדרדוג- זה בסדר לתקוף את המוביל, אבל אם המוביל מגיב בכזו בינוניות- הוא כבר לא מוביל אלא שחקן אמצעי כמו כולם.
  • 14.
    חובבניות לשמה, כמעט הצליחו אבל פספסו בגדול (ל"ת)
    איתי, ת"א 22/02/2011 15:40
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    קופי סמוי 22/02/2011 15:23
    הגב לתגובה זו
    אודי תגיד, אתה הייתה מנהל את הדיאלוג הזה שכתבתם עם הבת שלך? לא. נכון? אז למה לאשר טקסט של דיאלוג מזויף ולקרוא לו אמיתי?
  • 12.
    נראה שלא הבנת 22/02/2011 09:33
    הגב לתגובה זו
    זו תשובה לקמפיין של תמי 4 וחיים בוהן
  • 11.
    חיים בוהן 20/02/2011 21:10
    הגב לתגובה זו
    רק לקוח שמונע מתוך אמוציות ואגו מסוגל לאשר קמפיין כזה. דרך אגב זו לא פעם ראשונה שמי עדן מעלים קמפיין כזה. לפני כמה שנים הם יצאו בעיתונות עם מודעות דומות. זה לא הצליח אז וזה גם לא יצליח עכשיו.
  • 10.
    תומר 20/02/2011 17:55
    הגב לתגובה זו
    ראובני -פרידן - את המותג אחלה כבר הרסתם את מילקי החרבתם - לא יאמן שמישהו עדיין נותן לכם מותגים ביחד כן כן שמענו על להעביר את דביר .. מה חוץ מזה ?
  • 9.
    אודי פרידן 20/02/2011 14:56
    הגב לתגובה זו
    עוד שנה תביני. לא נורא זה בסדר.
  • שחר 23/02/2011 19:32
    הגב לתגובה זו
    אודי ממש הצלחתה להרוס סופית את המותג מי עדן.
  • מהתחום 22/02/2011 10:23
    הגב לתגובה זו
    טעית בבחירת אנשי הקריאיטיב שלך וזיו קורן בראשם
  • אדם 20/02/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
    רק שזאת לא חכמה גדולה
  • משה ירושלמי 20/02/2011 15:33
    הגב לתגובה זו
    להבין שטעיתם.מותר לטעות,תפיק לקחים ותמשיכו הלאה.
  • אודי, תרגיע (ל"ת)
    בילר 20/02/2011 15:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה ירושלמי 20/02/2011 14:54
    הגב לתגובה זו
    אם זו את (עטרה בילר) בתמונה הרי שאת יפה בעיני משרף.יש לך יופי שמזכיר את השחקנית דיאן ליין-אם את מכירה,ואם לא,שוה להכיר.מקוה שמה שכתבתי לא יחשב כהטרדה,כבר אי אפשר לדעת,ובכל זאת אני שם נפשי בכפי,ושולח...
  • 7.
    משה ירושלמי 20/02/2011 14:20
    הגב לתגובה זו
    שנכשלה בכל הפרמטרים.שף "עממי" שפתאום מים מהברז או מסוננים לא מתאים לו,זה לא אמין ופה הכשלון.שלא לדבר על מבחן המציאות שמי עדן לא נוחים (לוגיסטיקה מסובכת לעומת קלות וזמינות תמי 4)ולא טעימים יותר.כשלון אסטרטגי של מסר פרסומי מוטעה ולכן ביצוע לא אמין.
  • 6.
    מוהן 20/02/2011 14:20
    הגב לתגובה זו
    אולי כי זה חרטא....
  • 5.
    אבשלום קור 20/02/2011 13:57
    הגב לתגובה זו
    יש שגיאת כתיב ושגיאת תחביר. הגהה קצרה תועיל. לא יאה לכותבת המכובדת להוציא כאלה שגיאות תחת ידה.
  • 4.
    זה מה שנקרא לטחון מים (ל"ת)
    קול המפרסם 20/02/2011 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מפרגנים 20/02/2011 13:21
    הגב לתגובה זו
    אם כבר הלכו על מהלך פרונטלי, זו הדרך?? קמפיין ילדותי ממשרד שהבנתו באסטרטגיה שואפת לאפס.
  • 2.
    סתם אחד 20/02/2011 11:46
    הגב לתגובה זו
    ליבי ליבי על חברת מי עדן, שעשו לה טריק מלוכלך. אני לא איש פרסום ולא קשור לקליקה. אני אפילו לא גר בתל אביב. אבל מספיק לי לראות את הדיאלוג העלוב בין הבחורה שבסרטון לבין חיים כהן כדי להבין שמישהו כאן חסך המון כדי להכניס את התקציב לכיסו. ומה זה הקשקוש הזה של "הדבר האמיתי"?! טוב שהם לא הלכו על "אחד המים הטובים אם לא ה-".
  • 6-תגובתך אחת השוות אם לא ה- (ל"ת)
    מישהוש 20/02/2011 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואף מילה על חיים בוהן???. (ל"ת)
    השף הערום 20/02/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.