מוניות
צילום: תמר מצפי

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!

רן קידר | (31)
נושאים בכתבה מונית נתב"ג

מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.

לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה. 

לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.

למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר. 

אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים. 

וכך, ניתן לראות שמחד, אין סיבה שנסיעה מנתניה לנתב"ג תעלה קרוב ל-300 שקל בממוצע. ומהצד השני, המדינה כופה על הסקטור עלויות גבוהות מאד שחייבות להתגלגל בסופו של דבר אל הצרכן. חסם נוסף שמונע כניסה של אובר לארץ הוא האספקט הביטחוני, היות ולכאורה, מידת הפיקוח על נהגי מוניות רשמיים גדולה לאין שיעור מאשר על נהגי אובר, לו היו פועלים בארץ. וכך, אמנם אנחנו רואים מצב שבו נהגי המוניות בלמו את התחרות, ולא רק זו אלא שהם מבקשים העלאת מחיר, אבל הבעיה נעוצה ברגולציה. 

בשורה התחתונה, תחרות אמיתית היתה מאפשרת להעלות את התעריפים המוסכמים-רשמיים, כי בפועל השוק ידבר, אבל אם עכשיו יעלו התעריפים הם יתקבעו לטובת נהגי המוניות ולרעת הציבור. המדינה צריכה לחשוב מחדש על שוק המוניות היות ונכון לעכשיו, המחירים יקרים לאין שיעור ואנחנו רואים את יוקר המחייה גם במחירי המוניות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

הנהגים מזהירים משביתה. יכול להיות באמת קושי גדול אם הם ישבתו.  למרות שהתנועה בנתב"ג עדיין לא חזרה לרמות שלפני המלחמה, תקופת החגים הקרובה צפויה להביא לגידול משמעותי בטיסות עם שיא בכמות הנוסעים. יהיה צורך ביותר מוניות, אחרת אנשים יתקעו. זהו מכבש לחץ על האוצר ועל יתר המשרדים לחשוב באופן יצירתי יותר ולהקל על הצרכן הישראלי. 

תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    יוני 19/08/2025 20:41
    הגב לתגובה זו
    אוי ואווי כמה שטויות איך יכול להיות כתב שאין לו מוסג ממציא שטויות
  • 23.
    הנוסע 10/08/2025 21:22
    הגב לתגובה זו
    כנראה שלא רוב נהגי המוניות מרוויחים ממש מעט יחסית לשעות שהם על הכביש. לילות שבתות חגים. בכלל עבודה מעצבנת זחילה בפקקים עבודה עם לקוחות לחוצים. לא כיף. לא שווה. גם אם יעלו מחירים זה לא ממש משנה. ח של עבודה.
  • 22.
    אנונימי 10/08/2025 17:41
    הגב לתגובה זו
    תבדקו כמה נהגי מוניות מתפקדים למפלגת הליקוק ותבינו למה אין אובר
  • 21.
    Gett ויאנגו יעלו מחירים ב20% בקילר רעיון כולל תוספת למחיר על לחכות לנוסע (ל"ת)
    ליטאי 10/08/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    ליטאי 10/08/2025 08:40
    הגב לתגובה זו
    ונעלה מחירים גם לטיסות מטען המניה תעלה מנכל אל על!!
  • 19.
    קשקוש השכרת מספר לחודש עולה כ 1100 שח נא לבדוק לפני שמעלים כתבות עם נתונים לא נכונים (ל"ת)
    אנונימי 07/08/2025 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    עופר 07/08/2025 06:54
    הגב לתגובה זו
    המחיר של מונית במונה מנתבג לנתניה נע בין 180230 תעשו חשבון דלק ביטוח אחזקה מעמ מס הכנסה ביטוח לאומי
  • 17.
    אנונימי 06/08/2025 14:23
    הגב לתגובה זו
    הסיבה שאובר לא נכנסו זה לא תחרות או ביטחון אלא לובי חזק בליכוד וכל עוד הליכוד בממשלה הם בחיים לא יכנסו והמחירים ישארו גבוהים
  • צודק ב 100 אחוז (ל"ת)
    אנונימי 11/08/2025 02:20
    הגב לתגובה זו
  • שטויות גם בממשלת בנט לפיד לא הכניסו את אובר (ל"ת)
    זד 06/08/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אני לוקח דרייבר חרדי ושיקפצו לי.. (ל"ת)
    אנונימי 06/08/2025 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 06/08/2025 13:43
    הגב לתגובה זו
    הקואליציה עלולה ליפול חס וחלילה.הדרייברים חייבים להמשיך לעבוד בשחור כדי שחס וחלילה המדינה לא תרוויח שקל אחד מהקהילה החרדית.ממשלת אפסים
  • דרייבר 11/08/2025 02:21
    הגב לתגובה זו
    וככה הם יוכלו להרוויח בלבן
  • 14.
    ככה זה שנהגי המוניות הם חברי מפלגת הפשע והשרה רקובה (ל"ת)
    קלבסיאלה 06/08/2025 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שלומי 06/08/2025 12:58
    הגב לתגובה זו
    קיבל קידום הבוק הזה . סביר היה להניח שיהיה שר ביטחון אסון אבל הוא ליקק לביבי . המדינה לא מעניינת את המצורעים האלה .
  • אנונימי 06/08/2025 18:52
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו קיבלנו אחת שממש מעולה
  • 12.
    מוניות אוטונומיות. הטכנולוגיה קיימת טסלה. (ל"ת)
    ישי 06/08/2025 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אנונימי 06/08/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר איירבנב למרות שבתי מלון היו מעדיפים שלא אז בטח שאפשר אובר. כל מי שנסה לעצור קידמה מפסיד ברוב המקומות בעולם
  • 10.
    אנונימי 06/08/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
    המחיר בארהב לנסיעה באובר הוא כמו המחיר לנסיעה במונית בארץ. אולי 10 אחוז פחות. אל תשכחו שיש שם גם טיפ לנהג של עוד כמה אחוזים בנוסף לתשלום על הנסיעה עצמה.
  • אנונימי 06/08/2025 13:08
    הגב לתגובה זו
    אנחנו עכשיו בפורטוגל יש בולט ויש אובר בולט שליש מחיר ממונית אובר קצת פחות מחצי!!!!!
  • דונלד 06/08/2025 13:04
    הגב לתגובה זו
    אובר עובד וזה נהדר . רק כאן השיקול של כץ הלקקן של ביבי השקרן היה פוליטי . שרות לקהל לא מעניין אותם . בראש שלהם רק ללקט קולות מחרדים משתמטיםפרזיטים וגם מנהגי מונית .
  • 9.
    אינטרסים 06/08/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
    אמנם יש חשש מאירועים ביטחוניים שעלולים להווצר מכל מני גורמים לאומניים יכנסו לענף.החשש הוא אמיתי אבל מצאנו פתרונות טכנולוגיים לבעיות הרבה יותר מאתגרות.
  • 8.
    אנונימי 06/08/2025 12:37
    הגב לתגובה זו
    אם הציבור בוחר נבחרי עם לחיצים אז שיוכל חצץ. תבחרו אנשים שאיכפת להם מהעם ולא מה לחץ של הנהגים... ואז אולי לאט לאט הדברים יתחילו להסתדר. עד אז תמשיכו להתרשם מזה שנהגי מוניות יכולים בכלל להפעיל לחץ.
  • 7.
    Dude 06/08/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    מותר להסיע נוסעים בתשלום עם ביטוח החובה הרגיל למוניות יש עלויות ביטוח שונות בהרבה.
  • 6.
    אנונימי 06/08/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    כל קופה רושמת חכמה יקרה
  • 5.
    אנונימי 06/08/2025 12:35
    הגב לתגובה זו
    ולהוזיל במקביל מחירי נסיעות
  • 4.
    Yyאנונימי 06/08/2025 12:35
    הגב לתגובה זו
    זו עובדה תעשו חישוב ותראו עלות מונית ומספר להשכרה זה 6000 בחודשדלק אלפי שקלים בחודש הם מרווחים איזה 1012 בחודש לכיס אחרי שעבדו 60 שעות בשבוע בלי הפרשות לפנסיה בלי חופש בלי מחלה זה לא מינימום
  • 3.
    אנונימי 06/08/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    אין אובר כי כל נהגי המוניות מתאחדים מהר לחסום כבישים וזו הסיבה שאין אובר!הלוואי והיו מתאחדים כך לטובת המדינה ולא רק לכיסים העמוקים שלהם!
  • 2.
    נמאס 06/08/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    תכניסו את אובר ושילכו קיבינימט!!!
  • 1.
    כל שבח שגונב מכונית יכול להיות אובר (ל"ת)
    החוקר 06/08/2025 12:26
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 06/08/2025 12:42
    הגב לתגובה זו
    יש תהליך שלם כולל בדיקת רקע ורישום פלילי לפני שאפשר להיות נהג אובר
טויוטה קורולה. שליטה כמעט בלתי מעורערת. צילום יואב פולסטויוטה קורולה. שליטה כמעט בלתי מעורערת. צילום יואב פולס

