מחפשים אחר שני נעדרים בלב ים
דרמה בלב ים : אוניית נוסעים ואוניית משא התנגשו אמש במרחק של כארבעה קילומטרים מנמל חיפה. גורמים ביחידות החילוץ מסרו כי 11 בני אדם נמשו מן המים בריאים ושלמים, וכי נמשכים חיפושים קדחתנים אחר שני נעדרים - קצין אינדונזי ומלח אוקראיני. טרם ידוע מה גרם לתאונה הקשה, אולם ההנחה היא כי מדובר בתקלה טכנית במכשירי ההיגוי והתפצית.
בערך בשעה 22:30 התנגשה אוניית הנוסעים "סלמיס גלורי" הקפריסאית, כשעל סיפונה שהו מעל 500 בני אדם, באוניית המשא "שלי", השייכת לחברת "כספי ספנות" ונושאת דגל סלובקי. עקב ההתנגשות נבקעה אוניית המשא והחלה טובעת בעוד שאוניית הנוסעים לא ניזוקה כלל.
שעה שהאונייה החלה שוקעת זינקו בבהלה למים 13 אנשי הצוות שהיו על הסיפון, והמתינו בקור המים ליחידות החילוץ. כוחות שיטור ימי וכוח חילוץ של צה"ל שהוזעקו למקום החלו מיד לסרוק את האזור ולפנות כל איש צוות שנמצא. לאחר פעילות אינטסיבית, שכללה מסוקים ויחידת צולננים מיוחדת, הצליחו הכוחות למשות 11 אנשי צוות מן המים, אך טרם איתרו שני אנשי צוות נוספים - קצין אינדונזי ומלח אוקראיני.
בשיחה עם nrg מעריב העריך קפטן אוניית המשא, ואלרי חרלופ, כי אוניית הנוסעים שפגעה בו כלל לא ראתה אותו. "בדיוק עגנו ותכננו להיכנס לנמל", אמר הקפטן. "ברגע שהורגשה הפגיעה החזקה נוהל שעת החירום עבד, וכולם עזרו לכולם. במשך רבע שעה היינו בתוך המים עד שחולצנו, לא היתה פאניקה והכל עבד כמו שצריך. לצערנו לא מצאנו את שני הנעדרים. עכשיו נותר לנו לשתף פעולה עם כולם, לחפש ולהתפלל שימצאו אותם".
ג'יימס מאקווי, אחד המלחים שהיה על אוניית המשא, סיפר ל-nrg מעריב כי "חלק מאנשי הצוות נפלו למים ואחרים קפצו אחריהם כדי לנסות למשותם. לא היתה אש, אך ראינו שהאונייה נשאבת פנימה לתוך המים. לנו לא היה מה לעשות, רק להתרחק כמה שיותר מהר ולנסות להינצל".
הניצולים מחפשים אחר הנעדרים
איש יחידת החילוץ סיפר ל- nrg מעריב שאוניית הנוסעים הרסה כליל את אוניית המשא, והמראה היה מחריד. "תוך שניות צללה אוניית המשא פנימה במהירות, והיה מאד קשה לצפות בכך. אנשי הצוות שעל הספינה היו מעט מבוהלים, אבל עזרו לנו כל הזמן, והיה שיתוף פעולה מלא. גם כשהבאנו אותם לחוף, לנמל, הם היו מאד מבוהלים".
במשך שעות, המתינו בנמל חיפה עשרות אמבולנסים של מד"א מתחנות כרמל, אשר וגלבוע שנערכים לפינוי והצלה של פצועים. עם זאת, משום שהתאונה התרחשה בלב ים, גורמים בנמל חיפה מסרו כי הטיפול בנפגעים אינו באחריותם, אלא תחת אחריות המשטרה וצה"ל בלבד.
מוקדם יותר הערב סיפרו ל-nrg מעריב אנשי יחידת חילוץ של המשטרה כי חלק מהניצולים סירבו לעזוב את אזור החיפושים ולקבל טיפול רפואי בשל הרצון להמשיך ולחפש את חבריהם הנעדרים. בנוסף, בעקבות התאונה התפשט כתם שמן ענק בלב ים שכפי הנראה דלף מאוניית המשא הטובעת.
מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כשעה לאחר האירוע בגלי צה"ל כי סמוך לשעה 22:30 התקבל דיווח על תאונה ימית וכוחות גדולים הוזעקו למקום. "העלו את רמת הכוננות מכרמל ועד אזור השרון", אמר בין. "מדובר בכ-11 נפגעים וישנם עדיין שני נעדרים שטרם אותרו".
