רכב שיתופי (שלמה סיקסט)רכב שיתופי (שלמה סיקסט)

לקנות רכב או להשתמש ברכב שיתופי? מה זה רכב שיתופי ולמה הוא מתאים לרבים

כמה עולה להחזיק רכב פרטי, כמה חוסך רכב שיתופי ולמי זה מתאים?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה רכב שיתופי

כמעט כל משפחה מחזיקה לפחות רכב פרטי אחד. זה נוח, זה גם סמל סטטוס, זה הרגל. אבל, כשמחירי הדלק, הביטוח והטיפולים מזנקים, יותר ויותר אנשים עוצרים לשאול: האם זה באמת משתלם? רכב, שבעבר נחשב לנכס, הפך עבור רבים להוצאה כבדה שמכבידה על התקציב החודשי. במקביל, שירותי הרכב השיתופי – ממנויים חודשיים ועד השכרה לפי שעה – צוברים תאוצה בערים הגדולות ומציעים חלופה מפתה. אז מה באמת עדיף? והאם רכבים שיתופיים הם פתרון טוב?

כמה עולה להחזיק רכב פרטי?

החזקת רכב פרטי בישראל היא לא עניין זול. לפי איגוד יבואני הרכב, העלות החודשית הממוצעת לרכב פרטי – כולל דלק, ביטוח חובה ומקיף, טיפולים, אגרות, חניה וירידת ערך – נעה בין 2,400 ל-3,200 שקלים. הסכום משתנה לפי סוג הרכב וגילו, אבל גם מי שנוסע מעט לא נמלט מהוצאות קבועות.

למשל, רכב בנזין קומפקטי חדש, כמו טויוטה קורולה, עשוי לעלות כ-2,800 שקלים בחודש. רכב משומש בן שבע שנים חוסך מעט, עם כ-2,300 שקלים בחודש, אבל לא הרבה. ואם חשבתם שרכב חשמלי הוא הפתרון, תחשבו שוב: עלות חודשית של כ-2,900 שקלים, בעיקר בגלל ביטוח יקר וירידת ערך מהירה. בין אם אתם נוסעים כל יום לעבודה או רק לסופר פעם בשבוע, הרכב ממשיך לעלות כסף – גם כשהוא עומד בחניה.

מה מציע הרכב השיתופי?

שירותי רכב שיתופי, כמו CAR2GO, GoTo Mobility ו-Shlomo Sixt Share, משנים את כללי המשחק. במקום לקנות רכב, אתם יכולים לבחור בין השכרה לפי שעה (החל מ-19 שקלים), השכרה יומית (200-250 שקלים), או מנוי חודשי שמספק רכב "פרטי-שיתופי" במחיר קבוע, כולל הכול – ביטוח, דלק, טיפולים ואפילו חניה.

קחו לדוגמה את GoTo: מנוי חודשי של כ-1,350 שקלים כולל 30 שעות נסיעה ו-200 ק"מ. Shlomo Share מציעים מנוי של כ-1,490 שקלים לרכב עירוני עם 500 ק"מ בחודש. ואם אתם ממש נוסעים מעט? מודל "שלם לפי שימוש" מאפשר לכם להוציא רק על מה שאתם באמת משתמשים – לעיתים פחות מ-1,000 שקלים בחודש. הכול נגיש דרך אפליקציה, בלי טרטור של מוסכים או חיפוש חניה בתל אביב.

לצעירים במרכז, רכב שיתופי הוא רעין טוב וכלכלי.  הנה דוגמה של צעירה  שעובדת מהבית שלושה ימים בשבוע. היא נוסעת כ-3-4 פעמים בשבוע, 12-15 ק"מ בכל פעם – לסופר, לפגישות או לחברים. הרכב שלה, מאזדה 3 משומשת, עמד בחניה 90% מהזמן, אבל עלה לה כ-2,600 שקלים בחודש – ביטוח, דלק, חניה וירידת ערך. 

מעבר לרכב שיתופי זול יותר, אין את ההתעסקות עם טסט ומוסך וחוסך כ-1.2-1.5 אלף שקל בחודש. מנגד, אם מדובר במשפחה זה כבר אחרת. משפחות מעדיפות את הרכב שלהם, מתחת לבית, עם זמינות מיידית, עם כל מה שהם מאחסנים בו, עם הידיעה שאפשר לחסוך ועדיין - זה הרכב שלהם והם רגילים אליו. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

למי זה מתאים?

רכב שיתופי הוא לא פתרון קסם לכולם. הוא מתאים לזוגות צעירים שצריכים רכב שני, תושבי ערים כמו תל אביב או חיפה, עצמאים שעובדים מהבית, או מי שנוסע רק מדי פעם – כולם יכולים להרוויח. לעומת זאת, משפחות עם ילדים קטנים או מי שגר בפריפריה ותלוי ברכב יומיומי עשויים למצוא את השירות פחות נוח, בעיקר בגלל זמינות מוגבלת או צורך בציוד קבוע כמו כיסא תינוק.

היתרונות ברורים: חיסכון כספי משמעותי, גמישות מלאה – משלמים רק כשנוסעים – ואפס כאבי ראש עם ביטוח או מוסך. הכול זורם דרך אפליקציה, והרכב מחכה במרחק כמה קליקים. אבל יש גם חסרונות: הזמינות לא תמיד מושלמת, במיוחד בשכונות מרוחקות, ולא תוכלו לבחור רכב ספציפי או להשאיר בו ציוד אישי. לנסיעות ארוכות או טיולים משפחתיים, השירות עדיין לא אידיאלי.


איפה זה קיים?

שוק הרכב השיתופי לא עוצר בתל אביב. משרד התחבורה צופה התרחבות משמעותית בשנים הקרובות, עם תחנות חדשות בערים כמו אשדוד, כפר סבא, נתניה ורמת גן. רפורמות בתחום הביטוח עשויות להוזיל את השירותים עוד יותר, ולהפוך אותם לחלופה ריאלית לא רק לרכב שני, אלא גם לרכב עיקרי במשקי בית מסוימים. כבר עכשיו, עצמאים שמשתמשים בשירות יכולים להכיר את ההוצאה כמוכרת לצורכי מס – יתרון נוסף שמושך משתמשים חדשים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 16/04/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    והם עולים הרבה פחות. בערך 13 שח לשעה.
לנדרובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר רוביקון, טויוטה לנדקרוזר 250. צילום יואב פולסלנדרובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר רוביקון, טויוטה לנדקרוזר 250. צילום יואב פולס

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות. 


ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה