ח"כ כרמל שאמה הכהן
צילום: יח"צ

עמיר פרץ בוועדת הכלכלה: "הממשלה מנהלת מלחמה נגד מעמד הביניים"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה דיון דחוף בהשפעת העלייה במחירי הדלק על משקי בית ועסקים קטנים. המסקנה: תשלום חשבונות הדלק חסר פרופורציות
אלה ברייר | (12)

בדיון דחוף שקיימה היום (יום ד') בכנסת, ועדת הכלכלה, קרא יו"ר הוועדה, כרמל שאמה הכהן, לראש הממשלה בנימין נתניהו, להתערב במשבר וציין כי האחראים לעניין הם משרד האוצר ומשרד התשתיות הלאומיות.

"העלייה במחירי הדלק היא גזירה שהציבור כורע תחתיה", אמר שאמה-הכהן במסגרת קריאה להקמת ועדת חקירה פאלמנטארית שתבחן את ענף מוצרי האנרגיה ואת מרווחי המיסוי והשיווק. ממשרד האוצר נאמר בתגובה כי: "העלאת המס תכניס לקופת המדינה 2.5 מיליארד שקל בשנתיים והיא התקבלה לאחר שנבחנו חלופות אחרות"

שאמה-הכהן הוסיף וציין כי לפי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מרווח השיווק, שהוא אחד משלושה מרכיבי מחיר הדלק, שובר שיאים והוא כמעט כפול מהמרווח האירופי. "דלק הוא מוצר בסיסי, אנחנו צורכים אותו כמו כל מוצר אחר ישראלים יוצאים מתחנות דלק כשהם מתוסכלים. הם משלמים חשבונות דלק בלי פרופורציה למה שקורה במדינות השכנות", הוסיף היו"ר.

"האזרחים סובלים העלאות תכופות מעבר להעלאות האובייקטיביות של מחיר הנפט וליוקר העודף של מחירי הדלק אחראים משרד האוצר ומשרד התשתיות הלאומיות", אמר שאמה-הכהן. הוא אף הוסיף וציין כי תגובת חברות הדלק למחקר של הכנסת דומה לתגובה של חברות הסלולר. "אני קורא לחברות הדלק להידבר עם ועדת הכלכלה, כי בסוף התוצאה תהייה כמו מה שנעשה בשוק הסלולר", אמר היו"ר.

מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המידע והמחקר של הכנסת שאישר את המחקר, עמי צדיק, ציין כי המחיר הסופי של הדלק במונחי כוח קנייה הוא גבוה ב-23% לעומת המחיר הממוצע במדינות מערב אירופה. לדברי צדיק, בבדיקה שנערכה לפני העלאת המחיר האחרונה עלה כי מרכיב השיווק במחיר הדלק בישראל, במונחי כוח קנייה, גבוה ב-80% ממרכיבו במדינות מערב אירופה.

ח"כ אופיר אקוניס מסיעת הליכוד הוסיף כי: "מנהיגות אמיצה מזהה גם טעויות, קשובה לרחשי לב הציבור ומשנה החלטות שהיא מזהה שהציבור מביע עליהן מחאה צודקת". לדבריו, ההעלאה עליה המליצו פקידי האוצר פוגעת בכל ענפי המשק.

היו"ר הנוכחי של הועדה שאמה-הכהן והיו"ר הקודם, אקוניס, ציינו כי כבר למעלה משנה ממתינה הוועדה לתשובה של מנהל הדלק במשרד התשתיות, בנושא מרווחי השיווק וההפצה של הדלק בישראל. מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות, חן בר יוסף, הסביר כי העבודה בנושא עדיין נמשכת. "הציבור מחכה לתשובה", הוסיף ח"כ אקוניס, "והורדת המחירים היא בידינו. התפקיד שלנו כנבחרי ציבור הוא להיאבק למענו ונפעל להוריד את מחירי הדלק".

מנהל מינהל הדלק, חן בר יוסף, תקף גם את ממצאי המחקר של הכנסת ואמר כי הוא מתייחס רק לתאריך בודד ולא מתייחס לשער החליפין באותו יום. לטענתו, ניתן להשוות את מחיר הסחורה אך לא ניתן להשוות את מחיר השיווק, שהוא שירות תלוי מקום.

שרי האוצר הבריזו

"אני מציע שהוועדה תקבל החלטה ברורה שהדלק הוא לא כלי להשלמת פערי תקציב", אמר ח"כ חסון. "צריך להוריד את העלאת המס הנוכחית וזו המתוכננת ל-2012". כאשר עלתה בדיון השאלה מדוע לישיבה לא הגיעו שרי האוצר והתשתיות הציע ח"כ חסון לקיים דיון משותף בנושא בוועדה לביקורת המדינה, בראשה הוא עומד. שכן, לדבריו, לשם השרים יהיו חייבים להגיע.

