לקראת ההחלטה של פישר: הריבית צפויה להישאר ללא שינוי חודש שלישי ברציפות

רוב הכלכלנים בשוק צופים שהנגיד יותר את הריבית ללא שינוי ברקע לירידה בציפיות האינפלציה ולאחר שמחירי הדיור רשמו ירידה בשני המדדים האחרונים
יונתן גורודישר |

יום לפני החלטת הריבית של בנק ישראל, הכלכלנים בשוק מעריכים כי הנגיד פשר יחליט להותיר את שיעורה ללא שינוי ברמה של 2%. נזכיר כי עברו 3 חודשים מאז שבנק ישראל העלה בפעם האחרונה את הריבית. עם זאת, ההערכה היא שבנק ישראל יאלץ להמשיך לנקוט במדיניות ממוקדת לצינון מחירי הדיור.

"בנק ישראל אינו מעוניין לעלות מחר את ריבית ינואר", כך מעריך אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים. לדבריו, פישר ימנע מהעלאת ריבית בעיקר לאור התחזקות השקל בתקופה האחרונה ולאור משבר החוב באירופה ברקע לאזהרת הורגת הדירוג לספרד על ידי מודי'ס. בנוסף, כהנוביץ' מזכיר את ההתמתנות בציפיות האינפציה.

באשר ללחצים מכיוון שוק הנדל"ן, כהנוביץ' מציין שבנק ישראל יכול לנוח מעט בגזרה זו לאור תוכנית האוצר, הכוללת העלאת מס רכישה ופטור מוקדם ממס שבח.

גם במיטב, כלכלן הראשי רון אייכל מעריך "כי לבנק ישראל יהיה קשה להצדיק העלאת ריבית". אייכל מדגיש את מדד המחירים לצרכן האחרון שפורסם, אז נרשמה עלייה מתונה של 0.1%, מעט פחות מהצפוי. בנוסף, מציין כי סעיף הדיור רשם ירידה בני המדדים האחרונים.

עם זאת, בלידר בית השקעות, האסטרטג הראשי רפי גוזלן מעניק סיכוי של 50% להעלאת ריבית, כאשר בין הסיבות התומכות במהלך מציין את ההערכות להאצה בקצב האינפלציה, עליית מחירי הסחורות והצפי לעלייה במחירי המזון, החשש מבועה בשוק הנדל"ן והעובדה שציפיות האינפלציה עדיין גבוהות, למרות הירידה באחרונה.

"מרבית הנתונים הכלכליים תומכים בהעלאת הריבית בסוף החודש. יחד עם זאת, הפוקוס המתמשך של הבנק סביב נושא שער החליפין ורגיעה לכאורה במישור האינפלציוני (מדד נובמבר וירידה בציפיות) מובילים להפחתה ניכרת בהסתברות להעלאת הריבית", מסכם גוזלן.

אריה טל, מנהל המחקר אלומות ספרינט: "גורמים מנוגדים יקשו על בנק ישראל בהחלטת הריבית מחר.

אריה טל מנהל המחקר אלומות ספרינט מציין כי "גורמים מנוגדים יקשו על בנק ישראל בהחלטת הריבית מחר". טל מציין כי בין הסיבות התומכות להעלאה נמצאת העובדה שרמת הריבית הנוכחית היא כ-0.8% ומטרתו העיקרית של בנק ישראל היא להחזיר את הריבית לרמה נורמאלית שתשקף ריבית ריאלית חיובית של לפחות 2%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.