ועדת הכלכלה מתנגדת להעלאת אגרת רשות השידור: "הציבור לא אשם במצבה"

היו"ר אקוניס לנציגי משרדי הממשלה: "יצרו חלופות אחרות למימון הגרעון ברשות שלא כוללות העלאת האגרה". רכז התקשורת באגף התקציבים באוצר, יהודה סבן: "הציבור ישלם בכל מקרה, ממסים או מאגרה"
כתבי אייס |

ועדת הכלכלה דנה היום בסעיפים 6-7 להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012, בפרק ג' בחוק העוסק ברשות השידור. לפי ההצעה, אם ייחתמו הסכמים שיאפשרו ביצוע רפורמה ברשות השידור תעלה האגרה ב-2011-2012 ב-5% בכל שנה (אם לא ייחתמו הסכמים תופחת האגרה ב-5% בשנה).

עוד מוצע, כי ב-2013 תופחת האגרה ב-5%, ב-2014 תופחת האגרה ב-4% ומ-2015 ועד 2025 תופחת האגרה ב-1% בשנה. כמו כן מוצע להעלות את האגרה שגובה משרד התחבורה בעבור רשות השידור, באמצעות אגרת הרישוי לרכב. אם ייחתמו הסכמים עם העובדים תעלה האגרה, לפי ההצעה, ב-2011-2012 ב-20% כל שנה (אם לא ייחתמו הסכמים תופחת האגרה ב-5% בשנה).

אקוניס: "האם הציבור אשם במצב של רשות השידור?"

לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס: "רשות השידור מקיימת שידור מצוין ברדיו ובטלוויזיה, לדעתי יש תמורה בעד האגרה אך השאלה היא האם הציבור אשם במצב של רשות השידור? ולמה הוא זה שצריך לשלם?" רכז התקשורת באגף התקציבים באוצר, יהודה סבן, השיב כי ברשות נפער בור תקציבי של כ-600-700 מיליון שקל, שלפי ההצעה אמור להיות ממומן מתקציב הממשלה ומהעלאת האגרה.

סבן הוסיף כי שיעור האגרה בישראל (העומד על כ-390 שקל בשנה) הוא מהנמוכים בעולם אם לא הנמוך ביותר. "לכן יש צורך בהעלאה בשלוש השנים הקרובות והפחתה מיד לאחר מכן", אמר. "המדינה תממן כ-320 מיליון שקל מההתייעלות, הציבור יממן מהעלאת האגרה עוד 280 מיליון שקל וההתייעלות ברשות תחסוך עוד כ-100 מיליון שקל".

בתשובה לשאלה של אקוניס, בדבר חלופות נוספות, השיב סבן ואמר כי החלופה הנוספת היא להטיל על הציבור אגרה שתממן את כל תקציב ההתייעלות. "הציבור ישלם בכל מקרה, בין אם זה מכספי המסים ובין אם מהעלאת האגרה", הוסיף סבן.

ח"כ נחמן שי אמר כי משיחות עם שר האוצר לשעבר רוני בר-און הבין כי האוצר היה מוכן בעבר לממן את עלות הרפורמה, וביקש לדעת מדוע השתנתה העמדה הזו. סבן הסביר כי נבחנו חלופות של קבלת מימון מהבנקים אך הן ירדו מהפרק. סמנכ"ל הכספים של רשות השידור, ערן הורן, אמר כי הוכנה בעבר תוכנית עסקית להבראת הרשות בשיתוף האוצר, שעלותה הייתה כמיליארד שקל. "ההתייעלות הייתה אמורה לממן 300 מיליון שקל והבנקים עוד 700 מיליון שקל", הסביר. אולם לדבריו הבנקים דרשו ערבויות מהמדינה אך המדינה לא הייתה מוכנה לתת להם.

שוב חוזרים לפתרון הפרסומות

ח"כ שי הוסיף ואמר: "אני לא בטוח שמוצה פוטנציאל המימון מחסויות ומפרסומות עוד לפני שנוגעים בכיס של הציבור". ח"כ מרינה סולודקין הצטרפה לדברים: "ברחוב יש מרד נגד הדרישה להעלאת האגרה. הציבור לא מבין איך הכסף בוזבז ועל מה הוא נדרש לשלם". ח"כ חנא סוויד אמר כי "אין הצדקה להעלאת האגרה וההצעה שהונחה על שולחן הוועדה מתייחסת לציבור ככספומט שניתן להוציא ממנו כסף בקלות".

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, הצטרף לחברי הכנסת ואמר כי המתווה המוצע מהווה העלאה של 21% ביחס להפחתת האגרה שהובטחה בחוק. "המועצה לצרכנות רוצה שידור ציבורי איכותי, אבל הצרכנים רוצים להפסיק לממן את הדברים".

המגזר הערבי: 26% גבייה בלבד

מנהל מחלקת הגבייה ברשות השידור, אבי כ"ץ, מסר לחברי הוועדה נתונים על הגבייה של האגרה. לדבריו, הגבייה במגזר הערבי עומדת על 26% בלבד, בעוד במגזר היהודי היא עומדת על 86%. "אם היינו מגיעים ל-70% גבייה במגזר הערבי היינו מקבלים עוד 70 מיליון שקל בשנה", הסביר.

נציגי עובדי רשות השידור אמרו לחברי הכנסת כי "העובדים משלמים את חטאי הרשות לדורותיה". אולם העובדים היו חלוקים בדעותיהם באשר למימון הגרעון של הרשות. צביקה גרזון מוועד טכנאי הרדיו אמר, כי "אסור לממן את הרפורמה מהעלאת האגרה, הציבור לא אוהב אותנו כבר עכשיו לפני ההעלאה".

לעומת זאת, ורד ברמן מאגודת העיתונאים בירושלים אמרה כי "ההחלטה להוריד את האגרה בזמנו הייתה פופוליסטית, בגלל שהורידו את האגרה הרשות נכנס לגרעון". ברמן אמרה כי היא תומכת בהעלאה האגרה, "כי רשות השידור תתמוטט בלי האגרה".

היו"ר אקוניס החליט בתום הדיון שלא לקיים הצבעה על הצעת הממשלה. אקוניס פנה לנציגי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר בדרישה לייצר חלופות תקציביות אחרות שלא כוללות העלאת האגרה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.29%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".