דעה

הפקות לטובת הקהילה: הגבול הדק בין ציניות לקידום מכירות

מומחה השיווק, ד"ר שמוליק צרפתי, מסביר מתי שיווק דרך תרומה לקהילה הוא לגיטימי ומתי הוא הופך לכלי מסוכן שגורם לאפקט הפוך
שמוליק צרפתי | (7)

ארגונים תרמו מאז ומעולם. לרוב, תרומה לקהילה היוותה סעיף חשבונאי נוסף בשורת מאזן הארגון בסוף שנת פעילות. עם השנים, "גילו" אנשי השיווק את כלי התרומה והפכו אותו לפעילות "שיווק חברתי".

מרבית הפעולות הינן מתחום הקד"מ וההפקות (הפרסום מהווה זרוע להפצה ויידוע בלבד). בזמן קרבות ההתשה בדרום בכלל ובשדרות בפרט, ראינו כיצד משתמש גאידמק בפעולות גרילה, קידום מכירות והפקות ענק זאת כדי לתרום לקהילה ולייצר מודעות, תדמית ואהדה ל"מוצר" שנקרא גאידמק. האם פעילות ההפקות עבדה? בהתחלה כן אבל עם הזמן נעשו טעויות שינותחו בהמשך.

5 גישות מובילות את תחום השיווק ביניהן גישת הייצור, המוצר, המכירות, השיווק האסטרטגי והשיווק החברתי. השיווק החברתי כולל פעילויות קד"מ, גרילה והפקות המכוונות בעיקרן לשיפור תדמית הארגון, הדיפת פרסום שלילי, הרגעת גופי צרכנות, השקת מוצר חדש והרחבת בסיס הלקוחות - מכירות.

השיווק החברתי מהווה "תחום אפור", לעיתים מסוכן ועלול לייצר דווקא תגובת נגד באם לא יתוכנן וינוהל כראוי. הבעיה, או ליתר דיוק האתגר זיהוי ואי חציית הגבול הדק שבין תפיסה צינית על ידי ציבור הלקוחות הקיים והפוטנציאלי, לבין תשואות ומחיאות כפיים המייצרות תדמית ומכירות על ידי אותו קהל מטרה.

כדי ליזום, לתפעל ולנהל פעילות שיווק חברתי אפקטיבית, יש ליטול מספר מרכיבים בחשבון:

מהות הפעילות עצמה. עד כמה היא תורמת לקהילה? האם היא ייחודית, מעניינת? עד כמה היא קשורה למהות העסק שלי? מהי תדירות הפעילות? ולבסוף עד כמה אני מייחצן את הפעילות בפומבי.

הכללים יחסית פשוטים:

1.גם לפעילות מסוג שיווק חברתי הצב מטרות מדידות.

2.בחר פעילות המשיקה לגרעין פעילות העסק שלך.

3.בחר קהלי מטרה הקרובים מחד לליבך ומעניינים מנגד.

4.ייחצן את השיווק החברתי באופן מדוד ובעיקר מ"פה לאוזן". אל תפרסם כי תרמת, השאר זאת לסקרנות הקהלים לגלות בעצמה. האפקט הרבה יותר גדול.

5.ייצר פעילות בתדירות קבועה ולא גבוהה.

6.רתום את עובדי הארגון שלך מתוך רצון לפעילות.

מהות הפעילות חשובה מאד לזיהוי וזכירות עם הארגון התורם. פעילות "חכמים בריבוע" הנוגעת לצרכנות נבונה מטעם רשת הריבוע הכחול תואמת מאד לגרעין עיסוקה של הרשת ומכאן מקדמת את הרשת ומטרותיה בקרב ציבור צרכנים פוטנציאלי עתידי והורים כציבור עכשווי; לעומת זאת בנק המבקש מלקוחותיו לתרום ספרים אינו מקדם מטרותיו.

התדירות הגבוהה וה"זיגזוג" בין פעילויות הפקה שונות לטובת הקהילה אף הן אינן מקדמות ואינן תורמות לארגון עצמו. אם נחזור לרגע לדוגמת גאידמק, אין ספק כי פעילויות ההפקה הגרנדיוזיות חצו את קו הציניות ובסופו של דבר גם לא תרמו ל"מותג" גאידמק. הסיבות: פעולות הפקה גדולות מדיי, רבות מדיי, מיוחצ"נות מדיי שכללו מטרות גלויות לקידום מותג הארגון - גאידמק עצמו. לעומת זאת, פעילות ענקית המזון Kraft השנה שהניעה 23 אלף עובדים ובעלי עניין לתרום לקהילה בהתנדבות ב-56 מדינות הינה פעילות הפקה ענקית, גרנדיוזית אך תואמת למטרות, לקהל ולתדמית הארגון.

Kraft בחרה לסייע ולתרום בתחום גרעין העיסוק שלה מזון. בכל מדינה התנדב צוות שכלל ראש צוות ("אלוף"), כל צוות העלה מספר רעיונות לפעילות התואמים את צרכי הקהילה, אך שבסיסם נעוץ במזון ומכאן סיפק את הכלים לקהילה. דוגמאות: הכנת ארוחות ענק לנזקקים, ייזום, ניהול ותפעול "שבוע האוכל הטעים" בגני שעשועים בשכונות מצוקה.

כל פעילות כזו מהווה פעילות קד"מ לכל דבר ועניין הפקה מתואמת ומתוזמנת ב-56 מדינות במקביל. הפקות אלה זכו לסיקור ברשתות אינטרנט ומדיה ללא צורך בפרסום וקידמו את תדמית הארגון ובסיס לקוחותיו.

לסיכום, המשיכו לתרום לקהילה, עשו זאת מתוך צניעות, תוך הצבת מטרות כבכל פעילות הפקה וקד"מ, בחרו פעילות המשיקה והתואמת לרוח הארגון ומהותו ו...אל תייחצנו כל כך השאירו לקהל לקוחותיכם לעשות זאת במקומכם.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    you got some point in here... (ל"ת)
    David 26/01/2011 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טיפים ישימים, לקחתי. חן חן (ל"ת)
    אברהם רווח 24/01/2011 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לירון 24/01/2011 09:40
    הגב לתגובה זו
    כאילו מישהו קונה את זה....
  • 4.
    דוד פרץ 24/01/2011 01:12
    הגב לתגובה זו
    ברגע שחברה מייחצנת את התרומה/ פעילות לטובת הקהילה בצורה של פרסום זה גורם לדעתי לסלידה ובוז כלפיה יותר מאשר תורם לה. לא משנה אם כוונותיה היו טהורות או מלאכותיות.
  • 3.
    אז מה הפיתרון שאתה מציע? אני חושבת שזה מבוי סתום (ל"ת)
    אשת שיווק מדופלמת בתאגיד בינ"ל 23/01/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כתבה מצויינת (ל"ת)
    עדי 22/01/2011 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין גבול, הכל מטושטש היום (ל"ת)
    אייל 20/01/2011 12:28
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אמא ותינוק
צילום: Photo by Pixabay

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה

אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה משפחה יוקר המחיה

הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.

אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.

במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.

עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.

גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.