רכב שיתופי (שלמה סיקסט)
רכב שיתופי (שלמה סיקסט)

לקנות רכב או להשתמש ברכב שיתופי? מה זה רכב שיתופי ולמה הוא מתאים לרבים

כמה עולה להחזיק רכב פרטי, כמה חוסך רכב שיתופי ולמי זה מתאים?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה רכב שיתופי

כמעט כל משפחה מחזיקה לפחות רכב פרטי אחד. זה נוח, זה גם סמל סטטוס, זה הרגל. אבל, כשמחירי הדלק, הביטוח והטיפולים מזנקים, יותר ויותר אנשים עוצרים לשאול: האם זה באמת משתלם? רכב, שבעבר נחשב לנכס, הפך עבור רבים להוצאה כבדה שמכבידה על התקציב החודשי. במקביל, שירותי הרכב השיתופי – ממנויים חודשיים ועד השכרה לפי שעה – צוברים תאוצה בערים הגדולות ומציעים חלופה מפתה. אז מה באמת עדיף? והאם רכבים שיתופיים הם פתרון טוב?

כמה עולה להחזיק רכב פרטי?

החזקת רכב פרטי בישראל היא לא עניין זול. לפי איגוד יבואני הרכב, העלות החודשית הממוצעת לרכב פרטי – כולל דלק, ביטוח חובה ומקיף, טיפולים, אגרות, חניה וירידת ערך – נעה בין 2,400 ל-3,200 שקלים. הסכום משתנה לפי סוג הרכב וגילו, אבל גם מי שנוסע מעט לא נמלט מהוצאות קבועות.

למשל, רכב בנזין קומפקטי חדש, כמו טויוטה קורולה, עשוי לעלות כ-2,800 שקלים בחודש. רכב משומש בן שבע שנים חוסך מעט, עם כ-2,300 שקלים בחודש, אבל לא הרבה. ואם חשבתם שרכב חשמלי הוא הפתרון, תחשבו שוב: עלות חודשית של כ-2,900 שקלים, בעיקר בגלל ביטוח יקר וירידת ערך מהירה. בין אם אתם נוסעים כל יום לעבודה או רק לסופר פעם בשבוע, הרכב ממשיך לעלות כסף – גם כשהוא עומד בחניה.

מה מציע הרכב השיתופי?

שירותי רכב שיתופי, כמו CAR2GO, GoTo Mobility ו-Shlomo Sixt Share, משנים את כללי המשחק. במקום לקנות רכב, אתם יכולים לבחור בין השכרה לפי שעה (החל מ-19 שקלים), השכרה יומית (200-250 שקלים), או מנוי חודשי שמספק רכב "פרטי-שיתופי" במחיר קבוע, כולל הכול – ביטוח, דלק, טיפולים ואפילו חניה.

קחו לדוגמה את GoTo: מנוי חודשי של כ-1,350 שקלים כולל 30 שעות נסיעה ו-200 ק"מ. Shlomo Share מציעים מנוי של כ-1,490 שקלים לרכב עירוני עם 500 ק"מ בחודש. ואם אתם ממש נוסעים מעט? מודל "שלם לפי שימוש" מאפשר לכם להוציא רק על מה שאתם באמת משתמשים – לעיתים פחות מ-1,000 שקלים בחודש. הכול נגיש דרך אפליקציה, בלי טרטור של מוסכים או חיפוש חניה בתל אביב.

לצעירים במרכז, רכב שיתופי הוא רעין טוב וכלכלי.  הנה דוגמה של צעירה  שעובדת מהבית שלושה ימים בשבוע. היא נוסעת כ-3-4 פעמים בשבוע, 12-15 ק"מ בכל פעם – לסופר, לפגישות או לחברים. הרכב שלה, מאזדה 3 משומשת, עמד בחניה 90% מהזמן, אבל עלה לה כ-2,600 שקלים בחודש – ביטוח, דלק, חניה וירידת ערך. 

מעבר לרכב שיתופי זול יותר, אין את ההתעסקות עם טסט ומוסך וחוסך כ-1.2-1.5 אלף שקל בחודש. מנגד, אם מדובר במשפחה זה כבר אחרת. משפחות מעדיפות את הרכב שלהם, מתחת לבית, עם זמינות מיידית, עם כל מה שהם מאחסנים בו, עם הידיעה שאפשר לחסוך ועדיין - זה הרכב שלהם והם רגילים אליו. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

למי זה מתאים?

רכב שיתופי הוא לא פתרון קסם לכולם. הוא מתאים לזוגות צעירים שצריכים רכב שני, תושבי ערים כמו תל אביב או חיפה, עצמאים שעובדים מהבית, או מי שנוסע רק מדי פעם – כולם יכולים להרוויח. לעומת זאת, משפחות עם ילדים קטנים או מי שגר בפריפריה ותלוי ברכב יומיומי עשויים למצוא את השירות פחות נוח, בעיקר בגלל זמינות מוגבלת או צורך בציוד קבוע כמו כיסא תינוק.

היתרונות ברורים: חיסכון כספי משמעותי, גמישות מלאה – משלמים רק כשנוסעים – ואפס כאבי ראש עם ביטוח או מוסך. הכול זורם דרך אפליקציה, והרכב מחכה במרחק כמה קליקים. אבל יש גם חסרונות: הזמינות לא תמיד מושלמת, במיוחד בשכונות מרוחקות, ולא תוכלו לבחור רכב ספציפי או להשאיר בו ציוד אישי. לנסיעות ארוכות או טיולים משפחתיים, השירות עדיין לא אידיאלי.


איפה זה קיים?

שוק הרכב השיתופי לא עוצר בתל אביב. משרד התחבורה צופה התרחבות משמעותית בשנים הקרובות, עם תחנות חדשות בערים כמו אשדוד, כפר סבא, נתניה ורמת גן. רפורמות בתחום הביטוח עשויות להוזיל את השירותים עוד יותר, ולהפוך אותם לחלופה ריאלית לא רק לרכב שני, אלא גם לרכב עיקרי במשקי בית מסוימים. כבר עכשיו, עצמאים שמשתמשים בשירות יכולים להכיר את ההוצאה כמוכרת לצורכי מס – יתרון נוסף שמושך משתמשים חדשים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 16/04/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    והם עולים הרבה פחות. בערך 13 שח לשעה.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?