יעקובי על שוק התקשורת: "כחלון יורה לכל הכיוונים, הדרך חזרה לשווי משקל קצרה"
ההצהרות הגדולות של שר התקשורת משה כחלון לא מרשימות כל כך את ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', שטוען כי למרות נחישותו של השר, בטווח הארוך חברות התקשורת רק יתחזקו והמצב יחזור לשווי משקל, בדומה למה שהכרנו בעבר.
"משרד התקשורת, אינו מפרסם תכנית אב רב שנתית אלא מספק כותרות מידי יום לגבי התכניות שלו להגברת רמת התחרות, יורה כל הכיוונים", מסביר יעקובי בעבודה מקיפה שערך בעניין מצבו של שוק התקשורת כיום.
יעקובי מנסה לנתח את מצב השוק בארץ תוך השוואה לשווקים אחרים בחו"ל. לדבריו, בעולם נהוגים שני מתווים של אסטרטגיות לקיום תחרות: הרווחת היא תחרות מבוססת תשתיות והשניה היא תחרות מבוססת שירותים. "המשרד בישראל מנסה לשלב בין השתיים, לטענמנו ללא סיכויי הצלחה גבוהים עקב החלטות סותרות והליכה נגד כוחות השוק בעיקר בנושא מיזוגים ורכישות. האבסורד לדעתנו", מוסיף יעקובי, "בא לידי ביטוי ברצון לקיים בישראל 8 תשתיות לפחות מ-8 מיליון תושבים ועוד למעלה מ-10 ספקי שירות על גבי תשתיות אלה".
יעקובי מעריך שבעקבות המאבקים בשוק התקשורת, הענף יעבור זעזוע קל בטווח הקצר, אך יחזור לשגרה בטווח הבינוני-ארוך. בהמשך הדרך יעקובי רואה את התייצבות שוק התקשורת וחזרתו "לשווי משקל" על בסיס ארבע או חמש קבוצות תקשורת חזקות עוד יותר מאלה הקיימות כיום. "קשה לנו לראות הצלחה בהתמודדות המשרד מול כוחות השוק והתפתחות הטכנולוגיה שבסיסה הוא התלכדות everything over IP".
"ניתוח התרחישים בטווח הקצר והארוך, מביאים אותנו למסקנה כי קיים פוטנציאל לשינוי מסויים במבנה השוק ובעיקר בכל הקשור לטיפול בכשלי שוק בחלק מהסקטורים", כותב יעקובי, אך מוסיף: "עם זאת, מדיניות משרד התקשורת, לא מספיק 'מפוקסת' ולהערכתנו תגרום לזעזועים קלים בלבד בענף, כשהדרך לחזרה לשיווי משקל די קצרה".
יעקובי אינו מקבל את הטענה שמניות התקשורת כבר אינן דפנסיביות ולדבריו, "קשה למצוא סקטור יציב יותר". "המלצתנו היא להחזיק את מניות הסקטור לפחות במשקל השוק שלו, ואף למעלה מכך", ציין. לדברי יעקובי בזק מספקת את היציבות הגדולה ביותר בענף עם החשש הקטן ביותר לתשואת הדיבידנד. באשר למניות הסלולר, יעקובי אינו נוצא הבדלים מהותיים במחירי המניות, אך באותה נשימה מעריך שההשקעה בסלקום נראית בעלת סיכון מעט נמוך יותר.
בדש ברוקראז' מחזיקים כיום בהמלצת 'קניה' לבזק עם מחיר יעד של 10.7 שקל למניה, המלצת 'תשואת יתר' לסלקום עם מחיר יעד של 128 שקל למניה, 'תשואת יתר' לפרטנר עם מחיר יעד של 77 שקל למניה, 'תשואת יתר' להוט עם מחיר יעד של 48 שקל למניה, 'תשואת יתר' לנטוויז'ן עם מחיר יעד של 50 שקל למניה.
"שוקי המניות סובבים את רמות השיא טרם המשבר המאקרו-כלכלי", מסביר, "גם שוק האג"ח הקונצרני מציג כיום תשואות נמוכות היסטורית. בהתחשב במצב שוק ההון כאשר, עדיין מרחפת שאלת היציאה מהמשבר או double-dip, אנו מוצאים את שוק התקשורת המקומי על תשואות הדיבידנד שהוא מייצר, כענף הבסיס בתיק ההשקעות".