ניתוח קמפיין: לאומי דיגיטל - עוד אילתור שמשדר פשיטת רגל רעיונית
לפני 15 שנה, שמבחינה דיגיטאלית זה כמו 100 שנה, עלתה פרסומת ובה מופיעה יעל אבקסיס יושבת על קוביה שחורה ומסבירה מדוע כיף וכדאי לעשות בנקאות מהבית. כדי שהפרסומת תהיה אטרקטיבית הבחורה היפה מסבירה בחן שפעם כדי לשתות מים היה צריך ללכת לבאר וכדי לעשות פעולות בבנק היה צריך לצאת מהבית ולעמוד בתור. כיום, הוסיפה, צריך רק לחייג כוכבית 5510. זה היה המספר של "הישיר הראשון", הסניף הטלפוני הראשון של לאומי. כיום, 100 שנה דיגיטאליות אחרי השקה דרמאטית זו יושב בחור יפה על הספה בסלון ובגדול, נושא אותם דברים.
ב-1995 החליט בנק לאומי לעשות צעד חסר תקדים ולאפשר ללקוחותיו לפתוח חשבון בסניף וירטואלי במטרה להגשים את שיא השירות ולאפשר להם את שיא הפינוק והנוחות. הויכוחים האסטרטגים שנסבו אז סביב יתרונו של השירות היו סביב שאלה דומה לשאלה האם תנין יותר ירוק או יותר ארוך? האם הישיר הראשון יותר פתוח 24 שעות, יותר בלי תור או יותר בלי לזוז מהבית ולעשות הכל מהספה היתה קריטית.
בסוף, לאחר מחקר ודיונים אסטרטגיים הוחלט שכל התשובות נכונות ופשוט "אין עוד בנק כזה". האסטרטגיה היתה לטלטל ולאתגר את הדימיון. כשהמוצר עצמו מביא חדשנות שוברת שגרה, הפרסום צריך להעביר את החוויה ולהעצים אותה.
במקביל, בעולם שלפני 15 שנה היה יותר גדול והמרחקים בין המדינות היו גדולים יותר, הושק ה-First Direct של בנק Midland וגם ה=Direct Banking של ה-Royal Bank of Scotland.
החדשנות היתה פורצת דרך והתקשורת השיווקית היתה cutting edge. האסטרטגיה של ה-First Direct סבבה סביב הרעיון שלא צריך לצאת מהבית כדי לבצע פעולות בבנק. היות שהאפשרות היתה כל כך פורצת דרך, התקשורת הפכה והפכה ברעיון ש"אולי בכלל אין אנשים בבנק". באחת הפרסומות רואים כומר שחור שותה תה מספל פורצלן אנגלי, ובנימה של דרשת גוספל אומר את המשפט האלמותי I have never seen the people of First Direct but I believe I believe they exist . מציצן שמציץ לבתים עם משקפת הצהיר על כך שהוא מנסה להציץ ולגלות את האנשים של הבנק אך ללא הצלחה.
הפרסומת של הבנק הסקוטי הישיר הראתה מלך מימי הביניים על ערש דווי ממלמל לבנותיו , your fortune lies within three rings . הבת הרעה והאינטרסנטית עולה מיד על סוס ודוהרת למצוא את שלש הטבעות כדי לקחת לעצמה את כל הממון, אולם אינה מוצאת את שלש הטבעות. הבת הטובה, לעומתה, נשארת עם האב עד מותו ומשנופח האב את נשמתו, היא מצלצלת לבנק הסקוטי ואחרי 3 צלצולים הם עונים לה ומודיעים לה שהירושה כולה שלה... "מתחייבים לענות לכל לקוח אחרי 3 צלצולים" (rings) אמרה הקריינות.. זו היתה תקופה שבנקאות ישירה, בטלפון מהבית, היתה מהפיכה צרכנית אמיתית. האינטרנט באה בעקבותיה והבנקאות בטלפון הנייד הינם רק התפתחות טכנולוגית של אותה מהפיכה.