נציג האוצר בדיון, אודי אדירי, אמר כי העלאת הבלו על הדלק ב-43 אגורות לליטר, זו שבוצעה וזו המתוכננת ב-2012, שוות ערך להעלאה של אחוז אחד במע"מ כ-2.5 מיליארד שקל בשנתיים. לטענת אדירי, ההחלטה התקבלה בעקבות התחזית לשנתיים הקרובות לאחר שנבחנו חלופות שונות, אולם הוא לא פירט באיזה חלופות מדובר.

עוד טען אדירי כי בענף התחבורה נעשו שני צעדים משלימים, האחד הורדת מס הקנייה על רכב שהפחיתה בממוצע כ-8,000 שקל והשני העלאת המס על הדלק שעלה לאזרחים כ-700 שקל בשנה. לדבריו, נטל המס לא השתנה אך השתנה היחס שלו.

ח"כ עמיר פרץ הגן על פקידי הממשלה שהשתתפו בדיון, ואמר כי הביקורת צריכה להיות מופנית כלפי מקבלי ההחלטות והקברניטים. ח"כ פרץ גם מתח ביקורת על שאר חברי הכנסת מהקואליציה, ואמר כי "שר האוצר לא גנב את ההצבעה בוועדת הכספים אלא קיבל ממנה גיבוי".

"הממשלה מנהלת מלחמה נגד מעמד הביניים", הוסיף ח"כ פרץ. "היא רוצה להוריד את מעמד הביניים על הברכיים ומנהלת מלחמה להנצחת העוני. אני רוצה לראות את חברי הקואליציה מצביעים ומחוקקים נגד הממשלה".

מנהל מטה המאבק נגד העלאת מחירי הדלק, זאב גראואר, אמר כי נמאס לו שהממשלה מגהצת לו את הכיס כל חודש. "אני בחרתי אתכם לכנסת ואין לכם זכות לעשוק אותי", אמר גראואר לחברי הכנסת. "אני תושב הפריפריה שמנסה לחיות בכבוד, אבל אין לי תחבורה ציבורית שניתן להשתמש בה". הוא אף הזהיר כי אם המחירים לא ירדו המאבק יתעצם.

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הצטרפה לביקורת כלפי ראש הממשלה ושר האוצר, ואמרה כי הממשלה חושבת שאפשר להמשיך לחלוב את הציבור. ח"כ נחמן שי הוסיף וציין את המחאה של סיעת קדימה שהחלה בכנסת לפני 10 ימים. "הפרה החולבת התייבשה", אמר. "אני לא סומך על הכנסת כי הצו עבר בקלות יתרה והכנסת כשלה, כעת הכדור עובר לציבור והדלק יהיה כמו המע"מ אם ראש הממשלה יבין שהציבור לא מוכן לשאת את העלאת המס".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מוני 27/01/2011 18:56
    הגב לתגובה זו
    לועדת הכלכלה אין השפעה על מחירי הדלק. 57% ממחיר הליטר בנזין בתחנה מורכב ממיסים - מס ישיר על הבנזין (בלו) ומע"מ. מי שדן במיסים ובסמכותה לשנות אותם היא ועדת הכספים. מסקנה: חברי הכנסת של ועדת הכלכלה יכולים לצעוק עד מחר אבל מדובר בפוזה לתקשורת - הם לא יכולים להשפיע על מחיר הדלק
  • 11.
    עידו 27/01/2011 11:52
    הגב לתגובה זו
    תפתחו הארץ של היום, ציצי לבני ואמיר ברז בעצמם הצביעו להעלות את תעריפי הדלק. הצביעות חוגגת!
  • 10.
    פרץ מרדכי 26/01/2011 16:12
    הגב לתגובה זו
    נמאס לנו הפתרון להתאבד
  • 9.
    ש מ 26/01/2011 16:09
    הגב לתגובה זו
    30% מהמשכורת שלי הולכת על דלק
  • 8.
    אלאל 26/01/2011 15:39
    הגב לתגובה זו
    רק עכשיו הבנת את המדיניות הכלכלית החזירית ששורה פה כבר מספר שנים.
  • 7.
    מבולבל 26/01/2011 15:16
    הגב לתגובה זו
    חייבים לדפוק מכל הכיוונים
  • 6.
    יעלי 26/01/2011 15:02
    הגב לתגובה זו
    אז מה הוא עושה בינתיים? נח? צריך לפעול מהר לפני שנתרושש באמת.
  • 5.
    כל מלה בסלע מאז פרעה לא היו כאלה גזירות רוצים שנהיה ענים (ל"ת)
    טוני סופרנוס 26/01/2011 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אחד שאין לו מושג 26/01/2011 14:43
    הגב לתגובה זו
    אמיתי. פה, מה שלא הולך בכח הולך לצערי ביותר כח.
  • 3.
    אוכלים לנו את הראש ואנחנו פריירים - תכלס מגיע לנו (ל"ת)
    אריק 26/01/2011 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ד 26/01/2011 14:29
    הגב לתגובה זו
    ולצערנו המצב רק הולך ומחמיר הופכים למדינת עולם 3, עוד מעט רק העשירים יסעו במכוניות ורק העשירים יקנו בסופר. אין קשר בין ההכנסות להוצאות הקיומיותץ
  • 1.
    דלוק 26/01/2011 14:01
    הגב לתגובה זו
    במקום למצוא פתרון הם יושבים להם במגדל השן ועושים אוונטות אחד על השני.
מטוסים חיל אוויר תקיפה
צילום: דובר צהל

