לקנות רכב או להשתמש ברכב שיתופי? מה זה רכב שיתופי ולמה הוא מתאים לרבים

כמה עולה להחזיק רכב פרטי, כמה חוסך רכב שיתופי ולמי זה מתאים?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה רכב שיתופי

כמעט כל משפחה מחזיקה לפחות רכב פרטי אחד. זה נוח, זה גם סמל סטטוס, זה הרגל. אבל, כשמחירי הדלק, הביטוח והטיפולים מזנקים, יותר ויותר אנשים עוצרים לשאול: האם זה באמת משתלם? רכב, שבעבר נחשב לנכס, הפך עבור רבים להוצאה כבדה שמכבידה על התקציב החודשי. במקביל, שירותי הרכב השיתופי – ממנויים חודשיים ועד השכרה לפי שעה – צוברים תאוצה בערים הגדולות ומציעים חלופה מפתה. אז מה באמת עדיף? והאם רכבים שיתופיים הם פתרון טוב?

כמה עולה להחזיק רכב פרטי?

החזקת רכב פרטי בישראל היא לא עניין זול. לפי איגוד יבואני הרכב, העלות החודשית הממוצעת לרכב פרטי – כולל דלק, ביטוח חובה ומקיף, טיפולים, אגרות, חניה וירידת ערך – נעה בין 2,400 ל-3,200 שקלים. הסכום משתנה לפי סוג הרכב וגילו, אבל גם מי שנוסע מעט לא נמלט מהוצאות קבועות.

למשל, רכב בנזין קומפקטי חדש, כמו טויוטה קורולה, עשוי לעלות כ-2,800 שקלים בחודש. רכב משומש בן שבע שנים חוסך מעט, עם כ-2,300 שקלים בחודש, אבל לא הרבה. ואם חשבתם שרכב חשמלי הוא הפתרון, תחשבו שוב: עלות חודשית של כ-2,900 שקלים, בעיקר בגלל ביטוח יקר וירידת ערך מהירה. בין אם אתם נוסעים כל יום לעבודה או רק לסופר פעם בשבוע, הרכב ממשיך לעלות כסף – גם כשהוא עומד בחניה.

מה מציע הרכב השיתופי?

שירותי רכב שיתופי, כמו CAR2GO, GoTo Mobility ו-Shlomo Sixt Share, משנים את כללי המשחק. במקום לקנות רכב, אתם יכולים לבחור בין השכרה לפי שעה (החל מ-19 שקלים), השכרה יומית (200-250 שקלים), או מנוי חודשי שמספק רכב "פרטי-שיתופי" במחיר קבוע, כולל הכול – ביטוח, דלק, טיפולים ואפילו חניה.

קחו לדוגמה את GoTo: מנוי חודשי של כ-1,350 שקלים כולל 30 שעות נסיעה ו-200 ק"מ. Shlomo Share מציעים מנוי של כ-1,490 שקלים לרכב עירוני עם 500 ק"מ בחודש. ואם אתם ממש נוסעים מעט? מודל "שלם לפי שימוש" מאפשר לכם להוציא רק על מה שאתם באמת משתמשים – לעיתים פחות מ-1,000 שקלים בחודש. הכול נגיש דרך אפליקציה, בלי טרטור של מוסכים או חיפוש חניה בתל אביב.

לצעירים במרכז, רכב שיתופי הוא רעין טוב וכלכלי.  הנה דוגמה של צעירה  שעובדת מהבית שלושה ימים בשבוע. היא נוסעת כ-3-4 פעמים בשבוע, 12-15 ק"מ בכל פעם – לסופר, לפגישות או לחברים. הרכב שלה, מאזדה 3 משומשת, עמד בחניה 90% מהזמן, אבל עלה לה כ-2,600 שקלים בחודש – ביטוח, דלק, חניה וירידת ערך. 

