
הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-6 בנובמבר
6 בנובמבר 2023 - WeWork מגישה בקשה לפשיטת רגל
ב‑6 בנובמבר 2023 הגישה WeWork בקשה לפשיטת רגל בבית משפט פדרלי בניו ג'רזי, במהלך שהיווה סיום צורב למסע תאגידי שנחשב לאחת ההבטחות הגדולות של עולם ההייטק
WeWork הוקמה ב‑2010 על ידי אדם נוימן ומיגל מקלבי, עם חזון לייצר חללי עבודה קהילתיים, מעוצבים וגמישים, שיאפשרו לפרילנסרים, סטארט‑אפים ועסקים קטנים סביבת עבודה שיתופית, גמישה וחדשנית. המודל היה פשוט לכאורה: שכירת שטחים גדולים לטווח ארוך, חלוקתם ליחידות קטנות יותר, והשכרתן לטווח קצר. במשך שנים, זה נראה כהצלחה אדירה. החברה צמחה בקצב מסחרר, הגיעה ליותר מ‑700 מיקומים בלמעלה מ‑30 מדינות, והפכה לסמל של תרבות הסטארט‑אפ.
ב‑2019, רגע לפני ההנפקה הראשונית המתוכננת, WeWork קיבלה הערכת שווי של כ‑47 מיליארד דולר. מאחורי הערכות השווי עמדו בעיקר השקעות ענק מצד סופטבנק היפנית, שהזרימה לתוכה מעל 10 מיליארד דולר, לא מעט בגלל הכריזמה והחזון של אדם נוימן. אבל תהליך ההנפקה התפוצץ ברעש גדול, אחרי שמסמכי ההנפקה חשפו התנהלות תאגידית בעייתית, הפסדים מצטברים של מיליארדי דולרים, ושאלות כבדות על היתכנות המודל העסקי.
החברה נאלצה לדחות את ההנפקה, ונוימן הודח מתפקידו. עם זאת, WeWork לא ויתרה על וול סטריט, והגיעה לבורסה לבסוף ב‑2021, דרך מיזוג עם חברת SPAC לפי שווי שנאמד אז בכ‑9 מיליארד דולר בלבד.
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם עד 2019 עוד היה ספק בנוגע לעמידות של המודל, הרי שמגפת הקורונה חידדה את נקודות החולשה: העלייה בעבודה מהבית, הירידה בביקוש למשרדים, אינפלציית מחירי שכירות מסחרית וקשיחות בהתחייבויות ארוכות טווח, הובילו את WeWork לצבירה של התחייבויות בהיקף עצום. לפי הערכות, מדובר בחובות שהגיעו לכ–18 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מתמשך.
החברה ניסתה להתייעל: סגרה משרדים, פיטרה עובדים, שינתה הנהלות וניסתה לשפר את התנאים מול בעלי הנכסים. אבל במקביל, המשקיעים איבדו סבלנות ואמון. מניית החברה, שנסחרה בעבר לפי שווי של מעל 10 מיליארד דולר, הידרדרה לפחות מ–1 דולר למניה.
כחלק מהליך פשיטת הרגל, WeWork הציגה תוכנית התייעלות שממוקדת ב‑20 שווקים מרכזיים בלבד, מתוך עשרות מדינות שבהן פעלה. הבקשה לבית המשפט הפדרלי נועדה לאפשר לה להקפיא התחייבויות חוזיות, לבטל חוזים בלתי משתלמים ולזכות בהגנה זמנית מפני נושים.
- הרכיב שהיווה בסיס לתעשיית השבבים והמחשבים מתחיל לעבוד ומה קרה היום לפני 112 שנה
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה...
באמצע 2024 יצאה WeWork מהליך פשיטת הרגל, וכיום היא פועלת כחברה מצומצמת יותר, עם פעילות ממוקדת וריאליסטית בהרבה. היא חיסלה חובות של כ־4 מיליארד דולר וצמצמה התחייבויות שכירות בהיקף של מיליארדים נוספים, במסגרת תוכנית הבראה שממוקדת בעיקר בשווקים רווחיים ובלקוחות תאגידיים. כיום החברה אינה נסחרת בבורסה, אך מדווחת על איזון תפעולי ועל EBITDA חיובי לראשונה מזה שנים. תחת הנהלה חדשה היא מנסה להחזיר לעצמה את האמון בשוק המשרדים הגמישים, אם כי עדיין לא ברור עד כמה תוכל לבסס מחדש את מעמדה מול תחרות גוברת ותנאים כלכליים משתנים.
6 בנובמבר 1948 - אל על יוצאת לדרך עם טיסה מסחרית ראשונה
ב-6 בנובמבר 1948 המריאה לראשונה טיסה סדירה של חברת אל על, חברת התעופה הלאומית של ישראל, בקו תל אביב-רומא-פריז. מדובר היה בציון דרך דרמטי: לא רק סמל לעצמאות תעופתית של מדינה צעירה, אלא תשתית כלכלית ומדינית שנועדה לחבר את ישראל לעולם בזמן שארץ עדיין התמודדה עם השלכות מלחמת העצמאות, בידוד מדיני והיעדר נגישות תחבורתית. הטיסה בוצעה במטוס מדגם DC-4 SkyMaster, וכללה צוות ישראלי של טייסים ודיילים שגויסו רק שבועות ספורים קודם לכן.
