דירות חדשות ברבעון הראשון: ראשל"צ ופ"ת עקפו את ת"א במכירות

שינוי במפת הביקושים לנדל"ן: נסיקת המחירים בת"א הביאה לעליית הביקושים לדירות חדשות בערי הלוויין
איריס בר טל |

ראשון לציון היא העיר בה חל הגידול הבולט ביותר במכירת דירות חדשות ברבעון הראשון של 2008. כך עולה מסקירה שערכה פירמת רואי החשבון BDO זיו האפט להתאחדות הקבלנים.

העיר זינקה מהמקום השביעי בשנת 2007 למקום הראשון ברבעון הראשון של 2008 עם מכירות של 381 יחידות דיור. אחריה מדורגות פתח תקווה עם 321 עסקאות, תל אביב עם 273 עסקאות וירושלים עם 209 עסקאות.

"ראשל"צ הינה דוגמא טובה לעיר אשר השכילה זה מכבר לייצר אלטרנטיבה למגורים, עבור צעירים ומשפחות ממרכז הארץ", אמר משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו הבונה בראשון לציון. "מזה למעלה מעשור מקדמים ומיישמים בעיר תוכניות מתקדמות לפיתוח, חינוך ותרבות, לצד שכונות מגורים מטופחות, המתוכננות עד לפרט האחרון . לא בכדי, הפכה העיר ראשל"צ בשנים האחרונות למודל לחיקוי ולעיר הלוויין הגדולה ביותר של תל -אביב והמרכז, והיא נהנית מביקושים גבוהים ומעליית מחירים מתמדת בכל חלקי העיר".

בניגוד לת"א וירושלים, בראשל"צ פוטנציאל הבנייה גדול יותר בזכות שטחי הבנייה הרבים שבה.

מי עלתה, מי ירדה?

חולון עלתה מהמקום השישי לחמישי, נתניה ירדה מהמקום השלישי למקום השישי. רחובות מפלסת דרכה למקום השביעי והמכובד ומסתמנת כעיר לוויין לראשל"צ ונס ציונה, וכאופציה זולה ושפויה בין השתיים. אשדוד ואשקלון ירדו למקום השמיני והתשיעי, ונס ציונה עלתה מהדירוג במקום ה-12 בסוף 2007, למקום העשירי השנה.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ציין כי "הביקושים לדירות חדשות כמעט ולא ירדו, אך עם זאת יש שינוי במפת הביקושים שנגזר ממצאי הדירות וממחיריהם. בשל עליית המחירים בשנים האחרונות בת"א, מעגלי הביקוש סביבה מתרחבים והביקושים מתרכזים בערים עם מלאי דירות במחירים סבירים. כך ניתן להסביר את הביקושים הערים בפתח תקווה,נתניה,בחולון, ראשון לציון, נס ציונה ורחובות".

גורדון הוסיף כי בסקירה בולטת היעדרותן של ערי הפריפריה. לדבריו, "בערי הפריפריה, למרות המחירים הנמוכים, עדיין לא ניכרת התעוררות משמעותית במכירות. עם זאת אם ממשלת ישראל תשכיל ותבחר בשלב זה לעודד רכישת דירות בפריפריה, על ידי מתן מענקים או על ידי הכרה בריבית על משכנתאות, אנו מעריכים כי ניתן יהיה לעשות שינוי במפת הביקושים, ולהפנות חלק מהביקושים במרכז אל ערי הפריפריה".

יציבות בבירה

ירושלים שומרת על יציבות לאורך השנים. אחד ההסברים לכך הוא רכישות דירות להשקעה בעיר על ידי זרים. ירושלים היא בין הערים הבודדות שבהשוואה לשנת 2002 רשמה עלייה (של 7.1%) במכירת דירות חדשות. בשני הרבעונים האחרונים, מלאי הדירות בירושלים עלה בכ-150 יחידות דיור, מרמה של 1,045 יחידות בספטמבר 2007 ל-1,148 יחידות דיור במארס 2008.

מעניין לציין כי מספר העסקאות בירושלים מסך מכירות הדירות בכל אזורי הארץ נמוך מחלקה של העיר באוכלוסייה - באזור ירושלים מתגוררים כ-10% מהאוכלוסייה אולם מספר הדירות החדשות שנמכרו ברבעון הראשון של 2008 (209 עסקאות) עומד על 5% בלבד.

"בנוסף לתופעה של רכישת דירות על-ידי תושבי חוץ בירושלים, חשוב להזכיר גם את הצלחתה של שכונת הר חומה, באזור שהיה שנוי במחלוקת, אך הצליח להתרומם וכיום הפך לאחת השכונות המבוקשות בעיר, בעיקר בקרב אוכלוסייה צעירה ואוכלוסייה דתית.בשכונה נשמר קצב מכירות של כ- 40 דירות בחודש", אמר עפר שגיב, מנכ"ל חברת מי-טל ייזום והנדסה הבונה בעיר.

שגיב הוסיף כי בחמש השנים האחרונות חלה עלייה של כ-35% במחירי הדירות בהר חומה והביקושים לקרקעות ודירות רק הולכים וגדלים.

פתח תקווה עדיין בשלישייה הפותחת

גם העיר פתח תקווה שומרת על מקומה בשלישייה הפותחת ונמצאת גם בשנת 2008 במקום השני במכירת דירות. ברבעון הראשון של 2008 נמכרו 321 דירות בעיר כאשר מלאי הדירות עומד על 739 יחידות דיור - המלאי הגבוה ביותר אחרי תל אביב. ההסבר לכך הוא כנראה היותה אטרקטיבית לזוגות צעירים בזכות המחירים שעדיין נשארו שפויים.

בנתניה בולטת בשנה האחרונה ירידה משמעותית במספר העסקאות המבוצעות - ירידה של 56% בהשוואה לרבעון השני של 2007. הסיבה לכך קשורה לירידה הכללית במספר התחלות בנייה ולירידה במלאי הדירות המוצעות למכירה.

"הקיטון במכירות בעיר משקף את הפער בין הביקושים להיצע", מעריך אבישי בן חיים, מנכ"ל חברת רוטשטיין הבונה כנתניה. "כך, למשל, הבנייה בקריית השרון אינה מדביקה את הביקושים". בן חיים סבור שהירידה משקפת גם האטה במכירות בפרויקטים הפונים לתושבי חוץ במערב העיר ועל רצועת החוף.

עיר נוספת הסובלת מירידה בעתודות הקרקע היא רמת גן. העיר צפויה להגיע לשפל הנמוך ביותר מבחינת מכירת הדירות מאז 1999 בה נמכרו 238 דירות. הצפי לשנת 2008 הוא כ-232 דירות בלבד, וזאת למרות מספר פרויקטים חדשים שהתחילו לשווק במהלך השנה. בהשוואה לרבעון אחרון של 2007 חלה ירידה של 28%, ולעומת הרבעון הראשון ב- 2007 ירידה תלולה של 67%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.