רכב גנוב
צילום: פוינטר

גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב; למרות המלחמה - זינוק באזור הצפון

המערך המבצעי של פוינטר מסכם את הרבעון השלישי לשנת 2024 בניסיונות גניבה וגניבות רכב: אילו רכבים נגנבים הכי הרבה, באילו ערים יש הכי הרבה גניבות ומה הסיבות המרכזיות לכך?
איציק יצחקי | (3)
נושאים בכתבה פוינטר רכב גנוב

כמה גניבות רכב היו השנה והאם המספרים גבוהים מהשנה שעברה? על רקע עליית מחירי ביטוח הרכב וההערכה שהמחירים יירדו בקרוב בשל השתכללות בשוק, המערך המבצעי של POINTER מסכם את הרבעון השלישי לשנת 2024 בניסיונות גניבה וגניבות רכב. השורה התחתונה היא שהרבעון ממשיך עם גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון השני לשנת 2024.

 גניבות רכב (פוינטר)רכב גנוב שנמצא (פוינטר)

לפי הנתונים, רכבים חשמליים רושמים גידול של 28% בניסיונות הגניבה ביחס לרבעון הקודם ומהווים כבר 9% מהגניבות. בחלוקה לאזורים, איזור הצפון, למרות המלחמה, רושם גידול של פי שניים בניסיונות הגניבה ביחס לרבעון השני של השנה -8% ביחס ל- 4% בהתאמה.

 

פתח תקווה עם 11% מהגניבות בישראל עלייה משמעותית של 83% ביחס לרבעון השני של השנה ומתברגת במקום השני אחרי תל אביב

 

הגנבים מעדיפים רכבים חדשים

הרבעון ממשיך עם גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון השני לשנת 2024. בפוינטר רואים את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות באזור המרכז ובמיוחד בצפון.

הגנבים מעדיפים כלי רכב חדשים ומתמקדים בכלי רכב משנת מודל 2023 שהפכו לפופולאריים ביותר אצל גנבי הרכב ומהווים כ- 20% מסך הגניבות עלייה של 82% ביחס לרבעון הקודם. כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  14% עם ירידה של 28%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 18% מכלל הגניבות (ללא שינוי), כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב עם ירידה של 15% ביחס לרבעון השני, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 11% מכלל הגניבות עם ירידה של 45%.

ניתן לראות כי חלה עלייה של פי 2 באחוז הגניבות באזור הצפון, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור ירושלים בכמחצית ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון השני לשנת 2024.

 

אזור המרכז עם כ-44% מסך הגניבות עליה של 13%  ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור השרון עם כ-13% מסך הגניבות – כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור הדרום עם כ- 8% - ירידה של 27% ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור השפלה עם כ- 23% מסך הגניבות ירידה של כ-12% ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור ירושלים עם 4%  מסך הגניבות, ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם; אזור צפון עם כ-8% - עלייה של פי 2 ביחס לרבעון השני של שנת 2024 וחזרה לכמות הגניבות טרום מלחמת "חרבות ברזל".

הערים המובילות

תל אביב עדיין מובילה עם 16% אך רושמת ירידה של 11% ביחס לרבעון השני של השנה. פתח תקווה וראשון לציון בגידול משמעותי של כ-80% עם 11% ו -9% בהתאמה מסך הגניבות בישראל ביחס לרבעון השני של השנה. כפר סבא מפנה את מקומה לנתניה שעומדת על 5% מסך הגניבות לרבעון זה.

  

הסיבות המרכזיות

ראשית, ישנו מעבר קל במחסומים, מפני שלא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב. בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

גניבות לאור יום: גם ברבעון זה לא חל שינוי בשעות הגניבה כאשר תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות המאוחרות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, כיום הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

שימוש במשבש סלולרי: ב-9 מתוך 10 גניבות (85%), נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

מהן שיטות הגניבה הפופולאריות?

שיבוש סלולרי: 85% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

 

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 48% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם.

שימוש במשכפל אלחוטי: 8%. כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם.

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 32% מסך הגניבות. עליה של 39% ביחס לרבעון השני של 2024.

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 5% מסך הגניבות שנרשמו הרבעון לעומת 13% רבעון שעבר. ירידה של 61% מסך הגניבות.

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 6% מסך הגניבות שבוצעו הרבעון. ירידה של 33%.

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

 

אילו רכבים גונבים?

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה; רכבים חשמליים מהווים 9% מניסיונות גניבות הרכב. עלייה של 28% ביחס לרבעון השני; רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 23% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ירידה של 9% ביחס לרבעון השני של השנה; רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי; משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון השני של 2024; כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון השני של 2024; דו גלגלי – מהווים 8% מסך הגניבות. ירידה של 11% ביחס לרבעון השני של 2024.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אמיר 30/09/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
    וכך גם הציון של הממשלה הנוכחית
  • 2.
    בבן גביר יטפל בהם (ל"ת)
    דויד 30/09/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יעל 30/09/2024 12:33
    הגב לתגובה זו
    בקשיי היום יום ולא במושחתים הגנבים הראשיים שנמצאים בכנסת ישראל והעומד בראשם ולא משנה מימין או משמאל, כולם שם אוכלי חינם שהשחיתות היא אור לרגלם.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.