7 דברים שאתם חייבים לעצמכם לקראת השנה החדשה

ירון שמיר, המומחה הפנסיוני של Bizportal, מציג רשימה של דברים אותם כדאי לעשות בשנה הבאה עלינו לטובה
ירון שמיר |

הנה נגמרת לה שנת תש"ע ומיד מתחילה שנת תשע"א. וכרגיל עם תחילתה של תקופה אנו נוהגים לקבוע לעצמנו רשימה של דברים אותם נרצה לעשות בשנה הבאה עלינו לטובה. המדור הפנסיוני התגייס למשימה ומציג רשימה של 7 דברים אשר על כל חוסך לעשות בתחום החסכון הפנסיוני:

1. בדוק רמת הסיכון בהשקעות של החסכון הפנסיוני שלך ביחס לשנים שנותרו עד לגיל הפרישה

כפי שאנו מציינים שוב ושוב, רמת הסיכון המתאימה לחוסך מבוגר הנמצא שנתיים לפני גיל הפרישה אינה בהכרח זו המתאימה לבחור בן 35. המכשירים הפנסיונים משתתפים כפי שלמדנו בשנת 2008 (לרעה) ובשנת 2009 (לטובה) בשוק ההון. "זמן התיקון" של החוסך המבוגר אינו זהה לזמן שקיים לחוסך הצעיר. קימות היום אלטרנטיבות לקביעת רמות הסיכון בקופות, דע אותן והתאם אותן למצבך.

2. בדוק את גובה החסכון הפנסיוני שצברת

זכור כי 1 מיליון ש"ח צבירה פנסיונית יתנו קיצבה של כ-5,000 ש"ח לכל החיים לגבר בגיל 67. אז אם אתה צעיר כדאי לבדוק מהו הסכום אליו אתה צפוי להגיע בגיל פרישה ובמידת הצורך להתחיל לחסוך באופן פרטי, זכור ככל שתתחיל לחסוך בגיל צעיר יותר יהיה לך קל יותר להגיע לסכומי חיסכון משמעותים.

אם אתה קרוב יותר לגיל פרישה ואין באפשרותך להשפיע יותר בצורה משמעותית על גובה החסכון פנה ליעוץ פנסיוני מקצועי על מנת לתכנן את הפרישה בצורה נכונה.

3. בדוק את דמי הניהול

אכן ענין דמי הניהול נידון גם במדור וגם ביתר העיתונים הכלכלים פעמים רבות בשנה האחרונה. יוזמות כאלה ואחרות לגבי הגבלת דמי הניהול נשמעו אך טרם יצאו אל הפועל. דבר אחד ברור: גובה דמי הניהול ישפיע משמעותית על החסכון שיצבר.

למד את המכשירים הפנסיונים, דע כי קיימים הבדלים בדמי הניהול בין קופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. בדוק מה הם דמי הניהול הממוצעים שגובה הקופה שלך ובדוק האם דמי הניהול אותם אתה משלם גבוהים או נמוכים מהממוצע, בדוק גם את המתחרים למד את התשואות ואת דמי הניהול הממוצעים אותם הם גובים. כאשר כל הידע הזה באמתחתך תוכל לנהל משא ומתן נכון על דמי הניהול אותם תשלם.

4. לביטוח דאגת?

אסור לשכוח כי חסכון פנסיוני אינו רק חסכון לפרישה אלא גם כלי האמור לתת הגנה לנו ולמשפחתנו במקרה צרה. בדוק את סכום ביטוח החיים ואובדן כושר העבודה שבפוליסות ובקרנות הפנסיה ובדוק האם הוא מספיק לכלכל אותך ואת משפחתך בעת צרה. זכור אובדן כושר עבודה ניתן לרכוש עד 75% מהשכר ברוטו בעוד את גובה הפיצוי למקרה של פטירה יכול לקבוע כל אחד על פי צרכיו. התייעץ עם מומחה מקצועי בעיקר בתחום הזה.

5. מעקב ונקודות בקרה

התחל לבצע מעקב אחרי החסכון הפנסיוני. בדוק אחת לרבעון את האישורים המתקבלים מהחברות המנהלות, למד את התוכנית בה אתה נמצא, האם זו באמת התוכנית בה אתה צריך ורוצה להיות? עקוב אחרי התשואות, אמנם לא מדובר על חסכון לטווח קצר אך חשוב לראות את המגמה של הקופה בה בחרת ביחס לשוק ובמידת הצורך לדעת גם לבצע שינויים. זכור - קיים היום ניוד כמעט מלא בין המכשירים הפנסיונים החדשים ובמידת הצורך קל לבצע מעבר בין קופות.

6. עקוב אחרי פרסומים מקצועיים ובעיקר בכל הקשור למגמות בענף

התחום הפנסיוני, למרות היותו לכאורה תחום אשר אינו עובר שינויים, עבר שינויים מהותים בשנים האחרונות, החל משינוי מיסויי ועבור בשינויים הקשורים לניידות, גילוי נאות ועוד. שינויים אלו משפיעים לעיתים על השיקולים בכדאיות של המוצר בו בחרת לחסוך. החלטה נכונה והכרות עם השוק שווים לעיתים ברמת החסכון יותר מדמי הניהול ותשואת הקופה.

7.עקוב באופן קבוע אחרי המדור הפנסיוני בביז פורטל וכאן אין כמובן צורך להוסיף

שתהיה לכולנו שנה טובה, שנת בריאות, שלום וחיסכון נכון.

עורך דין ירון שמיר, עוסק כ-15 שנים בתחום הפנסיוני במגוון תפקידי ניהול, עוסק בפיתוח עסקי בתחום הפנסיה, הגמל והביטוח ומשמש כמומחה הפנסיוני של Bizportal.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.