המצטרפת החדשה למצעד הקורסות - ומוקדם מהצפוי

ערן סטפק, סמנכ"ל בחברת קרנות הנאמנות של מיטב, מתייחס השבוע לחברת תכוף וגם לחברה שמתקרבת לשעת ההכרעה - מלרג
ערן סטפק |

אל מצעד החברות הקורסות הצטרפה בסוף החודש החולף, מוקדם מן הצפוי, חברת התכוף, זאת לאחר שלא עמדה בתשלום ריבית חצי שנתית, בהיקף של כמיליון שקלים, למחזיקי אגרות החוב שלה.

בקצרה, אציין כאן שהתכוף היא חברה, שעיקר ייצורה ועיסוקה הינם רכבי המיגון שלה, וברשותה צבר הזמנות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, עובדה שאמורה להניב לה תזרים מזומנים כלשהו שצריך היה לסייע במשימת התשלום בהיקף של מיליון שקל בלבד.

זאת, אגב, בדיוק הסיבה שמדובר בהפתעה, שכן היתרון המרכזי עבור החברה היה לוח הסילוקין הנוח יחסית שהיה לה בקשר עם תשלומי סדרת אגרות החוב הנ"ל: את התשלום הראשון של קרן אגרות החוב היתה אמורה החברה לשלם רק אי שם עמוק בתוך שנת 2012, וגם אז מדובר היה רק ברבע מיתרת סדרת אגרות החוב, כשבנוסף, מאז ההנפקה כבר הומרה כ- 15% מהסדרה למניות.

למרבה הצער כל העובדות הנ"ל לא הספיקו והחברה כאמור לא שילמה למחזיקי אגרות החוב אפילו את תשלום הריבית החצי שנתית. בכלל, ובלי קשר רק לחברת התכוף, נראה כי מחזיקי אגרות החוב, יהיו אחזקותיהם אשר יהיו, אינם יכולים לקבל עוד שום דבר כמובן מאליו: בעוד שעד לפני כשנתיים-שלוש היה מקרים מעטים בלבד שחברות לא עמדו בתשלומי אגרות החוב, ונדיר מאד היה למצוא חברות שלא עמדו בתשלומי הריבית, הרי שבשנים האחרונות, עם גל הסדרי החוב, נפרץ הסכר וחברות רבות (מדי) מרשות לעצמן שלא לשלם גם תשלומים קטנים מאד יחסית, בבחינת "לא אני התחלתי".

אם לחזור לחברת התכוף, הבעיה המיידית של החברה נוצרה בעקבות תסבוכת מול משטרת פרו, לה אמורה היתה החברה לספק ממרכולתה, אלא שלא זו בלבד שהלקוח במקרה זה לא שילם לחברה תמורת הסחורה (או חלקה), אלא שמשטרת פרו גם חילטה ערבויות שהעמידה התכוף לצורך ביצוע העסקה.

בנוסף, לחברה יש תלות לא מבוטלת בלקוחות מטורקיה ונראה כי התקררות היחסים בין מדינה זו לבין ישראל משפיעה על התמשכות ההליכים והעסקאות בין החברות השונות העושות עסקים שונים בין המדינות, במיוחד כשאלו נעשים בתחום הבטחוני.

עוד אציין ואומר כאן כי מחזיקי אגרות החוב אינם לבד במערכה מול החברה, נהפוך הוא, גודלם ביחס להיקף החוב הכולל אינו גבוה, כלשפניהם נמצאים הבנקים (בעיקר דיסקונט ואיגוד להם יש שיעבודים על החברה) וכן קרן אוריגו, כך שנראה כי המאבק יהיה מורכב במיוחד ולא קצר.

וחברה מגיעה לשעת ההכרעה - מלרג

מי שנראית כמתקרבת לשעת ההכרעה היא חברת מלרג, שהבוקר תתכנסנה אסיפות הנושים של החברה, שנמצאת למעלה מחודשיים בהקפאת הליכים, על מנת להכריע בעתידה(ם). נראה, שהמצב הנוכחי, בו החברה אינה יודעת האם עתידה יהיה סיום הפרויקטים ומימוש הנכסים, או לחילופין העברת השליטה דרך הסדר נושים, מקשה, אליבא ד' נאמן החברה, על החברה להתנהל, ועל כן הוא סבור שהסיטואציה הנ"ל אינה יכולה להימשך עוד זמן רב.

