דעה

ניתוח קמפיין: שטראוס לא הלכו עד הסוף עם "מי שותה קפה נמס?"

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לפרסומת של שטראוס - קפה נמס. "מי שאמור להטיל ספק בקפה הנמס צריך להיות גיבור יותר משמעותי"
עטרה בילר | (14)

האסטרטגיה של "בואו נפעיל לחץ חברתי וכך יחשוב הצרכן שרק הוא לא קונה את המוצר" היא אחת העתיקות בספר הטריקים. אבל היא עובדת. אלא אם כן היא שקופה והמניפולציה מבצבצת בבוטות מבעד למסר. קפה נמס עלית ניגש לבעיית הבעיות שלו עם שכל אסטרטגי נבון: בואו נדיר את הדעה הרווחת, ש'העם החליט מספיק עם קפה עלית', ונספר לעולם שהוא טועה. אבל האכיפה הקריאטיבית של הרעיון קלושה ואפולוגטית ולא הולכת עד הסוף עם תובנות צרכן אמיתיות.

קפה נמס עלית מכיר כנראה יותר טוב מכל אחד מאיתנו את המספרים של שותי ואוהבי קפה נמס ("45% מהישראלים בוחרים לשתות קפה נמס"). אולם, בזמן ששורות אלו נכתבות, מאבד הקפה הנמס נפשות לטובת הקפה ההפוך, האספרסו, הלאטה, הגראנד לאטה, הלאטה מקיאטו ושאר מיני קפה מתוחכמים ועדכניים. והקפה הנמס יודע, כאמור, גם את המספרים האלה טוב מאיתנו.

לכן, כמה וכמה שנים אחרי שהעם החליט קפה עלית, החליטה עלית (שטראוס) להפוך את הסיסמא לסרט. בסרטון, מלצרית מתריסה בפני בחור שמזמין קפה נמס "קפה נמס? מי שותה קפה נמס?". 'אני, וגם אני, וגם אני' עונים הרבה אנשים שמחולקים על פי טייפקאסט כזה או אחר של אנשים שאתה לא מצפה שהם ישתו קפה נמס. כוונת המשורר או הבמאי היא שאחרי 28 וחצי אנשים שלא ציפית שישתו קפה נמס, יבוא לך גם. או שלא.

אמנם קפה נמס עלית נוגע בבעיה האמיתית ועל כך מגיע לו כמה נקודות טובות. החצנה של בעיה והגזמתה היא פעולה אסטרטגית נכונה. והבעיה של קפה נמס היא שהוא חי על זמן שאול, ושזה בוודאי פאדיחה להזמין אותו בבית קפה.

החדשות הרעות: עלית, כהרגלה, מייפה את הבעיה ולא הולכת איתה עד הסוף. מרגישים את הפחד ואת הניסיון לאחוז בחבל בשתי קצותיו. כדי ללכת על סיפור אמיתי שמשנה את מה שחשבת על קפה נמס צריך לספר סיפור אמיתי ולייצר בו twist אמיתי.

סתם, לדוגמא, מי שאמור להטיל ספק בקפה הנמס צריך להיות גיבור יותר משמעותי. כזה שמייצג אותנו, שותי ההפוך והאספרסו, באופן ציני ומעורר הזדהות. מול זה, ההפתעה לגבי מי ששותה קפה נמס נגד כל הציפיות, חייבת להיות דרמאטית. כרגע, הבחירה בשותי-הקפה-הנמס-למרות-שנדמה-לך-שלא היא סטריאוטיפית ודידקטית מדי. איש העסקים מאחורי העיתון (שברור שהוא שותה מקיאטו), שתי בחורות עם ראסטות (שחשבת ששותות חליטות טבעיות), ארבעה בחורים קוליים שגרים במרפסת אה-לה-פלורנטין (שחשבת ששותים אספרסו), מנכ"ל מצליח ( שחשבת שיש לו מכונת קפה של נספרסו אה-לה-ג'ורג' קלוני בבית) ובכלל גם המלצר האחר והברמן, הנשים במספרה (שלי בכלל ברור שהן שותות נס) והמזרחי (כי חייבים וגם כי ברור שהוא שותה בוץ) ושאר הולכי הרגל ויושבי בית הקפה.

