הצבע האדום שולט במסכי אירופה: פריס משילה 0.14%

את האווירה השלילית מובילות מניות Unilever ו-L'Oreal SA אשר יורדות 3.7% ו-3.4% בהתאמה לאחר שאנליסטים המליצו למכור את המניות
שי טופז |

המניות האירופאיות נסחרות בירידות שערים זה הפעם השביעית במהלך של שמונת ימי המסחר האחרונים. את האווירה השלילית מובילות מניות Unilever ו-L'Oreal SA לאחר שאנליסטים המליצו למכור את המניות.

הקאק הצרפתי מאבד 0.14%, אמסטרדם משילה 0.22%, מילנו נסוגה 0.27%, מדד הפוטסי הבריטי יורד 0.12% והדקס הגרמני מתחזק 0.12%.

"הסנטימנט בשווקים מאוד עצבני כעת", כך אמר Oliver Stevens, מנהל חדר המסחר ב-IG Markets במלבורן שבאוסטרליה.

מניית Unilever, היצרנית השניה בעולם למזון ודטגרנט, נופלת 3.7% לרמה של 22.95 אירו. במורגן סטנלי הורידות המלצתם למניה ל"משקל חסר" מ"תשואת שוק".

מניית L'Oreal, יצרנית מוצרי הקוסמטיקה הגדולה בעולם, משילה 3.4% לרמה של 88.4 אירו. בדויטשה בנק הורידו המלצתם למניה ל"מכירה" מ"החזק", באומרם כי ייתכנו קיצוצים ברווחי החברות בתעשיה.

"הוצאות הצרכנים הגלובלית מכוונת מכוונת כלפי מטה, סל מוצרי חומרי הגלם צפוי להמשיך לעלות, הריביות צפויות לרדת, ובקרב המטבעות הלירה סטרלינג צפויה להיות מועדפת מאשר האירו ", כך נמסר על ידיי האנליסט Harold Thompson בדיווח שמסר למשקיעים היום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.54%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.