בשעת מבחן - הזרים עשויים להעניש את השקל, קחו בחשבון
ישראל קצרה שבחים רבים בכניסה למשבר העולמי, המשקיעים הזרים מתמקדים כיום באיתנותה הכלכלית, בהצלחתה המוניטארית - פיסיקאלית ובעמידות הבנקים במדינה, ומתעלמים כמעט לחלוטין מהחיסרון הגדול ועתיק היומין שלה - הסיכון הביטחוני-מדיני והגיאו-פוליטי, המלווה אותה לאורך השנים.
המהפך בהתנהגות הזרים השתקף להערכתי בצורה הטובה ביותר בהתאוששות המרשימה בשער השקל כנגד הדולר דווקא כשפרץ המשבר.
שנת 2011 והבאות אחריה עשויות להיות שנים של הכרעות מדיניות-ביטחוניות והנושא שוב יעלה על הפרק. הלקח שלמדנו מהמשבר האחרון הוא שהימנעות מהידרדרות במוקדי המתיחות השונים תהיה הכרחית על מנת למנוע הידרדרות חוזרת גם בשער החליפין של השקל.
על הצלחת המשק בשנים האחרונות אין חולק. למעט קפיצה מסוימת בקצב האינפלציה, צלחנו את המשבר הגלובאלי בנקל: הגידול בתוצר הואט במידה מוגבלת בלבד וביציאה מהמשבר ישוב לקצב המהיר שרשם לפניו; העודף בחשבון השוטף (במונחי תמ"ג) החזיק מעמד ובשנים הבאות יכפיל עצמו; הגירעון בתקציב המדינה לא הידרדר וביציאה מהמשבר אף יצטמצם; והחוב הציבורי (במונחי תמ"ג) יצטמצם אף הוא בשיעור ניכר. כך לפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית. לא רבות הן המדינות שיכולות להתהדר כיום בתחזיות כאלו.
על מנת להמחיש עד כמה טוב נחשב מצבה של כלכלת ישראל בעולם, קרן המטבע הבינלאומית הגדירה קבוצה של מדינות מפותחות לא גדולות וכללה בה, יחד עם ישראל, את אוסטרליה, צ'כיה, דנמרק, הונג קונג, איסלנד, קוריאה, ניו זילנד, נורווגיה, סינגפור, שוודיה, שווייץ וטייוואן. ביצועי המשק בולטים לטובה בהשוואה למדינות הללו ומרשימים במיוחד בהיבטי החוב והעודף בתקציב הממשלה ובמאזן התשלומים. אלו הן אמות מידה חשובות מאוד מבחינת חברות המדרגות חוב ואשראי בפרט ומשקיעים זרים בכלל.
כאמור, אחד המדדים החשובים למידה בה השתקפה הצלחתה של ישראל הוא שער החליפין של השקל כנגד הדולר.
מתחילת 2001 עד אמצע 2007, לפני המשבר, היה שער החליפין של השקל כנגד הדולר נמוך (מפוחת) בהרבה מהשער שהתאים להפרשי האינפלציה והריביות בין שתי המדינות. לפי חישובי, שרר, לאורך התקופה, פער "בלתי מוסבר" של עשרות אגורות לרעת השקל.
מנגד, מאמצע 2007 עד היום, בעקבות המשבר, הצטמצם במהירות ולבסוף נסגר הפער לרעת השקל. השקל הפך מטבע בר המרה לגיטימי לכל דבר ועניין. בחודשים אפריל - אוקטובר 2008, כשהמשבר בעולם החריף, אף היה שער השקל גבוה (מיוסף) מהמתבקש. אין פלא שבנק ישראל החל להתערב בנמרצות בשוק מטבע החוץ בחודשים הללו.
אין ספק, השקל התאושש בצורה מרשימה בשלוש השנים האחרונות.
את המהלך הגדול שעשה השקל בתקופה זו אני מסביר כך:
לפני המשבר נתן את הטון מצבה הגיאו-פוליטי הרעוע של מדינת ישראל, בקביעת היחס המסויג כלפיה מצד המשקיעים הזרים. לכן, שער השקל כנגד הדולר היה מפוחת יתר על המידה ונאמר על סוכנויות הדירוג שלולא המצב המדיני ביטחוני היו קובעים לנו דירוגי אשראי וחוב גבוהים יותר. אולם, בשנים שקדמו למשבר המשק הישראלי התמיד לצמוח במהירות והדבר השתלם לו בהמשך.
בכניסה למשבר ובעקבותיו גרמו ההידרדרות המהירה במדינות רבות בעולם מחד, והאיתנות שהפגין המשק הישראלי מנגד, לכך שהמשקיעים הזרים זנחו את ההיבט הביטחוני - מדיני והתמקדו בהזדמנויות הכלכליות ועסקיות שישראל מציעה. כאמור, 4 שנות התרחבות כלכלית מהירה שהמשק הישראלי הציג עד אז השתלמו בתקופה קשה זו. לא לחינם צורפה ישראל לרשימת MSCI שווקים מפותחים ול-OECD דווקא השנה.
מה הלאה? מבחינה כלכלית גרידא, תהליך ההתאמה תם; להערכתי, שער החליפין הנוכחי משקף את התנאים הבסיסיים של כלכלת ישראל ואין כעת סיבה לפיחות או ייסוף חד. ברוב תחומי הכלכלה, אינני רואה התפתחויות, חיוביות או שליליות, שישנו משמעותית את פני הדברים.
אך השנים הבאות עלולות לשוב ולהבליט דווקא את השטחים מהם ישראל לא נהנית - הקשיים והאתגרים הרובצים לפתחנו בתחום הביטחוני -מדיני; זירות רבות, לרבות איראן, סוריה, לבנון וחיזבאללה והרשות הפלסטינית תתקרבנה, מן הסתם, לנקודות הכרעה.
להערכתי, תנאי חשוב לכך ששער החליפין של השקל ימשיך לשקף את איתנותו ומיצובו של המשק הישראלי בכלכלה העולמית, כפי שעשה טוב כל כך בכניסה למשבר העולמי וביציאה ממנו, הוא הימנעות מהידרדרות במוקדי המתיחות הללו.
ניסיון העבר מצביע על קשר הדוק בין הידרדרות במצב המדיני-ביטחוני לבין פיחות בשער החליפין של השקל; קשר זה הולך ומתהדק ככל שהידרדרות מחריפה ומתארכת ויכול להיווצר עוד לפני שההידרדרות מתרחשת בפועל.
דווקא בשל המהלך הגדול שעשה השקל בשנים האחרונות, החשש מתיקון חד (פיחות בשקל) במקרה של הרעה מדינית-ביטחונית גבוה כיום מבעבר. המשקיעים הזרים התרגלו בעמל רב לכך שהם יכולים לחלט חלק גדול מהרעות החולות שאפיינו את השקל בעבר בעת קבלת החלטות השקעה בארץ. אם המצב ישתנה - הם עלולים להעניש בגדול. בנק ישראל לא יהסס להעלות ריבית אם יחשוש מפיחות מהיר (אם כי הפעם יש לו כמות נכבדה של יתרות מט"ח שיוכל לשחרר במידת הצורך). על המשקיעים המקומיים לקחת זאת בחשבון.
הכותב הוא רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה החטיבה לנכסי לקוחות וייעוץ, בנק מזרחי טפחות
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
