המדריך לסחיטת היחצ"ן: דרישות מוגזמות והשפלות, ותזהרו מבומרנג
המדריך לסחיטת היחצן: דרישות מוגזמות, השפלות, הכרזות מלחמה, ויחסי אהבה שנאה. על זוגיות בין שני מינים שאינם יכולים האחד בלעדי השני, עיתונאים ויחצנים
התחרות בין כלי התקשורת יכולה להביא עיתונאים לאובדן ההיגיון (בניסוח דיפלומטי) שלא לדבר על הגינות. למשל, לא פעם אלו מתרגזים שלא קיבלו בלעדיות על מידע מסוים ומחליטים לצאת במסע סחיטה שובר שיאים. מלחמה רוצים? מלחמה תקבלו.
יום ראשון, 7:30 בבוקר, הטלפון שלו צלצל. על הקו עיתונאי מכלי תקשורת ידוע, שום בוקר טוב שום כלום, מטר שאלות נורה לגבי נושא שפורסם כמה ימים קודם לכן. לשאלות הממוחזרות נתווספו שאלות מסובכות ללא ביסוס בתקווה שהלחץ הכבד יעשה את שלו ומידע חדש יגיע בטעות לאוזנו של החוקר. בהמשך, עבר העיתונאי לשאלות אישיות ביותר על הלקוח (טוב שלא שאל כמה פעמים ביום הלקוח מבלה עם עצמו) ולקראת סיום השיחה הוא העז לקבוע דדליין של כמה שעות בודדות למתן תגובה. כמובן, שלא שכח להביע את דעתו האישית על הקולגה שליוויתי במסגרת אותו פרויקט ומיותר לציין שסירב לשלוח את השאלות בכתב ובצורה מסודרת.
סחיטה זה גול עצמי
לאחר מספר ויכוחים וטלפון לעורך האחראי התמונה השתנתה, העיתונאי "התפשר" ונתן "עוד יום" למתן תגובה, והוסיף בנחמדות צבועה שאם יקבל את הלקוח לראיון בלעדי אז "זה עשוי לצאת שונה". ניתוח פשוט של הסיטואציה הטיל את הפור והושב לו שהלקוח לא יתראיין אצלו, לבסוף, אכן התפרסמה ידיעה מרושעת. מאחר ותארנו לעצמנו עוד מראש שכך יקרה סגרנו ללקוח באותו היום ראיון עם כלי תקשורת מתחרה שסיפק זירה אוהדת, כדי לרכך את האימפקט. מהלך שאכן הוכיח עצמו. כלומר, העיתונאי הסחטן סיפק למתחרה ראיון שלא היה יוצא לפועל במידה ולא היה פועל ממניע אישי. השתלם לו? תחליטו אתם.
ד', קולגה וחבר, הודה בפניי שגם הוא מכיר את התופעה. אך לדבריו הוא לא "צריך להתאמץ" יותר מדי כדי לייצר תקשורת, זאת מאחר ולקוחותיו סופר מעניינים וחשובים, דבר שהופך אותו ליחצן מחוזר יותר מאחרים, ולכן הוא מרשה לעצמו ללא שום חשיבה מוקדמת "לאיים על המאיימים בתקופת יובש" כפי שאמר: "אם הם רוצים מלחמה, הם מקבלים".
איני בטוח שהכרזות ומלחמות אלו הן התשובות לסוגיה, אני איש של דיפלומטיה. אבל דבר אחד אני כן יודע, לסיטואציה המובאת לעיניכם ניתן אמנם להתייחס באופן שיגרתי בהקשר להרגלי הסחר במידע בין עיתונאים ויחצנים, שכן, מדובר במקרים שכיחים. מאידך, כעמיתים, אם נסכים שיחסי עבודה הכוללים השפלות וסחטנות מהווים נורמה מקצועית, לאן הגענו?
ובכל זאת, אם אתה עיתונאי צעיר ורעב שקורא טור זה ומעוניין ללמוד את העבודה "כמו שצריך" אז אלו הן עצותיי לסחיטה והשפלה מוצלחת של יחצן. ראשית, כבר בתחילת השיחה הרם את הקול בגסות כדי להלחיצו, אל תשכח לשאול שאלות עמומות וחסרות עמוד שדרה שמא אולי הוא ייפול בפח ויפלוט מידע שלא תיארת לעצמך שתקבל. המנע מהשארת זמן תגובה ראוי, וכמובן אל תשכח לבשר לו שכל הקולגות מהמערכת לא סובלים אותו. אגב, אין ספק שגם יחצנים אינם תמימים, אבל על כך בטור אחר.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