התרומה הישראלית ששווה לארה"ב מיליארדים כל שנה

ברית ששווה הרבה יותר מכסף: ישראל לא רק מקבלת סיוע - היא נכס אסטרטגי שמייצר לארה"ב חיסכון של מיליארדי דולרים מדי שנה, בזכות מודיעין, טכנולוגיה וניסיון קרבי שהופכים אותה למעבדה צבאית וכלכלית ייחודית בעולם

ד"ר אדם רויטר |

ישראל מספקת לארה"ב את הנכס הגיאו-אסטרטגי החשוב והיציב ביותר שלה במזרח התיכון ההפכפך, את שדה הניסויים הצבאיים הגדול והטוב בעולם לטכנולוגיות אמריקניות חדשות ב"אש חיה" ומידע מודיעיני רציף שלא יסולא בפז. כל אלו חוסכים לארה"ב מיליארדי דולרים כל שנה ולהערכת האמריקנים עצמם ברוב השנים התרומה הזו, גדולה לאין ערוך מהעלות של המימון והעזרה הכספית שארה"ב נותנת לישראל.

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הגנרל אלכסנדר הייג, אמר פעם ש"ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם שאינה ניתנת להטבעה". בישראל יש לאמריקנים בסיס צבאי מאויש יחיד קטן מאד להתרעה מפני טילים בעוד שבשאר העולם ארה"ב מוציאה 70 מיליארדי דולרים כל שנה על תחזוקת כוחות הצבא שלה - שכוללים כ-50 אלף חיילים ב-800 בסיסים ב-80 מדינות, מהם לפחות 19 בסיסים במזרח התיכון.

הגנרל ג'ורג' פ. קיגן ראש המודיעין לשעבר של חיל האוויר האמריקאי מצוטט בהרחבה כאומר שארה"ב תצטרך ליצור "חמש סוכנויות CIA" כדי להתחרות במודיעין שישראל מספקת לה. גורמים בפנטגון כמו גם בתעשיות הביטחוניות האמריקניות נפעמים כל פעם מחדש מהחידושים הישראליים שנעשים על פלטפורמות אמריקניות שתוצאתם חיסכון כספי אדיר וחיסכון זמן אדיר במציאת ופתרון תקלות שמתרחשות באמל"ח שארה"ב מעבירה אלינו, בדגש על מטוסי ה-F15, ה-F16 וה-F35.

היכולת של התעשיות הביטחוניות האמריקניות לציין שאמלח וטכנולוגיות נבדקו בשדה הקרב הישראלי תורם להן באופן ניכר בתהליך המכירה. העובדות הנ"ל מדגישות את תפקידה של ישראל כבעלת ברית ייחודית בעלת ערך מוסף, בנוסף לכך שישראל משמשת כמרכז חדשנות מוביל עבור מגזר ההייטק האמריקני, מעבדה בדוקה של הכוחות המזוינים של ארה"ב ותעשיות הביטחון והחלל האמריקניות (חסכון של מיליארדי דולרים במו"פ, הגדלת היצוא והרחבת התעסוקה בארה"ב). ישראל במובן זה היא "אולם תצוגה" המדגים את היתרון של מערכות צבאיות אמריקניות על פני מתחרות עולמיות, מקור מודיעין פורץ דרך ובסיס צבאי גדול ביותר ללא צורך בחיילים אמריקניים.