בתקופה ההיא, מספר הנוסעים הבינלאומיים שהגיעו לישראל עמד על כ-40 אלף בשנה בלבד. חברת אל על החלה את פעילותה עם צי של ארבעה מטוסים, כ-60 עובדים ומבנה ניהולי שהושתת ברובו על יוצאי חיל האוויר. תקציב ההפעלה הראשוני הסתכם בכ-400 אלף דולר בלבד. ואולם, בתוך עשור הפכה החברה לגורם משמעותי לא רק בתחבורה אלא גם בכלכלה: הובלת סחורות, תיירות, קישור בין קהילות יהודיות, עסקים ויחסים מדיניים, כולם עברו דרך מטוסי אל על.

במהלך השנים התרחבה אל על והפכה לא רק לחברת תעופה מסחרית אלא גם לזרוע אסטרטגית של מדינת ישראל. אולם, החל משנות ה-90 גברו הלחצים להפחתת מעורבות ממשלתית ולהתייעלות תפעולית, על רקע גירעונות תקציביים, הפסדים מצטברים בחברה ופתיחה גוברת של שוק התעופה לתחרות. ב-2003 הוחלט על הפרטת החברה, וב-2004 הושלמה מכירת השליטה באמצעות הנפקת מניות לציבור בבורסה בתל אביב. מי שרכשה את גרעין השליטה היא קבוצת כנפיים של תמי מוזס־בורוביץ', והיא נותרה בעלת מניות מרכזית לאורך שנים. עם זאת, במהלך העשור האחרון דוללו החזקותיה, ובסופו של דבר חדלה מלהיות בעלת שליטה. כיום מחזיקה קבוצת כנפיים בפחות מאחוז ממניות החברה. את גרעין השליטה מחזיק כיום קני רוזנברג, באמצעות בנו אלי רוזנברג שמחזיק רשמית בכ־50% ממניות אל על, והשליטה מתבצעת באמצעות נאמנות מטעמו.
מבחינה תפעולית ועסקית, אל על עברה תהפוכות רבות, כולל משברים כמו האינתיפאדות, המשבר הפיננסי של 2008, וכמובן מגפת הקורונה, שפגעה אנושות בפעילותה. עם זאת, בשנים האחרונות נראה התאוששות ברורה: הצי התעופתי כולל כיום מעל 40 מטוסים, והחברה מתמקדת בטיסות ישירות ליעדים מרכזיים באירופה, צפון אמריקה, המזרח ואפריקה.
למרות זאת, אל על עדיין ניצבת מול אתגרים, לרבות עלויות דלק תנודתיות, עומסים תפעוליים, שינויים בביקושים ושיבושים ביטחוניים. אבל בניגוד לעשורים קודמים, כיום מדובר בגוף עסקי שפועל לפי עקרונות של שוק חופשי, תחת עין ציבורית ומשקיעים, עם דגש על רווחיות, ייעול ומיקוד אסטרטגי.
6 בנובמבר 1930 - פטנט למכונת גילוח חשמלית משנה את שוק מוצרי החשמל הביתיים
ב-6 בנובמבר 1930 אושר בארה"ב פטנט מס' US1865397 שהוגש על ידי קולונל ג'ייקוב שיק, קצין אמריקאי לשעבר, עבור "כלי גילוח חשמלי", הלוא היא מכונת הגילוח החשמלית הראשונה. הפיתוח, שנולד מתוך צורך אישי לאחר ששיק סבל ממחלה שמנעה ממנו להשתמש בסכין גילוח מסורתי, הפך בתוך שנים ספורות להמצאה ששינתה את הרגלי הטיפוח של גברים ברחבי העולם. המכשיר איפשר גילוח יבש, ללא מים או סבון, והפך לחלופה מהירה ונוחה לשיטות הגילוח הקיימות.
ב-1931, שנת ההשקה המסחרית, נמכרו כ-3,000 יחידות בחודש הראשון בלבד. בתוך פחות מחמש שנים עברו המכירות את רף מיליון היחידות, והחברה שייסד שיק, Schick Dry Shaver Inc, הפכה לשחקן מוביל בענף הולך ומתפתח. שוויו של שוק מכונות הגילוח החשמליות בארצות הברית הוערך עד סוף שנות ה-30 בלמעלה מ-20 מיליון דולר, סכום גבוה במיוחד לתקופה של שפל עולמי. מתחרים כמו פיליפס ורמינגטון נכנסו לשוק זמן קצר לאחר מכן, מה שהוביל לגל של חדשנות ומסחור במכשירי טיפוח אישי.