מישהו שבר את הראש על הדאחקה

כשהבחור שלנו אומר "אני אמרתי קודם" ברור ששברו את הראש על דאחקת סיום מאולצת. המלצרית שואלת אותו "עוד משהו?" והצופה סמוך ובטוח שהקפה הנמס יגיע ליעדו.

אם כן, אמרנו שההתגודדות שקופה ולא מעניינת. המסר הוא מסר "קהלי יעד" ולא מסר ליבה שנותן לקפה הנמס מקום בחיינו או מבסס מקום שהצטמצם. שנית, יש בעית אוטנטיות. אף אחד ברדיוס של דן ועד אילת לא אומר "קפה נמס". אנחנו קוראים לזה "נס" או "נס קפה". וזו בעיה כי ככה קוראים למתחרה המאיים: נסקפה של נסטל'ה המשווק בידי אסם.

שלישית, הבוז של המלצרית לא משכנע והוא למעשה התפקיד החשוב בסרטון כי המלצרית מייצגת אותנו והיא זו שאמורה לקחת אותנו לסיבוב. בתפקיד של "מי בכלל שותה קפה נמס" צריך דמות כריזמטית שחיה בתוכנו כולנו. אולי איל שני שיקבל התמוטטות עצבים מקפה נמס? אולי יובל סמו בתפקיד הפיין-שמעקר של הקפה? ובאותו הקשר, תעשו שמדירי הדעה הרווחת יהיו אנשים אמיתיים שמדברים על דברים אמיתיים. כמו למשל ההיא עם המגבת שנותנת לנו את הפאנץ': "לא פותחת את הבוקר בלי נמס". זהו למשל מסר ליבה מהותי ביותר.

הרי מתוך אותם "45% ישראלים שבוחרים לשתות קפה נמס", רובם עושים את זה על הבוקר, היות שחלקם המשמעותי "יבחר" לשתות הפוך ואספרסו לאורך היום. ולכן, במקום שעל ראש הגנב יבער הכובע ורחוב שלם יעיד באופן לא משכנע, למה שלא תגעו בעיקר? אם כבר נמס אז נס, ואם כבר נס אז בבוקר. כדי לפתוח את היום.

זה הזמן להזכיר פרסומת מלפני 25 שנים ...

באותו רוח ממש, רוצה להזכיר פרסומת מלפני 25 שנה (!) של ה-BBC. גם שם הדעה הרווחת, שאגרת הטלוויזיה שגובה הביביסי מצופיה גבוהה מדי, עמדה במרכז המסר. גם שם מתבסס המסר על הדרת דעה רווחת. וגם שם מבנה הנאראטיב דומה. אדם אחד חושב ככה והמון אנשים בסביבתו חושבים אחרת. בפרסומת רואים את ג'ון קליז האלמותי נכנס לבר, מדוכדך מגובה חשבון הטלוויזיה, מבקש להטביע את יגונו בטיפה המרה ומתריס בייאוש "מה כבר נתן לי הביביסי אי פעם?".

מאותו רגע קורה דבר מאד דומה אבל הרבה יותר מצחיק ביחס לפרסומת קפה נמס והרבה יותר נכון. קליז מצפה לקבל כתף חמה בבר השכונתי, אבל כל מיני אנשים מאד לא צפויים, חלקם עלובי נפש קשי יום, מסרבים לשתף איתו פעולה ומונים בפניו יתרונות רבים של הביביסי ב-understatement מלא בטחון.

