למרות האומיקרון: צפי לשיא בצריכת הנפט העולמית במהלך 2022
למרות העלייה במכירת מכוניות חשמליות, חברות ענק שמציגות אג'נדה סביבתית ומודעות הולכת וגוברת באשר לשינויי האקלים, בפועל על פי ההערכות העולם צפוי לצרוך יותר נפט במהלך שנת 2022 מאשר אי פעם. זאת, על רקע העלייה בביקוש לאנרגיה, עם היציאה ההדרגתית של הכלכלות ברחבי העולם, מההגבלות שהוטלו בעקבות משבר הקורונה.
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA), צופה שהביקוש העולמי לנפט יגדל ב-3.3 מיליון חביות ליום במהלך השנה הבאה ל-99.5 מיליון חביות ביום. נתן אשר צפוי לתאום את שיא הביקוש הקודם שנרשם בשנת 2019, לפני המגיפה.
"לאמצעי הבלימה החדשים שהופעלו בכדי לעצור את התפשטות הנגיף, צפויה להיות השפעה משמעותית יותר על הכלכלה לעומת גלי הקורונה הקודמים, לא מעט בגלל מאמצי חיסונים נרחבים", נכתב בדוח של ה-IEA מוקדם יותר החודש.
הסוכנות, שעוקבת אחר מגמות בשוק האנרגיה של המדינות העשירות בעולם, אמרה כי היא צופה שהביקוש לדלקים ופטרוכימיים לתחבורה ימשיך לצמוח. עם זאת, ה-IEA אכן הורידה את התחזית שלה לדלק סילוני, בשל ההגבלות על טיסות שהטילו ממשלות במטרה לעצור את התפשטות האומיקרון.
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרים מודאגים אפילו פחות מהאומיקרון. ארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) לא שינה את תחזית הביקוש לשנת 2022 בדוח החודשי שלו לדצמבר. "ההשפעה של הגרסה החדשה של הנגיף צפויה להיות מתונה וקצרת מועד, בזמן שהעולם הופך להיות מודע יותר לניהול האתגרים הקשורים הקורונה", כתבו האנליסטים של אופ"ק בדו"ח.
- 8.זה בגלל, לא למרות (ל"ת)אני 29/12/2021 09:38הגב לתגובה זו
- 7.אבי 26/12/2021 13:26הגב לתגובה זואנרגיה ירוקה זה ספין מסוכן
- 6.אסף 26/12/2021 09:16הגב לתגובה זומשבר החוב מאחוריה מכירות גז בשמיים מחיר נפט הרבה מעבר למה שהיה לפני הקורונה צפי לעליה בצריכת הנפט בשנת 2022 (גם ביחס ללפני הקורונה ב2019) אני מהמר על שער 40 אלף עד אמצע שנה (כרגע 25,720) לא המלצה אבל בעיני היא המניה הבולטת ביותר מבחינת תמחור חסר בישראל
- מדוייק (ל"ת)משקיע ערך 02/01/2022 22:54הגב לתגובה זו
- 5.בזן 26/12/2021 07:00הגב לתגובה זוגניבת כסף מהמשקיעים וכל ההבטחות לא קויימו כמו לחלק דיבדנדים על בסיס קבוע והרבה. שנים של כלום וכעת האדיוט שקנה זבל מהמדינה מוכר בהפסד בשער 91 כשהאנליסטים אומרים שער 180. ככה זה שמתעסקים עם מדינת ישראל זה רק עושק והפסדים בכל דבר. מדינת הגנבים
- 4.בזן בזן בזן בזן (ל"ת)מניות השנה 2022 25/12/2021 19:53הגב לתגובה זו
- 3.מייק1 25/12/2021 19:33הגב לתגובה זווכמובן תביא UPSIDE לרווחי דלק קבוצה - המלצה לקניה חזקה !
- 2.הסנגור של פחלון 25/12/2021 19:00הגב לתגובה זובזן שער 180 בשנה הבאה וכיל שער 50 שנה הבאה .
- 1.רק מנפט או גז טבעי 25/12/2021 17:51הגב לתגובה זובסדר - גם מפחם.
- שחר 25/12/2021 22:40הגב לתגובה זוקיימים המון תחליפים לשימוש בנפט וגז טבעי, שנחשבים לחומרי גלם יקרים, כמו תחנות כוח גרעיניות, תחנות כוח הידראוליות ואפילו תחנות כוח על סחרור אויר, יש המון דרכים להניע את הגלגל שיגרום ליצירת החשמל
- מתנט 25/12/2021 21:17הגב לתגובה זושכחת גם שומן לוויתנים
- חשמל מנפט? אין לך מושג ירוק אבל זה לא מפריע לנחרצות שלך (ל"ת)מ 25/12/2021 20:58הגב לתגובה זו

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.