מאז ועד היום לא הצליחה שום פרסומת לבנקאות ישירה לטלטל את השוק בצורה זהה, כשכל מה שאז עמד לרשות הלקוח היה הטלפון הביתי או מכשיר סלולארי ממש ממש לא חכם..
כבר לא מתקשרים ומבקשים את רינה
קודם כל, אופצית הבנקאות הישירה הפכה לאילוץ. כל הבנקים העבירו את כל הלקוחות למוקד הטלפוני שמשמש כחומת מגן בין קו הלקוחות לקו הסניפים, אשר הפסיקו לענות לטלפון. כלומר לצלצל לסניף ולבקש את רינה זה הרבה יותר מתקדם מאשר לצלצל למוקד הישיר שנתפס הכי low tech בעיני הצרכן.
חווית ה-CRM שריגשה את לקוחות הישיר הראשון לא עברה מהפיכה של ממש ברמת חווית השירות, למרות שברמה הטכנולוגית היתה התפתחות. פעם, כשלקוח צלצל והבנקאי זיהה אותו, ו"זכר" את הנושא הפתוח שהיה ללקוח עם הבנק, התחושה היתה של אחרית הימים: לא חשוב עם מי אני מדבר, הוא מבין שקשה להסביר כסף בטלפון, הוא מבין אותי ואת מגבלותיי והוא עובד עם זה יפה. בגלל הפער בין שירות בחלון השירות לבין השירות בטלפון, תודרכו אנשי הישיר הראשון להתגבר על פער המדיום. כדי להסביר ללקוח ריבית או עיקרון של חסכון, הם ביקשו מהלקוח לקחת דף ניר ולצייר שני טורים, שני צירים או סתם שלשה מספרים. ליבת המותג היתה שירות חדשני, ועל כן המחוייבות להתגבר על מגבלות טכניות הנולדות משיחה פיננסית בטלפון בלי אפשרות לראות ולהראות היתה בראש מענייו של המותג. החזון היה ברור למרות שהטכנולוגיה היתה בחיתוליה.
מאז שבנקאות ישירה הפכה ל-commodity, ומאז שהישיר הראשון כונס תחת לאומי, איבד השירות הישיר את ה-say שלו כמשהו יוצא דופן וכאשר נולדת אפליקציה חדשה, אין DNA של ממש ממנו ניתן להצמיח את האיבר החדש.
מאז ועד היום לא נעשה שום חידוש בבשורת הבנקאות הישירה. הרעיון שלא צריך לעזוב את הבית כדי ללכת לבנק אמנם בא לידי ביטוי קריאטיבי יפהפה כשרואים את הפרזנטור כחוואי ב-Farmville או כשחקן כדורגל דיגיטאלי, וגם מרפסות שמקבלות את שלטי "לאומי" זה ויזואל יפה וזכיר, אבל הנאראטיב לא קיבל שום זווית חדשה. יותר מזה. אם מימינכם ומשמאלכם יש פרסומות על מודמים סלולאריים שמאפשרים גלישה מחוף הים מדוע בחרתם להתלהב כל כך מהספה הביתית?
המספר תמיד מספר אותו סיפור ואגב, הילד והאמא שיושבים על ספסל, פרסומת מלפני כמה חודשים, ומגלים שבנקאות בטלפון אפשר לעשות לא רק מהבית אלא גם מהספסל, ולא רק בנוקיה אלא גם באייפון, שוב חוזרים על אותו נאראטיב. בנקאות דיגיטאלית סלולארית. וזה ישן. אפילו ה-Gag שמראה איך הזזת מסכים באייפון וטלטול המכשיר מזיז ומגליש את כל הסניף ימינה ושמאלה וכל מיני פקידים מתגלגלים מקיר לקיר על הכסא המשרדי אינו Gag חדש ברמה הקריאטיבית. כשהושק כרטיס האשראי multi של לאומי קארד נעשה שימוש באותה שפה כדי להעביר אותו רעיון אפשר להזיז את כל עולם סביבי מכוניות, אנשים, דוכנים, כשאני אוחז בידי את כרטיס האשראי הכל יכול.
