משקיעים בחיפוש גז ונפט? כמה דברים שכדאי לדעת
31 בדצמבר בכל שנה הינו המועד שנקבע על ידי מס הכנסה כמועד שבו כל אלה שרשומים כבעלי יחידות המחזיקים בשותפויות לחיפושי נפט יהיו חייבים במס על הרווחים של אותן שותפויות לאותה שנה או זכאים לניכוי בגין ההפסדים שלהן לאותה שנה.
הדבר נובע מכך שעל פי תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בגין החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט) התשמ"ט - 1988, ההכנסות או ההפסדים לצרכי מס של השותפויות לחיפושי נפט מיוחסים לבעלי היחידות המחזיקים ביחידות השתתפות ב-31 בדצמבר של כל שנה, לפי שיעור חלקם בשותפות כפי שנקבע על פי כמות היחידות שהוחזקו על ידם בתאריך האמור. מכאן אנו רואים שבעל יחידות שרכש בבורסה את היחידות בסוף השנה, ייחשב לצורך מס כשותף לכל ההכנסות או ההפסדים של השותפות שנוצרו באותה שנה.
בעל היחידה כשותף בשותפות
הוראות המס החלות על בעלי היחידות נובעות בראש ובראשונה מן העובדה כי בעלי היחידות הינם שותפים בשותפות. מעובדה בסיסית זאת נגזר הכלל הראשון, לפיו השותף ככל שותף בשותפות אחרת יתחייב במס על חלקו בהכנסות השותפות ו/או חלקו בהוצאות ובהפסדים שנגרמו לשותפות, ההכנסה או ההוצאה שייוחסו למחזיק ייחשבו בידיו להכנסה או הוצאה עיסקית לכל דבר ועניין.
במילים אחרות, בניגוד לטעות רווחת בקרב המחזיקים הרואים את החזקתם ביחידות אלה ככל החזקה אחרת של ני"ע סחירים, הרי שההכנסה המיוחסת למחזיקים הינה בבחינת הכנסה/הוצאה עיסקית לכל דבר ועניין. כך הכנסות המיוחסות למחזיק יתחייבו בידיו במס פירותי מלא לפי שיעור המס השולי הגבוה של היחיד ויחולו על הכנסה זו תשלומי ביטוח לאומי, ואילו ההפסדים הינם הפסדים הניתנות לקיזוז מכל הכנסה אחרת. כך בשנות הפסד משמשת רכישת היחידות כמקלט מס למחזיק החפץ לנכות את הוצאות שותפות הנפט מהכנסותיו השונות, ובלבד שסכום הניכוי לא יעלה על השקעתו הכוללת של המשקיע ביחידות אלה.
במצב ההפוך, בשנות הרווח של שותפויות הנפט, על מנת להימנע ממצב בו המחזיק ייאלץ "להביא כסף מביתו" לצורך מימון המס על ההכנסות החייבות של השותפות, נוהגות שותפויות נפט לבצע חלוקת רווחים למחזיקים, אשר כספיה של חלוקה זאת, כולם או חלקם, מועברים לרשויות המס, או לחילופין נוהגות שותפויות נפט לשלם עבור המחזיק מקדמות מס.
המחזיק הזכאי
עובדה נוספת המייחדת את שותפות הנפט והגז לעומת שותפויות אחרות הינה העובדה כי שותפות הנפט הינה שותפות הנסחרת בבורסה. מעובדה זאת נגזר הצורך בכלל שני, שיקבע מיהו המחזיק שיישא בתוצאות המס של השותפות, שהרי כבכל תאגיד סחיר היחידות בשותפות "מחליפות ידיים" במהלך השנה. בעניין זה קובעות תקנות המס כאמור לעיל כי המחזיק שיישא בתוצאות המס הינו "המחזיק הזכאי" המוגדר כמחזיק שהחזיק ביחידה בתום יום 31 בדצמבר של שנת המס.
משמעות הדברים הינה כי מי שמחזיק ביחידה לקראת תום השנה מושפע מתוצאות המס של השותפות הצפויות לאותה שנה, ובהתאם עליו לשקול היטב את כדאיות המשך ההחזקה או המכירה לפני תום השנה. למותר לציין כי כתוצאה משיקולים אלה, מדי שנה בשנה אנו עדים למסחר ער בבורסה לקראת תום השנה בתעודות השתתפות .
חישוב הרווח או ההפסד במכירת היחידה בבורסה - הדין והמציאות
חישוב הרווח או ההפסד במכירת היחידה ייעשה תוך התחשבות בעלות לצורכי מס של היחידה. עלות היחידה לצורכי מס הינה סכום הרכישה בניכוי החלוקות שחילקה השותפות, בהפחתת הסכומים שהותרו למחזיק בניכוי בשנים קודמות כתוצאה מהפסדי השותפות ובתוספת הסכומים שהתווספו להכנסת המחזיק בשנים קודמות כתוצאה מהכנסות השותפות.
במילים אחרות, מחזיק ש"נהנה" בתום השנה מהוצאה לצורכי מס כתוצאה מהפסדי השותפות, "יסבול" במכירת היחידה מרווח הון ריאלי (מהקטנת הפסד ההון) הנובע מהקטנת סכום הרכישה של היחידה. ולהיפך, מחזיק ש"סבל" בתום השנה מהכנסה לצורכי מס, ייהנה במכירה מהפסד הון (מרווח הון מוקטן) הנובע מעלות מוגדלת לצורכי מס. משמעות הדברים הינה איפוא כי החזקה בתום השנה של יחידה בשותפות חיפושים, תוכל להפוך הפסד הוני שיש לנישום להפסד פירותי במקרה של שותפות מפסידה לצורכי מס, ולהיפך.
בפועל, לצורך חישוב המס המנוכה במקור על ידי הבנקים בעת מכירת היחידה, לא מעודכנת העלות של היחידה. משמעות הדברים הינה כי במצב של שותפות רווחית יסבול המחזיק הזכאי ממס שישולם על ידו בתום השנה (באמצעות חלוקה או תשלום מקדמות על ידי השותפות) בגין חלקו ברווחים, אך מנגד לא ייהנה מהגדלת עלות היחידה לצורכי מס, כל עוד לא יוגש על ידו דוח לרשויות המס.
סיכום
החזקה ביחידות שותפות חיפושים בתום שנה היתה ונותרה כלי רב עוצמה לתכנון המס, היכול בשנים מסוימות ליצור למחזיק הפסד עיסקי שוטף לצורכי מס, תוך הפיכת הפסד הוני שיש לנישום להפסד עיסקי, ולהיפך.
כמו כן, במכירת יחידה בשותפות "רווחית" לאחר תום השנה, על המוכר לזכור כי עלות היחידה בידו לצורך חישוב המס אינה בהכרח העלות המופיעה בדיווחי הבנק, ובהחלט ייתכן כי שולמו על ידו עודפי מס ולפיכך מגיע לו עידכון לעלות זאת בגין חלקו בהכנסות השותפות שבגינן ממילא נוכה לו מס במקור.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בן המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופמת״א, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. במסגרת הסדר הפשרה יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה, וסכום של כ-2.25 מיליארד ש"ח יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כחלק מן ההסדר, המדינה תפעל למכור את אחזקותיה בקרנות לידי הסתדרות המורים, באופן שישלים את העברת הבעלות המלאה לידיה, וכן קרנות ההשתלמות יוכרזו כקרנות ברירת מחדל לעובדי הוראה שלא בחרו אחרת.