קליז שואל what has the BBC ever given us? שאלה בעלת מבנה רטורי, וברור שהוא מצפה להנהון ולא לתשובה. "הם עושים דראמה מצויינת" אומר הברמן. נכון, אבל מלבד זאת מה כבר נתן לי הביביסי אי פעם? שואל המתלונן, ומיד עונים לו שני גברים מהפינה "הם עושים סרטים דוקומנטאריים מצויינים". אחרים שמצטרפים מספרים לו "הם עושים כיסוי נפלא של אירועי תרבות וספורט".

קליז, שמחפש טיפת חום ואמפטיה, נתקל בקיר אטום של אנשים המפתיעים אותנו בהיכרות המקצוענית שלהם עם ז'אנרים טלוויזיוניים.. קליז שמצטער על הרגע שנכנס לבר ומרגיש שעשה מעצמו אידיוט מושלם כמו שרק קליז יודע להיות, מסמל את הבריטי המתלונן, שמיועד לחוש, עקב הפרסומת, בושה עמוקה והערכה רבה לביביסי..

הסרטון מסתיים בקליז שצועק oh, shut up! לא לפני שהוא משנן את כל מוצרי הביביסי ברצף. לבסוף עולה הכותרת החזקה: The BBC. Is 16p a day really too much to ask? .

והמסקנה, כשאתה רוצה לגחך דעה רווחת, עליך לקחת סיכון ולגעת בבשר החי. הרי בעמך אתה יושב ואין באמת שני צידי מתרס. שניהם זה אתה ואתה שרוי בקונפליקט אמיתי. להמשיך לקנות ולשתות נמס או שהוא סיים את תפקידו בחיי?

ומי בכלל אומר קפה נמס???

גם חברי הנהלת קפה נמס עלית שותים הפוך ואספרסו, וגם הם אומרים בבית "נס" כשהם רוצים נמס. אז למה ההתייפייפות? קשה לכם לתת למטיל הספק (להלן המלצרית החמוצה) יותר מקום ונפח (להלן ג'ון קליז)? קשה לכם ללכת עד הסוף עם הגחכת הקפה הנמס כדי לייצר דראמה עם המוני המפתיעים לטובה? קשה לכם לסגור על מיצוב ברור כמו "לא פותחים את הבוקר בלי נמס?" כי אתם מפחדים שאולי אחר הצהרים מישהו ישתה נס קפה רד מג או ג'ייקובס חלילה?

אז תלמדו מהביביסי ואפילו משוקו תנובה שמוכן לסגור את עצמו לבוקר. הוא אומר "אם לא תתעורר איך תקום?" ומבחינתו זהו צעד אמיץ, כי תמיד קיימת סכנה שבארוחת עשר או ארבע או לילה נשתה יוטבתה. הביביסי אומרים "האם 16 פני ליום זה באמת יותר מדי לבקש?".

ומהי השאלה או האמירה של עלית? נכון שאין? שאיאלץ לצטט את מזל העוזרת מ"הגברים של שדרות רוטשילד" (מ'ארץ נהדרת') שאומרת למנכ"ל המשרד "העם החליט קפה עלית? זה חרוז! זה בטח נכון!! אני ארוץ לקנות!"..