לכן, החששות מפני אמברגו נשק אמריקני עתידי, אם וכאשר יעלו הדמוקרטים שוב לשלטון בארה"ב, הם חששות מופרזים מאד, כי ישראל שותפה נאמנה לארה"ב ואינטרס אמריקני אדיר. התרומה והתמורה הישראלית עבור האמלח האמריקני שווים לאמריקנים מיליארדי דולרים רבים כל שנה כמו גם העזרה הישראלית המודיעינית שלא תסולא בפז ועוגן יציב ויחיד במזרח תיכון מוסלמי הפכפך.

מטוסים חיל אוויר תקיפה
צילום: דובר צהל

התרומה הישראלית ששווה לארה"ב מיליארדים כל שנה

ברית ששווה הרבה יותר מכסף: ישראל לא רק מקבלת סיוע - היא נכס אסטרטגי שמייצר לארה"ב חיסכון של מיליארדי דולרים מדי שנה, בזכות מודיעין, טכנולוגיה וניסיון קרבי שהופכים אותה למעבדה צבאית וכלכלית ייחודית בעולם

ד"ר אדם רויטר |

ישראל מספקת לארה"ב את הנכס הגיאו-אסטרטגי החשוב והיציב ביותר שלה במזרח התיכון ההפכפך, את שדה הניסויים הצבאיים הגדול והטוב בעולם לטכנולוגיות אמריקניות חדשות ב"אש חיה" ומידע מודיעיני רציף שלא יסולא בפז. כל אלו חוסכים לארה"ב מיליארדי דולרים כל שנה ולהערכת האמריקנים עצמם ברוב השנים התרומה הזו, גדולה לאין ערוך מהעלות של המימון והעזרה הכספית שארה"ב נותנת לישראל.

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הגנרל אלכסנדר הייג, אמר פעם ש"ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם שאינה ניתנת להטבעה". בישראל יש לאמריקנים בסיס צבאי מאויש יחיד קטן מאד להתרעה מפני טילים בעוד שבשאר העולם ארה"ב מוציאה 70 מיליארדי דולרים כל שנה על תחזוקת כוחות הצבא שלה - שכוללים כ-50 אלף חיילים ב-800 בסיסים ב-80 מדינות, מהם לפחות 19 בסיסים במזרח התיכון.

הגנרל ג'ורג' פ. קיגן ראש המודיעין לשעבר של חיל האוויר האמריקאי מצוטט בהרחבה כאומר שארה"ב תצטרך ליצור "חמש סוכנויות CIA" כדי להתחרות במודיעין שישראל מספקת לה. גורמים בפנטגון כמו גם בתעשיות הביטחוניות האמריקניות נפעמים כל פעם מחדש מהחידושים הישראליים שנעשים על פלטפורמות אמריקניות שתוצאתם חיסכון כספי אדיר וחיסכון זמן אדיר במציאת ופתרון תקלות שמתרחשות באמל"ח שארה"ב מעבירה אלינו, בדגש על מטוסי ה-F15, ה-F16 וה-F35.

היכולת של התעשיות הביטחוניות האמריקניות לציין שאמלח וטכנולוגיות נבדקו בשדה הקרב הישראלי תורם להן באופן ניכר בתהליך המכירה. העובדות הנ"ל מדגישות את תפקידה של ישראל כבעלת ברית ייחודית בעלת ערך מוסף, בנוסף לכך שישראל משמשת כמרכז חדשנות מוביל עבור מגזר ההייטק האמריקני, מעבדה בדוקה של הכוחות המזוינים של ארה"ב ותעשיות הביטחון והחלל האמריקניות (חסכון של מיליארדי דולרים במו"פ, הגדלת היצוא והרחבת התעסוקה בארה"ב). ישראל במובן זה היא "אולם תצוגה" המדגים את היתרון של מערכות צבאיות אמריקניות על פני מתחרות עולמיות, מקור מודיעין פורץ דרך ובסיס צבאי גדול ביותר ללא צורך בחיילים אמריקניים.

לכן, החששות מפני אמברגו נשק אמריקני עתידי, אם וכאשר יעלו הדמוקרטים שוב לשלטון בארה"ב, הם חששות מופרזים מאד, כי ישראל שותפה נאמנה לארה"ב ואינטרס אמריקני אדיר. התרומה והתמורה הישראלית עבור האמלח האמריקני שווים לאמריקנים מיליארדי דולרים רבים כל שנה כמו גם העזרה הישראלית המודיעינית שלא תסולא בפז ועוגן יציב ויחיד במזרח תיכון מוסלמי הפכפך.