כבר 20 שנה ש"סלמיס גלורי" מפליגה לישראל
אוניית הנוסעים "סלמיס גלורי" מפליגה לישראל מזה 20 שנה, למעט כמה הפסקות בעת האינתיפאדה ומאורעות המלחמה. זוהי אונייה המסוגלת לקלוט כ-1000 נוסעים, והיא עושה את דרכה מקפריסין לישראל, או לאחת המדינות השכנות, כחלק מחבילת תיור אותה משווקים סוכניה.
עיקר נוסעי האונייה הינם צליינים המגיעים לקפריסין, וממנה הם יוצאים להפלגת בזק בארץ הקודש. האונייה עוגנת בבוקר בנמל חיפה, התיירים יוצאים לסדרת סיור עד הלילה ומפליגים חזרה. נוסעי האונייה, רובם ככולם, הם תיירים מחו"ל והקהל הישראלי כלל אינו מפליג עליה.
אופי הביקור בישראל מוזיל באופן משמעותי את החבילה לתיירים אשר מבלים את הלילות בהפלגה על האונייה, ובמשך היום מבקרים במקומות הקדושים. כמו כן, עבור תעשיית התיירות בישראל, הערך המוסף של ביקור התיירים הינו קטן באופן יחסי, מאחר ומדובר בתיירות "זולה וקצרה" שאינה משאירה מטבע זר בישראל.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו"ריבית של 5.5% בפיקדון בוואן זירו, זה אמיתי?"
ההצעה של וואן זירו לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 5.5% לשנה נראית לא אמיתית - כולם מציעים בקושי 4%, אז איך וואן זירו נותן 1.5% יותר מהאחרים; כולם מחפשים את הקאץ', לא בטוח שהפעם מסדרים אתכם
בנק וואן זירו, בבעלותו של אמנון שעשוע ובניהולו של אייל גפני, מציע ללקוחות חדשים פיקדון שקלי בריבית קבועה של 5.5% לשנה. זה נשמע "חלום" למשקיעים הסולידיים, ביחס לריבית על פיקדונות שקליים במקומות אחרים. אתם לא תקבלו מעל 4% בבנקים הגדולים, אלא אם אתם לקוחות מאוד גדולים וחשובים. בממוצע תקבלו כ-3.8%, וזה עוד לפני החלטת הריבית הקרובה בסוף החודש.
הבנק פרסם כי הוא מציע ריבית של 5.5% לשנה עד סכום של 100 אלף שקל ללקוח - "זו הריבית הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית", הסבירו בוואן זירו, "לקוחות המעוניינים בפיקדון זה לא נדרשים לעזוב את הבנק שלהם כיום, ויוכלו לפתוח פקדון וליהנות מהריבית הגבוהה, לצד המשך פעילות בבנק הקודם שלהם".
אנחנו כבר יודעים ש"אין ארוחות חינם". ובמקביל לשאלות שעולות על הפיקדונות והפיקדון הספציפי הזה - "זה אמיתי?" הרמנו טלפון למוקד. דיברנו עם נועם. חיפשנו את הקאץ'. מסתבר שיש צורך לפתוח חשבון. "אי אפשר בלי חשבון", היא אמרה, "יש שלושה מסלולים של חשבונות - "שניים עם דמי ניהול ואחד פטור מדמי ניהול, אבל אם יש ניירות ערך או מט"ח יהיו עמלות".
אני רוצה רק את הפיקדון - להעביר 100 אלף שקל ולקבל עוד שנה 105,500 שקלים. מה הכי זול, איזה מסלול?
"הזירו. אתה לא משלם עמלות בכלל"
את בטוחה, כן
"כן, זה חשבון ללא עמלות".
בקיצור, אם אתם רוצים לקבל תשואה בטוחה של 5.5% בשנה שהיא מעל הבנקים האחרים, הרבה מעל האחרים. יש לכם פתרון. רגע, אין דבר כזה בלי סיכון. גם פיקדון בבנק לאומי ופועלים עם סיכון במידה והבנקים יקרסו, אבל ברור שזו סבירות אפסית. האם וואן זירו מסוכן? לא. יש את המפקח על הבנקים שבודק בשוטף, הוא אמור להיות תעודת הביטוח של הציבור.
- ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח
- הקרנות הכספיות מעלות דמי ניהול: איך זה משפיע עליכם? והאם הן עדיין עדיפות על פיקדונות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל, משהו המשיך להטריד אותנו. בנקם לא אוהבים להפסיד. נכון, וואן זירו רוצה לקוחות במיוחד על רקע התחרות החזקה והכניסה של בנק אש, ועדיין - הוא רוצה להפסיד 1.5% על כל לקוח? מה הוא מלכ"ר? צלצלנו ושאלנו - התשואה הזו היא כאשר מעבירים פעילות ומשכורת או בכל מצב?
"בכל מצב. אפשר להעביר רק את הכסף, ולקבל 5.5% במסלול זירו".
בריבית קבועה, נכון? לא משתנה
"בריבית קבועה"