אם נחזור לבנקאות ישירה, לדעתי המלכודת היא ההתלהבות מהטכנולוגיה ומהתכונות המוצריות - שמקריבה כל פעם מחדש את תובנת הצרכן. ה-First Direct לא נפל למלכודת זו והשתמש ברגשותיו של הלקוח כדי להציג את עצמו. הפחד הקמאי מלדבר עם בנקאי אלמוני זו תובנת צרכן! הסקרנות לדעת איך הבנקאי נראה זו תובנת צרכן! בפרסומות העתיקות לא נאמרה מילה על מערכת ה-CRM המתקדמת שהיתה, בזמנו, יותר חדשנית מהאייפון. ערכים ברורים מאליהם כגון נוחות, פינוק ונגישות נעדרו מהמיתוג כי מבחינה אסטרטגית היה זה יתרון קלוש שהיה הופך במהרה ל-commodity שאין טעם להפוך בה ולהתהדר בה.
במקרה של דיסקונט - פשיטת הרגל הרעיונית היתה כמעט מוצהרת
כיום, כשהממשק קפץ קדימה כל כך הרבה מדרגות, ישנה הרגשה שהתקשורת מקריבה את תובנת הלקוח לטובת התלהבות טכנולוגית. אפילו דיסקונט העלה מהאוב לאחרונה את הפרסומת לטלבנק דיסקונט עם שייקה אופיר, כדי להעביר את המסר "זה אותו דבר כמו אז רק באמצעות האייפון". כלומר, פשיטת הרגל הרעיונית היתה כמעט מוצהרת: אין לנו משהו חדש לומר אז נעשה אילתור קריאטיבי על העבר. אגב באותה פרסומת של אופיר מופיע רגש התימהון מאופציית הטלבנק, וכשהשוטר אופיר מצלצל מטלפון ציבורי לסניף שמאחורי גבו יש רגע דרמאטי חשוב שמעביר את המסר. דרמאטי אבל בשנת 1982..
גם פה הרעיון הקריאטיבי יפה, מצחיק ומכובד: מודי וקטורזה עושים כבוד לשייקה שיודע יותר טוב מכולם לשחק את תפקיד השוטר, הנהג והמיליונר... אבל ה subtext האסטרטגי הוא של התפתחות שהיא רק טכנולוגית. כמותית ולא איכותית. אין באמת חדש תחת השמש.
כדי לקרב את הלקוח לבנק, אמוציונאלית, צריך לגרות אותו. וכדי לגרות אותו צריך להתיידד איתו ולהבין לא רק באילו מכשירים, מחשבים, משחקים ואפליקציות הוא משתמש. כדי להתיידד עם אדם, וזה הכי low tech שיש, צריך להבין לליבו, לרגשותיו ולא לזלזל באינטליגנציה שלו. זה לא כל כך פשוט אבל זה לא כל כך מסובך. אם פעם זה היה פחד מבנקאי אנונימי אז כיום הפחד נעלם אבל נוצרו תובנות חדשות שהן לא רק שליטה וחסכון במאמצים. זה ברור וידוע, ובמערכת יחסים כשהכל ברור וידוע אין התפתחות. יש שחיקה.
נכון שגם הפרזנטור של לאומי וגם מודי וקטוזה חמודים ויפים ומצחיקים אבל זה לא מספיק כדי לחפות על יחסים שאין בהם ריגוש של ממש. הפיצוח חייב להקריב את ההדגמה האפליקטיבית טכנולוגית לטובת רעיון שהוא אנטיתיזה לברור מאליו, כזה שמביא זווית לא צפויה בחיי הרגש של הלקוח ובמערכת היחסים הלא פשוטה שיש לו עם הבנק, ונוגע שם נגיעה מפתיעה אך רלוונטית.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