ההמצאה של שיק סימנה לא רק פריצת דרך טכנולוגית אלא גם שינוי מהותי בהרגלי צריכה וביחס למוצרי חשמל אישיים. בפעם הראשונה חדר מוצר חשמלי לארון האמבטיה, במקביל למגמות שהביאו חשמל למטבח ולסלון. מעבר לכך, הפטנט פתח את הדלת למוצרים נוספים בתחום הטיפוח לגברים - טרימרים, מסירי שיער, מכשירי עיסוי ועוד, והוביל להתבססות קטגוריה צרכנית חדשה שנשענת על פתרונות ניידים, אישיים ויומיומיים. מכונת הגילוח החשמלית הפכה לדוגמה מובהקת כיצד פתרון פונקציונלי ממוקד, שנתפר לצורך ספציפי, מסוגל לייצר מהפכה בקנה מידה תעשייתי.

ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-22 בדצמבר
22 בדצמבר 2018 - הממשל הפדרלי בארה"ב נכנס לאחת ההשבתות הארוכות בתולדות המדינה
ב-22 בדצמבר 2018 נכנסה לתוקף אחת מהשבתות הממשל הפדרלי הארוכות והמשמעותיות בתולדות ארה"ב. הסיבה המרכזית להשבתה הייתה כישלון בהעברת
תקציב פדרלי לשנת 2019, בשל מחלוקת חריפה בין ממשל טראמפ ובין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סביב דרישת הנשיא להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון הקמת חומת גבול עם מקסיקו. היעדר הסכמה בין הצדדים הוביל להשבתה חלקית של הממשלה, שגרמה להשבתת פעולתם של תשעה משרדי ממשלה פדרליים, בהם מחלקות התחבורה, החקלאות, הפנים, והביטחון הלאומי.
כ-800 אלף עובדי ממשל הושפעו באופן ישיר, מתוכם כ-380 אלף נשלחו לחופשה כפויה ללא תשלום, והיתר המשיכו בעבודתם אך ללא שכר עד תום ההשבתה. השירותים הציבוריים נפגעו: פארקים לאומיים נסגרו, שירותי תעופה פעלו תחת מחסור בכוח אדם, הליכי רישוי והנפקת מסמכים נעצרו, והיו עיכובים בתשלומים לקבלנים וספקים. גם עסקים פרטיים באזורים תלויי ממשל נפגעו כתוצאה מירידה בצריכה.
ההשלכות הכלכליות היו נרחבות. לפי נתוני לשכת התקציב של הקונגרס האמריקאי, ההשבתה הובילה לנזק ישיר של כ-11 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד שלא שוקמו גם לאחר סיומה. ההשבתה הסתיימה ב-25 בינואר 2019, לאחר 35 ימים, והיא נחשבת להשבתה השנייה באורכה בהיסטוריה של ארה"ב (קודמת לה ההשבתה שהסתיימה ב-12 בנובמבר 2025 לאחר 43 ימים). במקביל, בתקופה זו חלה ירידה במדדים המובילים בוול סטריט, לרבות הדאו ג'ונס, שצנח בכ-15% מהשיא שרשם באוקטובר, על רקע החשש מהשלכות התקציב והאטה עולמית.
22 בדצמבר 2008 - טויוטה מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מאז 1938
22 בדצמבר 2008 היה יום סמלי להיקף המשבר הפיננסי העולמי, כאשר ענקית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא צפויה לסיים את שנת הכספים 2008 עם הפסד תפעולי של כ-150 מיליארד ין, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי הראשון שלה מזה שבעה עשורים,
מאז הקמתה. ההודעה התקבלה כהפתעה בשוק הרכב, שכן טויוטה נחשבה עד אז ליצרנית הרכב הרווחית בעולם, עם רווח תפעולי שנתי ממוצע של כ-2-3 מיליארד דולר בשנים שלפני המשבר. אך המשבר הפיננסי העולמי, שפרץ בעוצמה בספטמבר אותה שנה בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, גרם לירידה חדה בביקושים לרכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, שהן השווקים המרכזיים של החברה.
לצד האטת הביקושים, טויוטה התמודדה גם עם התחזקות משמעותית של הין היפני מול הדולר והאירו, מה שפגע ברווחיות הייצוא וייקר את עלות הייצור. החברה עדכנה את תחזיות המכירה לשנת 2009 וצפתה מכירות של פחות מ-9 מיליון כלי רכב, לעומת כ-9.66 מיליון ב-2007.
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה למשבר, טויוטה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כולל הקפאת פרויקטים להקמת מפעלים חדשים, הפחתת ייצור במפעלים קיימים, פיטורים של עובדים זמניים וקיצוץ השקעות הון. היא אף השעתה את תוכניות ההתרחבות בשוק האמריקאי. ההפסד התפעולי הפך לסמל של עומק המשבר בתעשיית הרכב הגלובלית, שבאותם חודשים סבלה מקריסה של ג'נרל מוטורס, חבילות חילוץ לפורד ולקרייזלר, וצניחה של עשרות אחוזים במכירות.
