סטנלי פישר: "אני לא מכיר נגיד שמקבל לבד את החלטות הריבית - זה מסוכן"
"אין נגיד שאני מכיר שמקבל החלטות לבד", כך אמר היום (ה') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר. לדבריו, המצב בישראל בו הנגיד מקבל את כל ההחלטות בעצמו היא אינה בריאה.
"עד היום הנגיד מחליט על הכל בבנק ישראל", אמר. פישר מוצא את הסיבה לכך בתקופת הקמתו של הבנק, 1954, כמו גם באישיותו של הנגיד הראשון. לדברי פישר, יש עוד מספר בנקים בהם הנגיד הוא שמקבל את ההחלטות בעצמו, אך הוסיף כי גם אם זה כך באופן פורמלי, אין זה כך בפועל.
פישר: מערכת בה מחליט אדם אחד - יש בה יותר מדי סיכון"
"אין נגיד שאני מכיר שמגיע להחלטות על הריבית לבד. במקרה של בנק ישראל, עד היום לפני כל החלטה על הריבית אני יושב עם המנהלים הבכירים בבנק ומקבל החלטה", אמר. לדבריו, "מערכת שבה בן אדם אחד מקבל את כל ההחלטות היא מערכת לא טובה לדעתי משום שיש בזה יותר מדי סיכון"
פישר אמר שברגע שחוק בנק ישראל החדש יכנס לתוקף, בוועדה המוניטארית אשר תקבל את החלטת הריבית ישבו שישה אנשים, שלושה מבנק ישראל ושלושה חיצוניים, כאשר במקרה של שיוויון הנגיד הוא זה שיכריע.
בנוסף, פישר התייחס למצב חברות הנדל"ן ואמר כי "אחוז לא קטן של החברות שנכנסו לבעיות במשך המשבר היו בענף הנדל"ן". בהקשר לפעילות בנק ישראל בתחום הנדל"ן אמר כי "יש שם המון שאלות ואנחנו נצטרך לטפל בהן כדי שבמשבר הבא לא נמצא את עצמינו במצב שבו אנשים מנסים לברוח מחלק חשוב של המערכת הפיננית".
קנדל על שכר הבכירים: "לא משנה עם באמת קיימת בעיה או לא, הציבור החליט שכן"
פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה לכלכלה במשרד ראש הממשלה התייחס בדברים שנשא לסוגיית שכר הבכירים ואמר כי הדיון סביב השאלה האם קיימת בעיה בשכר במגזר העסקי או לא, איננה רלוונטית. תוך התייחסות לקהל באולם - בכירים בחברות הציבוריות, אמר: "אם אנחנו לא נתעסק בזה ונביא משהו שהוא הגיוני, אני לא אומר אופטימלי, יבוא מישהו אחר. אין ואקום".
קנדל אמר כי "זה לא משנה אם יש בעיה או אין בעיה. מה שחשוב הוא אם זה הציבור או נבחרי הציבור מחליטים שיש בעיה, אז יש בעיה. אם אנחנו ככלכלנים לא נציע פתרונות הגיוניים אז מישהו אחר יבוא ויציע פתרונות לא הגיוניים". בשאלה שהפנה שאל: "אתם מעדיפים שכלכלנים יעשו את זה או חברי כנסת יעשו את זה?" בתשובה ענה כי הוא לא בטוח ש"חקיקה רגשית" הנעשית מתוך "הרגשה של זעם ונקמה", כנראה שלא נותנת את המתווה הרגולטורי העדיף, ועל כן עדיף מצב של מחשבה מראש באופן מסודר.
"רגולציה לא יכולה לעבוד עם איזמל", אמר, "יש לה אין סוף אילוצים ואין סוף לחצים. ברגע שהוא עושה דברים בלחץ של הציבור והעיתונות, היא הופכת לגרזן מאוד כבדה. עם עושים עבודה מראש, זה הופך לאיזמל".
גפני: "המדיניות הכלכלית של הממשלה והאוצר אגרסיבית מדי"
הדובר האחרון, יו"ר ועדת הכספים משה גפני תקף את המדיניות הכלכלית של הממשלה ואמר כי היא אגרסיבית מדי. "יש דיון, האם אנחנו צריכים להשקיע רק בחזקים כלכלית, או גם בחלשים כלכלית. האם אנחנו הולכים במתווה יורד של המיסים הישירים, או העקיפים. השאלה היא אם אנחנו לא הולכים בצורה דרמטית מדי כשאנחנו אומרים שאין כסף לחלשים - לנכים, לתלמידים לקויי למידה, ואני לא אמנה את כל הצרות של החברה".
"אנחנו את המע"מ לא מורידים, זו החלטת הממשלה והאוצר, אנחנו מפחיתים את מס החברות ואת המיסים הישירים. אנחנו הולכים להיות בסוף המתווה הכי חזקים במיסים הישירים מבין מדינות ה-OECD". גפני אמר כי הוא "בעד לעודד את החברות, אבל צריך לדעת את האיזון. רה"מ הולך במדיניות אגרסיבית מדי".
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
