איפה הכי כדאי לשים את אבא ואמא? דירוג בתי הדיור המוגן בישראל

"משען" ממשיכה לשמור על מקומה כרשת הדיור המוגן הגדולה ביותר בישראל. ב"אחוזת ראשונים" רובינשטיין מספר אנשי הסגל הקבוע הגבוה ביותר לדייר - כך עולה מנתוני D&B
משה בנימין |

דן אנד ברדסטריט ישראל מפרסמת היום (ג') את דירוג בתי הדיור המוגן בישראל, מתוך הדו"ח עולה, כי משען היא רשת הדיור המוגן הגדולה בישראל; אחוזות רובינשטיין עלתה למקום השני, ובמקום השלישי- מגדלי הים התיכון.

במקומות השישי עד העשירי, מדורגים בהתאמה 'מגדל הזהב' ,"בית גיל הזהב – תל אביב", "אחוזת בית"," פרוטיאה בכפר", ו"בית גיל- פז" .

כלכלני דנס 100 מציינים כי הדירוג נעשה על פי מספר יחידות דיור בכל בית / רשת. כמו כן כולל הדרוג התייחסות למספר אנשי הסגל הקבוע, מספר דיירים בממוצע ליחידת דיור ומספר דיירים ממוצע לעובד קבוע. בתי דיור מוגן הנכללים ברשתות, מופיעים בדרוג גם בנפרד, אך הם לא מדורגים.

משען: שנה רביעית בראש דירוג בתי הדיור המוגן

"משען" ממשיכה לשמור על מקומה כרשת הדיור המוגן הגדולה ביותר בישראל, הן מבחינת מספר יחידות הדיור והן מבחינת מספר הדיירים, הרשת מדורגת במקום הראשון מאז החל הדירוג לפני ארבע שנים. עשרת בתי הדיור המוגן של הרשת הכוללים 2709 יחידות דיור בהם מתגוררים 3377 מבוגרים.

אחוזות רובינשטיין צומחת ומגיעה למקום ה-2

רשת אחוזות רובינשטיין ממשיכה לצמוח בקצב מהיר ועולה אל המקום השני, לאחר שבדרוג אשתקד עלתה מהמקום החמישי אל השלישי. אחוזות רובינשטיין, היא הגדולה בין הרשתות הפרטיות, וכוללת כיום 4 בתי דיור מוגן : שלושה פרויקטים עירוניים - "אחוזת ראשונים", "אחוזת צהלה" שנפתחה במהלך שנת 2006 ו"אחוזת בית הכרם" שנפתחה במהלך שנת 2007, ופרויקט כפרי בסמוך לפארק פולג - "אחוזת פולג".

במקום השלישי מדורגת "מגדלי הים התיכון" בבעלות חברת ריט ישראל ברשת 953 יחידות דיור עם 956 דיירים. במקום הרביעי מדורגת רשת "בית בכפר " עם 649 יחידות דיור ו-711 דיירים. לרשת ארבעה בתי דיור מוגן, בביתן אהרון, שני בתים בכפר סבא ובית בגדרה. את החמישייה הראשונה סוגרת "עד 120 דיור מוגן" עם נתון מוערך של 640 יח"ד.

בשנת 2007 חל גידול של כ-7.6% במספר יחידות הדיור של בתי הדיור המוגן הגדולים בישראל. כך עולה מסקירה שביצעה חברתD&B - דן אנד ברדסטריט ישראל, במסגרת דרוג דנס 100 לשנת 2008 של בתי הדיור המוגן המובילים בישראל. כלכלני דנס 100 מציינים כי במהלך שנת 2007 הושלמה בנייתם של כ-550 יח"ד נוספות על ידי חמשת הרשתות הגדולות.

מבחינת יחס מספר הדיירים למספר עובדי הסגל הקבוע, עולה מהדירוג כי הממוצע עומד על איש סגל קבוע לכל 2.1 דיירים. מספר אנשי הסגל הקבוע הגבוה ביותר לדייר הנו בבית הדיור המוגן "אחוזת ראשונים", של אחוזות רובינשטיין, הממוקמת במקום השני.

עוד עולה מהסקירה כי ברוב יחידות הדיור בבתי הדיור המוגן מתגורר דייר בודד. מספר דיירים ליחידת דיור בבתי הדיור המוגן המדורגים נע מדייר אחד ליחידה, ועד 1.5 דיירים בממוצע ליחידת דיור, כאשר אשתקד עמד מספר הדיירים המרבי הממוצע ליחידת דיור על 1.8.

מדינה צעירה: להבדיל מהעולם בישראל רק 10% מהאוכלוסייה מעל גיל 65

על פי נתוני הלמ"ס, בישראל חיים היום בישראל 695 אלף מבוגרים מעל גיל 65, המהווים כ-10% מהאוכלוסייה. על פי התחזית, בשנת 2015 אחוזם של המבוגרים מעל גיל 65 באוכלוסייה יגיע ל-12% ובשנת 2025 יהוו כ-14.8% מכלל האוכלוסייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הסתדרות

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".

בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.

בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.

בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.

על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.