10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?

מי היו הרכבים שנמכרו בכמויות של עשרות מיליונים ולמה אהבנו אותם? 

רן קידר |

עולם הרכב מלא בהבטחות ובניסיונות. בכל שנה יוצאות לשוק מאות גרסאות חדשות של דגמים מוכרים לצד רכבים שפותחו מאפס בתקווה לכבוש את ליבם של נהגים. רובם נשכחים אחרי כמה שנים, חלקם הופכים לפופולריים אך שומרים על הצלחה מקומית בלבד, ורק מעטים מצליחים לחצות יבשות, תרבויות ושנים. אותם מעטים נכנסים להיסטוריה של ענף הרכב כמודלים שהשפעתם חורגת הרבה מהענף עצמו. הם הפכו לסמל של עידן, של אורח חיים ושל מגמה כלכלית עולמית.

כאשר בוחנים את עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בהיסטוריה, מגלים שלא תמיד מדובר במכוניות מרהיבות או יוקרתיות. פעמים רבות אלו דווקא המכוניות הפשוטות, היעילות, הזולות יחסית או החזקות במובן הפונקציונלי,  אלו שהצליחו להיכנס ללב השוק, להפוך לנחלת הכלל, ולשמור על מעמד יציב לאורך עשורים. הסיפור שלהן הוא סיפור של הבנה עמוקה של צרכי השוק, של חדשנות טכנולוגית במקומות הנכונים, ושל יכולת להתאים את עצמן לשינויים תרבותיים וכלכליים גלובליים.


1. טויוטה קורולה - המכונית של כל אחד


מאז השקתה ב-1966 נמכרו בעולם יותר מ-60 מיליון יחידות של טויוטה קורולה. מדובר במספר בלתי נתפס שמציב אותה במקום הראשון בפער משמעותי מכל מתחרה אחרת. הקורולה לא נולדה כדי לספק חוויית נהיגה מסעירה או עיצוב פורץ דרך, אלא כדי לתת מענה לצורך פשוט: מכונית משפחתית אמינה, חסכונית וברת השגה.

ביפן של שנות ה-60 השוק היה צמא לרכב נגיש שיכול לשרת משפחות של מעמד ביניים. טויוטה קלעה בדיוק לנקודה הזו. בהמשך, כשהחלה לייצא את הקורולה לארה״ב ולאירופה, היא זכתה לחיבוק מהיר הודות לאותה תכונה בסיסית: רכב שעובד. אין הפתעות, אין תקלות מיוחדות - פשוט רכב שמוביל את המשפחה ממקום למקום בביטחון ובאמינות.

היתרון הגדול של הקורולה היה ונשאר אמינות יוצאת דופן. סיפורים על רכבים שעברו מאות אלפי קילומטרים מבלי לראות מוסך הפכו לאגדה אורבנית אך גם למציאות בשטח. בישראל, לדוגמה, דגמי קורולה משנות ה-90 וה-2000 עדיין נוסעים על הכביש מדי יום, לעיתים כ״יד שלישית״ או ״רביעית״, ועדיין שומרים על ערך סביר. הדבר המדהים הוא שרבים מהרכבים הללו ממשיכים לתפקד ללא תקלות משמעותיות, כשהטיפול העיקרי שהם דורשים הוא החלפת חלקי בלאי רגילים.