מעבר לרכב שיתופי זול יותר, אין את ההתעסקות עם טסט ומוסך וחוסך כ-1.2-1.5 אלף שקל בחודש. מנגד, אם מדובר במשפחה זה כבר אחרת. משפחות מעדיפות את הרכב שלהם, מתחת לבית, עם זמינות מיידית, עם כל מה שהם מאחסנים בו, עם הידיעה שאפשר לחסוך ועדיין - זה הרכב שלהם והם רגילים אליו. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

למי זה מתאים?

רכב שיתופי הוא לא פתרון קסם לכולם. הוא מתאים לזוגות צעירים שצריכים רכב שני, תושבי ערים כמו תל אביב או חיפה, עצמאים שעובדים מהבית, או מי שנוסע רק מדי פעם – כולם יכולים להרוויח. לעומת זאת, משפחות עם ילדים קטנים או מי שגר בפריפריה ותלוי ברכב יומיומי עשויים למצוא את השירות פחות נוח, בעיקר בגלל זמינות מוגבלת או צורך בציוד קבוע כמו כיסא תינוק.

היתרונות ברורים: חיסכון כספי משמעותי, גמישות מלאה – משלמים רק כשנוסעים – ואפס כאבי ראש עם ביטוח או מוסך. הכול זורם דרך אפליקציה, והרכב מחכה במרחק כמה קליקים. אבל יש גם חסרונות: הזמינות לא תמיד מושלמת, במיוחד בשכונות מרוחקות, ולא תוכלו לבחור רכב ספציפי או להשאיר בו ציוד אישי. לנסיעות ארוכות או טיולים משפחתיים, השירות עדיין לא אידיאלי.


איפה זה קיים?

שוק הרכב השיתופי לא עוצר בתל אביב. משרד התחבורה צופה התרחבות משמעותית בשנים הקרובות, עם תחנות חדשות בערים כמו אשדוד, כפר סבא, נתניה ורמת גן. רפורמות בתחום הביטוח עשויות להוזיל את השירותים עוד יותר, ולהפוך אותם לחלופה ריאלית לא רק לרכב שני, אלא גם לרכב עיקרי במשקי בית מסוימים. כבר עכשיו, עצמאים שמשתמשים בשירות יכולים להכיר את ההוצאה כמוכרת לצורכי מס – יתרון נוסף שמושך משתמשים חדשים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 16/04/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    והם עולים הרבה פחות. בערך 13 שח לשעה.
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

קניית רכב חשמלי משומש - האם כדאי? ואיך זה שבישראל המחירים יורדים במתינות יחסית לעולם?

איך לבחור רכב חשמלי יד שנייה - מה לבדוק, מהן העלויות השוטפות, ומהם היתרונות והחסרונות בשוק שמתעורר? ואיך זה שבעולם רכב בן שנה מאבד כ-30% מערכו ובארץ, הדגמים המובילים יורדים ב-5%-10% בלבד?
עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

מדריך לרכישת רכב חשמלי משומש – מה כדאי לדעת?

 

המציאות החדשה של שוק הרכב החשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר מהפך – מהרכבים הראשונים שנכנסו לתמונה ועד לעובדה שכיום יש לא מעט דגמים חשמליים על הכביש שמחפשים יד שנייה. רכבים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, יונדאי איוניק 5, BYD וסקודה אניאק הפכו את הרכב החשמלי לנגיש עם מחירים ידידותיים וטווחי נסיעה טובים. גם כניסת טסלה לשוק הגבירה את המודעות לרכב חשמלי, ויצרה תחרות בריאה. כעת, אחרי כמה שנים של חדירה, שוק הרכבים החשמליים המשומשים מתעורר, אבל – איך בוחרים נכון ומה צריך לבדוק?   טסלה - שומרת על ערכה בשנה הראשונה        

מצב הסוללה – איך לבדוק אם היא בסדר?

