דו"ח מבקר חריף: המחדל בשירותי הכבאות - "רובץ לפתחו של אלי ישי"
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מותח ביקורת קשה על משרדי הממשלה ובעיקר על משרד הפנים ואלי ישי, שר הפנים,
הדו"ח "מעיד כמאה עדים על מינהל בלתי-תקין לחלוטין, בעיקר אצל מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי", כתב לינדנשטראוס. הדו"ח מראה כי משרד הפנים לא קידם את הטיפול בשירותי הכבאות במסגרת הסכויות שהיו בידיו ושמשרדי ממשלה נוספים, בדגש על משרד האוצר, לא שיתף עמו פעולה באופן מספק.
"אני מוצא לנכון להתריע בפני ממשלת ישראל וראש הממשלה על מחדל מתמשך זה הרובץ בראש ובראשונה לפתחם של משרד הפנים והשר העומד בראשו", כתב מבקר המדינה. בדו"ח קורא המבקר לשרי הממשלה "לחדול מגלגול האחריות" ולמנוע את הסחבת בטיפול בשירותי הכבאות.
מלבד שר הפנים ישי, מבקר המדינה מותח גם ביקורת על התנהלותם של שר האוצר יובל שטייניץ ושר הביטחון אהוד ברק. המבקר קורא למשרדים לשתף פעולה וליישם את החלטת הממשלה להקמת רשות ארצית לכבאות והצלה.
התקופה אותה בחן מבקר המדינה הינה מחודש אוגוסט 2009 ועד חודש יוני 2010, כאשר תשובות הגופים המבוקרים עודכנו במהלך חודשי הקיץ האחרון. הדו"ח מגלה כי לקחי העבר לא נלמדו. לדברי המבקר, הליקויים שנמצאו בהיערכות שירותי הכבאות וההצלה במלחמת לבנון השניה לא רק שלא תוקנו, אלא שהמצב אף החמיר.
לינדנשטראוס ציין כי נמצאו ליקויים בעניין היערכות שירותי הכבאות, נמצאו חוסרים בכל הנוגע לכוח האדם, פריסת התחנות ולכלי רכב וציוד. המבקר מזהיר שבגין ליקויים אלה עלולה להיגרם פגיעה חמורה מאוד בכשירותם המבצעית של שירותי הכבאות בעת חירום. לינדנשטראוס מאשים את הגופים השלטוניים ב"גרירת רגליים" ובניהול ויכוחים על המחדלי שאף העצימו את האסון בשריפה באחרונה בכרמל.
המבנה האירגוני
בחודש מאי 2008 החליטה הממשלה על הקמת רשות ארצית לכיבוי והצלה ואף נקבעו לוחות זמנים ליישום החלטה זו. עם זאת, מהדו"ח עולה כי עד לסיום הביקורת לא חל כל שינוי במבנה שירותי הכבאות. לא רק זאת, המבקר מציין כי משרד הפנים טרם גיבש את הצעת החוק הנדרשת ליישום החלטת ממשלה זו.
בנוסף, הדו"ח מציין כי קיימות בעיות הנוגעות לתיאום סמכויות ואחריות בין פיקוד העורף ושירותי הכבאות. הבעיה שעולה היא העובדה שלשירותי הכבאות חסר מטה פיקוד ומערכת שליטה מרכזית, כך שבעת חירום יהיה על פיקוד העורף להיות בקשר עם גופים רבים.
הכשירות המבצעית
בשירותי הכבאות קיים מחסור בכוח אדם הן בשת שיגרה והן בשעת חירום, קובע הדו"ח, תוך שנאמר כי נציבות הכבאות לא בחנה בשנים האחרונות את עניין התאמת התקנים במערכת לגידול ולפיזור האוכלוסיה. הדו"ח אף מאשים באופן אישי את נציב הכבאות, רב-טפסר שמעון רומח, בכך שלא קבע תקן כבאות עדכני, אף שישי הסמיך אותו לכך.
הדו"ח מציין כי תקן כוח האדם בשירותי הכבאות לשגרה עומדת על 1,948 משרות מהן 1,381 בתפקיד כבאי משמרת. עם זאת, בפועל מצבת כוח האדם עמדה על 1,685 משרות, מהן 1,195 משרות כבאי משמרת - פער של 263 משרות, מהן 186 של כבאי משמרת. עוד נמצא בביקורת כי חיילי מילואים של פיקוד העורף אינם יכולים לשמש כתחליף לכבאים האזרחיים בשל הכשרה חסרה.
מבחינת הכשרת הכבאים, הדו"ח מציין כי המתקן המשמש את בית הספר לכבאות והצלה אינו מאפשר הכשרה לפי תקנים בין-לאומיים ואף מציין כי עצם השימוש במתקן זה "כרוך בסיכון חיי הכבאים" עצמם. עוד נאמר כי המצב נותר בעינו למרות התרעות חוזרות ונשנות של נציבות הכבאות וכי משרד הפנים לא פעל להביא לפתרונה. עוד נמתחה ביקורת על המכשור שמשמש את שירותי הכבאות, המבוסס על מכשירי קשר ישנים המביאים לעומס ולמגבלות על הרשת.
תקציב הכבאות
בעוד ששר הפנים אלי ישי טען בימים האחרונים כי במהלך כהונתו פעל רבות להגדלת תקציב שירותי הכבאות, מדו"ח המבקר עולה כי רק בחודש מאי 2010 משרד הפנים הציב דרישה תקציבית בשל המחסור בציוד, שאף היא הייתה "מצומצמת". המבקר מתח ביקורת על התנהלות משרדי הפנים והאוצר שלא פעלו לגבש תוכנית מוסכמת בעניין.
מציין הדו"ח, התקיימו דיונים עד לרמת רה"מ בנימין נתניהו, אך עם זאת, במשך של כ-9 חודשים, לא חלה התקדמות בנושא, עד להחלטת ממשלה שהתבלה ביולי 2010 בעניין "שיפור מערך הכבאות", בה הורתה לנציבות הכבאות להשלמת חוסרי הציוד בתקצוב של 100 מיליון שקל שיגיעו ממשרדי הפנים והאוצר.
בנוסף, המבקר מציין כי לשירותי הכבאות אין בכלל תקציב ייעודי לביצוע אימונים, זאת בנוסף לכך שהם אינם משתתפים כנדרש באימוני פיקוד העורף בתחום ההתגוננות האזרחית.
שיתוף הפעולה בין הארגונים
שיתוף הפעולה בין פיקוד העורף, המשטרה, מגן דוד אדום ושירותי הכבאות, לא רק שלא השתפר מאז מלחמת לבנון השניה והלקחים שהועלו, אלא אף נחלש, מציין הדו"ח. בנוסף, נאמר כי רשות החירום הלאומית לא קימה את הטיפול במוכנות שירותי הכבאות לזמן חירום ואת שיתוף הפעולה בין הגופים, עך אף שלשם כך הוקמה.
בעיה נוספת שהועלתה בקשר שבין הגופים היא העובדה שלפיקוד העורף, האחראי בזמן חירום על התגוננות האוכלוסייה, אין השפעה על בניין הכוח - הכשרת הכבאים - ועל קביעת צרכי השירותים בזמן חירום.
לבחון העברת שירותי הכבאות ממשרד הפנים
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
