אמון הציבור: "לרשות אין סמכות להתיר פרסום סמוי"
מנכ"ל ארגון אמון הציבור, גלית אבישי, פנתה בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בבקשה לבחון את סמכות הרשות השנייה להתיר פרסום סמוי בערוצים שבפיקוחה.
הפנייה באה בעקבות הודעתה של הרשות השנייה, כי בכוונתה להביא להצבעה במליאת הרשות היתר המאפשר פרסום סמוי בתוכניות שונות, לרבות תוכניות עתירות צפייה, בהתאם להמלצות ועדת האתיקה בפרסומות של הרשות.
במכתב ליועמ"ש נטען: "היתר זה יש בו כדי לשנות לרעה את שוק השידורים והיצירה המשודרת בישראל ובמקביל יש בו פוטנציאל נזק רב לציבור הצרכנים. לפי חוות דעתנו, קיים חשש כי ההיתר האמור חורג, לכאורה, מסמכותה של הרשות ואינו עומד בדרישות החוק".
עוד נטען במכתב, כי "הנימוק המרכזי שהביא את הרשות לצדד במהלך זה היה דאגה להכנסות הזכיינים ובכלל זה הירידה באפקטיביות הפרסום הגלוי (טענה זו גלויה בדו"ח ההמלצות של ועדת האתיקה). כל זאת למרות שדו"ח נציב קבילות הציבור של הרשות השניה מצביע על מגמה מובהקת של עליה בתלונות הציבור בכל הנוגע לפרסומות ותוכן שיווקי".
לטענת ארגון אמון הציבור, התרת פרסום סמוי טומנת בחובה נזקים כבדים לציבור. בין היתר, בשל העובדה כי, בפרסום סמוי הצרכן חשוף להשפעת המשווק ואין לו את ההגנה הבסיסית והחיונית של מודעות לכך שבעצם מנסים למכור לו משהו.
אבישי מדגישה במכתבה בעיקר את ההשפעה על ילדים ובני נוער: "ידוע כי קטינים חשופים במיוחד להשפעות של פרסומות ולא בכדי נקבעו בדין הגנות מיוחדות לקטינים בדמות מגבלות חמורות על פרסומות המיועדות לקטינים. סכנות אלו חמורות במיוחד כאשר מדובר בפרסום בטלוויזיה ובעיקר כאשר מדובר בפרסום סמוי. הסיכון לקטינים מפרסומות בטלוויזיה נמצא כה גדול שמדינות רבות אף אסרו כליל על שידור פרסומות המכוונות לילדים בטלוויזיה".
לדבריה, הרשות השניה אמנם מצהירה כי היא לא תאשר שילוב תוכן מסחרי בהפקות המיועדות לצופים עד גיל 16, אך במקביל היא מתעתדת להתיר שילוב תכנים אלו בטלנובלות ותוכניות ריאליטי - תוכניות עתירות צפייה של בני נוער וילדים. "היתר לשילוב פרסום סמוי בתוכניות שממילא פונות במידה רבה לקהל צעיר הינו היתר לשטיפת מוח מסחרית של הנוער בישראל", מסכמת אבישי במכתבה.
"במקרה בעל משמעות ציבורית עמוקה כל כך וחשש לפגיעה חמורה בכלל ציבור הצרכנים, אין זה מן הראוי ואין זה מן הדין כי החלטה מסוג זה תתקבל על ידי מועצת הרשות השנייה, בוודאי שלא בהסתמך על המלצות של ועדה ששניים מחבריה (מנכ"ל איגוד המפרסמים ומנכ"ל איגוד חברות הפרסום) מצויים בניגוד אינטרסים חריף שעומד בניגוד לאינטרס הציבורי".
אבישי מציעה כפתרון לסוגיית הפרסום הסמוי והתוכן השיווקי, לערב את הציבור ולקיים דיון ציבורי שקוף ומאוזן בו יבואו לכדי ביטוי האינטרסים השונים. כלומר, דיון ברשות המחוקקת בקרב נבחרי הציבור, לשינוי החקיקה במידת הצורך.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".