הסוללה היא באמת החלק הכי חשוב ברכב חשמלי, ולכן כדאי לשים לב היטב למצבה. סוללות, כמו כל דבר, נשחקות עם הזמן, אך רובן שומרות על טווח סביר גם לאחר כמה שנים. הבדיקה הכי טובה היא אצל מומחה סוללות שיכול לאמוד אם הסוללה במצב טוב. בנוסף, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה – האם הרכב מתאים לטעינה מהירה, או שיהיה צורך להמתין זמן רב? טעינה איטית עשויה להגביל את המשתמשים ולהפוך כל עצירה לנקודת מחשבה.  

עלויות אחזקה – האם באמת חוסכים?

עלויות האחזקה ברכבים חשמליים בהחלט נמוכות יותר מבבנזין, אבל זה לא אומר שאין בכלל תחזוקה. נכון, טסלה למשל כמעט ולא דורשת טיפולים שוטפים, אך רכבים אחרים כן ידרשו תחזוקה בסיסית – כמו מערכות קירור, בלמים ונוזלי קירור מיוחדים לסוללה. אלה יכולים להגיע לעלויות לא קטנות. טיפולים תקופתיים כמו טיפול שלוש שנים או מעבר ל-80,000 ק"מ עשויים להיות יקרים, ולכן חשוב לבדוק אם הרכב עבר אותם או לא. מעבר לזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלויות יעלו. האוצר מתכנן מס נסועה שיוטל עלינו במוקדם או במאוחר. מדובר על סכום מאוד משמעותי שיכול להפוך את העסקה לפחות כדאית ואפילו ללא כדאית. מס נסועה - כל מה שצריך לדעת  

ירידת הערך ברכבים חשמליים - לא מה שחשבתם

כאן זה נהיה מעניין. רכבים חשמליים, במיוחד דגמים ראשוניים, מאבדים ערך בקצב די מהיר. לרוב, רכבים חשמליים מאבדים בעולם בין 25% ל-30% מערכם בשנה הראשונה, ויש כאלה שאפילו יותר. מחקר עדכני שנערך בארה"ב הראה כי ירידת הערך נובעת מכניסה של דגמים חדשים ומשוכללים שמושכים את המחירים כלפי מטה, וכן מגידול במספר החשמליות הזמינות ביד שנייה. בטווח של כשלוש שנים, חלק משמעותי מהרכבים מאבד חצי מערכם – תופעה שפחות בולטת ברכבי בנזין. ברכבי בנזין השחיקה ואיבוד הערך בשנה הראשונה הם סביב 15%, כ-35%-40% בשלוש שנים.  הנפילה במחירים חזקה במיוחד בשוק האמריקאי והאירופאי, כשבישראל הירידה היא לכאורה נמוכה יותר. זה עובד כך: בשנת 2024 היתה עלייה במחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% עלייה במחירי רכבים חדשים מעלה בהתאמה את המחירים של רכבים משומשים, וכך "ניצלו" הרכבים החשמליים המשומשים מירידה חדה. למעשה, מכיוון שהשוק המקומי נמצא יחסית בשלב בתולי והיבואנים מייקרים את הרכבים על פני זמן, העליות האלו תומכות במחירי הרכבים המשומשים בשנים האחרונות.  מס הקנייה אמור לעלות גם בתחילת 2025, הפעם ל-83% (המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף). זה אומר שיש סיכוי טוב שזה יתמוך במחירי הרכבים המשומשים. ברגע שהדגם החדש מתייקר גם הדגם של שנה קודמת מתייקר. מדובר בעצם באירוע חיצוני שמעלה את המחירים, אבל אלמלא עליית המס והשוק הבתולי הרכבים היו מאבדים כמו בארה"ב קרוב ל-30% מערכם בשנה הראשונה. בינתיים בישראל, ירידת הערך של רכבים חשמליים משתנה בין הדגמים השונים, כאשר חלקם שומרים על ערכם טוב יותר מאחרים. להלן מספר דוגמאות: טסלה מודל 3: בשנת 2023, טסלה מודל 3 שמרה על ערכה בצורה מרשימה, עם ירידת ערך של כ-6% בלבד, נמוכה משמעותית מירידת הערך של דגמים מתחרים. השחיקה השנה היא כנראה באותו האזור.  BYD אטו 3: דגם זה, שהיה הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2024, שמר על ערכו בצורה טובה, עם ירידת ערך מתונה יחסית של כ-5%. גם ג'ילי גיאומטרי C שהיה השני הנמכר ביותר באותה תקופה, הציג ירידת ערך מתונה.  החקיקה עדיין לא הסתיימה, אבל סיכוי טוב שמס הקנייה יעלה ואיתו מחירי הרבים וזה ישמור על שחיקה נמוכה יחסית בערך הרכבים המשומשים. עם זאת, זה לא יימשך - מס הקנייה היה נמוך בחשמליים והגעה למס של 83% משווה את המיסוי של החשמליים לאלו של רכבי הבנזין.   ולכן, מי שקונה רכב חדש אולי ייהנה בשנה הקרובה משחיקה נמוכה בערכו (זה לא וודאי כמובן), אבל השחיקה של רכבים חשמליים ואיבוד המחיר במשומשות עולה על רכבי הבנזין.  