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אלון פורת 29/01/2011 03:18
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את אוסף החתולים המשגע.....
  • 13.
    פשוט שירה צרופה (ל"ת)
    צביה בילר 27/01/2011 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חכם ומעניין כהרגלך בקודש (ל"ת)
    נמרוד ניר 27/01/2011 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אצטרובל 26/01/2011 19:41
    הגב לתגובה זו
    מסכים איתך מאוד, אבל הייתי אומר שגם עם הדעה לא הלכת עד הסוף הפחד מורגש..
  • 10.
    קופי פייטר 25/01/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    לא שאני יודע את זה בוודאות, אבל הגיוני לי שהביטוי "נס" בא מחו"ל מהחברה NESTLE. היום כשכבר יש את החברה וניתן לראות NESCAFE שלהם בכל הארץ, אז טבעי שהמתחרה המפרסמת תעדיף להגיד "קפה נמס" מאשר להזכיר את המתחרה.
  • 9.
    עירית 25/01/2011 12:13
    הגב לתגובה זו
    הרגשתי שמשהו מפוספס בפרסומת ועכשיו הסברת לי בדיוק מה... נס זה קפה של בית כמו קוטג'..
  • 8.
    ארז 24/01/2011 16:10
    הגב לתגובה זו
    העניין הוא שקב' שטראוס, בעלת המותג עלית, רצתה בכלל סרטון שיכשיר לה את הקרקע לעליית מחירי הקפה. ומה יותר פשוט מלטפל בזה אם לא בגזרת הסגמנט הפשוט והזול ביותר בקטגוריה? הרי אם היא מייקרת את הקפה הקולומביאני, אנשים תמיד לעבור לקפה נמס. לכן הם מנסים לבלום את נטישת הקפה הנמס. ממש אותו הדבר עושה עכשיו פרוקטר אנד גמבל בגזרת נוזל ניקוי הכלים פיירי. היא נכנעה לכוחות השוק (ובעיקר למתחרה הגדולה פלמוליב) והפחיתה את כמות החומר הפעיל, לאחר שהייתה סמן ימני ממותג לעניין זה. עכשיו היא הקטינה אותו מ-36% ל-24% ועוד בלי בושה טוענת שפיירי מנקה עד פי 2 יותר מהמתחרים (כי יש יצרנים לא ממותגים שמכילים 12%, בפלמוליב ירדו ל-18%). זה בשעה שבתכל'ס נוזל הניקוי שלהם מעכשיו מנקה הרבה פחות כלים לעומת מה שניקה קודם!
  • 7.
    אין בבית בשלוף-ולכן שותים נמס 24/01/2011 13:14
    הגב לתגובה זו
    ולכן כל הטקסט שלך מיותר והזוי
  • 6.
    ניתוח מעניין ומפרה מאוד... 24/01/2011 10:06
    הגב לתגובה זו
    חבל שהלקוחות ומשרדי הפרסום לא מקבלים תובנות שכאלו עוד לפני שהם מצלמים, ברמת הסינופסיס.לרוב הם נמצאים במירוץ אחרי "המסר" והסלבס התורן ושוכחים את "הדרך" לשם. וכיהודי טוב אני חייב להגיד שסטיב דייויס (אלוף העולם בסנוקר) הוא לא סתם "כל מיני אנשים מאד לא צפויים, חלקם עלובי נפש קשי יום" :-)
  • 5.
    ערן 24/01/2011 00:29
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה עם שיעורי הבית שלך? אבל כל מיני אנשים מאד לא צפויים, חלקם עלובי נפש קשי יום, מסרבים לשתף איתו פעולה ומונים בפניו יתרונות רבים של הביביסי ב-understatement מלא בטחון..." אז ככה, בנצ'ורל היסטורי זיהיתי את דייויד אטנבורו האגדי, וגם כמה פרצופים מוכרים בדרמות ובקומדיות. בקיצור, עלובי הנפש שתיארת הן השחקנים והמגישים של תוכניות הבי בי סי בז'אנרים השונים. איך זה לא עלה בדעתך כלל וכלל?
  • 4.
    קשוח אבל מדוייק (ל"ת)
    בועט 24/01/2011 00:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עופר 23/01/2011 14:10
    הגב לתגובה זו
    הסרט המקסים של ה BBC הוא take off על סצינה על מותית של מונטי פייטון בסרט בראין כוכב עליון. what have the Romans ever given us?
  • 2.
    יפה ונכון (ל"ת)
    רחלי 23/01/2011 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קפהקפה 23/01/2011 10:38
    הגב לתגובה זו
    כתבה נפלאה ! אך כשאו באנגליה 16p זה 16p (פי) ולא פני, כשהערך של p הוא קצת נמוך יותר
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: