ועדת הכלכלה בכנסת דנה באפשרות שטיסה שתצא באיחור 8 שעות תחשב ככזו שבוטלה

שווה לחכות - היום נידונה בכנסת הכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק פיצוי וסיוע לנוסעים עקב עיכוב או דחייה בטיסה של למעלה מ-8 שעות
אלה ברייר |

עיכוב משתלם? הצעת חוק פיצוי וסיוע לנוסעים, קובעת תנאים ונסיבות שבהתקיימם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה. ההטבות כוללות סיוע ללא תשלום, החזר הוצאות, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי.

ההצעה כוללת גם אפשרות לחייב את מפעיל הטיסה להביא לידיעת הנוסע את זכויותיו, באופן ברור ובולט. עוד מוצע לקבוע כי תלונות בנוגע למפעילי טיסה ומארגני תיור שאינם פועלים בהתאם להוראות החוק יופנו לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת.

הדיון היום עסק, בין היתר, בהגדרות הקובעות על מי יחול החוק ומה ייחשב לטיסה שנדחתה או בוטלה. עו"ד יערה למברגר ממשרד המשפטים אמרה כי החוק צריך לחול לא רק על חברות התעופה הישראליות, אלא גם על החברות הזרות.

במסגרת הדיון בהגדרת טיסה שנדחתה או בוטלה העלה ח"כ מנחם אליעזר מוזס את השאלה מה יקרה אם מטוס של אל-על שנתקע ולא יכול היה להמריא בגלל השבת. לדבריו, דבר כזה קורה כל כמה חודשים בתשובה, ענה לו היו"ר שאמה-הכהן כי "מי שמזמין טיסה באל-על צריך לקחת בחשבון שהחברה לא טסה בשבת".

היועץ המשפטי של אל-על, עו"ד עומר שלו, אמר כי אם יש טיסות חלופיות מתאימות החברה מציעה אותם למי שמעוניין. לדבריו, הפתרון לא מושלם אך האפשרות למצוא פתרון לכל הנוסעים היא קלושה. שלו הוסיף כי צריך להתייחס למקרה כזה כעיכוב בטיסה ולא כביטול טיסה. "אנחנו דואגים ללינה או טיסה חלופית למי שרוצה וטסים מיד בצאת השבת", אמר.

הממונה על הגנת הצרכן, תמר פינקוס, אמרה כי אין לגלגל אחריות לפתחו של אדם דתי שלא יוכל להגיע לטיסה שיוצאת מיד עם צאת השבת. כמו כן הוסיפה פינקוס כי אין מקום לעשות אבחנה בין טיסות סדירות לטיסות שכר בעניין העיכובים בטיסה. היו"ר שאמה-הכהן החליט כי אין מקום לדון בנושא במסגרת ההגדרות של החוק והוועדה החליטה לדון בכך במסגרת הסעיפים העוסקים בפטורים והקלות שיקבלו חברות התעופה.

נציג משרד התחבורה, עו"ד רון חלפון, אמר כי משרד התחבורה סבור הגדרה של איחור של 6 שעות כטיסה שבוטלה לפי החוק היא הגדרה מצמצת מידי. לדבריו, עיכובים כאלה קורים מידי פעם ויש להרחיב את ההגדרה ולקבוע כי טיסה שתצא באיחור של 8 שעות או יותר תחשב לטיסה שבוטלה. היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, עו"ד סלעית קולר, התנגדה להצעה, בעוד הממונה על הגנת הצרכן פינקוס הביעה תמיכה בעמדת משרד התחבורה כמו גם היו"ר שאמה-הכהן והוועדה אישרה את בקשת משרד התחבורה.

כמו כן קבעה הוועדה הגדרות לפיהן ייחשב נוסע כנוסע הזכאי להטבות בגין החוק. הוועדה אישרה כי נוסע שביצע צ'ק אין בשדה התעופה, או נוסע שקיבל הודעה על העברתו מהטיסה שלגביה הונפק לו כרטיס טיסה ייחשב כזכאי להטבות שיקבע החוק. לעומת זאת, אם לא שולמה תמורה עבור כרטיס הטיסה או אם הכרטיס נקנה בתעריף מיוחד שאינו ניתן לציבור באופן ישיר או עקיף (למעט חברות בתוכנית הטבות של מפעיל הטיסה או המארגן), הנוסע לא יהיה זכאי לקבלת ההטבות שמציע החוק במידה והטיסה תתעכב או תבוטל.

עוד אישרה הוועדה את שורת ההטבות שיקבלו הנוסעים מתוקף החוק, בהתאם לזמן דחיית הטיסה או ביטולה. ההטבות יכללו מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או במייל, פיצוי כספי על טיסה שבוטלה ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

טראמפ ונתניהו (X)טראמפ ונתניהו (X)

טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק

מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?  

משה כסיף |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ עזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.

אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.


קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?

על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.

טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה,  ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.


תנאים פוליטיים וכלכליים מקשים על יישום