ב'תפוז' עולים להתקפה: "יש אתרים שלא מופיעים בסקר TIM כי הם לא משלמים"

קבוצת אתרי תפוז מפסיקה לשתוק ונכנסת חזיתית בסקר TIM, המעוות לטענתם. אילן רם, TIM: "לא תופסים אדם בצערו. מי שלמטה תמיד יתקוף"
משה בנימין | (6)

"סקר כלשהו פרסם השבוע את נתוניו, המסקרים כביכול את רמת הפופולאריות של אתרי האינטרנט ושל קבוצות אתרי האינטרנט בישראל. העובדות: יש אתרים שלא מופיעים בסקר מכיוון שאינם משלמים בכדי שיבדקו אותם. קהל הגולשים המשתתף בסקר אינו נשאל לגבי אותם אתרים/קבוצות אתרים, אשר לא משלמים. מוגש כשירות לציבור על-ידי תפוז אנשים. קבוצת האתרים הישראלית מספר שלוש לפי מערכות המדידה של Comscore".

כך במילים אלו שהופיעו מתחת לכותרת ענק בה נכתב TIMTUM בהתייחסות ישירה לסקר TIM החליטו בתפוז להילחם בסקר TIM במודעה שזזה מיד ליד בפייסבוק ועלתה גם עיתוני הכלכלה דה מרקר וגלובס. זה לא סוד שתפוז (ולא רק הם) מתלוננים כבר תקופה ארוכה על נתוני סקר TIM המעוותים לטענתם. עד עכשיו זה היה בווליום נמוך ומאחורי הקלעים וכעת הם החליטו לקחת את זה צעד אחד קדימה. על המודעה תויג כמובן דן חן, מנכ"ל תפוז והיא משויכת לנועה פוגל, מנהלת השיווק של פורטל תפוז.

חשוב לציין שהמודעה של תפוז כנגד סקר TIM היא לא ההלצה או המאבק היחידים נגד TIM. אנשי מדיה נוספים הצטרפו לחגיגה ביניהם גיא שמחון שהעלה בפייסבוק סטטוס ביום בו התפרסם סקר TIM האחרון: "צריך להקים ועדת חקירה - איך לעזאזל עובד סקר טים? או את מי בכלל הוא מעניין".

לשמחון, מנכ"ל PNM (פובליסיס נט מדיה) יש כמובן אינטרס גלוי וידוע שכן הוא עומד בראש ועדת המדרוג לאינטרנט שאמורה להשיק מדידת אינטרנט משלה בשנה הקרובה, מדידה שאמורה לעבוד במתודולוגיה שונה ומכוונת טכנולוגית יותר.

סקר TIM של TNS טלסקר הוא למעשה סקר חודשי מקוון, המודד את המודעות והזכירות של הגולשים לאתרים המובילים בישראל. אנשי תפוז המתלוננים על העובדה שבסקר נמדדים רק אתרים המשלמים למכון המחקר לא ממש יכולים להתנחם בזרועות המדידה החדשה של ועדת המדרוג שכן גם שם מצפים מהם לשלם. מהם ומאתרים אחרים.

למעשה, אחת הסיבות בגינן מתעכבת המדידה היא חוסר הסכמתם של שני אתרי התוכן הגדולים בישראל Ynet ו-וואלה! לשלם את חלקם היחסי למדידה מידי חודש. ועדת המדרוג גובה מכל אתר הנמדד תשלום חודשי יחסית לגודלו ולא כולם ששים להשתתף, הגדולים במיוחד.

אילן רם, מנהל הפיתוח ב-tns טלסקר המפרסמת את סקר טים מגיב לדברים ואומר לאייס: "אנחנו לא תופסים אדם בצערו. בכל מערכת מדידה תמיד יש מי שמרוצה יותר ומי שמרוצה פחות וטבעי שהוא יעשה מה שביכולתו כדי צאת נגד הנתונים".

אין לי שום דבר אישי נגד דן חן. אני לא יודע מי בחר את הקופירייטינג למודעה. תמיד מי שלמטה מנסה לתקוף את המדידה כי זה יוצר לו בעיה. אני מזמין את דן חן שיבוא ונחלק את העלויות בין כולם ונמדוד גם אותו, אבל הוא מעוניין לשבת בצד וליהנות מפירות שלא הוא נטע".

רם מתייחס למתודולוגיית המדידה של סקר TIM ומסביר: "אנחנו שקופים ולא מסתירים דבר. מכייון שהסקר הוא שאלון צריך לקבוע מראש מי נמדד מכיוון שאי אפשר למדוד את כולם. קבענו מספר כללים והם נחלקים לשניים: מי נמדד ואת מי אנחנו מפרסמים. בסקר TIM מתפרסם כל אתר שבדקנו ועבר את רף 10% חשיפה שבועית בקרב הנסקרים. את הדגימה אנחנו פורסים על פני החודש. אחת לרבעון אנחנו מבצעים בדיקה בלתי נעזרת של אתרי המדיה בישראל (שניתן לקנות בהם שטחי פרסום) וכל מי שחוצה את קו 2% אנחנו מתחייבים למדוד אותו חודשים על חשבונו"

"במידה ופונה אלינו אתר שיוצא נגד תנאי הסף של 2% ודורש להימדד אנחנו נדרוש ממנו שישתתף בעלויות הבדיקה מכיוון ש-tns היא בסופו של יום חברה מסחרית שלא יכולה להשקיע בכל מיזם בשביל הכיף. כל המדידות בישראל עולות כסף. אנחנו מבצעים את המדידה בדרך המקצועית ביותר ויש מי שנהנה ומרוויח מפרסום הנתונים". מתפוז נמסר: "למרות עלייה של 7% בסקר האחרון שפורסם בשבוע שעבר לא היססנו לפרסם את המודעה ולתקוף את האופן בו מתבצע סקר TIM".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלמוגן 25/01/2011 01:21
    הגב לתגובה זו
    שאלתי אותו למה News1 לא כלול בסקר, והשיב לי שהוא לא מוכן לשלם כדי להיכלל בסקר שלא כולל אתרים טובים שלא מוכנים לשלם. גם ויקיפדיה זה אתר נקרא ורק בגלל שלא משלמים לא כוללים אותם. תאכל'ס צודק - טים יכולים לתקוע את הסקר שלהם ב... שיחפשו מקורות מימון אחרים. איגודי הפרסום צריכים לפרסם סקר משלהם.
  • 5.
    רמי 23/01/2011 18:36
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לסגור את השאלטר על הסקר הזה..
  • 4.
    גלי 23/01/2011 15:47
    הגב לתגובה זו
    בלי מדיה תומכת בטלויזיה או בעיתון מצליח לשמור על מקומו גם בסקר TIM שבודק בכלל מודעות! הוא עולה גם בקומסקור, גם בגוגל טרנדס וגם באלקסה!
  • 3.
    rubi 23/01/2011 15:11
    הגב לתגובה זו
    איפה פאנט? איפה לאומי? איפה מגה אפלואד? ביזפורטל? הם לא נמדדים... אבל כלכליסט, גלובס, דה מרקר, זאפ, יד2, בזק???
  • 2.
    לא רק טים-טום, גם איד-יוט (ל"ת)
    איתי 23/01/2011 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קלמנטינה 23/01/2011 09:52
    הגב לתגובה זו
    שיתחילו המדידות האמיתית ואז כולם יראו באמת באיזה גודל הקלמנטינה שלו