מה עם הביטוח?

ביטוח רכב חשמלי עלול להיות יקר יותר מרכבי בנזין. עלויות הביטוח גבוהות עקב הסיכון בתיקון מארזי סוללה יקרים או חיישנים רגישים, שמגדילים את עלות התיקון במקרה של תאונה. גם מקרי גניבת רכבים חשמליים – במיוחד דגמי טסלה – תרמו להתייקרות הביטוח. לכן, כדאי לבדוק מראש את עלות הביטוח לרכב הנבחר ולהשוות הצעות. קחו גם בחשבון שסכום הביטוח במגמת עלייה.   

שינויים באגרות רישוי – עלות נוספת שחשוב לקחת בחשבון

עד לא מזמן נהנו בעלי רכב חשמלי מאגרות רישוי מופחתות. אבל, החל משנת 2025, אגרות הרישוי צפויות להשתוות לאלו של רכבי הבנזין, ויכולות להגיע לקרוב ל-2,000 שקלים, תלוי במחיר הרכב. בנוסף, רכבים חשמליים ידרשו לבדיקה מקיפה במידה ולא עברו טסט בשלוש שנים האחרונות – בדיקה שעשויה להעלות את העלויות.  

דגמים משופרים - פוגעים בשוק המשומשות

הקצב הטכנולוגי המהיר בתחום הרכב החשמלי מביא לכך שגרסאות חדשות מציעות טווחי נסיעה משופרים וזמני טעינה מהירים יותר, כך שרכב בן שלוש עלול להרגיש מיושן. יצרנים כמו טסלה מעדכנים תדיר את הדגמים, והיצרנים הסינים מציעים דגמים זולים שמושכים לא מעט לקוחות. לכן, חשוב לשקול אם שווה לרכוש כעת רכב משומש או לחכות לדגם חדשני יותר. אפשר להגיד שזה תמיד נכון, גם ברכבים על בנזין, אבל החשמליות מתעדכנות מהר יותר טכנולוגית ועיצובים וכל טכנולוגיה חדשה הופכת את הדור הקודם למיושן. סיכון ירידת הערך הוא גדול יותר מאשר בבנזין.  אלו הגורמים העיקריים שיש להתחשב בהן ברכישת רכב חשמלי משומש. נזכיר בהקשר זה שסיכוי טוב שגם אם תהיה העלאת מס בתחילת השנה הבאה, המחירים של רכבים חדשים יתעדכנו רק אחרי כמה חודשים כי היבואנים מצטיידים במלאי ומשלמים עליו את המס קנייה הישן. זה צריך לקבל אישור-תוקף מהאוצר, אבל בשנה שעברה זה התאפשר.