כך, אם לא תהיינה הפתעות מיוחדות עומדות בפני המחזיקים, מלבד חלופת הפירוק (המכונה גם פירוק דה לוקס) שתי חלופות השקעה מרכזיות, שהמכנה המשותף המרכזי שלהן הוא תספורת ענקית, "הנשענת" בעיקרה על ההבדל הדרמטי בחוב הלקוחות, כפי שמשתקף במאזן החברה מצד אחד, לעומת ההערכות לגבייתו על ידי הנאמן מצד שני. ובמה דברים אמורים? חוב הלקוחות במאזן החברה המבוקר, כפי שפורסם בתחילת ספטמבר, עומד על למעלה מ- 100 מיליוני ש"ח.

יתרה מכך, גם בבקשתה להקפאת הליכים, שבוצעה בסוף חודש ספטמבר, חזרה החברה על הנתונים מן הדו"חות הכספיים וציינה כי גם אם רק חלק מחובותיה ישולמו לה במועד היא תעמוד בכל התחיבויתיה. בהתאם, היא הגישה הצעה כללית להסדר חוב, שכללה רק פריסת חוב (ולא מחיקתו או המרתו למניות) והפחתת ריבית. לעומת זאת, נאמן החברה סבור כי גביית חוב הלקוחות תהיה איטית ומצומצמת בהרבה מהערכותיה של החברה (שחלקן כזכור ניתנו אפילו בשלב של הבקשה להקפאת הליכים- קרי לא במהלך רגיל של עסקים), ויתכן שהמשקיעים החדשים בחברה סומכים יותר דווקא על הערכותיו, ועל כן הצעותיהם בהתאם.

האם יתכנו פערים כל כך גדולים בפרק זמן כל כך קצר בנתון חוב הלקוחות של החברה? ואיך יתייחסו לכך הנושים הבלתי מובטחים של החברה ובכלל זה מחזיקי אגרות החוב שלה? את התשובה הראשונה לשאלות אלו נקבל ככל הנראה כבר בימים הקרובים, בשעה שהנושים יצטרכו לבחור בין החלופות העומדות בפניהם, אם כי כלל לא בטוח שזאת תהיה המילה האחרונה בנושא זה.

נסיים השבוע בחברה בה נראה כי כן נאמרה המילה האחרונה, חברת פלג ניא, ואת זכות "המילה האחרונה" קיבלה כבוד השופטת דניה קרת מאיר, שאישרה באופן סופי את הסדר הנושים בחברה זו.

נזכיר כי המחלוקת האחרונה, שהובאה לפתחה של כבוד השופטת, נגעה לסוגיית קדימותם (בכירותם) של מחזיקי אגרות החוב על פני בעלי המניות, בשעה שאלו האחרונים, שדוללו לחלוטין במסגרת ההסדר דרך הקצאת מניות, קיוו לקבל את סעדם דווקא בבית המשפט. אם כן, נכונה להם אכזבה.

כבוד השופטת אינה צריכה להתאמץ מדי על מנת להסביר מדוע היא תאשר את ההסדר, בו מחזיקי אגרות החוב מוחקים חלק ניכר מחובם, בשעה שבעלי המניות מדוללים לחלוטין. כל שנותר לה הוא לצטט את פסק דין "שטנג", בו הוגדר בברור העיקרון הבסיסי של הדחיית בעלי המניות בפני הנושים.

ואם לצטט את כבוד השופטת: "כאשר האינטרס של בעלי המניות לעומת הנושים, במצב של חדלות פרעון, מתנגש באינטרס של הנושים, הרי שדין אינטרס הנושים לגבור".

לסיכום, פסק דין פלג ניא מצטרף אף הוא לשורת פסקי דין שניתנו בשנה-שנתיים האחרונות ובהם עוגנו זכויותיהם של מחזיקי אגרות החוב: בין אם הועדפו על פני בעלי המניות, בין אם מדובר בהגנה על זכויותיהם מול בעלי השליטה ובין אם מדובר במקרים כלליים אחרים.

מאת: ערן סטפק, סמנכ"ל בחברת קרנות הנאמנות של מיטב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בן המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופמת״א, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.


בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. במסגרת הסדר הפשרה יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה, וסכום של כ-2.25 מיליארד ש"ח יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם.  כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 


כחלק מן ההסדר, המדינה תפעל למכור את אחזקותיה בקרנות לידי הסתדרות המורים, באופן שישלים את העברת הבעלות המלאה לידיה, וכן  קרנות ההשתלמות יוכרזו כקרנות ברירת מחדל לעובדי הוראה שלא בחרו אחרת.